Skocz do zawartości
  • Jak kupować używaną przyczepę?


    KarawaningPl
    • Autor: Dariusz Wołodźko

    Artykuł opublikowany w numerze 3/2006 Magazynu "Polski Caravaning"

    PC logoUżywane przyczepy cieszą się coraz większym zainteresowaniem.  Brak  akcyzy sprzyjaich sprowadzaniu z zagranicy. Nabywcy muszą jednak przestrzegać kilku zasad, by wybrać tę właściwą przyczepę, nie przepłacić, nie narazić się na przykre niespodzianki podczas użytkowania, nie kupić sprzętu, który tylko ładnie wygląda. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę?

    Co wybrać?

    #1Doświadczony caravaningowiec (i autor strony internetowej poświęconej caravaningowi) Maciej Sadowski zauważa: - Pomimo coraz większej ilości komisów, trudno jest wybrać odpowiedni sprzęt. Unikajmy kompromisów i wybierajmy to, co spełni nasze wymagania przez jak najdłuższy czas. Dlatego należy uwzględnić np. stan osobowy własnej rodziny. Być może za rok urodzi się jeszcze jedno dziecko i przyczepa będzie za mała lub nasze dzieci w ogóle nie będą chciały z nami podróżować. Odsprzedaż zawsze wiąże się z dużą stratą finansową.

    W środku

    Gdy już podejmiemy decyzję o kupnie odpowiedniej przyczepy, oglądając nasze potencjalne zakupy, zajrzyjmy do środka. Paweł Wadowski, dyrektor generalny Wadowscy sp. z o.o., przestrzega bowiem, że: - Największym wrogiem przyczepy kempingowej jest nieszczelność, którą bardzo trudno zlokalizować i wyeliminować. Dlatego jeżeli poczujemy zapach stęchlizny w przyczepie, to jest to poważny sygnał do przemyślenia decyzji o jej zakupie. Zwrócić uwagę należy szczególnie na okolice alkowy i narożniki pod siedziskami oraz pod poduszkami gąbkowymi, a także w szafkach wiszących.

    Maciej Sadowski proponuje, by po zajrzeniu do środka przyczepy, także się po niej przejść: - Skontrolujmy stan podłogi. Chodząc po niej nie powinna się ona uginać. Jeżeli jest inaczej to oznacza, że była bardzo intensywnie użytkowana (wypożyczalnia). Również spodnia część podłogi powinna być sucha bez objawów gnicia, szczególnie w miejscu łączenia ze ścianami i nogami podporowymi. Przy okazji sprawdzamy stan ramy podwozia, czy nie nosi śladów wypadku, prostowania i czy nie jest skorodowana.

    Rady z Niewiadowa

    Piotr Piątek, kierownik Działu Serwisu Prototypów i Usług FP Niewiadów, przesłał nam kompleksowe uwagi dotyczące kupna używanej przyczepy. Dlatego zdecydowaliśmy przytoczyć je prawie w całości.

    W przyczepach kempingowych zarówno typu sandwich jak i laminatowych (np. produkcji FP Niewiadów) szczególną uwagę należy zwrócić na:

    1. Podwozie
    • stan ramy i dyszli: powinny być oryginalnie ocynkowane. Nie powinny być skorodowane. Należy zwrócić uwagę, czy nie były malowane i spawane.
    • stan zespołu jezdnego: rura zespołu powinna być fabrycznie ocynkowana i nie posiadać wżerów korozji. Należy sprawdzić łożyskowanie, zbieżność i pochylenie kół - powinny być w płaszczyźnie pionowej (dopuszczalne jest niewielkie odchylenie górnej części kół na zewnątrz przyczepy), bieżnik opon powinien być zużyty równomiernie.
    • stan układu hamulcowego: sprawdzić działanie hamulca ręcznego (ustawić przyczepę na podporach składanych, aby koła nie dotykały podłoża - wtedy zaciągnąć hamulec).
    • sprawdzić działanie urządzenia najazdowego: amortyzator - należy wcisnąć zaczep kulowy w kierunku przyczepy (używając przy tym dużej siły) - ruch powrotny zaczepu powinien być powolny!
    • działanie podpór składanych: powinny działać lekko, bez zacięć i składać się maksymalnie do poziomu.
    • stan zaczepu kulowego: gniazdo zaczepu powinno być nasmarowane smarem stałym i nie może być zbyt wytarte (wskaźnik sprzęgu na zielonym polu, w przypadku braku wskaźnika należy sprawdzić gniazdo na kuli wzorcowej w serwisie).
    2. Nadwozie

    stan nadwozia w przyczepach typu sandwich:

    zdarza się, najczęściej po wypadku czy uderzeniu, że przyczepa ulega rozszczelnieniu i woda przedostaje się do wnętrza ściany powodując gnicie jej drewnianego stelaża. Taki stan można wykryć, obserwując stan ściany wewnątrz przyczepy - szczególnie w dolnych partiach i pod oknami. Niestety, zauważyć to można dopiero wtedy, gdy woda przedostaje się do wnętrza ściany przez dłuższy czas.

    stan nadwozia w przyczepach laminatowych:

    należy zwrócić uwagę na występowanie tzw. pająków na ścianach. Jeżeli są one pojedyncze i płytkie, to nie stanowią one problemu i pozostają kwestią estetyczną. W kilkunastoletnich przyczepach zdarzają się przecieki, przeważnie przez zawiasy okien przednich i tylnych. Należy więc sprawdzić stan dolnej ściany przedniej i tylnej pod oknami i zwrócić uwagę, czy nie ma tam zacieków.

    3. Wykładziny wnętrza:

    Po kilkunastu latach gąbka kruszeje i odkleja się od ścian.

    Piotr Piątek przypomina też o ważnej rzeczy, o której często nie pamiętamy: - Nie zapomnijmy upewnić się, czy numer fabryczny przyczepy na dyszlu i tabliczce znamionowej jest taki sam, jak ten w dowodzie rejestracyjnym!

    Naprawy

    #2Naprawy powypadkowe przeprowadzone wcześniej (dobrze przeprowadzone) nie stanowią wielkiego problemu o ile nie szpecą i nie rozszczelniają - często podnoszone ewentualne skutki napraw w postaci np. trzeszczących mebli to według mnie mit. Jeżeli nawet trzeszczą, to możnajeo w miarę łatwo samemu lub z pomocą stolarza wyeliminować poprzez prawidłowe skręcenie czy demontaż poszczególnych elementów, sklejenie rozwarstwionych płyt i ponowny montaż (sam to ćwiczyłem) - stwierdza Paweł Wadowski.

    Bardziej ostrożny jest Maciej Sadowski, który przestrzega: - Coraz częściej trafiają się przyczepy po wypadku. Młode roczniki w niskiej cenie kuszą przyszłego nabywcę. Przestrzegam, przed pochopną decyzją nabycia takiego okazu. Najlepiej dokonać szczegółowych oględzin, sfotografować uszkodzenia i skonsultować się z firmą naprawiającą. Te działania pomogą nas zabezpieczyć przed niespodzianką wysokich kosztów naprawy, czasami przekraczających wartość nowej przyczepy.

    Opony

    Kupując nawet całkiem nową przyczepę trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji opon - zauważa Jan Kowalski (autor strony internetowej poświęconej caravaningowi). - Niewykluczone, że opony będą 2-3 lata starsze niż przyczepa… Opony, nawet z głębokim bieżnikiem i wyglądające na dobre (w dodatku wypastowane na czarno) bardzo często mają ponad dziesięć lat i nadają się tylko do wymiany ze względów bezpieczeństwa.

    Maciej Sadowski uzupełnia: - Opony powinny mieć najwyżej 5-6 lat (DOT) z minimum 3-4 mm bieżnikiem. Jeżeli jest inaczej, to czeka nas wydatek na wymianę ogumienia.

    Instalacja wodna

    Paweł Wadowski: - Spróbować instalację wodną na szczelność, czyli napełnić częściowo zbiornik czystej wody i włączyć pompę na panelu sterującym. Po podniesieniu ciśnienia w instalacji pompa powinna się wyłączyć. Jeżeli co jakiś czas słychać włączającą się na parę sekund pompę, to znak, że instalacja nie jest szczelna.

    Instalacja gazowa i elektryczna

    Tutaj także nasi konsultanci radzą dokładnie sprawdzić działanie instalacji i jej urządzeń. Paweł Wadowski proponuje, by wypróbować działanie wszystkich odbiorników gazowych i elektrycznych, a szczególnie pieca gazowego i termy gazowej. W razie niesprawności czeka nas kosztowna naprawa. Ważne jest także, by sprzedający posiadał dokument potwierdzający stan techniczny urządzeń. Gdy go brak, konieczne jest zlecić warsztatowi serwisującemu przyczepy zbadanie szczelności instalacji gazowej, drożności przewodów kominowych i sprawności instalacji elektrycznej. Wadowski przypomina: - Przewody gazowe rozszczelniają się od drgań, gumowe parcieją, kominy lubią się zatkać - chociażby przez kokony pająków (to mi się przytrafiło, a efektem był na szczęście tylko uszkodzony palnik w piecu).

    Przewody elektryczne pod wpływem dużych obciążeń prądowych (np. od lodówki) oraz przez niechlujne mocowanie i izolowanie uszkadzają się.

    Meble

    Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia, zwraca uwagę, jak ważne wyposażenie przyczepy wpływające bezpośrednio wygodę (i cenę!): - Oceniajmy meble, tutaj wady są bardziej namacalne. Meble zawsze możemy odnowić, nadać im innego koloru, ale pamiętajmy że łatwo to zrobić z frontami, czyli ze wszystkimi częściami, które łatwo zdemontować. Boki i tyły mebli często mocowane są już fabrycznie ze ścianami od strony zewnętrznej, i wtedy należy się zastanowić, czy opłaca się je demontować. Najłatwiej wymienić poszycia tapicerki, zasłony i firanki - wtedy wnętrze nabiera świeżości.

    Przedsionki, rolety

    - Dobrze jest jeżeli okna wyposażone są w rolety i moskitiery (bez uszkodzeń) działające płynnie. Sprawdzenie przedsionka najlepiej przeprowadzić rozkładając go. Przy okazji kontrolujemy kompletność stelaża i czy posiadany rozmiar pasuje do naszej przyczepy. Brak przedsionka powinien automatycznie obniżyć cenę przyczepy o około 1500 zł - trafnie zauważa Maciej Sadowski.Kiedy kupować?

    Maciej Sadowiski radzi, aby zakupu dokonać najlepiej pod koniec sezonu, we wrześniu i październiku. - Potrzeba dużej cierpliwości i spokoju. Oglądajmy oferty, fotografujmy, mierzmy, sporządzajmy notatki - a wieczorem z rodziną analizujmy oferty. Czasami trzeba odbyć kilka podróży, może nawet na drugi koniec Polski. Nigdy nie należy jechać z nastawieniem, że od razu kupimy. Osobiście kupując przyczepę w sezonie 2004/2005 zrobiłem około 5000 kilometrów po Polsce, analizowałem oferty komisów w Internecie, straciłem prawie pół roku, ale trud ten opłacił się. Lepiej wydać troszkę więcej, ale nabyć sprzęt, który będzie cieszył nas przez kilka, a może kilkanaście lat - podsumowuje doświadczony caravaningowiec.

    To rady doświadczonych caravaningowców i fachowców. Może jednak o czymś bardzo ważnym zapomnieliśmy? Piszcie proszę do nas, a my Państwa spostrzeżenia opublikujemy.

    Do tematu będziemy cyklicznie powracać. A w kolejnym numerze "Polskiego Caravaningu" zajmiemy się kupowaniem używanego kampera.

    Konsultacja



    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

  • Kategorie

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×