Jump to content
wojtek67

Instalacja elektryczna wnętrza przyczepy

Recommended Posts

wojtek67

Witam serdecznie, Jestem nowym użytkownikiem. Posiadam przyczepę ADRIA 4256 z 88r. Posiada ona instalację 12v wewnątrz, która jest uzyskiwana poprzez transformator 220v X 12v, Jednak nie posiadam żądnej instrukcji czy schematów. Ze względu na miejsca w jakich często wypoczywam chciałbym dodatkowo kożystać z akumulatora- ale nie wiem gdzie się wpiąć.

Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Wojtek, ja temat u siebie załatwiłem bardzo prosto, bez ingerencji w układ w budce. Do luku włożyłem akumulator (głębpokiego rozładowania ZAP-a). Kupiłem przetwornicę prądową i ją również zamontowałem w luku. Przetwornica jest bezpośrednio wpięta do akumulatora. Jeżeli chcę korzystać z prądu z aku, biorę kabel zasilający z budki. Jeden koniec wpinam do gniazda w budce (standardowo tak jak bierzesz prąd na polu), a drugi koniec kabla wpinam w gniazdo w przetwornicy.

Wiem, ze są straty, etc, ale nie inwestowałem w przeróbki.

Sprawę usprawniłem w ten sposób, że od spodu luku bagażowego zamontonowałem gniazdo hermetyczne (żeby korzystać pomimo zamkniętego luku).

System najprostszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirasM

Wojtek, ja temat u siebie załatwiłem bardzo prosto, bez ingerencji w układ w budce. Do luku włożyłem akumulator (głębpokiego rozładowania ZAP-a). Kupiłem przetwornicę prądową i ją również zamontowałem w luku. Przetwornica jest bezpośrednio wpięta do akumulatora. Jeżeli chcę korzystać z prądu z aku, biorę kabel zasilający z budki. Jeden koniec wpinam do gniazda w budce (standardowo tak jak bierzesz prąd na polu), a drugi koniec kabla wpinam w gniazdo w przetwornicy.

Wiem, ze są straty, etc, ale nie inwestowałem w przeróbki.

Sprawę usprawniłem w ten sposób, że od spodu luku bagażowego zamontonowałem gniazdo hermetyczne (żeby korzystać pomimo zamkniętego luku).

System najprostszy.

 

 

a na jak długo starcza ci ta bateria?

Share this post


Link to post
Share on other sites
pwtwsw

Ja temat załatwiłem w identyczny sposób jak gfizyk. Tyle że mam panel słoneczny i o akumulatorze zapominam. Wszystkie żarówki wymieniłem na energooszczędne, a w najbliższym czasie założę w śroku taśmę led i temat zasilania na 12V i 220V będę miał rozwiązany raz na zawsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

musisz poszukać gdzie jest wpięta instalacja 12V, tzn od trafo do odbiorników, po drodze powinna być jakaś kostka/puszka

jeśli nie ma, to trzeba zrobić

 

u siebie wpiąłem się przewodem zakończonym wtyczką zapalniczki - mogę ją podpiąć do auta w czasie jazdy/na postoju

a teraz włożyłem aku który z klem ma wyprowadzone gniazdo zapalniczki i w/w przewód wpinam do niego

rozwiązanie uniwersalne bo jak braknie prądu w aku przyczepy, to podepnę aku auta

 

musisz tylko pamiętać o jednym, jak podhaczysz pod 220V to prostownik będzie cały czas ładował akumulator (bo pewnie nie ma automatyki)

w takim wypadku trzeba odłączyć po prostu wtyczkę, lub zamontować wyłącznik, ew wymienić prostownik na automat, który po doładowaniu aku przejdzie w tryb podtrzymania

 

instalacja w przyczpce jest dość prosta, więc miernik w rękę i pomału dojdziesz :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Topmirex - nie testowałem. W zasadzie to używałem aku tylko w trasie (1 - dwie nocki). Bez problemu. Aku ładowałem przed wyjazdem do stanu 100%.

Nie miałem okazji rozładować go na maksa.

 

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirasM

Topmirex - nie testowałem. W zasadzie to używałem aku tylko w trasie (1 - dwie nocki). Bez problemu. Aku ładowałem przed wyjazdem do stanu 100%.

Nie miałem okazji rozładować go na maksa.

 

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

 

 

Ale z przetwornicy zasilasz budkę 230V, czyli z 12V robisz po przez przetwornicę 230V

 

Dobrze kombinuję :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

Dodam, że zakupiłem prostownik impulsowy, który samoczynnie się wyłącza po naładowaniu akumulatora. Problem o którym pisał Konrad - mam załatwiony.

Osobiście wolę rozładować baterię w budce niż w samochodzie ;-)

 

też mam taki prostownik, ale on ma jedną wadę, nie wraca do ładowania :(

czyli np stoimy na kempingu 2 dni i prąd idzie z aku, mimo że prostwonik podpięty :)

 

co do rozładowywania aku w aucie, to rozwiązanie awaryjne i na czas podróży :(

zrobiłem to jak jeszcze nie miałem aku w przyczepce, a że leń mnie ogarnął przy montażu haka i nie zrobiłem 13pin wtyczki

to trza było coś wymyślić :)

 

w sumie z prądem w przyczepie to można cuda robić w zależności od potrzeb i zasobności portfela :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Topmirex - dobrze kombinujesz. Tak właśnie robię.

Ja na polu nie korzystam z aku, tylko z prądu z pola. Na dwa dni przed wyjazdem podłączam prostownik.

Aku w budce traktuję awaryjnie jako wsparcie w podróży. Ew. jakiś krótki pobyt weekend. Na tyle z pewnością wystarczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirasM

A to pomysł godny uwagi, Grzesiek czy możesz powiedzieć mniej więcej o kosztach tej przetwornicy

 

Albo jakiś link

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Mirek - ja mam coś podobnego o maks. mocy chwilowej 1200W:

http://allegro.pl/mo...1511963430.html

Koszt rzędu 100-140 zł.

Akumulator głębokiego rozladowania 400zł (może być inny):

http://allegro.pl/ak...1519609828.html

plus prostownik (60 zł)

http://allegro.pl/pr...1509666959.html

post-2768-0-31001000-1301078292_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirasM

Dziękuje Grzesiu rozwiązałeś moje problemy :(

 

A czy lodówkę już pod to podłączałeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

A po co? Lodówka działa tez na gaz ;-) Szkoda baterii ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirasM

Psia kość zapomniałem :pupa:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Cieszę się, że mogłem pomóc. Taka amatorszczyzna. ale działa!:pupa:

 

Zwróć tylko uwagę, że na dole (pod podłogą pod akumulatorem) zrobiłem gniazdo hermetyczne, zakończone zwykłą wtyczką. Wtykam je do przetwornicy (taki przedłużacz-przelotka). Dzięki temu nawet podczas postoju na obcym parkingu - mogę (na wszelki wypadek) zamknąć luk bagażowy na klucz. Jedyne co ryzykuję to utrata kabla zasilającego do budki ...;-)

Edited by gfizyk (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...