Skocz do zawartości

Napięcie na wyjściu z regulatora


MKJ

Rekomendowane odpowiedzi

  • 7 miesięcy temu...

Przejrzałem sporo postów, ale pod żaden nie mogę się podpiąć z moim problemem. Dotyczy  on napięcia 230V/12V. Podczas podpięcia 230V  z transformatora  jest  generowane  napięcie o wartości nawet 18V!!! co spowodowało przez moją nie uwage przepalenie jednego  z 3 pasków LED.  Z chwilą, gdy załącza sie pompka wody napięcie spada do 15,5V. Jak to  jest  możliwe, że napięcie wtórne ma tak wysoką  wartość. Zakładam, że jest  prawidłowo sprostowane, bo ledy  nie mrugały, tylko  jaśniej  świeciły. Co można z tym fantem zrobić?

post-20284-0-16816700-1467320176_thumb.jpg

post-20284-0-20960000-1467320191_thumb.jpg

post-20284-0-74923700-1467320204_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Sprawa prosta, ale zależy od tego, jakie masz umiejętności i wiedzę, aby pewne rzeczy wykonać oraz czego oczekujesz od tego zasilacza, a dodatkowo, jakie koszty dopuszczasz.
Ten zasilacz, to mało skomplikowana konstrukcja (trafo, dwie diody i prosty filtr z kondensatora i dławika). Pierwotnym przeznaczeniem tego zasilacza było wyłącznie zasilanie pompki wody (może i spłuczki, jeśli masz WC kasetowe) oraz kilku punktów świetlnych. Ze zdjęcia trafa wynika, że zasilacz ma małą moc (może ok. 60 VA) i pewnie tylko z niewielkim naddatkiem spełnia swoje przeznaczenie. Dokładając nowe odbiorniki trzeba pamiętać, aby nie przekroczyć ok. 90 % jego mocy znamionowej. Nie zrobiłeś fotki tabliczki znamionowej, ani nie podałeś jego parametrów, więc są to moje przypuszczenia. Nie napisałeś, ile i jakie odbiorniki on zasila.

Możliwości jest kilka.
* Najlepsza, ale zarazem najkosztowniejsza opcja - wymiana na zasilacz karawaningowy na miarę dzisiejszych czasów i Twoich potrzeb.
* Druga możliwość, to zmiana transformatora na taki z mniejszym napięciem na uzwojeniu wtórnym. Transformator musi mieć moc przynajmniej taką, jak obecny oraz uzwojenie    wtórne z odczepem w środku o parametrach ok. 2 x 12 V. W tym przypadku wystarczy podlutować do nowego trafa przewody odlutowane ze starego, oczywiście do    odpowiednich łączówek w nowym transformatorze.
Tu masz przykład transformatora o mocy 100VA i napięciu wyj. 2 x 15 V, więc będzie zbyt wysokie - musiałbyś poszukać takiego, ale z wyjściem ok. 2 x 12 V.
https://www.conrad.pl/Transformator-uniwersalny-Block-EL-100%2f15.htm?websale8=conrad&pi=716635&ci=SHOP_AREA_17430_2170284
Wbrew pozorom, to rozwiązanie również nie będzie najtańsze.
* Następna możliwość, to przewinięcie wtórnego uzwojenia obecnego transformatora (trzeba odjąć po kilka zwojów z pary wtórnego) - od razu zaznaczam, że prawdopodobnie    będzie to dla Ciebie zbyt skomplikowane, więc pewnie to pominiemy.
* Inne rozwiązanie, to dołożenie układu elektronicznej stabilizacji napięcia, jednak z radiatorem, bo stabilizator będzie się grzał, a to już nie tylko mała przeróbka elektroniczna z    ingerencją w płytkę PCB, ale i mechaniczna (stabilne i bezpieczne zamocowanie radiatora). Wciąż nie wiem, jakie masz możliwości w tym zakresie, dlatego przypuszczam, że    może się to okazać zbyt pracochłonne, a na dodatek dalej nie poprawi znacząco parametrów zasilacza (poza ustabilizowaniem napięcia), mimo sporego nakładu pracy.
* Przedostatnia możliwość, bardzo podnosząca wszystkie parametry zasilacza, jednak dużo bardziej "skomplikowana"/złożona elektrycznie i mechanicznie.

 

Opis:
Odłączasz przyczepę od zewnętrznej sieci ~230 V (wyciągasz wtyczkę z gniazda na ścianie przyczepy!).
Znaczysz taśmą (np. papierową) wszystkie przewody "12 V" podłączone do zasilacza i opisujesz je długopisem w kolejności od 1 do 6 (licząc od lewej).
Po ich oznaczeniu, odłączasz wszystkie od zasilacza, a następnie odłączasz czarny i niebieski przewód biegnący do płytki zasilacza od zabezpieczeń.
Odkręcasz całą płytkę zasilacza oraz transformator i ... odkładasz gdzieś do rupieci.
Kupujesz np. na All... chociażby taki zasilacz impulsowy (lub inny o podobnych parametrach):
http://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-12v-120w-10a-montazowy-4y-i6251487503.html
W plastykowej podstawie obudowy starego zasilacza robisz jakieś trwałe, solidne mocowanie dla tego nowo zakupionego zasilacza.
Do pełni szczęścia potrzebny Ci będzie jeszcze zwykły przekaźnik np. samochodowy:
http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-12v-30-40a-przelaczny-spdt-i5707363825.html
Przekaźnik mocujesz również obok nowego zasilacza, a następnie łączysz wszystko w/g poniższego rysunku:

 

post-8228-0-71604900-1467342005_thumb.jpg

 

Po poprawnym podłączeniu wszystkiego (sprawdzasz 3 razy!), upewniasz się, że wszystkie odbiorniki 12 V są wyłączone. Przyłączasz zewnętrzne zasilanie przyczepy ~230 V.
Teraz do wyjścia "12" V zasilacza podłączasz miernik i ustawiasz potencjometrem regulacyjnym zasilacza wartość = 12,5 V
Włącz jakiś odbiornik 12 V, np. oświetlenie i ponownie sprawdź wartość napięcia, jeśli trochę się zmieniła, to korygujesz.
Po tej regulacji zabezpieczasz potencjometr przed samoczynnym przestawieniem się kroplą jakiegoś lakieru, choćby do paznokci (tak, aby żona tego nie widziała) :]
To wszystko.
Oczywiście wszystko, co narysowałem musisz sprawdzić, czy jest zgodne z wyprowadzeniami Twojego i zakupionego zasilacza. Dla pewności było by dobrze, gdybyś zamieścił jeszcze zdjęcie tylnej strony płytki obecnego zasilacza.

 

PS
Na koniec zostawiłem możliwość, która nic nie zmieni, poza obniżeniem napięcia, ale jest za to najprostsza i zdecydowanie najtańsza.
Wywal kondensator i dławik (najlepiej wylutować), które są na płytce zasilacza i ponownie sprawdź napięcia - jestem przekonany, że się zdziwisz  :look:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje, za szybka odpowiedź. Powiem tak: jesli chodzi o odbiorniki 12V , które pobierały energie po przez trało, to była pompka wody do zlewu, spłuczki, oświetlenia  WC 2x 21W.  Pompki zostają, a oświetlenie zastępuję paskami ledowymi. (z czego przez nieuwagę jeden sie przepali)ł. Raczej nie zamierzam dodatkowo  obciążać trafo odbiornikami 12V  korzystając  z napięcia 230V To, co jest na 230V, to zostaje, może dołożę parę  gniazd na wszelki wypadek, ale to i tak zostaje po stronie wysokiego napięcia.

Docelowo zamierzam na razie korzystać  z dostawionej  baterii 12V i wówczas nie powinno być problemu, ale tak czy inaczej napięcie wtórne muszę obniżyć.

Tabliczke i inne parametry  podeślę pewno  po weekendzie. Dzisiaj pakowanie i wyjazd na weekend do Dębek :-)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.