Skocz do zawartości

Przetwornica 230V=>12V Dometic SMP190-01


staciek

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy,

Od niespełna 2 tygodni spełniło się moje marzenie - i mam przyczepę  :] 
Jak to z kupnem używek - coś szwankowało.
Większość dupereli naprawiłem, ale utknąłem na przetwornicy.
Objaw był taki, że jak załączało się odbiorniki (12V) zaczynało śmierdzieć spalenizną - przetwornica na stół a w środku taki obrazek
post-19343-0-09286600-1435093976_thumb.jpg :swieca: 
kondensator się rozpłynął  :oslabiony:  i termistor również...
post-19343-0-43720500-1435094066_thumb.jpg
ponieważ na termistorze nie sposób było sprawdzić jakichkolwiek oznaczeń wstawiony został "na czuja" 
oraz wymieniony został kondensator na nominalny
post-19343-0-82643400-1435094159_thumb.jpg
niestety - termistor zabezpieczający jest źle dobrany - szybko wyłącza przetwornicę  :oslabiony: 

i tu pytanie - czy może ktoś już przerabiał podobny temat i wie jaki termistor powinien być wstawiony, albo ma schemat lub możliwość sczytania oznaczeń.... :slina:  :blagac: 

niestety wujek google nie był wstanie pomóc  :tuk: 

za wszelką pomoc - serdeczne dzięki  :]  :serce:  :przytul: 

Staszek
 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam!
Dopiero dzisiaj zauważyłem Twój temat. Nie wiem, czy wszystko dobrze zrobiłeś :hmm:
Z tego, co widzę, to tam powinien być termistor, a Ty zamontowałeś w tym miejscu pozystor, czyli zamontowany element zachowuje się dokładnie odwrotnie, niż ten, który tam być powinien.

W takich miejscach, termistor jest po to, aby podczas włączania zasilania sieciowego, ograniczyć prąd pobierany przez układ w pierwszej fazie włączenia (gdy ładują się kondensatory), inaczej ciągle przepalał by się bezpiecznik przewidziany dla tego obwodu.

 

PS
Jeśli termistor jest w obwodzie bezpiecznika i uzwojenia pierwotnego, to powinien mieć na sobie dobrą osłonkę izolacyjną odporną na b. wysoką temperaturę (ok. 200 st.c), ale jednocześnie taką, która nie wpłynie zbytnio na jego charakterystykę (nie będzie opóźniać stygnięcia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dopiero dzisiaj zauważyłem Twój temat. Nie wiem, czy wszystko dobrze zrobiłeś :hmm:

Z tego, co widzę, to tam powinien być termistor, a Ty zamontowałeś w tym miejscu pozystor, czyli zamontowany element zachowuje się dokładnie odwrotnie, niż ten, który tam być powinien.

W takich miejscach, termistor jest po to, aby podczas włączania zasilania sieciowego, ograniczyć prąd pobierany przez układ w pierwszej fazie włączenia (gdy ładują się kondensatory), inaczej ciągle przepalał by się bezpiecznik przewidziany dla tego obwodu.

 

PS

Jeśli termistor jest w obwodzie bezpiecznika i uzwojenia pierwotnego, to powinien mieć na sobie dobrą osłonkę izolacyjną odporną na b. wysoką temperaturę (ok. 200 st.c), ale jednocześnie taką, która nie wpłynie zbytnio na jego charakterystykę (nie będzie opóźniać stygnięcia).

 

 

Kristofer,

 

Dzięki za odzew :-)

Sprawa na chwilę obecną wygląda następująco - stary "zasilacz" oddałem znajomemu elektronikowi z prośbą o reanimację... :] 

kupiłem nowy - DOMETIC  SMP 192-05 ... :hmm:  podobno zamiennik, ale...

Ale mam jeden problem - w starym było wyjście "batt" gdzie napięcie było rzędu 19V; w nowym takiego wyjścia nie ma - i nie wiem co może być zasilane tym napięciem - teraz niby wszystko działa... :look: 

 

PS znam też już opis  na zniszczonym termistorze -  SCK 104  :yay:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... to już wszystko wiesz: powinien być termistor o parametrach 4A i 10 Ohm.
Jak oddałeś do elektronika, to na pewno sobie poradzi.
Odnośnie nowego zasilacza.
Nie znam dokładnie parametrów wyprowadzeń tych zasilaczy, aby móc je porównać.
Piny "Batt" mogą mieć różne funkcje (w zależności od typu zasilacza i zamysłów jego producenta). Najczęściej służą do przyłączenia określonego typu akumulatora.
Praca wejścia może być "jałowa/bierna", czyli podaje ono wyłącznie napięcie z accu, gdy przyczepa jest odłączona od sieci ~230V, ale może być też "aktywna", czyli w chwili

podłączenia przyczepy pod zasilanie sieciowe ~230V, zapewnia odpowiednie napięcie do ładowania akumulatora. Z Twojego opisu wynika, że zasilacz miał opcję ładowania accu.
Jeśli mierzyłeś napięcie na tym wyprowadzeniu (gdy zasilacz był sprawny), to taka wartość mogła wynikać z pomiaru nie obciążonego wejścia. Dodatkowo, nie można zapominać o

klasie pomiarowej przyrządu, przy pomocy którego pomiar był wykonany.
Jeśli obecnie, z nowym zasilaczem wszystko działa tak, jak z poprzednim, gdy był sprawny, to nie ma chyba powodu do zmartwień. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... to już wszystko wiesz: powinien być termistor o parametrach 4A i 10 Ohm.

<ciach>

Jeśli obecnie, z nowym zasilaczem wszystko działa tak, jak z poprzednim, gdy był sprawny, to nie ma chyba powodu do zmartwień. :ok:

Dzięki za pomoc i dobre słowo :-)

 

zrobiłem testy obciążeniowe i wszystko gra.

 

nie mniej nurtuje mnie i pewnie w wolnej chwili dojdę gdzie prowadzi wiązka wpinana w wyjście 19V (batt)

na pokładzie przyczepy, akumulatora nie ma i chyba nie było...

nic to - ważne że działa co ma działać 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Dzień dobry,

Też mam problem z zasilaczem DOMETIC. Mój model to SMP 214-01. Jest zainstalowany w przyczepie Hobby z 2008 r. Przyczepę mam od kilku lat i nie było z elektryką najmniejszych problemów. Podczas przygotowań do wyjazdu okazało się, że na zasilaniu z akumulatora całe wyposażenie działa (oświetlenie,  pompka od wody i spłuczka w toalecie), ale po przełączeniu na zasilane zewnętrzne 230 nic nie działa. Co dziwne jest zasilanie w gniazdkach elektrycznych (może dlatego, że były dorabiane). Sprawdziłem,  że w kablu (wtyczce) wchodzącym do zasilacza jest napięcie.  Zasilacz spawia jednak wrażenie jakby był pozbawiony zasilania. Nie świecą się nawet diody, które wskazują przepalenie bezpiecznika. Wszystkie bezpieczniki sprawdziłem.  Czy ktoś z Kolegów miał podobny problem? .... W domu rozpacz, we wtorek miałem z dzieciakami jechać na Hel. Będę wdzięczny za każdą wskazówkę. Zastanawiam się czy zwarcie np w instalacji oświetleniowej może uruchamiać jakieś ogólne zabezpieczenie odłączające zasilanie? Proszę o pomoc. 

Darek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 2 miesiące temu...
W dniu 5.07.2019 o 00:41, Sagitt napisał:

Dzień dobry,

Też mam problem z zasilaczem DOMETIC. Mój model to SMP 214-01. Jest zainstalowany w przyczepie Hobby z 2008 r. Przyczepę mam od kilku lat i nie było z elektryką najmniejszych problemów. Podczas przygotowań do wyjazdu okazało się, że na zasilaniu z akumulatora całe wyposażenie działa (oświetlenie,  pompka od wody i spłuczka w toalecie), ale po przełączeniu na zasilane zewnętrzne 230 nic nie działa. Co dziwne jest zasilanie w gniazdkach elektrycznych (może dlatego, że były dorabiane). Sprawdziłem,  że w kablu (wtyczce) wchodzącym do zasilacza jest napięcie.  Zasilacz spawia jednak wrażenie jakby był pozbawiony zasilania. Nie świecą się nawet diody, które wskazują przepalenie bezpiecznika. Wszystkie bezpieczniki sprawdziłem.  Czy ktoś z Kolegów miał podobny problem? .... W domu rozpacz, we wtorek miałem z dzieciakami jechać na Hel. Będę wdzięczny za każdą wskazówkę. Zastanawiam się czy zwarcie np w instalacji oświetleniowej może uruchamiać jakieś ogólne zabezpieczenie odłączające zasilanie? Proszę o pomoc. 

Darek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Witam. Obecnie mam ten sam problem z przetwornicą,  czy Twój problem został rozwiązany a jeśli tak to co było przyczyną braku napięcia 12v. Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.