O komforcie w przyczepach i wozach kempingowych decydują urządzenia ogrzewające, chłodziarki i klimatyzatory. Oto najciekawsze przykłady rozwiązań. Kto nie zadbał jeszcze o dodatkowe wyposażenie przyczepy lub wozu kempingowego, ten ma już ostatnią szansę przed tegorocznym sezonem.
Ciepełko
Jedną z najważniejszych rzeczy mających wpływ na
komfort i wygodę korzystania z karawaningu są urządzenia do
nagrzewania wnętrza i podgrzewania wody. Niekwestionowanym liderem
w tej dziedzinie jest niemiecka firma Truma. W jej urządzenia
wyposażane są niemal wszystkie dostępne w Europie przyczepy i wozy
kempingowe.
Niewątpliwą zaletą systemu ogrzewania wewnętrznego jest ich
modułowa konstrukcja, pozwalająca tworzyć i rozbudowywać system jak
z klocków. Dzięki temu nie musimy od razu wydawać dużych pieniędzy
na wszystkie urządzenia, ale dokupić niektóre z nich w
przyszłości.
Najważniejsze (i stanowiące podstawę do dalszej rozbudowy) są
systemy do gazowego ogrzewania wnętrza serii Trumatic S. W
zależności od wersji przeznaczone są do ogrzewania przyczep o małej
i średniej wielkości (model S 3002 o mocy 3400 watów) lub wozów
(model S 3002 K), a także do dużych przyczep i pojazdów
kempingowych (model S 55 T, do 5000 watów). Do największych
zalecany jest model Trumatic S 5002 o mocy grzewczej 5500
watów.
W zależności od wersji i ustawionej temperatury grzania zużywają
od 30 do 480 g gazu na godzinę pracy. Jeśli jednak możemy się
zatrzymać w miejscu, w którym jest podłączenie do 220 V, wtedy
dobrym rozwiązaniem jest dokupienie dodatkowego modułu grzewczego
Trumatic Ultraheat. Jest on montowany we wnętrzu ogrzewań systemu
Trumatic S i oprócz oczywistego efektu oszczędzania gazu pozwala na
szybsze ogrzanie wnętrza. Ma on przełączaną moc 500/1000/2000
watów.
Wszędzie...
Do równomiernego rozprowadzania ciepłego powietrza po wnętrzu przyczepy lub kampera służy dmuchawa Trumavent. Za jej pomocą ogrzane powietrze jest rozprowadzane systemem elastycznych rur i podwójnych wylotów po całym wnętrzu. Najczęściej wyloty rur kierowane są blisko podłogi pojazdu. W modelach Trumavent z zasilaniem 12 woltów wydajność urządzenia dostosowuje się automatycznie do regulowanej termostatem mocy grzewczej. Do dmuchawy Trumavent warto z czasem dokupić Airmix. Jest to prosty system zasysania świeżego powietrza z zewnątrz i za pomocą dmuchawy Trumavent rozprowadzania go wewnątrz. Airmix latem pełni rolę wentylatora, a zimą mieszanie powietrza zapobiega pojawianiu się wilgoci wewnątrz.
Ciepła woda...
Nie tylko do czynności kuchennych, ale także w łazience miło jest mieć ciepłą wodę, zwłaszcza pod prysznicem. Najprostsze urządzenie - Truma Terma ogrzewa 5-litrowy zbiornik ciepłym powietrzem z systemu jego rozprowadzania we wnętrzu pojazdu lub za pomocą elektrycznej grzałki.
Gaz kończy się zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie. Dlatego też warto jest zaopatrzyć się w Triomatic - układ reduktorów przełączający się automatycznie pomiędzy dwiema butlami, gdy w jednej z nich kończy się gaz. Natomiast do pomiaru jego ilości i przewidywania na ile jeszcze wystarczy gazu służy Sonatic L. Wykorzystując efekt sonaru (ultra-dźwięki), Sonatic L w krótkim czasie bardzo precyzyjnie dokonuje pomiaru ilości gazu w butlach 5- i 11-kilogramowych, a także potrafi przeliczyć, na ile godzin pracy jeszcze go wystarczy.
Miły chłód...
Klimatyzatory w przyczepach i wozach kempingowych nie są już tak egzotycznym wyposażeniem jak jeszcze kilka lat temu. I tak jak w dziedzinie ogrzewania w całej Europie znana jest Truma, tak w dziedzinie chłodzenia niekwestionowanym liderem pozostaje szwedzki Electrolux. W Polsce dostępne są już prawie wszystkie urządzenia oferowane przez tę firmę, a więc nie tylko klimatyzatory dachowe, ale także chłodziarki przeznaczone do zabudowy.
Artykuł z wydania 26/01 ze strony 36 Auto Świat za zgodą
autora.
Tekst dostepny pod adresem www.auto-swiat.pl
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.