Skocz do zawartości

Prośba o pomoc w ocenie stanu przyczepy ADRIA


Roobertino

Rekomendowane odpowiedzi

ok rozumiem a kolega

 

gfizyk

nie pomylił się mogę ciągać maks 1363

 

 

 

 

 

to i tak sporo, kolega kupił miesiąc temu Dustera napęd na 2 koła z silnikiem 1.6 i co mnie zdziwiło na auto tych wymiarów - wazy tylko 1180 kg i ma wbite 1200 kg na haku (teoretycznie o 20 kg za dużo)

 

jaką masz masę własną auta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak pisałem wcześniej 1363kg

a dmc przyczepy wpisane 1500 kg z hamulcem a 660kg bez

 

fakt auto takich gabarytów patrząc z boku wydaje się być cięższe a stosunkowo jest lekkie

Edytowane przez Roobertino (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - kol. gfizyk się pomylił, ale tylko w kwestii podania aktu prawnego - oczywiście chodzi nie o ustawę, ale o rozporządzenie, a dokładnie:

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

W pozostałych kwestiach - raczej miałem rację :-).

 

 

W dziale pt hamulce, par. 14 jest wyraźnie napisane, że:

 

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

 

 

 

Reasumując - w dowodzie mogą pisać cuda-wianki. Jeżeli przyczepa ma hamulec bezwładnościowy ti możecie ciągać budkę o dmc budki=dmc pojazdu/1.33.

Chyba, że macie inny rodzaj hamulca uruchamiany z pozycji kierowcy (hydrauliczny, pneumatyczny, elektryczny ...). wtedy Duster może targać budkę o dmc =1,5 dmc Dustera -- zgodnie z zapisem tego samego rozporządzenia:

par.3 :

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć: a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

 

B) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

 

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

 

d) 3.500 kg,

 

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

 

 

tu macie link:

http://www.krbrd.gov.pl/prawo/prawo_krajowe_r_war_techn_poj.htm

 

Oczywiście pomijamy zależność wynikającą z Kodeksu Drogowego, bo tam wyraźnie jest napisane, że Masa Własna pojazdu musi być większa niż DMC przyczepki - rozdział o uprawnieniach:Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

 

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

 

  1. kategorii A - motocyklem;
  2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;
  3. kategorii B:
    1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
    2. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
    3. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Dodatkowo zapis, żeby nie było wątpliwości;

 

3.. Prawo jazdy:

 

....

 

3. kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;

 

 

 

Pozostaje myląca często kwestia holowania innego pojazdu. Tu wystarczy, że rzeczywista masa holownika jest większa od holowanego pojazdu (jeżeli nie działają hamulce).

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dmc Dustera jest 1800, to 1800kg/1,33=1353,38kg. W zaokrągleniu - 1353kg. Jest to wartośc graniczna. Nie wiem skąd się wzięło 1563kg. Chyba pomyłka w liczeniu. Jeszcze trzeba sprawdzić masę własną, auta, ale tu jest sporo zapasu, ponieważ auto posiada napęd 4x4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dmc Dustera jest 1800, to 1800kg/1,33=1353,38kg. W zaokrągleniu - 1353kg. Jest to wartośc graniczna. Nie wiem skąd się wzięło 1563kg. Chyba pomyłka w liczeniu. Jeszcze trzeba sprawdzić masę własną, auta, ale tu jest sporo zapasu, ponieważ auto posiada napęd 4x4.

 

...nie, cały czas było 1363kg kolega gfizyk musiałeś przeoczyć coś, ale 3 z 5 może się pomylić, 1363 mam wpisane MW pojazdu w DR. a z rachunku wychodzi tak jak napisałeś 1353, cóż 10kg gdzieś uciekło.

 

czyli ile kolega może ciągnąć? jak z tą Adrią?

czy może masz coś nowego na oku ?

 

....właśnie wróciliśmy z Małżonką z Częstochowy :bevil: i jak zapewne domyślacie się, nie byliśmy tylko na...Jasnej Górze :jump: ale również u p. Darka :bzik:...a jak się jest już u niego to raczej nie wychodzi, wrrrrrrróć nie wyjeżdża bez ogonka hehe%281%29.gif:miga: . Staliśmy się szczęśliwymi nabywcami przyczepki HOBBY 420 CLASSIC :].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.