Skocz do zawartości

Zakup przyczepy KNAUS Sport 460 EU


Jacek2201

Rekomendowane odpowiedzi

Tak sobie myślę - ulegając sugestią o maksymalizacji DCM wraz z wyrobieniem B96 - wówczas powinienem również wymienić ciągnik na auto o masie max ok 2.426 kg, co pasowałoby do przyczepy o max DCM = 1824 kg. Wyliczyłem to z równania 4250 - x = x / 1,33 gdzie x to max masa ciągnika. Czy dobrze to liczę?

Jakaś logika w tym jest, ale ja jej nie odnalazłem :) b96 pozwala prowadzić zestaw 4250, co nie znaczy że tyle musi mieć. ale powyżej 3500 dmc holownik plus cepa doliczasz viatoll
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 34
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Właśnie,

chyba powonieniem zadbać (nawet za dopłatą) aby buda o wadze własnej 1090 kg, miała w papierach DCM = 1330, a nie katalogowe 1250? Te 240 kg na bagaż to i tak mało, gdy zaczną mnie ważyć w trasie?

Ale ani Knaus ani Adria, ani Hobby itp katalogowo nie ma 1250 kg. Raczej będą mieć DMC w przedziale 1300-1350, które np do 1250 kg możesz obniżyć przy zakupie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie,

chyba powonieniem zadbać (nawet za dopłatą) aby buda o wadze własnej 1090 kg, miała w papierach DCM = 1330, a nie katalogowe 1250? Te 240 kg na bagaż to i tak mało, gdy zaczną mnie ważyć w trasie?

Dobrze kombinujesz :D

 

Wysłane z telefonu

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakaś logika w tym jest, ale ja jej nie odnalazłem :) b96 pozwala prowadzić zestaw 4250, co nie znaczy że tyle musi mieć. ale powyżej 3500 dmc holownik plus cepa doliczasz viatoll

OK viatoll, także abstrahując od osobnych łóżek :) itp,

rozważając wszystkie za i przeciw skupiłem się na matematyce i obowiązujących  przepisach dla wyliczenia maksa DMC przyczepy dla uprawnień B96 i wyszło mi że:

* zestaw nie może mieć więcej niż 4250 kg, czyli moja przyczepa to 4250 - waga max ciągnika, oznaczonego jako x, czyli  ->  4250 - x 

** jednak wyczytałem, że dla tych uprawnień,  DMC przyczepy nie może być większe niż 1,33 masy max ciągnika, czyli -> x / 1,33

Porównując obie zależności mamy równanie ->  4250 - x = x / 1,33     a rozwiązanie jego jak wyżej ...

Czy mylę się w tych teoretycznych obliczeniach dla B96 ? 

Edytowane przez Jacek2201 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubie matme ale widze że Ty bardziej :)

Nie utrudniaj sobie, po krotce. Przelicznik 1.33 nie ma nic wspólnego z prawem jazdy, przy hamulcu najazdowym się to stosuje ( przepisy). Generalnie przy Twoim holowniku maks cepa to 1630kg, mimo że w dowodzie rejestracyjnym masz 2t, takie jest max. Chcąc ominąć viatoll kupujesz cepe max 1330, i wtedy ciągniesz na b. A wszystkie budy powyżej 1330 a mniej niż 1630 możesz ciągnąć tym holownikiem ale już z viatollem i prawkiem b96. Bez żadnych x i równań :)

Edytowane przez jacekzoo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ani Knaus ani Adria, ani Hobby itp katalogowo nie ma 1250 kg. Raczej będą mieć DMC w przedziale 1300-1350, które np do 1250 kg możesz obniżyć przy zakupie

wszystkie dane podawałem z katalogów tych firm, gdzie podają masę własną i DCM - zgoda, że dla mocno zaniżonych wartości rzeczywistych ładunków...

Wszystko jest OK gdy nas nie zważą  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz ważenia jeszcze weż pod uwage np wypadek, jak coś się komuś stanie to z kryminału bie wyjdziesz za przeładowaną przyczepe

Edytowane przez jacekzoo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubie matme ale widze że Ty bardziej :)

Nie utrudniaj sobie, po krotce. Przelicznik 1.33 nie ma nic wspólnego z prawem jazdy, przy hamulcu najazdowym się to stosuje ( przepisy). Generalnie przy Twoim holowniku maks cepa to 1630kg, mimo że w dowodzie rejestracyjnym masz 2t, takie jest max. Chcąc ominąć viatoll kupujesz cepe max 1330, i wtedy ciągniesz na b. A wszystkie budy powyżej 1330 a mniej niż 1630 możesz ciągnąć tym holownikiem ale już z viatollem i prawkiem b96. Bez żadnych x i równań :)

wow

jeżeli nie obowiązuje te 1,33 to jest super. Jednak odszukam te rozporządzenie i pozwolę sobie skonsultować to z Szanowanym Forum..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co tu rozkminiać jeszcze. Jeśli chcesz jechać na B to szukaj budy do 1330. Nawet jak katalogowo jest DMC wyższe to każdy producent w określonym zakresie i za odpowiednią opłatą DMC Ci obniży do porządnego. Z kolei posiadane DMC nie oznacza, że tyle Twoja cepa w czasie jazdy ważyć będzie.Na swoim przykładzie Ci wyjaśnię a będzie Ci łatwiej zrozumieć. Mam Adrię Aviva 472 PK, której MW to 955, a masa gotowa do jazdy to teoretycznie 1055 kg. Piszę teoretycznie ponieważ masa gotowego pojazdu do jazdy oznacza przyczepę napełnioną wodą + spłuczka + kaseta + dwie butle gazowe. Czyli dla każdego masa gotowego pojazdu do jazdy będzie inna. DMC katalogowe u mnie to 1350 kg, które zmniejszyłem do 1300 kg i tyle mam w DR. I waga u mnie przyczepy załadowanej i gotowej do drogi to około 1150 kg.Dlatego w Twoim przypadku, dla dwóch dorosłych osób + czasami wnuk te 1330 kg DMC spokojnie wystarczy, nawet jak dobijesz realnie do tej wagi. Kupując przyczepę, której MW wynosi około 1050 kg zostaje Ci niemal 300 kg ładowności. Wg mnie to nie dużo i wcale nie tak mało, dla mnie wystarczająco. Dlatego rozglądaj się za tego typu modelami z DMC 1300-1500, których MW masz w okolicach 1050 kg, bo jak pisałem wyżej DMC zawsze możesz trochę zmniejszyć bez żadnego problemu, bo wiąże się to z tym, że dealer wystawia tylko odpowiednią homologację. I zawsze to DMC potem możesz zwiększyć. Czyli w moim przypadku można zawsze wrócić do 1350 kg, bo na tyle mam homologowaną fabrycznie przyczepę i oś. Nawet tabliczki znamionowej nie musiałbym zmieniać.

 

wowjeżeli nie obowiązuje te 1,33 to jest super. Jednak odszukam te rozporządzenie i pozwolę sobie skonsultować to z Szanowanym Forum..
Obowiązuje. Tak jak napisał Jacek. Właśnie mając na uwadze przelicznik 1/33 maks dla Ciebie to 1631 kg i nic więcej. Czyli Twój zestaw może maksymalnie ważyć 3801 kg. Czyli B96 jest wystarczajace. Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubie matme ale widze że Ty bardziej :)

Nie utrudniaj sobie, po krotce. Przelicznik 1.33 nie ma nic wspólnego z prawem jazdy, przy hamulcu najazdowym się to stosuje ( przepisy). Generalnie przy Twoim holowniku maks cepa to 1630kg, mimo że w dowodzie rejestracyjnym masz 2t, takie jest max. Chcąc ominąć viatoll kupujesz cepe max 1330, i wtedy ciągniesz na b. A wszystkie budy powyżej 1330 a mniej niż 1630 możesz ciągnąć tym holownikiem ale już z viatollem i prawkiem b96. Bez żadnych x i równań :)

Zanim zacząłem pytać poczytałem wątki na Forum i uwagi ogólne o przepisach choćby w linku:

 

http://portal.karawaning.pl/artyku%C5%82y/inne/nowa-ustawa-o-kieruj%C4%85cych-pojazdami.aspx

 

które mówią:

 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, mówi, że:

par 14 ust 7

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi.

 

Czyli mam mieć centralny układ hamulcowy (ciągnik - przyczepa) aby olać te 1,33 ?

Nie wiem co tu rozkminiać jeszcze. Jeśli chcesz jechać na B to szukaj budy do 1330. Nawet jak katalogowo jest DMC wyższe to każdy producent w określonym zakresie i za odpowiednią opłatą DMC Ci obniży do porządnego. Z kolei posiadane DMC nie oznacza, że tyle Twoja cepa w czasie jazdy ważyć będzie. Na swoim przykładzie Ci wyjaśnię a będzie Ci łatwiej zrozumieć. Mam Adrię Aviva 472 PK, której MW to 955, a masa gotowa do jazdy to teoretycznie 1055 kg. Piszę teoretycznie ponieważ masa gotowego pojazdu do jazdy oznacza przyczepę napełnioną wodą + spłuczka + kaseta + dwie butle gazowe. Czyli dla każdego masa gotowego pojazdu do jazdy będzie inna. DMC katalogowe u mnie to 1350 kg, które zmniejszyłem do 1300 kg i tyle mam w DR. I waga u mnie przyczepy załadowanej i gotowej do drogi to około 1150 kg. Dlatego w Twoim przypadku, dla dwóch dorosłych osób + czasami wnuk te 1330 kg DMC spokojnie wystarczy, nawet jak dobijesz realnie do tej wagi. Kupując przyczepę, której MW wynosi około 1050 kg zostaje Ci niemal 300 kg ładowności. Wg mnie to nie dużo i wcale nie tak mało, dla mnie wystarczająco. Dlatego rozglądaj się za tego typu modelami z DMC 1300-1500, których MW masz w okolicach 1050 kg, bo jak pisałem wyżej DMC zawsze możesz trochę zmniejszyć bez żadnego problemu, bo wiąże się to z tym, że dealer wystawia tylko odpowiednią homologację. I zawsze to DMC potem możesz zwiększyć. Czyli w moim przypadku można zawsze wrócić do 1350 kg, bo na tyle mam homologowaną fabrycznie przyczepę i oś. Nawet tabliczki znamionowej nie musiałbym zmieniać.

 

Obowiązuje. Tak jak napisał Jacek. Właśnie mając na uwadze przelicznik 1/33 maks dla Ciebie to 1631 kg i nic więcej. Czyli Twój zestaw może maksymalnie ważyć 3801 kg. Czyli B96 jest wystarczajace.

 

Wielkie dzięki za pomoc co do potwierdzenia praktycznego sensu zakupu takiej budy dla moich wymagań i szczegółowego wyjaśnienia zawiłości na styku dealer - przepisy. Wreszcie do mnie dotarło :)

Edytowane przez Jacek2201 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zacząłem pytać poczytałem wątki na Forum i uwagi ogólne o przepisach choćby w linku:

 

http://portal.karawaning.pl/artykuły/inne/nowa-ustawa-o-kierujących-pojazdami.aspx

 

które mówią:

rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, mówi, że:

par 14 ust 7

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi.

 

Czyli mam mieć centralny układ hamulcowy (ciągnik - przyczepa) aby olać te 1,33 ?

Tak, musisz mieć hamulec spełniający parametry hamulca opisanego w rozporządzeniu. Czyli musisz mieć hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. Przykładowo tak jak mają ciężarówki. Może to być hamulec elektryczny, pneumatyczny itp.

 

Ale powiedz. Do czego zmierzasz z tym hamulcem? Bo nie rozumiem za bardzo w czym obecne legalne DMC Cię ogranicza

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, musisz mieć hamulec spełniający parametry hamulca opisanego w rozporządzeniu. Czyli musisz mieć hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. Przykładowo tak jak mają ciężarówki. Może to być hamulec elektryczny, pneumatyczny itp.

 

Trochę się chyba nie zrozumieliśmy.  Może po kolei:

* w ramach zachęt do zwiększenia DMC przyczepy poszedłem na maksa i dla opcji zakupu nowego ciągnika i B96, chciałem poznać górne ograniczenia takiej opcji -  czyli jaka powinna być masa maksymalna ciągnika w kryterium maksymalnego DCM przyczepy,

* założyłem z góry, że hamulce takiej przyczepy powinny być typu najazdowego - nie układ centralny pneumatyczny lub elektryczny, bo to dodatkowy kłopot

* dlatego w tych równaniu pojawiło się te 1,33

Edytowane przez Jacek2201 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, musisz mieć hamulec spełniający parametry hamulca opisanego w rozporządzeniu. Czyli musisz mieć hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. Przykładowo tak jak mają ciężarówki. Może to być hamulec elektryczny, pneumatyczny itp.

 

Trochę się chyba nie zrozumieliśmy.  Może po kolei:

* w ramach zachęt do zwiększenia DMC przyczepy poszedłem na maksa i dla opcji zakupu nowego ciągnika i B96, chciałem poznać górne ograniczenia takiej opcji -  czyli jaka powinna być masa maksymalna ciągnika w kryterium maksymalnego DCM przyczepy,

* założyłem z góry, że hamulce takiej przyczepy powinny być typu najazdowego - nie układ centralny pneumatyczny lub elektryczny, bo to dodatkowy kłopot

* dlatego w tych równaniu pojawiło się te 1,33

 

Ok to już jasne. Chrisowi chodziło raczej o to, że dla danego auta czy tam prawa jazdy warto brać jak największe możliwe DMC. Czyli w Twoim przypadku nie ma sensu zmniejszaćDMC to 1250 kg a wziąć 1330 kg.

 

A co do Twoich rozważań to masz zbyt wiele zmiennych aby móc odpowiedzieć jaka cepa na B96, bo to jest zależne od DMC holownika. Czyli równanie powinieneś dla przyczepy mieć takie 4250 - DMC holownika = DMC przyczepy, które nie może przekroczyć DMC holownika / 1.33.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacku 2201...

Określ najpierw do czego Ci ta przyczepa będzie potrzebna. Do objazdówek czy raczej stacjonarnych wyjazdów?

Znajdź wówczas rozmiar budy, a potem układ. Auto masz bardziej niż spoko. Jeśli kupisz nową budę podniesiesz sobie DMC do 1500 kg mając np 400 kg ładowności co jest mega luksusem w karawaningu.

Prawko zrobisz w 2-3 dni. Viatoll to jeszcze mniejszy problem. W zeszłym roku zrobiłem po Polsce 2300 km podczas urlopu. Koszt VT wyszedł 47 zł. Prawda że da się żyć?

Przy takim aucie nie ma sensu sie ograniczać, ani też brnąć w 2 osie przy 2 osobach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to już jasne. Chrisowi chodziło raczej o to, że dla danego auta czy tam prawa jazdy warto brać jak największe możliwe DMC. Czyli w Twoim przypadku nie ma sensu zmniejszaćDMC to 1250 kg a wziąć 1330 kg.

 

A co do Twoich rozważań to masz zbyt wiele zmiennych aby móc odpowiedzieć jaka cepa na B96, bo to jest zależne od DMC holownika. Czyli równanie powinieneś dla przyczepy mieć takie 4250 - DMC holownika = DMC przyczepy, które nie może przekroczyć DMC holownika / 1.33.

Cały dzień czytam o budach / karawaningu i piszę z Wami, co nie uważam za czas stracony. Wiele mi pomogliście ...

Co do matematyki to chciałem (teoretycznie) wiedzieć jakie auto kupić, które dla B96 dałoby mi max DMC przyczepy z hamulcem najazdowym. I potwierdziłeś  to samo powyżej, albowiem:

4250 - DCM holownika = DCM holownika / 1,33

1,33 x 4250 = DCM holownika + 1,33 DCM holownika

2,33 DCM holownika = 5652,5

 DCM holownika = 5652,5 / 2,33 = 2426 kg

 

DCM przyczepy = 4250 - 2426 = 1824 kg

 

Więc kto chce mieć max DCM przyczepy (1824 kg)  na B96 powinien szukać holownika o DCM 2426 kg.

Oczywiście mnie to już nie dotyczy (po przemyśleniach), bo zostaje przy swoim ciągniku, który dla B96 zapewnia 2170/1,33 = 1631 DCM przyczepy, lub 1330 bez B96 

 

 

Jacku 2201...

Określ najpierw do czego Ci ta przyczepa będzie potrzebna. Do objazdówek czy raczej stacjonarnych wyjazdów?

Znajdź wówczas rozmiar budy, a potem układ. Auto masz bardziej niż spoko. Jeśli kupisz nową budę podniesiesz sobie DMC do 1500 kg mając np 400 kg ładowności co jest mega luksusem w karawaningu.

Prawko zrobisz w 2-3 dni. Viatoll to jeszcze mniejszy problem. W zeszłym roku zrobiłem po Polsce 2300 km podczas urlopu. Koszt VT wyszedł 47 zł. Prawda że da się żyć?

Przy takim aucie nie ma sensu sie ograniczać, ani też brnąć w 2 osie przy 2 osobach.

 

Dzięki za te uwagi - dają mi dużo do myślenia, szczególnie jeżeli VT nie jest problemem, a zdanie B96 ma pozytywy - kilka godzin jazdy z instruktorem też się przyda. Tym bardziej, że uważasz, że X-trial się nada (ma przebieg 45 tys, kupiony w salonie). W końcu nie interesuje mnie "wypoczynek" przeładowaną przyczepą i ewentualne smutne tego konsekwencje. Dzięki  

Edytowane przez Jacek2201 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.