Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna wnętrza przyczepy


wojtek67

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, Jestem nowym użytkownikiem. Posiadam przyczepę ADRIA 4256 z 88r. Posiada ona instalację 12v wewnątrz, która jest uzyskiwana poprzez transformator 220v X 12v, Jednak nie posiadam żądnej instrukcji czy schematów. Ze względu na miejsca w jakich często wypoczywam chciałbym dodatkowo kożystać z akumulatora- ale nie wiem gdzie się wpiąć.

Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 32
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wojtek, ja temat u siebie załatwiłem bardzo prosto, bez ingerencji w układ w budce. Do luku włożyłem akumulator (głębpokiego rozładowania ZAP-a). Kupiłem przetwornicę prądową i ją również zamontowałem w luku. Przetwornica jest bezpośrednio wpięta do akumulatora. Jeżeli chcę korzystać z prądu z aku, biorę kabel zasilający z budki. Jeden koniec wpinam do gniazda w budce (standardowo tak jak bierzesz prąd na polu), a drugi koniec kabla wpinam w gniazdo w przetwornicy.

Wiem, ze są straty, etc, ale nie inwestowałem w przeróbki.

Sprawę usprawniłem w ten sposób, że od spodu luku bagażowego zamontonowałem gniazdo hermetyczne (żeby korzystać pomimo zamkniętego luku).

System najprostszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek, ja temat u siebie załatwiłem bardzo prosto, bez ingerencji w układ w budce. Do luku włożyłem akumulator (głębpokiego rozładowania ZAP-a). Kupiłem przetwornicę prądową i ją również zamontowałem w luku. Przetwornica jest bezpośrednio wpięta do akumulatora. Jeżeli chcę korzystać z prądu z aku, biorę kabel zasilający z budki. Jeden koniec wpinam do gniazda w budce (standardowo tak jak bierzesz prąd na polu), a drugi koniec kabla wpinam w gniazdo w przetwornicy.

Wiem, ze są straty, etc, ale nie inwestowałem w przeróbki.

Sprawę usprawniłem w ten sposób, że od spodu luku bagażowego zamontonowałem gniazdo hermetyczne (żeby korzystać pomimo zamkniętego luku).

System najprostszy.

 

 

a na jak długo starcza ci ta bateria?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja temat załatwiłem w identyczny sposób jak gfizyk. Tyle że mam panel słoneczny i o akumulatorze zapominam. Wszystkie żarówki wymieniłem na energooszczędne, a w najbliższym czasie założę w śroku taśmę led i temat zasilania na 12V i 220V będę miał rozwiązany raz na zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

musisz poszukać gdzie jest wpięta instalacja 12V, tzn od trafo do odbiorników, po drodze powinna być jakaś kostka/puszka

jeśli nie ma, to trzeba zrobić

 

u siebie wpiąłem się przewodem zakończonym wtyczką zapalniczki - mogę ją podpiąć do auta w czasie jazdy/na postoju

a teraz włożyłem aku który z klem ma wyprowadzone gniazdo zapalniczki i w/w przewód wpinam do niego

rozwiązanie uniwersalne bo jak braknie prądu w aku przyczepy, to podepnę aku auta

 

musisz tylko pamiętać o jednym, jak podhaczysz pod 220V to prostownik będzie cały czas ładował akumulator (bo pewnie nie ma automatyki)

w takim wypadku trzeba odłączyć po prostu wtyczkę, lub zamontować wyłącznik, ew wymienić prostownik na automat, który po doładowaniu aku przejdzie w tryb podtrzymania

 

instalacja w przyczpce jest dość prosta, więc miernik w rękę i pomału dojdziesz :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Topmirex - nie testowałem. W zasadzie to używałem aku tylko w trasie (1 - dwie nocki). Bez problemu. Aku ładowałem przed wyjazdem do stanu 100%.

Nie miałem okazji rozładować go na maksa.

 

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Topmirex - nie testowałem. W zasadzie to używałem aku tylko w trasie (1 - dwie nocki). Bez problemu. Aku ładowałem przed wyjazdem do stanu 100%.

Nie miałem okazji rozładować go na maksa.

 

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

 

 

Ale z przetwornicy zasilasz budkę 230V, czyli z 12V robisz po przez przetwornicę 230V

 

Dobrze kombinuję :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

 

też mam taki prostownik, ale on ma jedną wadę, nie wraca do ładowania :(

czyli np stoimy na kempingu 2 dni i prąd idzie z aku, mimo że prostwonik podpięty :)

 

co do rozładowywania aku w aucie, to rozwiązanie awaryjne i na czas podróży :(

zrobiłem to jak jeszcze nie miałem aku w przyczepce, a że leń mnie ogarnął przy montażu haka i nie zrobiłem 13pin wtyczki

to trza było coś wymyślić :)

 

w sumie z prądem w przyczepie to można cuda robić w zależności od potrzeb i zasobności portfela :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Topmirex - dobrze kombinujesz. Tak właśnie robię.

Ja na polu nie korzystam z aku, tylko z prądu z pola. Na dwa dni przed wyjazdem podłączam prostownik.

Aku w budce traktuję awaryjnie jako wsparcie w podróży. Ew. jakiś krótki pobyt weekend. Na tyle z pewnością wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirek - ja mam coś podobnego o maks. mocy chwilowej 1200W:

http://allegro.pl/mo...1511963430.html

Koszt rzędu 100-140 zł.

Akumulator głębokiego rozladowania 400zł (może być inny):

http://allegro.pl/ak...1519609828.html

plus prostownik (60 zł)

http://allegro.pl/pr...1509666959.html

post-2768-0-31001000-1301078292_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się, że mogłem pomóc. Taka amatorszczyzna. ale działa!:pupa:

 

Zwróć tylko uwagę, że na dole (pod podłogą pod akumulatorem) zrobiłem gniazdo hermetyczne, zakończone zwykłą wtyczką. Wtykam je do przetwornicy (taki przedłużacz-przelotka). Dzięki temu nawet podczas postoju na obcym parkingu - mogę (na wszelki wypadek) zamknąć luk bagażowy na klucz. Jedyne co ryzykuję to utrata kabla zasilającego do budki ...;-)

Edytowane przez gfizyk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.