Witam
Jeśli chodzi o możliwość podłączenia dodatkowego akumulatora / akumulatorów do istniejącej instalacji to sugeruję izolator IBS DBS lub IBS DBR (tańsza wersja) szwajcarskiego producenta.
Oba systemy są na 12V 200A (oczywiście są też wersje na 24V) Współpracują z bateriami solarnymi.
Pierwszy z systemów tj. IBS Dual Battery System posiada w zestawie całe okablowanie, przekaźnik z mikroprocesorem 200A oraz panel sterowania, który można zamontować w kabinie pojazdu. Panel posiada wskaźnik poziomu napięcia i ładowania obu zamontowanych akumulatorów oraz przełączniki pracy : auto lub ręczne sprzęganie/ rozłączanie obu akumulatorów.
Cena tego systemu to ok. 950 PLN na chwilę obecną
Drugi z systemów IBS Dual Battery Relay także występuje w wersjach 12V/24V 200A. W zestawie jest okablowanie i przekaźnik 200A z diodami LED, które pozwalają na odczytanie stanu pracy urządzenia oraz ewentualnych błędów za pomocą kodów błyskowych diod na przekaźniku. Nie posiada panelu sterującego, ale można zamontować w kabinie przełącznik pracy urządzenia.
Cena urządzenia to ok. 700 PLN
Oba urządzenia są na gwarancji 5 lat
Posiadając zamontowane którekolwiek z tych urządzeń można zapomnieć o tym, że mamy drugi akumulator - praca obu akumulatorów, ich ładowanie, przełączanie, sprzęganie - przebiega w całości automatycznie.
Gdy istnieje potrzeba (np. w czasie mrozów, gdy pojemność akumulatora głównego - rozruchowego spada) można połączyć moce obu akumulatorów (głównego i zapasowego) za pomocą jednego przycisku ("link") i praktycznie nie ma możliwości, aby silnik nie odpalił ;-)
W naszych samochodach posiadamy te systemy zainstalowane już od kilku lat. Przejechały trasy od Alaski po Australię i nigdy nie było problemów z odpaleniem auta czy rozładowaniem akumulatora przez użytkowanie lodówek, ogrzewaczy wody itp.
Więcej informacji na temat tych urządzeń można uzyskać na:
http://rxv.com.pl/ibs.html
Proszę nie traktować tego postu jako reklamy konkretnego systemu. Chodziło mi o pokazanie idei działania ładowania dodatkowego akumulatora w samochodzie.
Oczywiście są inne tego typu izolatory na rynku.
Niektóre nawet trochę tańsze... ale...
1/ zwykle są to izolatory do 120A (przy intensywnym użytkowaniu niektóre "topią" instalację w pojeździe - przypadek opisany na forum Jeep)
2/ zwykle gwarancja udzielana jest na max. 3 lata (a taki np. T-max produkcji chińskiej oficjalnie nie ma wsparcia gwarancyjnego producenta ;-)
3/ zwykle w ofertach innych producentów są izolatory analogowe... IBS jest w pełni cyfrowy oparty na mikroprocesorach.
pozdrawiam kolegów podróżników