Witam !
Ostatnio często powracają różne pytania (zwłaszcza początkujących karawaningowców), dotyczące kabli i wtyczek przyłączeniowych do sieci 230 V.
Pomyślałem sobie, że może warto umieścić zbiór takich przydatnych informacji w jednym miejscu .
Zdaję sobie sprawę, że ten mini leksykon nie jest idealny (poświęciłem na niego tylko tyle czasu, ile mogłem), dlatego proszę Wszystkich o wyrozumiałość.
Opis gniazd / wtyczek pod niżej zamieszczoną ilustracją, jest w takiej samej kolejności, jak poszczególne elementy na niej pokazane.
Uniwersalny zestaw przyłączeniowy, zapewniający bezproblemowe podłączenie naszej przyczepy do sieci energetycznej 230 V, zarówno w Polsce, jak i za granicą, powinien składać się z następujących elementów:
1) Wtyczka przyłącza przyczepy (ta wkładana do gniazda na ścianie przyczepy), typ tzw. "żeński":
ma być w kolorze niebieskim dla nap. 230 V (czerwona 380 V; żółta 110 V),CEE 17 (EN 60309) typu 2P+E, IP 44, 16 A, certyfikat RoHS i CE, zakres temperatur pracy -25°C do +80°C.
2) Wtyczka przyłącza przyczepy (druga strona), typ tzw "męski":
najlepiej gumowa, CEE 7/7, 230 V, 16 A, IP 44, określana, jako uniwersalna E/F (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi oraz gniazd typu F z blaszkami ochronnymi po bokach, nazywanych niemieckimi lub Schuko).
3) Gniazdo(a) przedłużacza, typ tzw "żeński":
gumowe, CEE 7/5, 230 V, 16 A, IP 44, typ E (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi) ewentualnie zespół gniazd o tych samych parametrach, jak gniazdo pojedyncze, zamontowanych na bębnie przedłużacza (często z zabezpieczeniem termicznym).
4) Wtyczka przedłużacza, typ tzw "męski":
najlepiej gumowa, CEE 7/7, 230 V, 16 A, IP 44, pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi czyli standard stosowany również w Polsce.
Może być też uniwersalna, jak w poz. 2.
5) Gniazdo "przejściówki", typ tzw. "żeński":
gumowe, CEE 7/5, 230 V, 16 A, IP 44, typ E (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi).
6) Wtyczka "przejściówki" (druga strona), typ tzw. "męski":
w kolorze niebieskim dla nap. 230 V, CEE 17 (EN 60309) typu 2P+E, IP 44, 16 A, certyfikat RoHS i CE, zakres temperatur pracy -25°C do +80°C.
Zamiast wtyczki z poz. 1), możemy użyć wtyczki bardziej uniwersalnej, zawierającej z drugiej strony gniazdo 230 V, przydatne np. do urządzeń w przedsionku:
Zamiast przejściówki poz. 5) i 6) (ostatni element w/w ilustracji), można zakupić tzw. przejściówkę zespoloną:
Oczywiście wzorując się na pokazanych typach gniazd i wtyczek, możliwa jest modyfikacja tego zestawu dla indywidualnych potrzeb. Pamiętać jedynie należy, że wszystkie elementy muszą być hermetyczne i zapewniać minimalny stopień ochrony IP 44, muszą być przystosowane do obciążenia 16 A, muszą być przeznaczone do pracy na zewnątrz pomieszczeń i posiadać zwiększoną wytrzymałość elektro- mechaniczną od tych typowych elementów stosowanych wew. pomieszczeń.
Parametry zastosowanych przewodów: 3 x 2,5 mm², cały kabel, jak i poszczególne żyły w grubej gumie, do zastosowań zewnętrznych o zwiększonej odporności elektro-mechanicznej, napięcie znamionowe 450/750 V, dopuszczalna temperatura pracy min. 60°C, na prykład: OnPd (H07RN-F) 3x 2,5 mm² 450/750V.
Przy zastosowaniu kabla o powyższych parametrach, osiągniemy pewność działania i bezpieczeństwa w większości przypadków jego używania podczas karawaningowych podróży.
Należy pamiętać, że kable w gumie są również dostępne w wykonaniu do stosowania wewnątrz pomieszczeń. Są one tańsze od tych w wykonaniu "zewnętrznym", jednak nie można ich stosować w omawianym zastosowaniu.
W tym miejscu wypada dodać, że będąc świadomym pewnych ograniczeń, można iść na mały kompromis i zastosować tej samej klasy kabel, ale 3 x 1,5 mm². Jest to możliwe w przypadku, gdy przyczepa nie posiada prądożernych odbiorników energii elektrycznej, a sam przedłuzacz nie będzie bardzo długi.
Najbardziej jednak pewnym i bezpiecznym kablem dla samego użytkownika, jak i osób postronnych, będzie ten z żyłami 3x 2,5 mm² i taki właśnie jest zalecany na potrzeby karawaningu, zwłaszcza, gdy jego długośc wynosi kilkadziesiąt metrów.
Przyjmuje się, że min. 40 metrowy przedłużacz powinien wystarczyć w większości przypadków.
Taką długość najlepiej mieć w jednym odcinku, jednak zawsze można dołożyć kolejny przedłużacz lub zastosować krótszy/dłuższy, jeśli mamy takie potrzeby.
Łącząc przedłużacze, pamiętajmy o zamknięciu łączonej wtyczki / gniazda w specjalnej kasecie ochronnej:
Osłony są najczęściej w jaskrawych barwach, co zapobiega rozjechaniu ich przez inne pojazdy (kierowcy łatwiej ją zauważą, jeśli będzie leżała np. na trawie).
Na kolejnych ilustracjach przedstawiam prawidłowe sposoby (kolory, oznaczenia, miejsca) podłączenia przewodów do wtyczek i gniazd, aby w razie potrzeby, samodzielnie można było sprawdzić / wykonać odpowiednie połączenie.
Jest to o tyle istotne, że błędy mogą czasami rodzić niebezpieczne sytuacje, a w najlepszym przypadku brak działania zasilanego sprzętu. Opisy widoczne są na ilustracjach.
Gniazdo_przyczepy podłączenie:
CEE żeńska podłączenie:
Gniazdo żeńskie IP44 na przewód, podłączenie:
Wtyczka CEE 7_7 230V podłączenie:
CEE męska podłączenie:
Gniazdka 230V typu E i F (np. wewnątrz przyczepy i wszystkie inne), podłączenie:
EN 60309 (długości przewodów i końcówek do "zarobienia", kolory, oznaczenie, wymiary): EN 60309.pdf
Mam nadzieję, że ta garść informacji okaże się wszystkim pomocna.
Z karawaningowym pozdrowieniem ,
Kristofer