Skocz do zawartości

Historia edycji

Kristofer

Kristofer

22 godziny temu, lbuster napisał:

 

20180410_192430.thumb.jpg.f3a2e2e08e424fcf6904dbfced12ba8a.jpg

I właśnie tutaj nie jestem pewien i napiszę to, co mi się wydaję i proszę o Wasze sprostowanie.

Pierwsze to procent rozładowania akumulatora, czyli w powyższym przypadku zostało 56%. Jednak nie wiem, czy jest to 56% do absolutnego zera, czy po konsumpcji pozostałych 56% pozostanie powiedzmy bezpieczne 25% akumulatora i regulator odetnie prąd od odbiorników.

Zgodnie z tabelą zamieszczoną przez Kristofera

5ad26d4ae2d4b_GEL_napicia.jpg.260993048ef08ce57a5fd1f2abaf2ddc.jpg

nie wiem, czy przy dojściu na wyświetlaczu do powiedzmy 25% regulator odetnie zasilanie czy jest on na tyle inteligentny, że gdy na wyświetlaczu dojdzie do 0% akumulator będzie miał jeszcze 25% naładowania i dopiero wtedy zostanie odcięte zasilanie na odbiorniki.

Patrząc na wcześniejsze zdjęcia, napięcie na akumulatorze wynosi 12,8 V co przekładając na powyższą tabelę sugeruje, że akumulator jest w 75% naładowany. Patrząc na wcześniejsze 56% wnioskuję, że jak dojdę do 0% to dopiero wtedy zostaną odcięte odbiorniki a aku będzie naładowany powiedzmy w 25%, co jest granicznym rozładowaniem akumulatora, bo później dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń.

Tą tabelę należy traktować jedynie orientacyjnie. Ta akurat pochodzi chyba z informacji Varty i dla accu typu AGM. Każdy producent dla swoich akumulatorów może podawać nieco odmienne wartości. Choć generalnie będą one do siebie zbliżone, to tego rodzaju tabelki są przydatne w przypadkach, gdy nie posiadamy jakichkolwiek wiarygodnych danych na temat parametrów posiadanego akumulatora. Jeśli takie parametry są znane, to one decydują o krytycznych wartościach napięć dla posiadanego accu. W Twoim przypadku sprawa jest o tyle prosta, że Twój akumulator, to Rolls Royce wśród akumulatorów, więc jego parametry są szczególnie dobre i oczywiście znane. O akumulatorach pisałem na forum tak dużo i w tak wielu tematach, że w zasadzie wszystko jest do odszukania, dlatego powtórzę jedynie to, co istotne w Twoim przypadku. Musisz pamiętać, że pojemność znamionowa jest podawana dla rozładowywania akumulatora konkretną wartością prądu (najczęściej 0,05 C). Akumulator jest fabrycznie nowy, więc zakładamy, że jego stan jest idealny. Jeżeli nie będziesz czerpał z niego prądu o wartościach wyższych, niż 4,5 A, to możesz przyjąć, że masz do dyspozycji jego pojemność znamionową, czyli 90 Ah (oczywiście, gdybyś rozładowywał go do "zera" - o tym później). Gdyby jednak prąd rozładowania przekraczał owe 4,5 A (niezależnie, jak długo), to rzeczywista pojemność znamionowa akumulatora będzie się obniżać, zależnie od wartości prądu rozładowania. Oczywiście wartości będą proporcjonalne do czasu, w jakim rozładowywanie "tym większym prądem" trwało.
Dla Twojego accu zależności będą następujące:

1.jpg.6b9788ecc9da3c79f7fdc616f4daf2b3.jpg

Powyższe oznacza, że gdybyś rozładowywał akumulator np. prądem " 5 godzinnym" (18 A), to do dyspozycji będziesz miał już nie 90, a 72 Ah do całkowitego rozładowania akumulatora. Całkowite rozładowanie akumulatora, często umownie nazywane "do zera", to w rzeczywistości wykorzystanie 100 % dostępnej pojemności akumulatora - na jego zaciskach mamy wtedy graniczne dopuszczalne minimalne napięcie, na jakie zezwala producent danego akumulatora. Dopiero dalsza eksploatacja takiego akumulatora, spowoduje obniżanie się napięcia do wartości zakazanych, a tym samym trwałe uszkodzenie accu. Może to doprowadzić do całkowitego zniszczenia lub w najlepszym przypadku, do znacznego i trwałego obniżenia jego pojemności, która będzie dalej spadać przy każdym kolejnym użyciu. Jak można z tego wywnioskować, na długość okresu eksploatacji akumulatora ma wpływ nie tylko wartość prądów, którymi rozładowujemy akumulator, nie tylko czas trwania tego rozładowywania, ale również jego głębokość. Zaryzykuję twierdzenie, że właśnie ta ostatnia wartość ma największy wpływ na długość okresu poprawnej pracy naszego akumulatora (zakładając, że akumulator eksploatujemy pod każdym względem poprawnie).
To, co teraz powtórzę, wielu osobom może się wydać dziwne, ale to niestety prawda i należy się z tym liczyć.
Mając akumulator 90 Ah (zwłaszcza bardzo dobry i drogi), między kolejnymi doładowaniami, należałoby pobierać z niego nie więcej, jak ok. 25 - 30 Ah energii. W takim przypadku, moglibyśmy liczyć na jego długie i wydajne życie (dla omawianego accu ok. 1600 cykli). Załóżmy teraz, że między doładowaniami byłoby pobierane z accu ok. 70 Ah. Przy takiej eksploatacji będziemy mieli do dyspozycji jedynie ok. 400 cykli. Czy teraz widać różnicę?
To jest jeden z powodów, dla których zawsze zalecałem planowanie trzykrotnie wyższej pojemności akumulatora w stosunku do przewidywanych potrzeb.
Zwracam jeszcze uwagę, że wszystkie typowe wartości dla akumulatorów podawane są zazwyczaj dla temperatury 20 st. C Niektóre podaje się dla 25 st. C, ale jest to zawsze wyraźnie zaznaczone. Jeżeli temperatura rośnie, to wpływa to drastycznie na obniżenie parametrów i trwałości akumulatora (jest temat, gdzie bardziej szczegółowo to wyjaśniałem).

Wracając teraz do Twoich pytań. Procentowa wartość pozostałej do wykorzystania pojemności accu, podawana przez kontroler na wyświetlaczu jest oczywiście umowna i wynika jedynie z pomiaru napięcia* na accu, czyli nie jest to czysta, realna pojemność do wykorzystania, a ta do chwili odłączenia odbiorników. Aby zrozumieć zależność w tym konkretnym przypadku, trzeba sięgnąć do wartości napięć, które kontroler przyjmuje, jako krytyczne i tak:
* napięcie  ostrzegawcze dla zbliżającego się rozładowania "całkowitego" przyjęto na poziomie 12 V
* napięcie dla rozładowanego akumulatora (wyłączenie odbiorników przez kontroler) 11,1 V
* napięcie krytyczne (ostateczne) całkowicie rozładowanego akumulatora (w 100 % wykorzystana pojemność znamionowa) 10,8 V
Ostatnią wartość osiągniemy tylko wtedy, gdy po wyłączeniu odbiorników przez kontroler, sami manualnie włączymy je ponownie w tzw. trybie awaryjnym (kontroler taką opcje posiada).
Jak widzimy, podane napięcia pracy kontrolera (poza ostatnim - krytycznym) są zbliżone do tych w tabeli "Varty", więc wszystko by się zgadzało.
Napięcia krytycznego nie można już przekroczyć, mimo, że pewne akumulatory w wyjątkowych sytuacjach mogą zejść jeszcze trochę niżej.
Jakby nie patrzeć, taka eksploatacja akumulatora byłaby wyjątkowo "rabunkowa", dlatego zgodnie z tym, co wcześniej napisałem, należy jej unikać, jak ognia.
Urządzenia elektroniczne, akumulatory i wszystko po drodze ma pewien rozrzut parametrów. Jeśli to dla Ciebie ważne, to najlepiej sam przeprowadź na posiadanym zestawie kontrolowane rozładowanie do odcięcia odbiorników przez kontroler, obserwując jego wskazania. Jednorazowe rozładowanie akumulatora do tego poziomu, nie wpłynie na niego negatywnie, jeśli od razu go naładujesz do 100 %

 

22 godziny temu, lbuster napisał:

Drugi zagadkowy parametr to kompensacja temperaturowa. Z tego co liznąłem temat na tym forum i w necie chodzi o zmniejszenie ładowania akumulatora, jeżeli temperatura otoczenia (akumulatora) będzie powiedzmy powyżej 25 stopni. Wtedy co każdy stopień Celsjusza powyżej 25 stopni wartość ładowania będzie zmniejszona o 3mV. Przy wyższych temperaturach ładowanie wysokim prądem szkodzi akumulatorowi, tak więc ten parametr pozwala na wydłużenie żywotności AKU.

Także tutaj prośba do Was o weryfikację powyższego oraz czy ustawione 3mV są prawidłowe, bo o tym to już na pewno nie mam zielonego pojęcia. Z tego co pamiętam mam wybór od 1mV do 10mV

Tak, kompensacja ma za zadanie ograniczyć wzrost rosnącej temperatury akumulatora podczas ładowania.
Dla Twojego akumulatora, wartość wymaganej kompensacji, to 24 mV/°C, czyli ustawiłeś stanowczo zbyt mało.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Znowu pojemność AKU (czy czymś się różni od poprzedniej?) oraz ustawiony typ akumulatora

Niczym się nie różni, to wciąż ten sam accu i jego pojemność.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Ostatnia opcja informuje nas o całkowitym pobranym prądzie w AH i w WH (od zawsze?)

Od zawsze (sumarycznie), chyba, że zresetujesz kontroler lub odłączysz akumulator.

PS

Robisz wszystko sam, nierzadko pierwszy raz w życiu i starasz się robić to dobrze, a przy tym szczegółowo pokazujesz na forum. Gratuluję Ci wytrwałości, dociekliwości i osiąganych rezultatów, ponieważ wiem, ile czasu i pracy to wszystko wymaga :ok:

 

Kristofer

Kristofer

22 godziny temu, lbuster napisał:

 

20180410_192430.thumb.jpg.f3a2e2e08e424fcf6904dbfced12ba8a.jpg

I właśnie tutaj nie jestem pewien i napiszę to, co mi się wydaję i proszę o Wasze sprostowanie.

Pierwsze to procent rozładowania akumulatora, czyli w powyższym przypadku zostało 56%. Jednak nie wiem, czy jest to 56% do absolutnego zera, czy po konsumpcji pozostałych 56% pozostanie powiedzmy bezpieczne 25% akumulatora i regulator odetnie prąd od odbiorników.

Zgodnie z tabelą zamieszczoną przez Kristofera

5ad26d4ae2d4b_GEL_napicia.jpg.260993048ef08ce57a5fd1f2abaf2ddc.jpg

nie wiem, czy przy dojściu na wyświetlaczu do powiedzmy 25% regulator odetnie zasilanie czy jest on na tyle inteligentny, że gdy na wyświetlaczu dojdzie do 0% akumulator będzie miał jeszcze 25% naładowania i dopiero wtedy zostanie odcięte zasilanie na odbiorniki.

Patrząc na wcześniejsze zdjęcia, napięcie na akumulatorze wynosi 12,8 V co przekładając na powyższą tabelę sugeruje, że akumulator jest w 75% naładowany. Patrząc na wcześniejsze 56% wnioskuję, że jak dojdę do 0% to dopiero wtedy zostaną odcięte odbiorniki a aku będzie naładowany powiedzmy w 25%, co jest granicznym rozładowaniem akumulatora, bo później dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń.

Tą tabelę należy traktować jedynie orientacyjnie. Ta akurat pochodzi chyba z informacji Varty i dla accu typu AGM. Każdy producent dla swoich akumulatorów może podawać nieco odmienne wartości. Choć generalnie będą one do siebie zbliżone, to tego rodzaju tabelki są przydatne w przypadkach, gdy nie posiadamy jakichkolwiek wiarygodnych danych na temat parametrów posiadanego akumulatora. Jeśli takie parametry są znane, to one decydują o krytycznych wartościach napięć dla posiadanego accu. W Twoim przypadku sprawa jest o tyle prosta, że Twój akumulator, to Rolls Royce wśród akumulatorów, więc jego parametry są szczególnie dobre i oczywiście znane. O akumulatorach pisałem na forum tak dużo i w tak wielu tematach, że w zasadzie wszystko jest do odszukania, dlatego powtórzę jedynie to, co istotne w Twoim przypadku. Musisz pamiętać, że pojemność znamionowa jest podawana dla rozładowywania akumulatora konkretną wartością prądu (najczęściej 0,05 C). Akumulator jest fabrycznie nowy, więc zakładamy, że jego stan jest idealny. Jeżeli nie będziesz czerpał z niego prądu o wartościach wyższych, niż 4,5 A, to możesz przyjąć, że masz do dyspozycji jego pojemność znamionową, czyli 90 Ah (oczywiście, gdybyś rozładowywał go do "zera" - o tym później). Gdyby jednak prąd rozładowania przekraczał owe 4,5 A (niezależnie, jak długo), to rzeczywista pojemność znamionowa akumulatora będzie się obniżać, zależnie od wartości prądu rozładowania. Oczywiście wartości będą proporcjonalne do czasu, w jakim rozładowywanie "tym większym prądem" trwało.
Dla Twojego accu zależności będą następujące:

1.jpg.6b9788ecc9da3c79f7fdc616f4daf2b3.jpg

Powyższe oznacza, że gdybyś rozładowywał akumulator np. prądem " 5 godzinnym" (18 A), to do dyspozycji będziesz miał już nie 90, a 72 Ah do całkowitego rozładowania akumulatora. Całkowite rozładowanie akumulatora, często umownie nazywane "do zera", to w rzeczywistości wykorzystanie 100 % dostępnej pojemności akumulatora - na jego zaciskach mamy wtedy graniczne dopuszczalne minimalne napięcie, na jakie zezwala producent danego akumulatora. Dopiero dalsza eksploatacja takiego akumulatora, spowoduje obniżanie się napięcia do wartości zakazanych, a tym samym trwałe uszkodzenie accu. Może to doprowadzić do całkowitego zniszczenia lub w najlepszym przypadku, do znacznego i trwałego obniżenia jego pojemności, która będzie dalej spadać przy każdym kolejnym użyciu. Jak można z tego wywnioskować, na długość okresu eksploatacji akumulatora ma wpływ nie tylko wartość prądów, którymi rozładowujemy akumulator, nie tylko czas trwania tego rozładowywania, ale również jego głębokość. Zaryzykuję twierdzenie, że właśnie ta ostatnia wartość ma największy wpływ na długość okresu poprawnej pracy naszego akumulatora (zakładając, że akumulator eksploatujemy pod każdym względem poprawnie).
To, co teraz powtórzę, wielu osobom może się wydać dziwne, ale to niestety prawda i należy się z tym liczyć.
Mając akumulator 90 Ah (zwłaszcza bardzo dobry i drogi), między kolejnymi doładowaniami, należałoby pobierać z niego nie więcej, jak ok. 25 - 30 Ah energii. W takim przypadku, moglibyśmy liczyć na jego długie i wydajne życie (dla omawianego accu ok. 1600 cykli). Załóżmy teraz, że między doładowaniami byłoby pobierane z accu ok. 70 Ah. Przy takiej eksploatacji będziemy mieli do dyspozycji jedynie ok. 400 cykli. Czy teraz widać różnicę?
To jest jeden z powodów, dla których zawsze zalecałem planowanie trzykrotnie wyższej pojemności akumulatora w stosunku do przewidywanych potrzeb.
Zwracam jeszcze uwagę, że wszystkie typowe wartości dla akumulatorów podawane są zazwyczaj dla temperatury 20 st. C Niektóre podaje się dla 25 st. C, ale jest to zawsze wyraźnie zaznaczone. Jeżeli temperatura rośnie, to wpływa to drastycznie na obniżenie parametrów i trwałości akumulatora (jest temat, gdzie bardziej szczegółowo to wyjaśniałem).

Wracając teraz do Twoich pytań. Procentowa wartość pozostałej do wykorzystania pojemności accu, podawana przez kontroler na wyświetlaczu jest oczywiście umowna i wynika jedynie z pomiaru napięcia* na accu, czyli nie jest to czysta, realna pojemność do wykorzystania, a ta do chwili odłączenia odbiorników. Aby zrozumieć zależność w tym konkretnym przypadku, trzeba sięgnąć do wartości napięć, które kontroler przyjmuje, jako krytyczne i tak:
* napięcie  ostrzegawcze dla zbliżającego się rozładowania "całkowitego" przyjęto na poziomie 12 V
* napięcie dla rozładowanego akumulatora (wyłączenie odbiorników przez kontroler) 11,1 V
* napięcie krytyczne (ostateczne) całkowicie rozładowanego akumulatora (w 100 % wykorzystana pojemność znamionowa) 10,8 V
Ostatnią wartość osiągniemy tylko wtedy, gdy po wyłączeniu odbiorników przez kontroler, sami manualnie włączymy je ponownie w tzw. trybie awaryjnym (kontroler taką opcje posiada).
Jak widzimy, podane napięcia pracy kontrolera (poza ostatnim - krytycznym) są zbliżone do tych w tabeli "Varty", więc wszystko by się zgadzało.
Napięcia krytycznego nie można już przekroczyć, mimo, że pewne akumulatory w wyjątkowych sytuacjach mogą zejść jeszcze trochę niżej.
Jakby nie patrzeć, taka eksploatacja akumulatora byłaby wyjątkowo "rabunkowa", dlatego zgodnie z tym, co wcześniej napisałem, należy jej unikać, jak ognia.
Urządzenia elektroniczne, akumulatory i wszystko po drodze ma pewien rozrzut parametrów. Jeśli to dla Ciebie ważne, to najlepiej sam przeprowadź na posiadanym zestawie kontrolowane rozładowanie do odcięcia odbiorników przez kontroler, obserwując jego wskazania. Jednorazowe rozładowanie akumulatora do tego poziomu, nie wpłynie na niego negatywnie, jeśli od razu go naładujesz do 100 %

 

22 godziny temu, lbuster napisał:

Drugi zagadkowy parametr to kompensacja temperaturowa. Z tego co liznąłem temat na tym forum i w necie chodzi o zmniejszenie ładowania akumulatora, jeżeli temperatura otoczenia (akumulatora) będzie powiedzmy powyżej 25 stopni. Wtedy co każdy stopień Celsjusza powyżej 25 stopni wartość ładowania będzie zmniejszona o 3mV. Przy wyższych temperaturach ładowanie wysokim prądem szkodzi akumulatorowi, tak więc ten parametr pozwala na wydłużenie żywotności AKU.

Także tutaj prośba do Was o weryfikację powyższego oraz czy ustawione 3mV są prawidłowe, bo o tym to już na pewno nie mam zielonego pojęcia. Z tego co pamiętam mam wybór od 1mV do 10mV

Tak, kompensacja ma za zadanie ograniczyć wzrost rosnącej temperatury akumulatora podczas ładowania.
Dla Twojego akumulatora, wartość wymaganej kompensacji, to 24 mV/°C, czyli ustawiłeś stanowczo zbyt mało.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Znowu pojemność AKU (czy czymś się różni od poprzedniej?) oraz ustawiony typ akumulatora

Niczym się nie różni, to wciąż ten sam accu i jego pojemność.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Ostatnia opcja informuje nas o całkowitym pobranym prądzie w AH i w WH (od zawsze?)

Od zawsze (sumarycznie), chyba, że zresetujesz kontroler lub odłączysz akumulator.

  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.