Skocz do zawartości

Jaki amortyzator przy DMC 1300 przy założeniu że może byż więcej


Kedlaw71

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o poradę, mam przyczepę o DMC = 1300kg tyle samo co jest wpisane jako waga przyczepy.

 

Chciałbym wymienić amortyzatory, ale nie jestem pewny, który przedział wybrać.

 

Według specyfikacji niebieski przy pojedynczej osi do 1350kg, teoretycznie więc ok, ale ta wartość jest na styk, na pograniczu.

 

A jak włożę trochę rzeczy do przyczepy to teoretycznie mogę tą wartość przekroczyć.

 

Nie wiem więc czy nie powinienem kupić czerwonego do 1900kg.

 

Nie mogę się sugerować kolorem poprzednich amortyzatorów ponieważ zlazła z nich farba, jednak pozostałości mogłyby sugerować użycie czarnego amortyzatora z oferty AL-KO (być może uniwersalnego do 1500kg), tylko czy 18 lat temu też były amorki znaczone kolorami?

 

Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tej kwestii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o poradę, mam przyczepę o DMC = 1300kg tyle samo co jest wpisane jako waga przyczepy.

 

Chciałbym wymienić amortyzatory, ale nie jestem pewny, który przedział wybrać.

 

Według specyfikacji niebieski przy pojedynczej osi do 1350kg, teoretycznie więc ok, ale ta wartość jest na styk, na pograniczu.

 

A jak włożę trochę rzeczy do przyczepy to teoretycznie mogę tą wartość przekroczyć.

 

Nie wiem więc czy nie powinienem kupić czerwonego do 1900kg.

 

Nie mogę się sugerować kolorem poprzednich amortyzatorów ponieważ zlazła z nich farba, jednak pozostałości mogłyby sugerować użycie czarnego amortyzatora z oferty AL-KO (być może uniwersalnego do 1500kg), tylko czy 18 lat temu też były amorki znaczone kolorami?

 

Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tej kwestii?

 

 

 

cała masa cepy 1300 DMC

2 amory po 1350 kg

to nie wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym, że czasami w dowodzie przyczepy są błędne wpisy i MW=DMC było na forum sporo - najprościej sprawdź tabliczkę znamionową lub poszukaj w katalogu przyczep.

Może okazać się, że te 1300 kg DMC jest prawidłowe a MW jest mniejsza i wtedy spokojnie możesz stosować amortyzator niebieski.

 

Amortyzator niebieski do 1300 kg lub czerwony do 1800 kg (to jest obciążenie osi a nie pojedynczej sztuki amortyzatora - rosolez).

 

 

A najprościej zadać to pytanie forumowemu koledze - przyczepy-wiola i on Ci ten temat dokładnie naświetli a może i jakiś rabat dostaniesz ;)

Edytowane przez Miodzio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu jest fajna ściąga:

http://www.al-ko.pl/...mortyzatory.pdf

Pozdrawiam

 

Wiem, wiem już oglądałem tego pdf'a, ale z niego nie wynika nic więcej ponadto co już wiem.

Czyli waga przyczepy zwłaszcza z tobołkami może lekuchno przekroczyć barierę 1350kg dla amorków, a wtedy pozostaje przedział do 1900kg ale czy wtedy nie będzie podskakiwać?

Zgodnie z poradą zadałem to pytanie użytkownikowi przyczepy-wiola.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem kluczową kwestią jest DMC przyczepy, które masz w DR i nie ma tu znaczenia, czy coś wagowo dołożysz do przyczepy, czy nie - DMC w żadnym wypadku nie możesz przekroczyć. Wynika to nie tylko z możliwości kontroli na drodze (ważenie), ale również z możliwości obciążenia osi Twojej przyczepy, a zatem jej trwałości i bezpiecznej jazdy.

To, że amortyzator AL-KO niebieski jest do 1350 kg (jak piszesz na styk), nie ma żadnego znaczenia. To jest prawidłowy zakres jego pracy i jego charakterystyka będzie najbardziej odpowiednia dla trwałości osi i ramy. Amortyzator jest elementem eksploatacyjnym, podlega okresowej wymianie i należy dobierać go w zakresie obciążeń podawanych przez producenta (nigdy na wyrost i z tzw. dużym zapasem). Pamiętaj też, że nie jest on jedynym elementem amortyzującym - są jeszcze koła, nie mniej ważne (odpowiedni rozmiar i ciśnienie). To wszystko razem, plus wałki skrętne osi, stanowi kompletny zespół, którego poszczególne elementy powinny mieć pierwotnie założoną przez producenta charakterystykę.

Jeśli DMC masz 1300, to amortyzator niebieski (Octagon plus nr kat. 244085), jeśli wcześniej miałeś czarny tzw. Uniwersalny, to bezwzględnie taki musisz założyć (Universal Compact nr kat. 282259) i tylko taki masz wybór.

 

Musisz jeszcze uwzględnić jedną rzecz, a mianowicie mocowanie tych amortyzatorów.

Obecne amortyzatory AL-KO mają wprasowane tuleje dystansowe dla śrub (śruby są w komplecie). Nie zawsze są zgodne ze starszym mocowaniem - musisz to u siebie sprawdzić. Różnie też są montowane od strony wahacza, to wszystko warto dokładnie prześledzić.

Przy okazji wymiany amortyzatorów warto wymienić ich uchwyty (te przy wahaczach), chyba, że masz wersję spawaną, to wtedy nie ruszasz.

 

Wszystkie amortyzatory AL-KO Octagon (zielony, niebieski, czerwony oraz czarny - ten do 4000kg) są przeznaczone zarówno do wahaczy podłużnych, jak i ukośnych, natomiast amortyzator Universal Compact (czarny, do 1500kg) jest tylko dla wahaczy podłużnych.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Jeśli DMC masz 1300, to amortyzator niebieski (Octagon plus nr kat. 244085), jeśli wcześniej miałeś czarny tzw. Uniwersalny, to bezwzględnie taki musisz założyć (Universal Compact nr kat. 282259) i tylko taki masz wybór.

 

...

 

Z tym się niezgodę, nie widzę problemu żeby zamiast amortyzatorów uniwersalnych założyć Octagony...

Amortyzatory AL-KO Universal mają dużo cieńszą sztycę i są dość podatne na uszkodzenia, z Octagonami nigdy nie miałem większych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 lat później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.