Skocz do zawartości

Historia edycji

Yaca1966

Yaca1966

54 minuty temu, filipert napisał:

Czy BMSy mają zawsze taka samą charakterystykę ładowania? Czy tak jak ładowarki ich praca zależy od programu producenta?

Możesz wyjaśnić poniższe zależności?

BMSy są prodkuwane dla różnych rodzajów akumulatorów , jeżeli użyjesz odpowiedniego dla LiFePO4, to producent zapewnia by max napięcie ładowanie nie przekraczało 3,65V na ogniwo. Spotkałem BMS który miał max napięcie 3,60 V , ale w praktyce nie ma to większego znaczenia. Są i takie gdzie możesz te napięcia samemu ustawiać.

 

Cytat

w akumulatorach litowo jonowych ładowanie do pełna jest według mojej wiedzy jak najbardziej zdrowe a rozładowywanie do minimum szkodzi im.

Akumulatory litowo jonowe nie "lubią" być do końca ładowane a szczególnie zbyt długo przechowywane w pełni naładowane.

To, że komórka lub samochód elektryczny pokazuje Ci 100 % naładowanie nie znaczy , że akumulator naładowany jest do max napięcia.  Przeważnie do 90% swojej pojemności.

Np akumulator w Toyotach hybrydach  pracuje w zakresie naładowania od 20 do 80%, co zapewnia mu tak długą żywotność.

W telefonie iPhone jest specjalna opcja  ładowania telefonu:

Telefon uczy się kiedy go ładujesz w nocy i o której wstajesz, w ten sposób ładuje się najpierw do 80%, a następnie zanim wstaniesz doładowuje go do100%  aby jak najkrócej przebywać w stanie pełnego naładowania.

Podobnie kwestia rozładowania jest jeszcze bardziej szkodliwa , np Tesla pokazuje 0% mimo , że ogniwo ma 20% pojemności jeszcze. W sytuacji awaryjnej pożar zagrożenie życia można to zdalnie odblokować. A już szczególnie niekorzystne jest przechowywanie w stanie rozładowanym nawet do tych 20%.

 

Cytat

W  LiFePO4 nie powinno szkodzić rozładowywanie do minimum ale według linkowanego artykułu, szkodliwe może być przeładowanie zakładając, że BMS nie odetnie ładowania przy osiągnięciu zadanego napięcia.

Uszkodzenie BMS to już  awaria i wszystko się może zdarzyć z wyjątkiem pożaru takiego ogniwa. Zbyt duże przekroczenie napięcia spowoduje spuchnięcie ogniwa, rozszczelnienie się jego i wylot gazów. LiFePO4 nie zapali się.

Jeśli używasz ładowarki o napięciu ładowania no 14,4V dla 4 ogniw to nawet jeśli BMS nie odetnie, to końcowe napięcie ładowania nie przekroczy 3,65V na ogniwo i nic się nie stanie.

 

Yaca1966

Yaca1966

50 minut temu, filipert napisał:

Czy BMSy mają zawsze taka samą charakterystykę ładowania? Czy tak jak ładowarki ich praca zależy od programu producenta?

Możesz wyjaśnić poniższe zależności?

BMSy są prodkuwane dla różnych rodzajów akumulatorów , jeżeli użyjesz odpowiedniego dla LiFePO4, to producent zapewnia by max napięcie ładowanie nie przekraczało 3,65V na ogniwo. Spotkałem BMS który miał max napięcie 3,60 V , ale w praktyce nie ma to większego znaczenia. Są i takie gdzie możesz te napięcia samemu ustawiać.

 

Cytat

w akumulatorach litowo jonowych ładowanie do pełna jest według mojej wiedzy jak najbardziej zdrowe a rozładowywanie do minimum szkodzi im.

Akumulatory litowo jonowe nie "lubią" być do końca ładowane a szczególnie zbyt długo przechowywane w pełni naładowane.

To, że komórka lub samochód elektryczny pokazuje Ci 100 % naładowanie nie znaczy , że akumulator naładowany jest do max napięcia.  Przeważnie do 90% swojej pojemności.

Np akumulator w Toyotach hybrydach  pracuje w zakresie naładowania od 20 do 80%, co zapewnia mu tak długą żywotność.

W telefonie iPhone jest specjalna opcja  ładowania telefonu:

Telefon uczy się kiedy go ładujesz w nocy i o której wstajesz, w ten sposób ładuje się najpierw do 80%, a następnie zanim wstaniesz doładowuje go do100%  aby jak najkrócej przebywać w stanie pełnego naładowania.

Cytat

W  LiFePO4 nie powinno szkodzić rozładowywanie do minimum ale według linkowanego artykułu, szkodliwe może być przeładowanie zakładając, że BMS nie odetnie ładowania przy osiągnięciu zadanego napięcia.

Uszkodzenie BMS to już  awaria i wszystko się może zdarzyć z wyjątkiem pożaru takiego ogniwa. Zbyt duże przekroczenie napięcia spowoduje spuchnięcie ogniwa, rozszczelnienie się jego i wylot gazów. LiFePO4 nie zapali się.

Jeśli używasz ładowarki o napięciu ładowania no 14,4V dla 4 ogniw to nawet jeśli BMS nie odetnie, to końcowe napięcie ładowania nie przekroczy 3,65V na ogniwo i nic się nie stanie.

 

Yaca1966

Yaca1966

31 minut temu, filipert napisał:

Czy BMSy mają zawsze taka samą charakterystykę ładowania? Czy tak jak ładowarki ich praca zależy od programu producenta?

Możesz wyjaśnić poniższe zależności?

BMSy są podkuwane dla różnych rodzajów akumulatorów , jeżeli użyjesz dla LiFePO4 to producent zapewnia by max napięcie ładowanie nie przekraczało 3,65V ma ogniwo , spotkałem BMS który miał max napięcie 3,60 V , ale w praktyce nie ma to większego znaczenia. Są i takie gdzie możesz te napięcia samemu ustawiać.

 

31 minut temu, filipert napisał:

w akumulatorach litowo jonowych ładowanie do pełna jest według mojej wiedzy jak najbardziej zdrowe a rozładowywanie do minimum szkodzi im.

Akumulatory litowo jonowe nie "lubią" być do końca ładowane a szczególnie zbyt długo przechowywane w pełni naładowane.

To, że komórka lub samochód elektryczny pokazuje Ci 100 % naładowanie nie znaczy , że akumulator naładowany jest do max napięcia.  Przeważnie do 90%.

No akumulator w Toyotach hybydach  pracuje w zakresie naładowania od 20 do 80% co zapewnia mu tak długą żywotność. W telefonie iPhone jest specjalna opcja  ładowania telefonu:

Telefon uczy się kiedy go lądujesz w nocy i o której wstajesz, w ten sposób ładuje się najpierw do 80% a następnie zanim go odłączysz od lądowania do 100% aby jak najkrócej przebywać w stanie pełnego naładowania.

31 minut temu, filipert napisał:

W  LiFePO4 nie powinno szkodzić rozładowywanie do minimum ale według linkowanego artykułu, szkodliwe może być przeładowanie zakładając, że BMS nie odetnie ładowania przy osiągnięciu zadanego napięcia.

Uszkodzenie BMS to już  awaria i wszystko się może zdarzyć z wyjątkiem pożaru takiego ogniwa. Zbyt duże przekroczenie napięcia spowoduje spuchnięcie ogniwa, rozszczelnienie się jego i wylot gazów. LiFePO4 nie zapali się.

Jeśli używasz ładowarki o napięciu ładowania no 14,4V dla 4 ogniw to nawet jeśli BMS nie odetnie, to końcowe napięcie ładowania nie przekroczy 3,65V na ogniwo i nic się nie stanie.

 

  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.