Skocz do zawartości

Historia edycji

Ushuaia

Ushuaia

@czyś  

 

Nie piszę o rzeczach oczywistych. Podałem typ akumulatora w teście http://www.ssb-akumulatory.pl/ssb-sbl-100-12ish-12v-100ah-p-37.html.Kupiony niedawno. Pojemność 1260Wh.Przygotowany do testu. Był wstępnie naładowany w ok 30%.W całym dniu testu  napięcie podniosło się z 12.4V do 12.6V.Super!.Oto mi codzilo. Regulatory ustawione tak samo dla AGM. Pracowały cały czas w trybie bulk daleko im do absorption a tym bardziej float. Łykały co Bozia dała. Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje. Tracer jak po zakrapianej imprezie. Chyba znacie ten stan? Dla mnie 1 stycznia to przerwa w życiorysie. 
Twoje wątpliwości w teście sugerowały zastosowania akumulatora w słabej kondycji lub bardzo małej pojemności. Różne nastawy MPPT. Po co?
Robiłem test bo byłem ciekawy. Dla siebie. I wyszło jak myślałem. Ale już "naukowo".
Jak przyszedł Tracer 3 lata temu w lutym to przez 3 tygodni nie było słońca. Myślałem, że jest zepsuty i chciałem go odesłać. Ale miałem inne sprawy na głowie. Widziałem ,że jak przerwę mu obwód PV to chodzi OK a po 3 minutach dławi panel z 44V do 14V.Kombinowałem zrobić jakiś automatyczny przerywacz. Ale wyszło słońce  i MPPT zadziałało to odpuściłem sobie.

@czyś   Opisz, jeśli możesz, co Ci Victron nawywijał.

No co zrobiłem?


Proste SPALIŁEM !    Robota mi się pali w rękach. Nie raz.

Taki wyga ,taki głupi.

Trzeba dwa razy sprawdzać co podłączać.

Zamówiłem dwa jeden 75/15 drugi 100/50.

Przez tydzień testowałem i jeden i drugi. Było super. Byłem zadowolony.Victron 75/15 wyciąga 200W i stop(ograniczenie mocy). Przy takiej mocy grzeje się nieźle ale daje radę. Victron 100/50 to już konkretny sprzet. Na moim panelu przez 2 godziny chodził od 450W do 500W i był ciepły.W logach widziałem przy testu fabrycznym 1540W (bateria24V). 
Spaliłem ten mały 75/15 .
Specjalnie mnie to nie ruszyło. Tylko tym razem ten co spaliłem był dla kuzyna(ma merca Sprinter 4x4) a ten co roku rusza do Norwegii w dwie pary i zbierają jagody(dziennie na łeb 40 litrów).Miesiąc harują a za zarobioną forsę jeżdżą jeszcze 2,3 miesiące. Cała Skandynawia, Pribałtiki. W ubiegłym roku w Szwecji chciał umyć błoto i podjechał tylnymi kołami nad brzeg i po chwili cały tył tonął w piachu. Wyciągnął go Rosjanin. Miał wciągarkę. Tak się poznali. Przyjaźn polsko-radziecka. Widzę, że dozgonna. W tym roku plan z Rosjanami na Syberię na 5 miesięcy.
Spider już miał zamocowane 2 panele po 100W.Czekał tylko na MPPT. Wyjazd za 2 dni. Ale w tych 2 dniach sporo się działo.
Wszystko się waliło. Okazało się, że panele 200W na słońcu wyciągają 75W a dwa 120Ah akumulatory w stanie agonalnym.
Gorzej już nie mogło. No to mogło być tylko lepiej. I było. Wyjechali w terminie z moim panelem 440W i z moim 50A MPPT i trzema nowymi 84Ah za 158 zł za szt. No dalej nie piszę bo to opowieść raczej przy piwie.

Dodam ,że potem trochę się droczyłem z pomocą techniczną Victrona .Dowiedziałem się ciekawe rzeczy o naszych MPPT. Mniej więcej tak to wyglądało.
Pomyliłem bieguny akumulatora. Zakręciłem mocno. Wstaję(robiłem w strasznej ciasnocie) i patrzę LED Bulk nie świeci. Mierzę napięcie PV, jest prawie 50V.
Mierzę prąd ..zero. Pomyliłem druty Accu ! Poprawiłem. Bezpiecznik 20A spalony. Mam w aucie skrzynkę zapasowych. Wymiana na nowy nic nie dała.Napięcie jest, prąd zero. Coś się zablokowało. Jak odblokować? Myślałem o Victron Connect i kabelku VE.Direct .Dzwonię do Victrona. Pełna kultura.. łączę z pomoca techniczną. Dziwny angielski akcent(połączył mnie z Hindusem w Delhi).W czym mogę pomóc? W montażu pomyliłem zaciski.To proszę sprawdzić bezpiecznik.No właśnie wymieniłem. Czy na właściwy? Tak dokładnie ten sam 20A i zmierzyłem ,że jest dobry. Proszę podłączyć panel i zmierzyć napięcie na zaciskach. Zrobiłem to i jest ok 50V i żadna lampka LED nie świeci. OK. Wewnątrz znajduje się niewymienny bezpiecznik. Skontaktuj się ze swoim dystrybutorem i zobacz, co może dla Ciebie zrobić.
W warunkach odwrotnej polaryzacji baterii, elementy aktywne ulegną zwarciu na długo przed zadziałaniem bezpiecznika. Bezpiecznik ma zapobiegać przepływowi prądu przez uszkodzone elementy i wzniecaniu pożaru. Masz fart nie spaliłeś budy. Ulżyło mi.

To musisz wiedzieć.
W odniesieniu do takiej podstawowej ochrony to być w ładowarce czy nie: da się to zrobić, ale zwiększa koszty i uważamy, że lepiej nie zwiększać kosztów wszystkich jednostek dodając taką ochronę. Sprawdziłem politykę gwarancyjną firmy Victron i sprawdziłem, czy odwrotna polaryzacja baterii nie obejmuje. Spodziewałbym się, że takie podstawowe zabezpieczenie powinno znaleźć się w ładowarce, niestety tak nie jest. W rzeczywistości MPPT innych dostawców zapewnia takie zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.

Tracer jest odporny na głupotę to też sprawdzone.

Victron fajny ale trzeba uważać.
Sam naprawiłem tego małego .Chodzi jak malina.

https://www.youtube.com/watch?v=LI24aPT3DsU
https://youtu.be/UlwM-kiKLMk

 

Ushuaia

Ushuaia

@czyś  

 

Nie piszę o rzeczach oczywistych. Podałem typ akumulatora w teście http://www.ssb-akumulatory.pl/ssb-sbl-100-12ish-12v-100ah-p-37.html.Kupiony niedawno. Pojemność 1260Wh.Przygotowany do testu. Był wstępnie naładowany w ok 30%.W całym dniu testu  napięcie podniosło się z 12.4V do 12.6V.Super!.Oto mi codzilo.Regulatory ustawione tak samo dla AGM. Pracowały cały czas w trybie bulk daleko im do absorption a tym bardziej float. Łykały co Bozia dała. Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje. Tracer jak po zakrapianej imprezie. Chyba znacie ten stan? Dla mnie 1 stycznia to przerwa w życiorysie. 
Twoje wątpliwości w teście sugerowały zastosowania akumulatora w słabej kondycji lub bardzo małej pojemności. Różne nastawy MPPT. Po co?
Robiłem test bo byłem ciekawy. Dla siebie. I wyszło jak myślałem. Ale już "naukowo".
Jak przyszedł Tracer 3 lata temu w lutym to przez 3 tygodni nie było słońca. Myślałem, że jest zepsuty i chciałem go odesłać. Ale miałem inne sprawy na głowie. Widziałem ,że jak przerwę mu obwód PV to chodzi OK a po 3 minutach dławi panel z 44V do 14V.Kombinowałem zrobić jakiś automatyczny przerywacz. Ale wyszło słońce  i MPPT zadziałało to odpuściłem sobie.

@czyś   Opisz, jeśli możesz, co Ci Victron nawywijał.

No co zrobiłem?


Proste SPALIŁEM !    Robota mi się pali w rękach. Nie raz.

Taki wyga ,taki głupi.

Trzeba dwa razy sprawdzać co podłączać.

Zamówiłem dwa jeden 75/15 drugi 100/50.

Przez tydzień testowałem i jeden i drugi. Było super. Byłem zadowolony.Victron 75/15 wyciąga 200W i stop(ograniczenie mocy). Przy takiej mocy grzeje się nieźle ale daje radę. Victron 100/50 to już konkretny sprzet. Na moim panelu przez 2 godziny chodził od 450W do 500W i był ciepły.W logach widziałem przy testu fabrycznym 1540W (bateria24V). 
Spaliłem ten mały 75/15 .
Specjalnie mnie to nie ruszyło. Tylko tym razem ten co spaliłem był dla kuzyna(ma merca Sprinter 4x4) a ten co roku rusza do Norwegii w dwie pary i zbieraja jagody(dziennie na łeb 40 litrów).Miesiąc haruja a za zarobiną forsę jeżdżą jeszcze 2,3 miesiace.Cała Skandynawia,Pribałtiki.W ubiegłym roku w Szwecji chciał umyć błoto i podjechał tylnymi kołami nad brzeg i po chwili cały tył tonął w piachu.Wyciagnął go Rosjanin. Miał wciągarkę.Tak się poznali.Przyjaźn polsko-radziecka.Widzę,że dozgonna. W tym roku plan z Rosjanami na Syberię na 5 miesiecy.
Spider już miał zamocowane 2 panele po 100W.Czekał tylko na MPPT.Wyjazd za 2 dni.Ale w tych 2 dniach sporo się działo.
Wszystko się waliło.Okazało się,że panele 200W na słońcu wyciągaja 75W a dwa 120Ah akumulatory w stanie agonalnym.
Gorzej już nie mogło.No to mogło być tylko lepiej.I było.Wyjechali w terminie z moim panelem 440W i z moim 50A MPPT i trzema nowymi 84Ah za 158 zł za szt.No dalej nie piszę bo to opowieść raczej przy piwie.Dodam ,że potem trochę się droczyłem z pomocą techniczną Victrona .Dowiedziałem się ciekawe rzeczy o naszych MPPT. Mniej więcej tak to wygladało.
Pomyliłem bieguny akumulatora.Zakręciłem mocno.Wstaję(robiłem w strasznej ciasnocie) i patrzę LED Bulk nie świeci.Mierzę napięcie, jest prawie 50V.
Mierzę prąd ..zero.Pomyliłem druty!Poprawiłem.Bezpiecznik 20A spalony.Mam w aucie skrzynkę zapasowych.Wymiana na nowy nic nie dała.Napięcie jest, prąd zero.Coś się zablokowało.Jak odblokować?Myślałem o Victron Connect i kabelku VE.Direct .Dzwonię do Victrona.Pełna kultura.. łączę z pomoca techniczną.Dziwny angielski akcent(połączył mnie z Hindusem w Delhi).W czym mogę pomóc?W montażu pomyliłem zaciski.To proszę sprawdzić bezpiecznik.No właśnie wymieniłem.Czy na właściwy?Tak dokładnie ten sam 20A i zmierzyłem ,że jest dobry.Proszę podłączyć panel i zmierzyć napięcie na zaciskach. Zrobiłem to i jest ok 50V i żadna lampka LED nie świeci. OK. Wewnątrz znajduje się niewymienny bezpiecznik. Skontaktuj się ze swoim dystrybutorem i zobacz, co może dla Ciebie zrobić.
W warunkach odwrotnej polaryzacji baterii, elementy aktywne ulegną zwarciu na długo przed zadziałaniem bezpiecznika. Bezpiecznik ma zapobiegać przepływowi prądu przez uszkodzone elementy i wzniecaniu pożaru. Masz fart nie spaliłeś budy. Ulżyło mi.

To musisz wiedzieć.
W odniesieniu do takiej podstawowej ochrony to być w ładowarce czy nie: da się to zrobić, ale zwiększa koszty i uważamy, że lepiej nie zwiększać kosztów wszystkich jednostek dodając taką ochronę.Sprawdziłem politykę gwarancyjną firmy Victron i sprawdziłem, czy odwrotna polaryzacja baterii nie obejmuje. Spodziewałbym się, że takie podstawowe zabezpieczenie powinno znaleźć się w ładowarce, niestety tak nie jest. W rzeczywistości MPPT innych dostawców zapewnia takie zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.

Tracer jest odporny na głupotę to też sprawdzone.

Victron fajny ale trzeba uważać.
Sam naprawiłem tego małego .Chodzi jak malina.

https://www.youtube.com/watch?v=LI24aPT3DsU
https://youtu.be/UlwM-kiKLMk

 

Ushuaia

Ushuaia

@czyś  

 

Nie piszę o rzeczach oczywistych. Podałem typ akumulatora w teście http://www.ssb-akumulatory.pl/ssb-sbl-100-12ish-12v-100ah-p-37.html.Kupiony niedawno. Pojemność 1260Wh.Przygotowany do testu. Był wstępnie naładowany w ok 30%.W całym dniu testu  napięcie podniosło się z 12.4V do 12.6V.Super!.Oto mi codzilo.Regulatory ustawione tak samo dla AGM. Pracowały cały czas w trybie bulk daleko im do absorption a tym bardziej float. Łykały co Bozia dała. Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje. Tracer jak po zakrapianej imprezie. Chyba znacie ten stan? Dla mnie 1 stycznia to przerwa w życiorysie. 
Twoje wątpliwości w teście sugerowały zastosowania akumulatora w słabej kondycji lub bardzo małej pojemności. Różne nastawy MPPT. Po co?
Robiłem test bo byłem ciekawy. Dla siebie. I wyszło jak myślałem. Ale już "naukowo".
Jak przyszedł Tracer 3 lata temu w lutym to przez 3 tygodni nie było słońca. Myślałem, że jest zepsuty i chciałem go odesłać. Ale miałem inne sprawy na głowie. Widziałem ,że jak przerwę mu obwód PV to chodzi OK a po 3 minutach dławi panel z 44V do 14V.Kombinowałem zrobić jakiś automatyczny przerywacz. Ale wyszło słońce  i MPPT zadziałało to odpuściłem sobie.

@czyś   Opisz, jeśli możesz, co Ci Victron nawywijał.

No co zrobiłem?


Proste SPALIŁEM !    Robota mi się pali w rękach. Nie raz.

Taki wyga ,taki głupi.

Trzeba dwa razy sprawdzać co podłączać.

Zamówiłem dwa jeden 75/15 drugi 100/50.

Przez tydzień testowałem i jeden i drugi. Było super. Byłem zadowolony.Victron 75/15 wyciąga 200W i stop(ograniczenie mocy). Przy takiej mocy grzeje się nieźle ale daje radę. Victron 100/50 to już konkretny sprzet. Na moim panelu przez 2 godziny chodził od 450W do 500W i był ciepły.W logach widziałem przy testu fabrycznym 1540W (bateria24V). 
Spaliłem ten mały 75/15 .
Specjalnie mnie to nie ruszyło. Tylko tym razem ten co spaliłem był dla kuzyna(ma merca Sprinter 4x4) a ten co roku rusza do Norwegii w pary i zbieraja jagody(dziennie na łeb 40 litrów).Miesiąc haruja a za zarobiną forsę jeżdżą jeszcze 2,3 miesiace.Cała Skandynawia,Pribałtiki.W ubiegłym roku w Szwecji chciał umyć błoto i podjechał tylnymi kołami nad brzeg i po chwili cały tył tonął w piachu.Wyciagnął go Rosjanin. Miał wciągarkę.Tak się poznali.Przyjaźn polsko-radziecka.Widzę,że dozgonna. W tym roku plan z Rosjanami na Syberię na 5 miesiecy.
Spider już miał zamocowane 2 panele po 100W.Czekał tylko na MPPT.Wyjazd za 2 dni.Ale w tych 2 dniach sporo się działo.
Wszystko się waliło.Okazało się,że panele 200W na słońcu wyciągaja 75W a dwa 120Ah akumulatory w stanie agonalnym.
Gorzej już nie mogło.No to mogło być tylko lepiej.I było.Wyjechali w terminie z moim panelem 440W i z moim 50A MPPT i trzema nowymi 84Ah za 158 zł za szt.No dalej nie piszę bo to opowieść raczej przy piwie.Dodam ,że potem trochę się droczyłem z pomocą techniczną Victrona .Dowiedziałem się ciekawe rzeczy o naszych MPPT. Mniej więcej tak to wygladało.
Pomyliłem bieguny akumulatora.Zakręciłem mocno.Wstaję(robiłem w strasznej ciasnocie) i patrzę LED Bulk nie świeci.Mierzę napięcie, jest prawie 50V.
Mierzę prąd ..zero.Pomyliłem druty!Poprawiłem.Bezpiecznik 20A spalony.Mam w aucie skrzynkę zapasowych.Wymiana na nowy nic nie dała.Napięcie jest, prąd zero.Coś się zablokowało.Jak odblokować?Myślałem o Victron Connect i kabelku VE.Direct .Dzwonię do Victrona.Pełna kultura.. łączę z pomoca techniczną.Dziwny angielski akcent(połączył mnie z Hindusem w Delhi).W czym mogę pomóc?W montażu pomyliłem zaciski.To proszę sprawdzić bezpiecznik.No właśnie wymieniłem.Czy na właściwy?Tak dokładnie ten sam 20A i zmierzyłem ,że jest dobry.Proszę podłączyć panel i zmierzyć napięcie na zaciskach. Zrobiłem to i jest ok 50V i żadna lampka LED nie świeci. OK. Wewnątrz znajduje się niewymienny bezpiecznik. Skontaktuj się ze swoim dystrybutorem i zobacz, co może dla Ciebie zrobić.
W warunkach odwrotnej polaryzacji baterii, elementy aktywne ulegną zwarciu na długo przed zadziałaniem bezpiecznika. Bezpiecznik ma zapobiegać przepływowi prądu przez uszkodzone elementy i wzniecaniu pożaru. Masz fart nie spaliłeś budy. Ulżyło mi.

To musisz wiedzieć.
W odniesieniu do takiej podstawowej ochrony to być w ładowarce czy nie: da się to zrobić, ale zwiększa koszty i uważamy, że lepiej nie zwiększać kosztów wszystkich jednostek dodając taką ochronę.Sprawdziłem politykę gwarancyjną firmy Victron i sprawdziłem, czy odwrotna polaryzacja baterii nie obejmuje. Spodziewałbym się, że takie podstawowe zabezpieczenie powinno znaleźć się w ładowarce, niestety tak nie jest. W rzeczywistości MPPT innych dostawców zapewnia takie zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.

Tracer jest odporny na głupotę to też sprawdzone.

Victron fajny ale trzeba uważać.
Sam naprawiłem tego małego .Chodzi jak malina.

https://www.youtube.com/watch?v=LI24aPT3DsU
https://youtu.be/UlwM-kiKLMk

 

  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.