Skocz do zawartości

Dowód rejetracyjny - pozycja F.3


Rekomendowane odpowiedzi

No i oczywistym brakiem Policji jest sumowanie DMC pojazdów - jak w rzeczonej "opinii" eksperta. Dlatego lepiej jeżdzić z cepką, której DMC po zsumowaniu z DMC holownika nie będzie przkraczać F.3. Wtedy mamy gwarancję, że pan Policjant sobie doda i wszystko będzie ok.

Ale jak już masz taki zestaw, którego suma DMC ma sie nijak do F.3 to oczywiście trza się nie przejmować i jeździć, tylko dobrze wówczas jak Policjant wyciągnie kalkulatorek, żeby zasypać go faktami, przepytać na okoliczność definicji pojęć DMC, MMC, RMC, ażeby ten - nie chcąc obnażyć swojej niewiedzy - dał spokój, poprzestając na pouczeniu;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za trafne podsumowanie. Poki co jeszcze przyczepy nie mam (może pod koniec następnego sezonu będę szukał) ale jak bym mógł szukać przyczepy dla 5 osób do DMC 1400 (względem tego co mam w O1) to napewno bym miał większy wybór w przyczepach niż przy max DMC 1200. Ale może lepiej faktycznie mieć ten komfort w trasie że jaki by policjant się nie trafił to do tego F3 sie nie przyczepi. Tym bardziej że nawet KGP to interpretuje na moją niekorzyść.

Jeszcze wysłałem zapytanie do Ministerstwa Transportu, zobaczymy jaka będzie ich interpretacja przepisów w tym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dawaj się zwariować. Masz być w zgodzie z przepisami i będziesz. Nie odrzucaj przyczepy tylko ze względu na DMC, no chyba, że kupujesz nową. Wtedy DMC możesz sobie obniżyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spójrz na to też z innej beczki - jeśli masz ciągnąć cepkę tym samochodem, to porównaj sobie jak się będzie sprawował z cepką załadowaną do 1200 kg, a jak z cepką do 1400 kg na Towcar (towcar.info), bo moim skromny zdaniem 1400 kg dla tego samochodu to trochę za dużo.

Dla porównania - nie wiem, czy przyjąłem dobre parametry samochodu, ale dobrałem cepki załadowane nieco poniżej DMC 1400 i DMC 1200:

porównanie_Dacia_Lodgy.png

Bardzo ważna informacja dla Ciebie z tych danych to ocena stabilności zestawu: w jednym przypadku są to 4 gwiazdki, a w drugim już tylko dwie, co IMHO dyskwalifikuje taki zestaw pod względem bezpieczeństwa (o ile oczywiście te obliczenia są poważne i za takie należałoby je traktować, a tak chyba jest)...

Do oceny stabilności masz ponadto na Towcar dodatkowe narzędzie - możesz sobie posprawdzać podstawiając odpowiednie dane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej myslałem nad przyczepkami Adria Altea np. 502 DK, która już ma DMC 1300kg. Przy rozkładzie mas takich jakie podałem w towcar.info stabilność wychodzi nawet dobra, mieszczę się wagowo w F3, w DMC przyczepy, w DMC auta, O1 też, tylko to nieszczesne sumowanie DMC do F3 przez policję.

Screenshot_2018-09-26 Outfit Matching Car and Caravan.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Janusz110 napisał:

@jacek00 a co powiesz o takim DR

IMG_20180925_173310.jpg

IMG_20180926_125122.jpg

Ale co mam powiedzieć? :)  Oba są z polskiego salonu? Bo czasem, przy autach z importu diagnosta zapomina o wpisaniu F3 mimo, że F3 powinno być. Tak też się zdarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Kristofer napisał:

Nie ma F3 i jednocześnie DMC budki jest o 0,5 tony mniejsze.

Aaa faktycznie. To mógł diagnosta pobawić się w odejmowanie. Też są znane takie przypadki. 

Ostatnio brat mojego znajomego miał taką sytuację, że pojechał z hakiem do diagnosty na pierwszy przegląd. Auto to Renault, więc F3 nie jest sumą F2 i O1. Mądry diagnosta zrobił przegląd haka, ale na dokumencie wpisał, że w DR jest błędnie wpisane MMC przyczepy, bo nie zgadza się z polem F3. No i wpisał, że należy to poprawić a prawidłowa wartość O1 to jest taka jaka mu wyszła kiedy od F3 odjął F2.

Na szczęście babka w WK była rozgarnięta, i powiedziała, że ten diagnosta zgłupiał, i dane w DR są prawidłowe, zgodne z homologacją :) Auto na szczęście było krajowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż przeczytalem opis pól F2 i F3 w swoim DR.

Nie bardzo kumam te dywagacje ponieważ tam jest to wyraźnie opisane że F2/F3=Dopuszczalna Masa Całkowita pojazdu/zespołu pojazdów.

 

Z tego jasno wynika że suma DMC pojazdu+przyczepy (czyli F2 holownika + F2 cepki) nie może być większa niż F3 holownika.

Nie bardzo wiem skąd pomieszanie do pola F3 jakiś MMC/RMC cepki itd.

Według mnie i opisu w DR polica robi prawidłowo gdy sumuje DMC obu pojadów względem pola F3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, strus251 napisał:

Aż przeczytalem opis pól F2 i F3 w swoim DR.

Nie bardzo kumam te dywagacje ponieważ tam jest to wyraźnie opisane że F2/F3=Dopuszczalna Masa Całkowita pojazdu/zespołu pojazdów.

Godzinę temu, strus251 napisał:

 

No i wracamy do punktu wyjścia.

Cytat

Z tego jasno wynika że suma DMC pojazdu+przyczepy (czyli F2 holownika + F2 cepki) nie może być większa niż F3 holownika.

Z opisu do pola F3 nie wynika, że F3 jest sumą F2 pojazdu holującego i przyczepy. Z tego i z przepisów wprost wynika to, że maksymalna dopuszczalna masa zespółu pojazdów obciążonych osobami i ładunkiem, która nie może być większa niż F3 holownika. Tak właśnie stanowią przepisy.

Cytat

Nie bardzo wiem skąd pomieszanie do pola F3 jakiś MMC/RMC cepki itd.

Nie ma żadnego pomieszania. F3 to DMC zespołu pojazdu. Czyli masz napisanę do jakiej maksymalnej wagi możesz obciążyć zespół pojazdu bagażami i osobami. Czyli RMC zespołu nie może być większe niż DMC z pola F3. 

Tak samo RMC holownika nie może być większe niż DMC z pola F2 holownika. I tak samo RMC przyczepy nie może być większe niż DMC z pola F2 przyczepy.

Cytat

Według mnie i opisu w DR polica robi prawidłowo gdy sumuje DMC obu pojadów względem pola F3.

Z opisu do pola F3 nie wynika, że F3 jest sumą F2 pojazdu holującego i przyczepy. Ponadto opis pola F3 nie jest żadną podstawą prawną, ani nie jest to żaden przepis wykonawczy.

Czym jest zespół pojazdów i  DMC F3 masz uregulowane w kodeksie ruchu drogowego. I jest tam wprost napisane, że zespół pojazdów traktujemy jako jedną całość - tak złączony pojazd staje się jednym bytem ze swoim odrębnym DMC. Poszczególne DMC obu pojazdów przestają mieć znaczenie, bo liczy się w tym momencie tylko DMC CAŁEGO ZESPOŁU.
DMC poszczególnych pojazdów ma znaczenie wtedy gdy te poszczególne pojazdy poruszają się solo. Natomiast DMC przyczepy ma znaczenie jeśli chodzi o możliwości samego holownika, tzn tego ile ma na haku. Ale absolutnie DMC obu pojazdów nie sumuje się na potrzeby F3. Nie wynika to z żadnych przepisów.

 


I na koniec z mojej strony taka mała zagadka dla wszystkich, którzy twierdzą, że legenda czy opis może być podstawą prawną, albo czegokolwiek dowodzić. Mamy sobie blankiet prawa jazdy jak poniżej:

 

image.png.75e9c0a5dba893e131e3fbd4aa238e35.png

 

W polu 9 mamy piktogramy mówiące o tym jakie mamy uprawnienia. Na podstawie tylko tych piktogramów niech każdy spróbuje odpowiedzieć sobie na pytanie jakim pojazdem możemy kierować mając tylko kat. B. i jaka kategoria jest potrzeba aby kierować zespołem pojazdów.

Tak tylko przypomnę, że po wprowadzniu poprzedniego blankietu prawa jazdy, część policjantów podczas kontroli, bazując właśnie na takich piktogramach, twierdziła, że aby prowadzić pojazd z przyczepą konieczna jest kategoria B+E. 

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tylko pokazuje, że temat - dopóki przepisy nie zostaną zmienione, rozjaśnione i "ujednoznacznione", to temat będzie nie-do-zamknięcia. Nawet "starzy" forumowicze (nie wiekiem, tylko stażem oczywiście;-) mają wątpliwości w tym zakresie.

Jedną z głównych przyczyn problemów interpretacyjnych jest chyba to, że pomieszane jest DMC z RMC i MMC (a zwłaszcza DMC z MMC), ale gadaniem nic nie zrobimy, a na racjonalność ustawodawcy bym za bardzo - zwłaszcza w dzisiejszych czasach - nie liczył;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Voku przypiął/eła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.