Jump to content
szczepan

Jak prawidłowo poziomować przyczepe?

Recommended Posts

jacek00

Ja tam nie widzę w tym nic złego. W instrukcji od cepy też nie ma o tym ani słowa. Natomiast jest wyraźny zakaz podnoszenia cepy na podporach. Z ostrzeżeniem o zniszczeniu cepy nawet.

 

Więc na logikę to przyczepa została skonstruowana tak aby przede wszystkim stać na kołach i kole podporowym. Rama przyczepy też jest w ten sposób właśnie skonstruowana. Nogi podporowe są elementami dodatkowymi, po to aby przyczepę tylko ustabilizować i podeprzeć. Ale główne punkty podparcia są elementami umieszczonymi na całej długości ramy. Kiedy już cepę wypoziomujemy i podeprzemy nogami z odpowiednią siłą to koło podporowe specjalnie nie jest narażone na jakieś siły czy ich nie przenosi, żeby od razu myśleć o zniszczeniu dyszla. Przecież dyszel jest tak skonstruowany aby te siły wytrzymywać. Z drugiej strony , gdyby tam działały jakieś siły to prędzej zniszczeniu ulegnie koło podporowe niż sam dyszel. Wg mnie jeśli koło będzie na ziemi to nic się złego stać nie może. A nawet warto aby długi i wystający element w postaci dyszla jednak był podparty. No bo jak sama nazwa nawet wskazuje, to koło podporowe jednak a nie manewrowe.

 

Więc IMO lepiej kiedy przyczepa i długi wystający element będzie też podparty z przodu, tak jak przewidział to producent. Wg mnie podpieranie kołem podporowym niczego złego na pewno nie wyrządzi a wręcz przeciwnie.

 

Edited by jacek00 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voku

Warto np. po wypoziomowaniu przyczepy i ustawieniu podpór na sam koniec podnieść koło manewrowe a następnie z wyczuciem dokręcić.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

A tu jeszcze taka ciekawostka. Jeden z oficjalnych filmików od Hobby, z instruktażem jak ustawić prawidłowo przyczepę:

 

 

I jak widać oni ewidentnie używają koła podporowego do prawidłowego ustawienia przyczepy, i później tego koła nie podnoszą. Jest wręcz przeciwnie. Koło jak widać bierze czynny udział w ustabilizowaniu przyczepy, bo w innym wypadku niczego twardego nie podkładaliby pod koło podporowe. Czyli zalecają podłożenie czegoś aby koło nie tylko podpierało przyczepę ale i żeby się to koło nie zapadło.

 

Na YT jest cała seria tych filmików instruktażowych od Hobby.

 

Edited by jacek00 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciejek34

To widzę w temacie prawidłowego poziomowania przyczepy są różne teorie, trochę szkoda bo jednoznacznej odpowiedzi tu nie, i w końcu nie wiadomo jak jest prawidłowo

Share this post


Link to post
Share on other sites
KlAn

Uważam tak samo jak jacek00, koło podporowe czy też manewrowe, zwał jak zwał, jest po to aby go używać. Podniesienie go zwiększy  tylko nacisk na podpory pewnie o ok.40 kg, a to nie jest pożądanym zjawiskiem.

A co w sytuacji gdy jakiś dzieciak zechce sobie poskakać na niepodpartym zaczepie albo jakiś grubas zasznurować na nim buty?

Każdy robi ze swoją budką jak uważa, ja podpieram.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztof57

Ale w życiu jest zawsze tak, że ktoś może sobie robić co mu się podoba i jak sobie uważa ;) Są ludzie, którzy za pomocą podpór unoszą przyczepę do góry, tak że koła wiszą w powietrzu. Każdy przecież może robić ze swoją przyczepą co mu się podoba ;)

Gdyby jeszcze przy sprzedaży  opowiedzieli kupującemu co robili z tymi przyczepami a nie tylko że suchutka itp............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leon35

Instrukcja przyczepy np. Hobby mówi "Różnic w wysokościach nie należy wyrównywać przy pomocy nóg podporowych" oraz "Nogi podporowe rozkręcić tylko do takiego momentu, żeby oś również uczestniczyła w podtrzymywaniu " str 12 pkt. 2,7 . oraz strona 43 pkt. 5.3 (wytłuszczony druk)

a tu link do instrukcji:

https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/kataloge_und_service/bedienungsanleitungen/WW_Saison_2017_BS_Pol.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
szary11

 

A co w sytuacji gdy jakiś dzieciak zechce sobie poskakać na niepodpartym zaczepie albo jakiś grubas zasznurować na nim buty?

 

 

Myślisz, że to ma jakiekolwiek znaczenie? W trakcie jazdy nie takie przeciążenia przyczepa przenosi na narożniki, więc to raczej można pominąć. IMHO :hmm:

 

Niemniej również jestem zwolennikiem podpierania kółkiem manewrowym. Czym więcej punktów podparcia tym lepiej rozłożony ciężar i większa stabilność na postoju.

Share this post


Link to post
Share on other sites
KlAn

Myślisz, że to ma jakiekolwiek znaczenie? W trakcie jazdy nie takie przeciążenia przyczepa przenosi na narożniki, więc to raczej można pominąć. IMHO :hmm:

 

Niemniej również jestem zwolennikiem podpierania kółkiem manewrowym. Czym więcej punktów podparcia tym lepiej rozłożony ciężar i większa stabilność na postoju.

Jakieś znaczenie to pewnie ma  :hmm: , ale nie zamierzam się tym przejmować w takim stopniu aby robić pomiary czy wykresy obciązeń  :nono: . Zgadzam się, że w czasie jazdy są największe obciążenia i są one przenoszone przez rame, koła i zaczep jako przedłużnie ramy, a nie podpory. Dlatego rezygnowanie z zaczepu jako punktu podparcia na postoju  nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż jest to główny element nośny przyczepy IMHO

W sumie to podpory są elementem stabilizującym, a nie nośnym przyczepy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Dlatego rezygnowanie z zaczepu jako punktu podparcia na postoju  nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż jest to główny element nośny przyczepy IMHO

W sumie to podpory są elementem stabilizującym, a nie nośnym przyczepy

 

Zaczep z pewnością nie jest głównym elementem nośnym, nie jest nim również dyszel przyczepy, który jest jedynie elementem "pociągowym". Głównym elementem nośnym jest podłoga przyczepy w połączeniu z ramą i stąd cztery podpory w jej narożnikach.

 

Co do reszty, to tak, jak już napisano: każdy zrobi, jak będzie uważał za stosowne ;)

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
KlAn

Zaczep czy dyszel elementem pociągowym jest w przyczepie dwuosiwej gdzie faktycznie pełni taką rolę, ale w przyczepie jednoosiwej jest elementem nośnym gdyż spoczywa na nim część ciężaru przyczepy, który to ciężar przenosi na holownik. Faktycznie nie jest głównym elementem nośnym ale jednym z nich.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Sądzisz, że w przyczepie dwuosiowej wspomniany element nie wywiera już nacisku na hak?

Nie widzę tu różnicy :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
KlAn

W przyczepie dwuosiowej i nie mysle tu o tandemie, zaczep jest zamontowany na przegubie i nie przenosi ciężaru przyczepy na holownik i jest tylko urządzeniem pociągowym. W przyczepach typu tandem jest elementem nośnym i przenosi częśc ciężaru na holownik. A wiec nie pełni tylko roli pociągowej.

Edited by KlAn (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
KlAn

Pisząc o przyczepie dwuosiowej miałem na myśli przyczepy z obrotnicą np. rolnicze 

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciejkos

W sumie to zawsze dobrze odświerzyć temat bo jeszcze wiele stron można napisać. Ja np. dla oszczędności opon podnoszę koła na łapach tak z 40cm g górę i dodatkowo nacieram je preparatem UV z keny lub jak się skoñczy to olejkiem do opalania. Trzeba tylko dorobić wyższe schodki do przyczepy. Koło manewrowe mam na glebie bo go nie wsuwam na czas jazdy i tylko łożysko czeba częściej wymieniać gdyż podczas podruży robi duużo obrotów.

 

Pozdrawiam :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...