Nadszedł czas by się podzielić z Wami naszymi doświadczeniami i zdobytą wiedzą.
Pomysł vano-kampero-życia zrodził się w trakcie 5 miesięcznej podróży dookoła świata.
Jednym z etapów było zwiedzanie USA, Meksyku i Kanady samochodem osobowym.
Jak wiadomo, Stany mają bardzo rozbudowaną infrastrukturę hotelową oraz duże i czynne 24h stacje benzynowe z prysznicami i strefą relaksu. Ułatwiało to nam noclegi w samochodzie osobowym no i hotelach, bo aż takimi hardcorami nie jesteśmy
W Toronto spotkaliśmy parkę podróżującą busem z dwoma elektrycznymi rowerami do zwiedzania :). Koncepcja bardzo nam się spodobała …zwłaszcza, że np. Nowy York zwiedziliśmy wypożyczając rowery miejskie- to była męczarnia ?.
Po powrocie zaczęliśmy więc się zastanawiać czego potrzebujemy do następnej wyprawy… bo, że będzie następna, to wiedzieliśmy na pewno !
Założenia okazały się proste:
- 2 rowery elektryczne w samochodzie
- auto uniwersalne: musi służyć do pracy i do wyjazdów
- pełna niezależność przez 4 do 5 dni.
Okazało się, że najpierw wybraliśmy rowery składaki firmy Torrot. Sprawdzone i przetestowane w turystyce miejskiej na dystansie 30km.
Dwa rowery mieszczą się w bagażniku combi. Akumulatory można zabrać do hotelu/knajpy/gdziekolwiek do gniazdka i naładować a rowery bezpieczne w bagażniku. Zadowolenie 10.
Trudniejsza okazała się być odpowiedź na pytanie: Czy bus przerobiony na camper czy zabudowa na pickup?
Bus:
Zalety - więcej miejsca niż w zabudowie na pickup.
Wada - potrzebne kolejne auto do dojazdów do pracy.
Pickup:
Zalety - 4x4, auto po zdjęciu zabudowy może być użytkowane cały rok, zabudowa nie wymaga rejestracji i homologacji, można spać w zabudowie jak w samochodzie w miejscach niedostępnych dla przyczep czy camperów.
Wady - mało miejsca.
Ostatecznie wybraliśmy zabudowę na pickup
Trzeba było kupić pickupa… następny dylemat czy made in USA ? Czy salon Polska ?
Ostatecznie kupiliśmy Forda Rangera- czy słusznie, to się jeszcze okaże. Na razie jeździ
No to teraz zabudowa … najpierw Caravaningowe Targi Poznańskie, później Nadarzyn, rozmowy z producentami i dwa polskie typy:
- Firma Azar4 z Gdańska
- Firma DAC z Kielc
Od handlowca z Azar4 usłyszeliśmy, że koszt zabudowy to około 100 tys. pln. Po wizycie w Gdańsku właściciel z którym rozmawialiśmy telefonicznie i zapewniał o super hiper rabatach związanych z końcem roku i sprzedażą poza sezonem zaproponował 135 tys. brutto… kicha!
Drugim tematem były jakiekolwiek zmiany w jedynej słusznej i przemyślanej koncepcji na zabudowę firmy Azar4…. Nic nie dało się spersonalizować, dramat. Bo jak tu żyć w koncepcji kogoś obcego, kto nie zna naszych potrzeb, przyzwyczajeń, gustu, itd. Jednak na tak małej przestrzeni potrzebowaliśmy czegoś skrojonego pod nas.
A już byliśmy gotowi wracać z Gdańska z zabudową .
W DAC poszło dużo lepiej. Otwartość na zmiany i wysłuchanie klienta dużo lepsze! Okazało się nawet, że cena dobra … ale stwierdziliśmy, że personalizacja wymaga ścisłej współpracy. Mieszkamy w Wielkopolsce a konsultacje i wizyty byłyby w Kielcach. Przy uwiązaniu w pracy i późniejszej pandemii, jak się okazało, był to problem nie do przeskoczenia.
Suma summarum, to była bardzo dobra decyzja … dzisiaj, gdy zabudowa jest prawie ukończona wiemy, że ilość wizyt u wykonawcy jest niepoliczalna
Bo ostatecznie zdecydowaliśmy się na własny projekt i własne wykonanie. Potrzebowaliśmy tylko jakiegoś szkieletu, bo tego to już sami byśmy nie ogarnęli (a konstrukcja ze sklejki to nie to czego szukaliśmy
Konstrukcję oparliśmy na profilu aluminiowym 40x40 reszta to płyta sandwich.
Ważnym założeniem było, że zabudowa ma być samodzielna i nawet po odłączeniu od auta można w niej przebywać i jest w pełni niezależna.
Okno dachowe oraz dwa okna boczne Dometic.
Elektryka:
- 3 solary elastyczne 160W w połączeniu z regulatorem Victron,
- ładowarka z separacją do doładowana akumulatora z alternatora Victron
- główny hebel z kontrolą stanu akumulatora Victron
- ładowarka sieciowa Votronic
- przetwornica 2kW AZO
- akumulator LiFePo4 200Ah
- oświetlenie LED
Instalacja wodna:
- pompa wody zanurzeniowa w zbiorniku
- zbiornik wody czystej 50l
- zbiornik wody brudnej 34l
- pompa zęzowa do prysznica
- boiler Elgena 3l
- toaleta kasetowa Thetford
- brodzik z odpływem liniowym pokryty żywicą epoksydową
Dodatkowe wyposażenie:
- ogrzewanie webasto
- lodówka kompresorowa (szuflada) Dometic
- meble sklejka bambusowa i ceiba łączone profilami aluminiowymi
- meble łazienkowe dodatkowo zabezpieczone żywicą epoksydową
- system siłowników do podnoszenia i montażu zabudowy na samochodzie
Tak minął 2021 na składaniu, poprawkach i wyposażaniu naszej mysiej budy, choć dziś nazywamy ją już Pickamperem
Później testy działania instalacji oraz systemu podnoszenia i montażu zabudowy na samochodzie.
Teraz użytkowanie… pierwszy poważny wypad- 3 tygodnie we Włoszech wiosną 2022. Było sprawdzone webasto jak i wentylacja. Jest ciepło kiedy trzeba, jest się czym ochłodzić? Kilka rzeczy tylko denerwowało: a to brak szafeczki łazienkowej, a to zbyt sztywny wąż od słuchawki łazienkowej, który się plątał i haczył, itd. Itp. Wróciliśmy, maj i czerwiec upłynął na poprawkach: przez te 3 tygodnie stworzyliśmy listę rzeczy do zrobienia. Szafeczka, szufladki, opiłować zamek, wymienić wykładzinę, zrobić dodatkowe półeczki, poprawić zamki, zmienić moskitierę w drzwiach, wymienić materac… trochę tego było.
Ale wiecie co? Dziś jest super. Mamy wszystko, czego potrzebujemy do życia. Jesteśmy szczęśliwi, niezależni, zmotoryzowani. Możemy pracować i podróżować jednocześnie. Tak chcemy żyć.
A dla Was mamy jedno przesłanie: słuchajcie siebie i swoich potrzeb, dążcie do celu, spełniajcie marzenia! Po tych doświadczeniach naprawdę mamy poczucie, że nie ma rzeczy niemożliwych ?
W dniu 27.07.2022 o 21:05, marek230482 napisał(a):Ale nic nie widać...........
budujesz napięcie?
![]()
Włoski internet nie sądziłem, że pierwszego zdania już ktoś będzie to czytał
… a temat jest tak złożony, że sam nie wiedziałem od czego zacząć …
W dniu 27.07.2022 o 21:26, coxWlkp napisał(a):Elektryka:
- 3 solary elastyczne 160W w połączeniu z regulatorem Victron,
- ładowarka z separacją do doładowana akumulatora z alternatora Victron
- główny hebel z kontrolą stanu akumulatora Victron
- ładowarka sieciowa Votronic
- przetwornica 2kW AZO
- akumulator LiFePo4 200Ah
- oświetlenie LED