@Kristofer tak czytałem ten wątek dotyczący właściwie egzaminów - tam też poruszana jest niejednoznaczna interpretacja, koniec końców wyjaśniona.
Przepraszam również Koleżeństwo za moje lekkie zamieszanie z lit. a przy B-5 bowiem obecne rozporządzenie już nie definiuje odmiany znaku B-5 z podanym tonażem jako znak B-5a choć jeszcze gdzie niegdzie w internetach to jeszcze pokutuje - pewnie jakieś moje dawne przyzwyczajenie - sorry
Przypuszczam że niejednolitość interpretacji B-5 wynika z oszczędnego zapisu ustawodawcy w Rozporządzeniu gdzie co prawda w § 18. pkt 4 ustawodawca mówi o pojazdach ciężarowych ale już w pkt. 5 nie powtarza o ciężarowych i mówi: 5. Określona na znaku B-5 albo na tabliczce umieszczonej pod nim masa oznacza, że zakaz dotyczy pojazdu (zespołu pojazdów), którego dopuszczalna masa całkowita przekracza masę podaną na znaku albo na tabliczce.
Moja pisanina o B5 - miała głownie za zadanie odwrócić uwagę od znaku B-18 gdyż w przykładzie użyłem zestawu o DMC 2400+1150kg nie mówiąc nic o tym jak jest załadowany i jaka jest masa rzeczywista.
Dla znaku B-18 dane użyte w przykładzie praktycznie nie mają znaczenia bowiem Rozporządzenie mówi:
Znak B-18 „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad .....t” oznacza zakaz ruchu
pojazdów, których rzeczywista masa całkowita jest większa od wartości podanej na znaku;
w przypadku zespołu pojazdów zakaz dotyczy ich łącznej masy.
Po podanym przykładzie nikt nie zapytał jak mam załadowane auto i przyczepę - często sugerujemy się właśnie DMC a przy znaku B-18 mamy pewien odpust od DMC jeśli jesteśmy mniej załadowani
7 godzin temu, tamtam napisał:Wagi miały dokładność do 20kg i ważą ze wszystkimi w środku
@tamtam Robili to właśnie w celu ustalenia masy rzeczywistej
Jeśli stał tam B-18 3,5T i ktoś zestawem o łącznej DMC 3,6T ominął a następnie został zawrócony na wagę i zważono go np. na 3,45T - Austryjacy nie tylko nie ukaraliby kierującego za ominiecie wagi ale zapewne przeprosiliby grzecznie i życzyli dobrej drogi. W tym przypadku jednak na pewno sprawdzony zostałby Viatool bo wynika on z DMC a nie wagi rzeczywistej.
Napisałem powyżej "praktycznie nie mają znaczenia" owszem na wagę nie mają ale trzeba pamiętać że jeżeli rzeczywista przekracza DMC to nie będzie różowo - bowiem będzie i większy mandat i zakaz jazdy co jest chyba oczywiste.
Kiedyś spotkałem zapisy o tolerancji wagi 2% ale nie dokopałem się jednak do urzędowych źródeł dotyczących tych tolerancji zważonych mas, nie znalazłem wiarygodnych ani tolerancji rodzimych polskich ani germańskich ani austriackich a te wartości muszą przecież istnieć nawet jeśli nie w przepisach to w legalizacji samych wag bowiem każda waga jest wzorcowana i legalizowana z ściśle określonym błędem pomiaru bo wynika to z prawa dotyczącego miar i wag.
Nawiasem - jeśli już o znakach - dość ciekawym i z pozoru wyglądu piktogramu obowiązującym ciężarowe jest B-7 gdzie równiez ustawodawca oszczedza na słowach w§ 18. i pktach 7 i 8 nie mówi całkiem jasno i wyczerpująco