Skocz do zawartości

Co z tym Viatol-em?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,7 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Krzysiu nie poprawi żeby nie wydało się, że to Primajajcarz

Ale muszę przyznać, że żarcik wobec mnie udał się na 100%

A tu link : http://regiomoto.pl/portal/finanse/system-viatoll-w-2013-bramki-na-nowych-drogach-stawki-bez-zmian-mapy

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie korzystam w tej chwili z internetu i kompa własnego (wizyta rodzinna). więc link poprawię dopiero jutro.

Informacja na wspomnianej stronie była już tydzień temu, a zmiany dopiero wejdą po cichu 1-go maja, więc nie wszędzie się o nich pisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy Forumowicze.

Poczytajcie, trochę to długie i kwalifikuje się do działu "Na wesoło".

 

Historia zdobywania wiedzy 
w celu „ postępowania zgodnego z prawem i uniknięcia srogich kar – ups! dyscyplinujących opłat administracyjnych !”
 
Po złych doświadczeniach z telefoniczną infolinią Viatola, ( w ramach jednej rozmowy dwie sprzeczne informacje, fatalna polszczyzna konsultantów – brak znajomości tematu – np. pytania: a czy ta przyczepa ma jakiś dokument ?) postanowiłem dalej rozmawiać przy pomocy słowa drukowanego i dzisiaj, prawie po roku jestem w punkcie wyjścia. Warto dodać, że odpowiedzi na poniższy problem udzielane przez ITD zarówno przez inspektorów na drodze jak i przez mail-a od GITD są takie same i jednoznaczne. Wg ITD. liczy się suma DMC holownika i przyczepy a nie F3 z DR holownika. 
 
Moje zapytanie z dnia 09 05 2012r i podobnej treści zadane z innego adresu e-mail 09 07 2012r.
Dane samochodu (F2) DMC-2230kg a (F3) DMC zestawu 4330kg. Samochód ten ciągnie przyczepę kempingową o DMC 750 kg. 
Jak klasyfikujemy ten zespół pojazdów? 
Czy wg F3 (4330kg) z dow. rej. samochodu czy wg DMC samochodu 2230kg + DMC przyczepy 750kg =2980 kg ?
 
 
Odpowiedź VIATOLL-a:
 
Warszawa, dnia 14.05.2012 roku 
Szanowni Państwo, 
 
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie nadesłane drogą mailową dnia 09.05.2012 roku dotyczące ogólnych warunków podlegania opłacie informujemy, że w Państwa przypadku istotna jest pozycja F3 zgodnie z którą zestaw pojazdów (4330kg) podlega obowiązkowi rejestracji.
 
 
Poznań,dnia 12 lipca 2012
 
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 9 lipca 2012 roku, dotyczącą rejestracji samochodu osobowego o DMC 2230 kg holującego przyczepę kempingową o DMC 750 kg w systemie viaTOLL informujemy, że jeżeli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w polu F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) nie ma DMC przekraczającej 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL i kupować urządzenia viaBOX. Tak samo jest w przypadku, gdy pole F3 w dowodzie rejestracyjnym jest puste a po zsumowaniu DMC samochodu i przyczepy nie przekroczy 3,5 t.
 
(13 lipca 2012r)
Z waszej odpowiedzi wynika że z dwóch identycznych zestawów pojazdów w których DMC samochodu+DMC przyczepy będzie mniejsze niż 3500kg ale jeden z nich będzie miał dowodzie rejestracyjnym w rubryce F3 np: 4000kg a drugi będzie miał tę rubrykę pustą, jeden musi ponosić opłaty a drugi nie musi. Proszę podać podstawę prawną która pozwala wam tak odmiennie potraktować kierowców zestawów pojazdów o identycznej DMC zestawów.
 
:
(18 lipca 2012r)
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 13 lipca 2012 roku, dotyczącą obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, że na podstawie Ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku oraz Ogólnych Warunków Umowy, stanowiących załącznik numer 2 do Umowy z Użytkownikiem obowiązkowi temu podlegają pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
 
18.07.2012
do info viatoll
Proszę odpowiedzieć konkretnie na moje pytanie!
 
Poznań, dnia 23 lipca 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 18 lipca 2012 roku, dotyczącą obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, zgodnie z Państwa życzeniem, iż wspomnianą podstawą prawną jest Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku. Zgodnie z nią oraz z Ogólnymi Warunkami Umowy, stanowiącymi załącznik numer 2 do Umowy z Użytkownikiem, obowiązkowi uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL podlegają pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
 
23.07.2012
do info viatoll
Po raz kolejny proszę o dokładną  odpowiedź na pytanie zadane we wcześniejszej korespondencji a które brzmiało:    Proszę podać podstawę prawną która pozwala wam tak odmiennie potraktować kierowców zestawów pojazdów o identycznej DMC zestawów. 
Pozdrowienia.
 
info@viatoll.pl do mnie
28.07.2012
 
 
Poznań, dnia 28 lipca 2012 roku
Szanowni Państwo,w odpowiedzi na Państwa e-mail z dnia 23 lipca 2012 roku, dotyczący obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, iż na podstawie otrzymanej informacji utworzono zgłoszenie numer 34137847. Dokumentację przekazano do odpowiedniego działu. Gdy otrzymamy informacje o postępie sprawy niezwłocznie skontaktujemy się z Państwem.
 
 
Viatoll do mnie.
Poznań, dnia 22 sierpnia 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie o numerze 34137847 z dnia 28 lipca 2012 roku, dotyczące uiszczania opłaty drogowej w systemie viaTOLL, informujemy, że system viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 Listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych. W przypadku, gdy DMC nie przekracza 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL. Zgodnie z USTAWA z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw z póż zm. atr 13 ust. 1 pkt 3 mówi" przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)), za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.”
System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców prowadzących Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.
Informujemy również, że od 1 czerwca 2012 roku dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej bądź równej 3,5 tony obowiązuje płatny przejazd na autostradach A2 i A4, zarządzanymi przez GDDKiA.
Od  czerwca  Kierowcy tych pojazdów będą zdecydować, czy chcą płacić za przejazd w sposób manualny w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat, czy w sposób elektroniczny, przez system viaTOLL-  elektroniczna forma płatności za pomocą urządzenia viaAUTO.
Kierowcy nieposiadający urządzenia viaAUTO, wjeżdżając na płatny odcinek autostrady zobowiązani są pobrać bilet i uiścić opłatę manualnie. W przypadku gdy kierowca nie pobierze biletu na bramce wjazdowej lub go zagubi będzie musiał uiścić opłatę za cały odcinek.
Podstawę prawną pobierania opłaty drogowej stanowi Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. 1994, Nr 127, poz. 627 z późn. zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych (Dz. U. Nr 121, poz. 1034 oraz z 2011 r. Nr 246, poz. 1465) w § 1. wprowadza obowiązek uiszczania opłat drogowych na odcinku Bielany Wrocławskie-Bojków autostrady A4. Zgodnie z § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2012 r.
 
 
22.08.2012
do info viatoll
Po raz kolejny nie odpowiadacie na moje pytanie. Więc jeszcze raz pytam: Dlaczego i na jakiej podstawie prawnej niektórzy kierowcy zespołów pojazdów których suma DMC holownika i DMC przyczepy jest mniejsza niż 3500kg podlegają opłatom a inni nie podlegają,
 
W związku z unikaniem przez Was odpowiedzi na moje pytanie dotyczącego waszego postępowania proszę o podanie informacji, kto (z instytucji państwowych RP) nadzoruje Wasze postępowanie wobec kierowców.
 
Viatoll do mnie
info@viatoll.pl
27.08.2012
Poznań, dnia 27 sierpnia 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail nadesłaną w dniu 22 sierpnia 2012 roku, dotyczącą uiszczania opłaty drogowej w systemie viaTOLL, uprzejmie informujemy, że system viaTOLL obowiązkowy jest dla pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500kg oraz dla pojazdów, które mają powyżej 9 miejsc siedzących niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Oczywiście, system viaTOLL jest obowiązkowy dla wyżej wymienionych pojazdów lub zespołów pojazdów w sytuacji, kiedy poruszają się one drogami objętymi elektronicznym poborem opłat (zgodnie z ustawą z dnia 7 listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw). 
Informujemy również, że wszystkie podstawy prawne, dotyczące systemu viaTOLL mogą Państwo znaleźć pod adresem internetowym: 
Do Viatoll-a
10.10.2012
do info 
Ponieważ Wasza odpowiedź jest wg mnie bez sensu pozwoliłem sobie skonsultować ją z inspektorami ITD na drodze. Potwierdzili moje podejrzenia. Wg nich nieistotna jest wartość F3. Liczy się suma DMC holownika i przyczepy. Dlaczego wprowadzacie w błąd i narażacie na zbędne koszty użytkowników dróg ?
 
 
Poznań, dnia 14 października 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa e-mail z dnia 10 października 2012 roku, informujemy, że Państwa zgłoszenie zostało zapisane pod numerem 34154837. Odpowiedź na ww. zgłoszenie zostanie przesłana w osobnej wiadomości. 
 
 
Uwaga ! Po TRZECH miesiącach przychodzi odpowiedź !!
 
Poznań, dnia 12 stycznia 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie z dnia 14 października 2012 roku, dotyczące doprecyzowania konieczności uiszczania opłat, informujemy, że Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta prawidłowo poinformowało Państwa na temat klasyfikacji masy pojazdów.
System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 Listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych.
Do klasyfikacji bierzemy pod uwagę pole F2 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) i F3 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu z przyczepą) w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie ma podanej wartości w polu F3, bierzemy pod uwagę największą wartość z pól O1 lub O2.
 
 
 
3.02 2013r
do info 
Szanowni  Państwo !
1.       Zadaliśmy Wam pytanie w związku z poważną rozbieżnością pomiędzy Waszą metodą obliczania DMC zestawu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy, a metodą podaną przez inspektorów ITD.
Oto cytat z Waszej odpowiedzi :
Z dn. 12 01 2013
„w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie z dnia 14 października 2012 roku, dotyczące doprecyzowania konieczności uiszczania opłat, informujemy, że Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta prawidłowo poinformowało Państwa na temat klasyfikacji masy pojazdów.”
·         W związku z powyższym  moje pytanie brzmi: Czy metoda podana przez inspektorów ITD  jest błędna ?
 
 2.       Bardzo proszę o ustosunkowanie się do różnicy w Waszych  informacjach dotyczących określania  DMC zestawu w przypadku kiedy rubryka F3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest pusta.
Oto podany przez Was sposób postępowania wg informacji  z dnia 10 10 2012:
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 9 lipca 2012 roku, dotyczącą rejestracji samochodu osobowego o DMC 2230 kg holującego przyczepę kempingową o DMC 750 kg w systemie viaTOLL informujemy, że jeżeli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w polu F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) nie ma DMC przekraczającej 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL i kupować urządzenia viaBOX. Tak samo jest w przypadku, gdy pole F3 w dowodzie rejestracyjnym jest puste a po zsumowaniu DMC samochodu i przyczepy nie przekroczy 3,5 t.
 A oto podany przez Was sposób postepowania wg informacji  z dnia 12 01 2013
Do klasyfikacji bierzemy pod uwagę pole F2 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) i F3 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu z przyczepą) w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie ma podanej wartości w polu F3, bierzemy pod uwagę największą wartość z pól O1 lub O2.
 
·         W związku z powyższym  moje pytanie brzmi: Która  z podanych metod   jest  prawidłowa ?
 
3.       Porównaliśmy  podane przez  Was informacje z orzecznictwem Sądów Administracyjnych
W wielu orzeczeniach np. :
o   VI SA  W-wa 243-12  z 2012-05-21
o   VI SA W-wa 1298-12 z 2012-11-06
o   VI SA W-wa 1652-12 z 2012-11-06
o   VI SA W-wa 2379-11 z 2012-03-26
Sąd podaje sposób obliczania DMC zestawu, cytuję: „ Przy określaniu DMC zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy.”
·         Czy w świetle przytoczonych rozstrzygnięć Sądów administracyjnych podawane przez Was informacje należy uznać za całkowicie błędne ?
 
Poznań, dnia 8 lutego 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 4 lutego 2013 roku, dotyczącą określania całkowitej dopuszczalnej masy zestawu pojazdów, chcielibyśmy poinformować, że dokonuje się tego w następujący sposób. W przypadku gdy pojazd i przyczepa posiadają dokumenty poświadczające, że ich zsumowana całkowita dopuszczalna masa nie przekracza 3,5t nie muszą Państwo rejestrować się w systemie i posiadania urządzenia pokładowego viaBOX. Jeśli natomiast nie posiadają Państwo żadnego dokumentu potwierdzającego całkowitą dopuszczalną masę przyczepy, masa zestawu jest ustalana w nastepującej kolejności:
1. pole F3 z dowodu rejestracyjnego pojazdu,
2. w przypadku braku wpisu w polu F3, suma wagi wpisanej w polu F2 i O1.
Mamy nadzięję, że wyjaśnienia wyczerpują Państwa wątpliwości w temacie, jednakże w przypadku kolejnych pytań uprzejmie prosimy o kontakt. Z góry serdecznie dziękujemy za współpracę.
 
Od:" " 
Do:"info@viatoll.pl" 
Temat:Re: viaTOLL
W nawiązaniu do Waszego mail-a ; Dla obliczenia DMC zestawu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy sumujemy wartości z rubryki F2 samochodu osobowego i z rubryki F2 przyczepy.
Przykład: Dane samochodu F2 - 2230 kg, F3 4330 kg
Dane przyczepy F2 - 750 kg
Wynikająca z tego DMC zestawu to 2980 kg i taki zestaw nie podlega rejestracji w systemie VIATOLL i opłatom za poruszanie się płatnymi odcinkami dróg krajowych ( nie rozpatrujemy tu opłat za autostrady administrowane przez GDDKiA).
Czy powyższe obliczenia i wnioski są poprawne?
 
Poznań, dnia 21 lutego 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 17 lutego 2013 roku, dotyczącą rejestracji w systemie viaTOLL, chcielibyśmy poinformować, że w związku z faktem, iż urządzenie jest przypisywane do pojazdu decydującym dokumentem przy rejestracji w systemie viaTOLL jest dowód rejestracyjny pojazdu. W związku z powyższym we wskazanej przez Państwa sytuacji należy wziąć pod uwagę pole F3 z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Dowód rejestracyjny przyczepy brany jest pod uwagę wyłącznie jeżeli w polach F3, O1 i O2 dowodu rejestracyjnego pojazdu nie występują żadne wartości.
 
Do:"info@viatoll.pl" 
Temat:Re: viaTOLL
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 21 lutego 2013 roku , uprzejmie informuję, że podana w niej informacja jest
sprzeczna z orzeczeniami sądów administracyjnych np;VI SA W-wa 243-12 z 2012-05-21
o VI SA W-wa 1298-12 z 2012-11-06
o VI SA W-wa 1652-12 z 2012-11-06
o VI SA W-wa 2379-11 z 2012-03-26
gdzie Sąd podaje sposób obliczania DMC zestawu, cytuję: " Przy określaniu DMC zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy."
2. sprzeczna z informacją udzieloną przez Was w e-mailu z dn. 08-02 2013 cytuję ; "W przypadku gdy pojazd i przyczepa posiadają dokumenty poświadczające, że ich zsumowana całkowita dopuszczalna masa nie przekracza 3,5t nie muszą Państwo rejestrować się w systemie i posiadania urządzenia pokładowego viaBOX"
3. sprzeczna z informacjami uzyskanymi od inspektorów ITD.
Proszę o wyjaśnienie tej sprzeczności.
 
Poznań, dnia 1 marca 2013 roku
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na Pani wiadomość e-mail nadesłaną w dniu 25 lutego 2013 roku, dotyczącą rejestracji w systemie viaTOLL uprzejmie informujemy, że Pani wątpliwości zostały zarejestrowane i przekazane do realizacji pod numerem zgłoszenia 34175687. Natomiast odpowiedź zwrotna zostanie do Pani wysłana na adres e-mail „____”
 
Poznań, dnia 6 marca 2013 roku
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na Pani zgłoszenie numer 34175687 z dnia 1 marca 2013 roku, dotyczące obliczania dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów, chcielibyśmy poinformować, że odpowiedź przekazana Pani wcześniej nie jest sprzeczna z przekazanymi Pani informacjami. Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów zawsze ustalana jest na podstawie dokumentów. Obie odpowiedzi nie wykluczają się.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie  jest to żart prima aprilisowy ??

 

Dokładnie :ok:

 

Niniejszym wycofuję wszystkie informacje, które były zawarte tu (post #524).

 

Informacje i zdjęcie strony spreparowałem celowo, jako żart Prima Aprilisowy.

Z w/w powodu, zamieszczony link nie mógł działać poprawnie :]

Przepraszam za żart Wszystkich, których udało mi się nabrać, jak i Wszystkich, którzy żart przeczuwali.

 

Oczywiście opłaty nie wzrosły, wzrosła tylko ilość płatnych odcinków :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Drodzy Forumowicze.

Poczytajcie, trochę to długie i kwalifikuje się do działu "Na wesoło".

 

Historia zdobywania wiedzy 
w celu „ postępowania zgodnego z prawem i uniknięcia srogich kar – ups! dyscyplinujących opłat administracyjnych !”
 
Po złych doświadczeniach z telefoniczną infolinią Viatola, ( w ramach jednej rozmowy dwie sprzeczne informacje, fatalna polszczyzna konsultantów – brak znajomości tematu – np. pytania: a czy ta przyczepa ma jakiś dokument ?) postanowiłem dalej rozmawiać przy pomocy słowa drukowanego i dzisiaj, prawie po roku jestem w punkcie wyjścia. Warto dodać, że odpowiedzi na poniższy problem udzielane przez ITD zarówno przez inspektorów na drodze jak i przez mail-a od GITD są takie same i jednoznaczne. Wg ITD. liczy się suma DMC holownika i przyczepy a nie F3 z DR holownika. 
 
Moje zapytanie z dnia 09 05 2012r i podobnej treści zadane z innego adresu e-mail 09 07 2012r.
Dane samochodu (F2) DMC-2230kg a (F3) DMC zestawu 4330kg. Samochód ten ciągnie przyczepę kempingową o DMC 750 kg. 
Jak klasyfikujemy ten zespół pojazdów? 
Czy wg F3 (4330kg) z dow. rej. samochodu czy wg DMC samochodu 2230kg + DMC przyczepy 750kg =2980 kg ?
 
 
Odpowiedź VIATOLL-a:
 
Warszawa, dnia 14.05.2012 roku 
Szanowni Państwo, 
 
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie nadesłane drogą mailową dnia 09.05.2012 roku dotyczące ogólnych warunków podlegania opłacie informujemy, że w Państwa przypadku istotna jest pozycja F3 zgodnie z którą zestaw pojazdów (4330kg) podlega obowiązkowi rejestracji.
 
 
Poznań,dnia 12 lipca 2012
 
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 9 lipca 2012 roku, dotyczącą rejestracji samochodu osobowego o DMC 2230 kg holującego przyczepę kempingową o DMC 750 kg w systemie viaTOLL informujemy, że jeżeli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w polu F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) nie ma DMC przekraczającej 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL i kupować urządzenia viaBOX. Tak samo jest w przypadku, gdy pole F3 w dowodzie rejestracyjnym jest puste a po zsumowaniu DMC samochodu i przyczepy nie przekroczy 3,5 t.
 
(13 lipca 2012r)
Z waszej odpowiedzi wynika że z dwóch identycznych zestawów pojazdów w których DMC samochodu+DMC przyczepy będzie mniejsze niż 3500kg ale jeden z nich będzie miał dowodzie rejestracyjnym w rubryce F3 np: 4000kg a drugi będzie miał tę rubrykę pustą, jeden musi ponosić opłaty a drugi nie musi. Proszę podać podstawę prawną która pozwala wam tak odmiennie potraktować kierowców zestawów pojazdów o identycznej DMC zestawów.
 
:
(18 lipca 2012r)
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 13 lipca 2012 roku, dotyczącą obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, że na podstawie Ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku oraz Ogólnych Warunków Umowy, stanowiących załącznik numer 2 do Umowy z Użytkownikiem obowiązkowi temu podlegają pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
 
18.07.2012
do info viatoll
Proszę odpowiedzieć konkretnie na moje pytanie!
 
Poznań, dnia 23 lipca 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 18 lipca 2012 roku, dotyczącą obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, zgodnie z Państwa życzeniem, iż wspomnianą podstawą prawną jest Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku. Zgodnie z nią oraz z Ogólnymi Warunkami Umowy, stanowiącymi załącznik numer 2 do Umowy z Użytkownikiem, obowiązkowi uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL podlegają pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
 
23.07.2012
do info viatoll
Po raz kolejny proszę o dokładną  odpowiedź na pytanie zadane we wcześniejszej korespondencji a które brzmiało:    Proszę podać podstawę prawną która pozwala wam tak odmiennie potraktować kierowców zestawów pojazdów o identycznej DMC zestawów. 
Pozdrowienia.
 
info@viatoll.pl do mnie
28.07.2012
 
 
Poznań, dnia 28 lipca 2012 roku
Szanowni Państwo,w odpowiedzi na Państwa e-mail z dnia 23 lipca 2012 roku, dotyczący obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL informujemy, iż na podstawie otrzymanej informacji utworzono zgłoszenie numer 34137847. Dokumentację przekazano do odpowiedniego działu. Gdy otrzymamy informacje o postępie sprawy niezwłocznie skontaktujemy się z Państwem.
 
 
Viatoll do mnie.
Poznań, dnia 22 sierpnia 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie o numerze 34137847 z dnia 28 lipca 2012 roku, dotyczące uiszczania opłaty drogowej w systemie viaTOLL, informujemy, że system viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 Listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych. W przypadku, gdy DMC nie przekracza 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL. Zgodnie z USTAWA z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw z póż zm. atr 13 ust. 1 pkt 3 mówi" przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)), za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.”
System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców prowadzących Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.
Informujemy również, że od 1 czerwca 2012 roku dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej bądź równej 3,5 tony obowiązuje płatny przejazd na autostradach A2 i A4, zarządzanymi przez GDDKiA.
Od  czerwca  Kierowcy tych pojazdów będą zdecydować, czy chcą płacić za przejazd w sposób manualny w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat, czy w sposób elektroniczny, przez system viaTOLL-  elektroniczna forma płatności za pomocą urządzenia viaAUTO.
Kierowcy nieposiadający urządzenia viaAUTO, wjeżdżając na płatny odcinek autostrady zobowiązani są pobrać bilet i uiścić opłatę manualnie. W przypadku gdy kierowca nie pobierze biletu na bramce wjazdowej lub go zagubi będzie musiał uiścić opłatę za cały odcinek.
Podstawę prawną pobierania opłaty drogowej stanowi Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. 1994, Nr 127, poz. 627 z późn. zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych (Dz. U. Nr 121, poz. 1034 oraz z 2011 r. Nr 246, poz. 1465) w § 1. wprowadza obowiązek uiszczania opłat drogowych na odcinku Bielany Wrocławskie-Bojków autostrady A4. Zgodnie z § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2012 r.
 
 
22.08.2012
do info viatoll
Po raz kolejny nie odpowiadacie na moje pytanie. Więc jeszcze raz pytam: Dlaczego i na jakiej podstawie prawnej niektórzy kierowcy zespołów pojazdów których suma DMC holownika i DMC przyczepy jest mniejsza niż 3500kg podlegają opłatom a inni nie podlegają,
 
W związku z unikaniem przez Was odpowiedzi na moje pytanie dotyczącego waszego postępowania proszę o podanie informacji, kto (z instytucji państwowych RP) nadzoruje Wasze postępowanie wobec kierowców.
 
Viatoll do mnie
info@viatoll.pl
27.08.2012
Poznań, dnia 27 sierpnia 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail nadesłaną w dniu 22 sierpnia 2012 roku, dotyczącą uiszczania opłaty drogowej w systemie viaTOLL, uprzejmie informujemy, że system viaTOLL obowiązkowy jest dla pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500kg oraz dla pojazdów, które mają powyżej 9 miejsc siedzących niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Oczywiście, system viaTOLL jest obowiązkowy dla wyżej wymienionych pojazdów lub zespołów pojazdów w sytuacji, kiedy poruszają się one drogami objętymi elektronicznym poborem opłat (zgodnie z ustawą z dnia 7 listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw). 
Informujemy również, że wszystkie podstawy prawne, dotyczące systemu viaTOLL mogą Państwo znaleźć pod adresem internetowym: 
Do Viatoll-a
10.10.2012
do info 
Ponieważ Wasza odpowiedź jest wg mnie bez sensu pozwoliłem sobie skonsultować ją z inspektorami ITD na drodze. Potwierdzili moje podejrzenia. Wg nich nieistotna jest wartość F3. Liczy się suma DMC holownika i przyczepy. Dlaczego wprowadzacie w błąd i narażacie na zbędne koszty użytkowników dróg ?
 
 
Poznań, dnia 14 października 2012 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa e-mail z dnia 10 października 2012 roku, informujemy, że Państwa zgłoszenie zostało zapisane pod numerem 34154837. Odpowiedź na ww. zgłoszenie zostanie przesłana w osobnej wiadomości. 
 
 
Uwaga ! Po TRZECH miesiącach przychodzi odpowiedź !!
 
Poznań, dnia 12 stycznia 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie z dnia 14 października 2012 roku, dotyczące doprecyzowania konieczności uiszczania opłat, informujemy, że Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta prawidłowo poinformowało Państwa na temat klasyfikacji masy pojazdów.
System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 Listopada 2008 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych.
Do klasyfikacji bierzemy pod uwagę pole F2 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) i F3 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu z przyczepą) w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie ma podanej wartości w polu F3, bierzemy pod uwagę największą wartość z pól O1 lub O2.
 
 
 
3.02 2013r
do info 
Szanowni  Państwo !
1.       Zadaliśmy Wam pytanie w związku z poważną rozbieżnością pomiędzy Waszą metodą obliczania DMC zestawu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy, a metodą podaną przez inspektorów ITD.
Oto cytat z Waszej odpowiedzi :
Z dn. 12 01 2013
„w odpowiedzi na Państwa zgłoszenie z dnia 14 października 2012 roku, dotyczące doprecyzowania konieczności uiszczania opłat, informujemy, że Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta prawidłowo poinformowało Państwa na temat klasyfikacji masy pojazdów.”
·         W związku z powyższym  moje pytanie brzmi: Czy metoda podana przez inspektorów ITD  jest błędna ?
 
 2.       Bardzo proszę o ustosunkowanie się do różnicy w Waszych  informacjach dotyczących określania  DMC zestawu w przypadku kiedy rubryka F3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest pusta.
Oto podany przez Was sposób postępowania wg informacji  z dnia 10 10 2012:
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 9 lipca 2012 roku, dotyczącą rejestracji samochodu osobowego o DMC 2230 kg holującego przyczepę kempingową o DMC 750 kg w systemie viaTOLL informujemy, że jeżeli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w polu F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) nie ma DMC przekraczającej 3,5 tony to wówczas nie muszą się Państwo rejestrować w systemie viaTOLL i kupować urządzenia viaBOX. Tak samo jest w przypadku, gdy pole F3 w dowodzie rejestracyjnym jest puste a po zsumowaniu DMC samochodu i przyczepy nie przekroczy 3,5 t.
 A oto podany przez Was sposób postepowania wg informacji  z dnia 12 01 2013
Do klasyfikacji bierzemy pod uwagę pole F2 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) i F3 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu z przyczepą) w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie ma podanej wartości w polu F3, bierzemy pod uwagę największą wartość z pól O1 lub O2.
 
·         W związku z powyższym  moje pytanie brzmi: Która  z podanych metod   jest  prawidłowa ?
 
3.       Porównaliśmy  podane przez  Was informacje z orzecznictwem Sądów Administracyjnych
W wielu orzeczeniach np. :
o   VI SA  W-wa 243-12  z 2012-05-21
o   VI SA W-wa 1298-12 z 2012-11-06
o   VI SA W-wa 1652-12 z 2012-11-06
o   VI SA W-wa 2379-11 z 2012-03-26
Sąd podaje sposób obliczania DMC zestawu, cytuję: „ Przy określaniu DMC zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy.”
·         Czy w świetle przytoczonych rozstrzygnięć Sądów administracyjnych podawane przez Was informacje należy uznać za całkowicie błędne ?
 
Poznań, dnia 8 lutego 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 4 lutego 2013 roku, dotyczącą określania całkowitej dopuszczalnej masy zestawu pojazdów, chcielibyśmy poinformować, że dokonuje się tego w następujący sposób. W przypadku gdy pojazd i przyczepa posiadają dokumenty poświadczające, że ich zsumowana całkowita dopuszczalna masa nie przekracza 3,5t nie muszą Państwo rejestrować się w systemie i posiadania urządzenia pokładowego viaBOX. Jeśli natomiast nie posiadają Państwo żadnego dokumentu potwierdzającego całkowitą dopuszczalną masę przyczepy, masa zestawu jest ustalana w nastepującej kolejności:
1. pole F3 z dowodu rejestracyjnego pojazdu,
2. w przypadku braku wpisu w polu F3, suma wagi wpisanej w polu F2 i O1.
Mamy nadzięję, że wyjaśnienia wyczerpują Państwa wątpliwości w temacie, jednakże w przypadku kolejnych pytań uprzejmie prosimy o kontakt. Z góry serdecznie dziękujemy za współpracę.
 
Od:" " 
Do:"info@viatoll.pl" 
Temat:Re: viaTOLL
W nawiązaniu do Waszego mail-a ; Dla obliczenia DMC zestawu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy sumujemy wartości z rubryki F2 samochodu osobowego i z rubryki F2 przyczepy.
Przykład: Dane samochodu F2 - 2230 kg, F3 4330 kg
Dane przyczepy F2 - 750 kg
Wynikająca z tego DMC zestawu to 2980 kg i taki zestaw nie podlega rejestracji w systemie VIATOLL i opłatom za poruszanie się płatnymi odcinkami dróg krajowych ( nie rozpatrujemy tu opłat za autostrady administrowane przez GDDKiA).
Czy powyższe obliczenia i wnioski są poprawne?
 
Poznań, dnia 21 lutego 2013 roku
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 17 lutego 2013 roku, dotyczącą rejestracji w systemie viaTOLL, chcielibyśmy poinformować, że w związku z faktem, iż urządzenie jest przypisywane do pojazdu decydującym dokumentem przy rejestracji w systemie viaTOLL jest dowód rejestracyjny pojazdu. W związku z powyższym we wskazanej przez Państwa sytuacji należy wziąć pod uwagę pole F3 z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Dowód rejestracyjny przyczepy brany jest pod uwagę wyłącznie jeżeli w polach F3, O1 i O2 dowodu rejestracyjnego pojazdu nie występują żadne wartości.
 
Do:"info@viatoll.pl" 
Temat:Re: viaTOLL
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wiadomość e-mail z dnia 21 lutego 2013 roku , uprzejmie informuję, że podana w niej informacja jest
sprzeczna z orzeczeniami sądów administracyjnych np;VI SA W-wa 243-12 z 2012-05-21
o VI SA W-wa 1298-12 z 2012-11-06
o VI SA W-wa 1652-12 z 2012-11-06
o VI SA W-wa 2379-11 z 2012-03-26
gdzie Sąd podaje sposób obliczania DMC zestawu, cytuję: " Przy określaniu DMC zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy."
2. sprzeczna z informacją udzieloną przez Was w e-mailu z dn. 08-02 2013 cytuję ; "W przypadku gdy pojazd i przyczepa posiadają dokumenty poświadczające, że ich zsumowana całkowita dopuszczalna masa nie przekracza 3,5t nie muszą Państwo rejestrować się w systemie i posiadania urządzenia pokładowego viaBOX"
3. sprzeczna z informacjami uzyskanymi od inspektorów ITD.
Proszę o wyjaśnienie tej sprzeczności.
 
Poznań, dnia 1 marca 2013 roku
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na Pani wiadomość e-mail nadesłaną w dniu 25 lutego 2013 roku, dotyczącą rejestracji w systemie viaTOLL uprzejmie informujemy, że Pani wątpliwości zostały zarejestrowane i przekazane do realizacji pod numerem zgłoszenia 34175687. Natomiast odpowiedź zwrotna zostanie do Pani wysłana na adres e-mail „____”
 
Poznań, dnia 6 marca 2013 roku
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na Pani zgłoszenie numer 34175687 z dnia 1 marca 2013 roku, dotyczące obliczania dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów, chcielibyśmy poinformować, że odpowiedź przekazana Pani wcześniej nie jest sprzeczna z przekazanymi Pani informacjami. Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów zawsze ustalana jest na podstawie dokumentów. Obie odpowiedzi nie wykluczają się.

 

Czyli tak:

 

Ten kto posiada organ, ten jest gwałcicielem. Koniec, kropka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy Forumowicze.

Poczytajcie, trochę to długie...

 

Wychodzi na to, że jeśli w DR holownika jest F3 =4330kG, co oznacza że tym autem możesz holować cięższą przyczepę, nawet nie mając takowej na haku, to obligatoryjnie bez względu na to co jest w F2  DR przyczepy, rejestracja w Viatoll jest koniecznością. 

Wynika to z tego, że auto jest zdolne do poruszania zestawu DMC 4330kG a nie z tego, że akurat teraz masz lżejszą przyczepę. 

Dla mnie chore, bowiem szukając budki, zwracam uwagę na jej DMC by unikać płatności, takie mam obywatelskie prawo. 

Tymczasem sprytnie wymyślono, by obywatel nawet jeśli w zestawie waży poniżej 3,5t - pozbawić go darmochy i wysysać złotówki nawet jeśli ma podpiętą malutką 250kG towarówkę.

 

Tu wyraźnie widać dwie interpretacje do wyboru a honoruje (tfu, nie honor chodzi!!!) stosuje się tą, która przynosi dochody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złodziejska instytucja. Holujesz łódkę, motocykl, quada, konia czy kajaki na lawetce za samochodem pow. 3,5 t i płacisz Viatoll - heeehhh

Płacz i płać...

Powinni ważyć zestawy fizycznie a nie obliczać z danych zawartych w dowodach rejestracyjnych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WojtEwa, dezinformacja viatolla nie podała nigdzie podstawy prawnej. To raz. A druga rzecz (w zasadzie poboczna): mogą se paplać o konieczności POSIADANIA viaboxa, ale możesz mieć go wyłączonego, bo ciągniesz lżejszą przyczepkę ;)

 

Zresztą tam jest bzdura na bzdurze; piszą o niemożności ustalania dmc przyczepy - jakim niby cudem? Przyczepa bez dokumentów. Koszmar normalnie; no chyba, że to spóźniony prima aprila.. ;) choć obawiam się, że nie ;<

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-Nooo  :look:  przeczytałem cały wątek, i mam teraz niezłą sieczkę w głowie co do via-szajsu. Jakieś działanie by było wskazane, ale obawiam sie że tu tylko metoda Brunona K. :miga: będzie skuteczna.

Reasumując :jestem posiadaczem kampera -DMC 3200

robie własnie przyczepkę (małą) o DMC 300 na mały enduro

 

czyli via-szajs mnie nie bedzie obowiązywał :hmm: ??? 

 

rubryka w DR kampera F3 jest pusta......

 

:bzik: chyba dobrze kombinuje , ale zaczynam w tym kraju wątpić...nawet we własne myśli..... :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie tez jest pusta ,a z opisu wynika że wtedy jest brane pod uwage f2 i o1,zatem u mnie jest sumą f2 i o1 3745kg,więc nawet jak zaczepie wózek działkowca musze mieć viaszajs,więc jedynym normalnym wyjściem jest wymnienić dowód,i wyrobić go bez zapełnionych pól f3-o1-o2,tylko ciekawe czy ładna zgrabna pani urzędniczka pójdzie na to :hmm:  :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wielu orzeczeniach np. :

o   VI SA  W-wa 243-12  z 2012-05-21

o   VI SA W-wa 1298-12 z 2012-11-06

o   VI SA W-wa 1652-12 z 2012-11-06

o   VI SA W-wa 2379-11 z 2012-03-26

Sąd podaje sposób obliczania DMC zestawu, cytuję: „ Przy określaniu DMC zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy.”

 

i tego się należy trzymać, nie przyjmować mandatu i niech Sąd rozstrzyga

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WojtEwa, dezinformacja viatolla nie podała nigdzie podstawy prawnej. To raz.

...

Podają podstawę, tylko tą , innej nie ma.

Natomiast cytat:

"Do klasyfikacji bierzemy pod uwagę pole F2 (dopuszczalna masa całkowita

pojazdu) i F3 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu z przyczepą) w

dowodzie rejestracyjnym."

Służy im do pobierania opłat w przypadku, gdy zestaw w/g DR holownika i DR p-py w sumie nie przekracza 3,5t, ale jesli holownik ma zapis w F3 że zestaw może mieć ponad graniczne 3,5t  to już są dla haraczobiorców złotówki.

Proste, tępe i zachłanne rozumowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.