Skocz do zawartości

Sanki na koło zapasowe


ufolz

Rekomendowane odpowiedzi

Przy kapciu w cepie tez lepiej lewarek i korbę mieć w bakiście. Broń Boże nie tam, gdzie wymyśliło to Alko, w uchwycie na sankach - szkoda kasy na uchwyt, nie jest to przemyślane rozwiązanie. Przy kapciu po stronie, na którą wysuwa się sanki, na 100% trzeba będzie najpierw podnieść cepę żeby wyciągnąć sanki. A nawet jak kapeć będzie po przeciwnej, to zapas powyżej 185 może zapierać się o podłużnicę i bez podlewarowania albo dodatkowego obciążenia zaczepu żeby tył cepy poszedł do góry, może być krucho. To raczej przestroga dla kupujących nową cepę z dodatkowymi opcjami, żeby nie dać się skusić na lewarek z uchwytem (kupowane osobno są po prostu drogie, jedno i drugie), albo przynajmniej nie zakładać go tam, gdzie widziałoby to Alko.

I pamiętajcie co najmniej raz do roku wyciągnąć sanki i posmarować rurki. Pod ciężarem koła uginają się w kształt U, do tego woda między rurkami, i stoją prawie na amen (w środku między rurkami utlenione na biało). Szarpanie się z tym żeby się rozsunęły i złożyły w razie potrzeby nie należy do przyjemnych i lekkich, tym bardziej, że koło, które trzeba najpierw założyć na sanki, swoje waży, do tego cepa może wymagać podniesienia na lewarku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 90
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

12 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

A, czy ktoś próbował zrobić takie sanki (lub podobne) samodzielnie?

Witam.

Znalazłem coś takiego (na eBay)

eal_01.thumb.png.e55141434f2f50311bcc109bcbe5e3aa.png

eal_02.thumb.png.6f87fb097bfabbd57a3ab93ffc5a0966.png

Może dla kogoś będzie to inspiracją.

eal_03.thumb.png.57f6626416b42bc44346ef54f4bf9414.png

Mam jednak wrażenie, że rozwiązanie zaproponowane przez kol. @Commander

jest po prostu bardziej stabilne. Sanki na koło zapasowane mają więcej punktów podparcia.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, jacek00 napisał:

Z ciekawości to jaki jest tego koszt?

169,90 euro + wysyłka. 

Tutaj link do zapisanej kiedyś aukcji.

https://www.ebay.pl/itm/Enduro-Reserveradhalter-fur-Wohnwagen-Ersatzradhalterung-Al-Ko-Hobby-uvm-/163708670107?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m2548.l6249&mkrid=707-127634-2357-0

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, filipert napisał:

mnie tu brakuje jakiejś kontrującej nakrętki

Ale idea ciekawa i co ważne uniwersalna dla wszystkich typów ram chyba.

Też na to zwróciłem uwagę. Akurat kontrująca nakrętka nie jest zbyt ergonomiczna przy potrzebie wydostania koła, ale powinno być jakieś dodatkowe zabezpieczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, naoglądałem się tych sanek i już w głowie się zaczynała robić jakaś wizja, ale wczoraj podszedłem zajrzeć pod cepkę, no i:

1) Podobała mi się propozycja @Commander, ale niestety nie mam żadnych poprzeczek. U mnie są dwie wzdłużne belki C, bez żadnych otworów.

2) Mógłbym podwiesić coś ala sanki Alko, pomiędzy podłużnicami, ale zakładałem, że będę w stanie to zrobić przed osią. Niestety nie wziąłem pod uwagę cięgna hamulca, które idzie (wisi) na środku. Dodatkowo nawet jak bym się zdecydował zrobić takie coś za osią, to nie zrobię bezpośrednia za nią tylko musze jeszcze odsunąć o kolejne pół metra, bo u mnie jest drewniana belka wzmacniająca podłogę przykręcona do podłogi i do osi i musiałbym sanki dawać dopiero za nią.

3) Sanki wyszły by idealnie pod drzwiami, czyli niekorzystnie pod względem wytrzymałościowym. Nie wiem czy dobrym pomysłem jest wieszać tam ok. 30kg.

Podsumowując - waham się co zrobić. Chciałbym mieć koło zapasowe, ale jednocześnie nie chciałbym go mieć w bakiście. Ze względu na miejsce, jak i na nacisk na hak, gdzie i tak walczę aby nie był za duży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Dodatkowo nawet jak bym się zdecydował zrobić takie coś za osią, to nie zrobię bezpośrednia za nią tylko musze jeszcze odsunąć o kolejne pół metra, bo u mnie jest drewniana belka wzmacniająca podłogę przykręcona do podłogi i do osi i musiałbym sanki dawać dopiero za nią.

A w czym wzmocnienie przeszkadza?

2 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Sanki wyszły by idealnie pod drzwiami, czyli niekorzystnie pod względem wytrzymałościowym. Nie wiem czy dobrym pomysłem jest wieszać tam ok. 30kg.

Ja nie widzę problemu i kolizji z drzwiami.

3 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Chciałbym mieć koło zapasowe, ale jednocześnie nie chciałbym go mieć w bakiście. Ze względu na miejsce, jak i na nacisk na hak, gdzie i tak walczę aby nie był za duży.

Podpowiem najlepsze rozwiązanie - ładuj do auta :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

A w czym wzmocnienie przeszkadza?

Przesuwa ewentualne miejsce koła jeszcze bardziej w tył (dodatkowe pół metra) więc zwiększa ryzyko wężykowania. W przypadku mojego holownika mocno zwrazam uwagę za rozmieszczenie mas.

Godzinę temu, filipert napisał:

Ja nie widzę problemu i kolizji z drzwiami.

W tym miejscu konstrukcja jest najsłabsza, bo sztywność ramy nie jest zwiększona sztywnością ścian. Można założyć że w tym miejscu rama pracuje sama.

Godzinę temu, filipert napisał:

Podpowiem najlepsze rozwiązanie - ładuj do auta :)

Być może tak, jednak znowu miejsce zabiera z bagażnika. Ewentualnie pod przednie łózko w przyczepie, którego normalnie nie składamy. Zawsze to mniej wpływa na nacisk na hak niż w bakiście. Jedyny minus, że tam normalnie trzymam krzesła :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Przesuwa ewentualne miejsce koła jeszcze bardziej w tył (dodatkowe pół metra)

Czyli wzmocnienie masz w poprzek przyczepy? Mimo wszystko ile to jest? 30mm?

Jak koło dasz zaraz przy osi, to sprawdź czy Ci zmniejszy prześwit uwzględniając to wzmocnienie.

6 minut temu, Piotrekm13 napisał:

więc zwiększa ryzyko wężykowania. W przypadku mojego holownika mocno zwrazam uwagę za rozmieszczenie mas.

to tym bardziej się prosi każdy możliwy kg w ramach DMC ładować do holownika.

Ale jak już ma iść do przyczepy, to pod podłogą jest ten plus, że środek ciężkości idzie w dół a to też istotne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.