Jump to content
inhalt

Szerokość przyczepy towarowej (lekkiej)

Recommended Posts

inhalt

Potrzebuję poczytać jakie warunki techniczne musi spełniać przyczepa towarowa lekka. Odnosnie oswietlenia znalazłem (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia), gabarytów też itd.

Ale wydaje mi się (może skleroza płata figle), że czytałem wymóg, wedle którego żaden element konstrukcyjny przyczepy nie może na szerokość wystawać poza szerokość kół na osi. Czyli jak zmierzę po zewnętrznej stronie rozstaw kół, to nie mozę szerszej przyczepy zrobić.

Czy to prawda, czy mi się przywidziało? Wiem, że ładunek moze wystawać po 23 cm na stronę, ale mi nie chodzi o sam ładunek, ale o burty, kłonice itp.

 

A może ja nie umiem czytać tego rozporządzenia i tam gdzieś jest zapis o szerokości? Nie mogę znaleźć.

 

Jeśli może ktoś (moze z diagnostów) podrzucić link do PDF'a ze stosownymi wymogami technicznymi, albo załaczyć tekst jako załącznik do posta to będę wdzięczny. Nie chcę zmalować czegoś wbrew przepisom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
inhalt

Posłałem prośbę.

Dzięki za kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lukpyr

2.Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 14, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m; szerokość ta nie obejmuje lusterek na przegubowych wysięgnikach, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw sztucznych.

 

szerokość mierzymy nie jako rozstaw kół, tylko całego pojazdu

Edited by lukpyr (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
inhalt

Tak, właśnie te wymagania odnośnie szerokości max = 2,55 m to widziałem. Chodzi o to, że całkiem niedawno gdzieś czytałem, że nie tylko szerokości nie można przekroczyć, ale też nie może nic wystawać poza koła. Może to nie jest prawda.

Problem polega na tym, że przepisy nie są zebrane w jakimś jednym miejscu tematycznie. To tak jak z masą przyczepy - niby wszystko wiadomo, ale dopiero trzeba zerknąć do dodatkowego rozporządzenia, żeby przeczytać o tym współczynniku 1,33 dla hamulca najazdowego. Obawiam się, żeby z szerokością nie było podobnie. Niby nie możesz przekroczyć 2,55 i wydaje się, że to koniec wymagań. Ale gdzieś w innym przepisie w wymaganiach technicznych może siedzieć jakiś inny wymóg. Zobacz, że określenie szerokości na max 2,55 dotyczy tylko wymiaru. Wcale nie mówi o żadnym rozwiązaniu konstrukcyjnym. Czyli mogę mieć koła rozstawione o pół metra jak w wózku ręcznym, a przyczepę szeroką na 2,5 metra. Ale przecież wiadomo, że taki pojazd stabilny i bezpieczny nie będzie. Dlatego dopytuję właśnie o ewentualne szczegółowe przepisy dotyczące wymogów stawianych konstrukcji przyczep, a nie tylko ich gabarytom.

Edited by inhalt (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lukpyr

2.55 to jes max co przepis mówi. Mierzony od najdalej wysuniętych konstrukcyjne elementów, czyli jak zrobisz przyczepke liczy się 2.55 również od rozstaw kół bo to jest element konstrukcyjny. Oczywiście że ten wymiar może być przekroczony ale ro inna bajka wtedy odstępstwo od warunków technicznych. Czyli jak dobrze kumam to chodźi że zrobisz ją na 2.55 a rozstaw kilka np 3 . Jeżeli tak to to nie przejdzie q i śpiesz się z robota przyczepie jeżeli ma to byc. SAM bo tako do 22 czerwca ją zarejestruje

Share this post


Link to post
Share on other sites
inhalt

Sprawa wygląda tak, że miałem robić przyczepę pod swoją łódkę. Łódka nietypowa, bo katamaran (mały) i zwykłe podłodziówki nie dają rady. Dlatego zdecydowałem sie na produkcję własną i rejestrację jako SAM.

Wysżło jednak tak, że w nawale innych zajęć zawodowych zostawiłem sobie tę robotę na ostatnią chwilę, aby tylko zdążyć przed 22 czerwca. No i zdarzyła mi się niespodzianka i idę w środę do szpitala na kilka dni, a potem będę wyłączony ze 2-3 tygodnie z wszelkich prac. Stąd ratujac sytuację kupiłem na szybko zarejestrowaną przyczepę podłodziową. Trafiła się naprawdę ładna. Tylko teraz potrzebuję ją przerobić pod swoją łódkę. Mam na to poniedziałek i wtorek - przynajmniej na główną konstrukcję. Potem zrobię kosmetykę.

 

Przyczepa ma 170 cm szerokości (z kołami i błotnikami). Chcę na niej zbudować lekką konstrukcję szerszą (około 195 do 200 cm) i na miej wozić swoją łódkę. Czyli cała przyczepa będzie 2-metrowa, a dopuszczalne jest 2,55 m szerokości więc nie ma probelmu. Ale elementy konstrukcyjne bądą wystawały poza płaszczyznę kół. Koła z błotnikami nie będą najszerszymi elementami przyczepy. Nie zaburzy to stabilnosci jazdy, bo łódka jest lekka i aktualna szerokość rozstawienia kół wystarczy z powodzeniem.

 

Martwię się zatem tylko i wyłacznie o to, czy przepisy dopuszczają, aby w przyczepie jakieś elementy konstrukcyjne były szersze niż rozstaw kół. A ziarno niepokoju zasiała mi lektura w sieci, gdzie widziałem jak byk, że ktoś napisał o warunkach technicznych dla przyczep i tak chyba było coś wspomniane o elementach konstrukcyjnych nie mogących wystawać poza koła. Ale nie mogę sobie przypomnieć na 100% czy tak było i nie mogę tego nigdzie znaleźć.

 

Jeśli ktoś wie coś pewnego w temacie to będę wdzięczny, bo w poniedziałek (za 2 dni) zaczynam spawanie i wolałbym nie poprawiać tego co już zrobię.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pyrek

Sprawa wygląda tak, że miałem robić przyczepę pod swoją łódkę. Łódka nietypowa, bo katamaran (mały) i zwykłe podłodziówki nie dają rady. Dlatego zdecydowałem sie na produkcję własną i rejestrację jako SAM.

Wysżło jednak tak, że w nawale innych zajęć zawodowych zostawiłem sobie tę robotę na ostatnią chwilę, aby tylko zdążyć przed 22 czerwca. No i zdarzyła mi się niespodzianka i idę w środę do szpitala na kilka dni, a potem będę wyłączony ze 2-3 tygodnie z wszelkich prac. Stąd ratujac sytuację kupiłem na szybko zarejestrowaną przyczepę podłodziową. Trafiła się naprawdę ładna. Tylko teraz potrzebuję ją przerobić pod swoją łódkę. Mam na to poniedziałek i wtorek - przynajmniej na główną konstrukcję. Potem zrobię kosmetykę.

 

Przyczepa ma 170 cm szerokości (z kołami i błotnikami). Chcę na niej zbudować lekką konstrukcję szerszą (około 195 do 200 cm) i na miej wozić swoją łódkę. Czyli cała przyczepa będzie 2-metrowa, a dopuszczalne jest 2,55 m szerokości więc nie ma probelmu. Ale elementy konstrukcyjne bądą wystawały poza płaszczyznę kół. Koła z błotnikami nie będą najszerszymi elementami przyczepy. Nie zaburzy to stabilnosci jazdy, bo łódka jest lekka i aktualna szerokość rozstawienia kół wystarczy z powodzeniem.

 

Martwię się zatem tylko i wyłacznie o to, czy przepisy dopuszczają, aby w przyczepie jakieś elementy konstrukcyjne były szersze niż rozstaw kół. A ziarno niepokoju zasiała mi lektura w sieci, gdzie widziałem jak byk, że ktoś napisał o warunkach technicznych dla przyczep i tak chyba było coś wspomniane o elementach konstrukcyjnych nie mogących wystawać poza koła. Ale nie mogę sobie przypomnieć na 100% czy tak było i nie mogę tego nigdzie znaleźć.

 

Jeśli ktoś wie coś pewnego w temacie to będę wdzięczny, bo w poniedziałek (za 2 dni) zaczynam spawanie i wolałbym nie poprawiać tego co już zrobię.

Właśnie kilka dni temu zarejestrowałem swojego SAMA i z tego co wiem to twoja przyczepa powinna mieć światła pozycyjne przednie jeżeli szerokość przekracza 1.6m a jeżeli szerokość bedzie wieksza niz 2.1m to swiatło obrysowe przednie i tylnie  oraz boczne swiatła obrysowe jeżeli dlugość przekracza 6m. Co do szerokości poza obrys kól to nic nie słyszałem , ale na przyczepie można przewozic towar o szerokości większej poza obrys o 24cm lub 25cm nie pamiętam dokładnie. O światłach standardowych nie pisze bo to jest chyba Ci znane. Może być jeszcze światło cofania jeżeli DMC powyżej 750kg

Share this post


Link to post
Share on other sites
lukpyr

z dnia 20 czerwca 1997 r.

 

Prawo o ruchu drogowym

 

(tekst jednolity)

 

Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

 

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

 

  1)  nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;

 

  2)  nie naruszał stateczności pojazdu;

 

  3)  nie utrudniał kierowania pojazdem;

 

  4)  nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

 

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

 

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

 

5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.

 

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

 

  1)  ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

 

  2)  ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

 

  3)  ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

 

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

 

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

 

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

 

  1)  ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

 

  2)  ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

  3)  ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

 

  4)  ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

 

10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.

 

11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w ust. 6, 8 i 10, przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.

 

12-14. (skreślone).

 

 

 

 

 

Art. 64. 1. Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego masa, naciski osi lub wymiary wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w art. 61 ust. 6, 8 i 10, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.

 

2. Zezwolenia na przejazd, o których mowa w ust. 1, wydaje się:

 

  1)  na czas nieokreślony;

 

  2)  na czas określony w zezwoleniu;

 

  3)  na jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie;

 

  4)  (18) na jednokrotny przejazd po drogach krajowych, w wyznaczonym czasie, pojazdu przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

3. Zezwolenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, wydaje starosta.

 

4. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, wydaje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna, po uzgodnieniu z właściwymi dla trasy przejazdu zarządami dróg, jeżeli istnieje możliwość wyznaczenia trasy przejazdu, w szczególności ze względu na stan techniczny drogi i innych obiektów budowlanych położonych w jej pobliżu.

 

4a. (19) Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, wydaje naczelnik urzędu celnego.

 

4b. (20) W zezwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, określa się warunki przejazdu pojazdu lub zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1, które mogą zawierać w szczególności wymóg pilotowania przez odpowiednio wyposażony i oznakowany inny pojazd.

 

5. Przepis ust. 1 nie dotyczy:

 

  1)  pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych;

 

  2)  (21) należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji lub Straży Granicznej pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych oraz pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych.

 

6. (22) Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, określi:

 

  1)  szczegółowe warunki i tryb wydawania zezwoleń, o których mowa w ust. 1, ustalając w szczególności:

 

a)  pojazdy, dla których wydawane są poszczególne rodzaje zezwoleń,

 

B)  wymagania i stan techniczny dróg, które umożliwiają wyznaczenie trasy przejazdu,

 

  2)  warunki przejazdu pojazdu lub zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1,

 

  3)  warunki i sposób pilotowania oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotaż

 

- kierując się w szczególności koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

7. Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Sprawiedliwości, uwzględniając szczególny charakter zadań związanych z obronnością oraz konieczność zapewnienia porządku, sprawności i bezpieczeństwa ruchu, określą, w drodze rozporządzenia:

 

Chyba teraz wszystko jasne ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
inhalt

Dzięki. Teraz to sie jeszcze podszkoliłem z przewozu ładunku. To ważne, bo mam maszt 5,80 m długości i musi wystawać, a jak widzę muszę go sensownie rozmieścić i prawidłowo oznakować.

 

Gryzło mnie jednak to, że czytałem gdzieś, coś ... i nie pamiętałem. Dochodzę powoli do wniosku, że pomyliłem wymogi odnośnie szerokości przyczepy (max 2,55 m i koniec) z wymogami odnośnie szerokości tylnego zderzaka przyczepy:

 

"szerokość nie może przekraczać w żadnym miejscu

największej szerokości tylnej osi, mierzonej na skraj-
nych zewnętrznych punktach kół
(wyłączając od-
kształcenia opon występujące w pobliżu ich styku z
jezdnią), i nie może być od niej mniejsza niż 100 mm
z każdej strony"

 

Coś mi się wydaje, że niepotrzebnie zapadło mi to w pamięć. A dotyczy zderzaka, a nie całej przyczepy.

 

Chyba moge odetchnąć z ulgą i w poniedziałek kleić konstrukcję pod swoją łódkę.

 

Jeszcze tylko dopytam - czy na wystającym do tyłu maszcie muszę mieć czerwoną chorągiewkę 50x50 cm, czy mogę tak zamontować tablice wyróżniajacą w biało-czerwone pasy, którą normalnie mocuję do bagażnika rowerowego na tylnej ścianie przyczepy kempingowej? Jak to jest - tablica zastępuje chorągiewkę? Czy musi być chorągiewka? Gdzie się kupuje takie chorągiewki?

Share this post


Link to post
Share on other sites
lukpyr

Powiem ci tak, ustawodawca w tmn punkcie użył słowa" może "  4)  ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. Więc" MOŻE '' okazać się że interpretacja jest prawidłową jak nie będziesz miał oznaczenia a "MOŻE " okazać się wpadka , więc zaluz oznaczenia i po kłopocie . Są tablicą wyróżniające się dla pojazdów ciężkich i długich kuisz je w sklepach z częściami do ciężarówek lub przyczep ;)

 

Cóż chorągiewki określają że coś wystaje ponad gabaryt. Kawałek patyka sprawna reka małżonki i chorągiewka gotowa

Share this post


Link to post
Share on other sites
inhalt

Ok, tak zrobię. Kupię te dwie chorągiewki (czerwona na tył i pomaranczowa na przód) i niech wszystko będzie zgodnie z literą prawa. Albo moze nawet uda mi się namówić żonę do uszycia, choc podejrzewam, że skończy się tak, że ja zasiądę przed maszyną do szycia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...