Skocz do zawartości

Dowód rejetracyjny - pozycja F.3


Rekomendowane odpowiedzi

Może źle się wyraziłem, że KGP ma rację - chodziło mi o to, że Policja tak właśnie to interpretuje.

Podstawą do tego jest przyjęcie, że F1 i O3 mówią o czymś zupełnie innym:

- O1 mówi o zdolności technicznej do ciągnięcia przez holownik przyczepy,

- F3 mówi o DMC zespołu, a na to składa się DMC pojazdów tworzących zespół.

I w tej interpretacji - przyjmowanej przez Policję - faktycznie F3 sprowadza się do zsumowania DMC pojazdów tworzących zespół pojazdów.

Ale to sprawia, że wartość O1 staje się czysto teoretyczna (przynajmniej w zakresie, w jakim przekracza DMC zespołu pojazdów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Zulos napisał:

Może źle się wyraziłem, że KGP ma rację - chodziło mi o to, że Policja tak właśnie to interpretuje.

Są policjanci twierdzący, że na B możesz ciągnąć tylko przyczepę lekką. Tak są nawet forumowicze, którzy takich osobiście spotkali w patrolu. I co? :)

 

58 minut temu, Zulos napisał:

Podstawą do tego jest przyjęcie, że F1 i O3 mówią o czymś zupełnie innym:

- O1 mówi o zdolności technicznej do ciągnięcia przez holownik przyczepy,

O1 mówi o maksymalnej możliwej do ciągnięcia masie przyczepy.

58 minut temu, Zulos napisał:

- F3 mówi o DMC zespołu, a na to składa się DMC pojazdów tworzących zespół.

Gdzie F3 mówi, że zespół pojazdów = suma DMC obu pojazdów? F3 określa tylko jedno. Z jaką największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masą pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem możesz się poruszać. 

Kiedy dwa pojazdy złączysz z sobą to stają się one zespołem pojazdów. Są osobnym bytem, mającym osobne DMC. Tu nie ma żadnej filozofi. Przepisy o tym mówią wprost. Jeszcze raz przypomnę, że zespół pojazdów to pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość i dla tej całości masz określone DMC, które nie musi być wcale sumą DMC osobnych pojazdów. DMC osobnych pojazdów jest dla pojazdów poruszających się osobno. 

 

58 minut temu, Zulos napisał:

I w tej interpretacji - przyjmowanej przez Policję - faktycznie F3 sprowadza się do zsumowania DMC pojazdów tworzących zespół pojazdów.

Jak wspomniałem na samym początku. Interpretować można konkretne przepisy. Policja się nie powołuje na żadne przepisy, a przypominam, że wypada jednak podać podstawę prawną :) Bo poruszamy się w ramach przepisów ruchu drogowego :)

 

58 minut temu, Zulos napisał:

Ale to sprawia, że wartość O1 staje się czysto teoretyczna (przynajmniej w zakresie, w jakim przekracza DMC zespołu pojazdów).

Czyli po co jest ona wpisywana? No właśnie jest wpisywana dlatego, że taką przyczepę możesz maksymalnie podpiąć pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów.

Czyli masz pojazd jako całość składający się z pojazdu a i b. Razem tworzą zespół pojazdów. Ten zespół pojazdów ma określone DMC, gdzie DMC po odjęciu MW danych pojazdów daje Ci ładowność danego zespołu. Koniec i kropka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Zulos napisał:

 

Godzinę temu, Zulos napisał:

- O1 mówi o zdolności technicznej do ciągnięcia przez holownik przyczepy,

- F3 mówi o DMC zespołu, a na to składa się DMC pojazdów tworzących zespół.

"O1" - całkowita masa przyczepy z hamulcem technicznie dopuszczalna kg,

czyli DMC pojazdu

"F3" - całkowita masa z ładunkiem całego zespołu dopuszczalna w ruchu w kraju członkowskim, w którym został zarejestrowany kg.

czyli zsumowane masy rzeczywiste pojazdów składających się na "zespół pojazdów"

https://forum.karawaning.pl/topic/20382-wątpliwości-poprawnego-zestawu/?do=findComment&comment=442785

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, cosik3 napisał:

Dzięki. To wprost potwierdza to o czym piszemy. Że F3 to nie jest żadna suma DMC obu pojazdów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie się zgadzam, że F3 to nie suma DMC, ale Policja niestety tak to interpretuje, jak w tym zacytowanym piśmie, zakładając właśnie, że O1 to jedynie wartość pokazująca do jakiej wartości DMC przyczepy technicznie przystosowany jest holownik, a F3 stanowi o maksymalnej DMC zespołu.

Nie byłoby żadnych wątpliwości, gdyby F3  było rzeczywistą masą zespołu, a nie dopuszczalną.

Oni tak po prostu robią, że biorą F3, odejmują DMC pojazdu i z tego "wyinterpretowywują" DMC cepki.

Stąd taka, a nie inna odpowiedź z KGP...

Bez sensu jest w ogóle wartość F3, bo DMC zespołu powinno być właśnie sumą DMC pojazdów tworzących zespół i nie byłoby żadnych wątpliwości. Po co mnożyć odrębne byty, które tylko wywołują wątpliwości i różne interpretacje.

Tak samo powinno być z brzegową wartością w zakresie uprawnień, tj. 3,5 t. IMHO powinno się to odnosić do rzeczywistej masy. Co z tego, że mam holownik z dużą DMC, jak nie wykorzystuję nawet połowy ładowności,. A jeszcze mogę mieć cepkę, którą też ładuję w połowie dopuszczalnej wartości. Realnie więc podróżuję zestawem o masie np. 3.200 kg, choć DMC ma np. 3.700 kg. Czyli 300 kg mi brakuje, ale luszę już mieć B96 lub E...

Tylko że nie byłoby to wtedy weryfikowalne. I tu dochodzimy do sedna, dlaczego Policja ma taką interpretację - żeby było łatwo weryfikowalne dla nich...;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Zulos napisał:

Stąd taka, a nie inna odpowiedź z KGP...

Ale to nie jest odpowiedź KGP, a jedynie opinia osoby, która tej odpowiedzi udzielała. Jak wspomniałem. Nie ma to żadnej mocy prawnej. 

Cytat

Bez sensu jest w ogóle wartość F3, bo DMC zespołu powinno być właśnie sumą DMC pojazdów tworzących zespół i nie byłoby żadnych wątpliwości. Po co mnożyć odrębne byty, które tylko wywołują wątpliwości i różne interpretacje.

Dlaczego bez sensu? Wg mnie to ma właśnie duży sens. Masz DMC zestawu, które nie jest sumą. I w określonych okolicznościach możesz ciągnąć cięższą przyczepę. Zgodnie z prawem. 

Cytat

dlaczego Policja ma taką interpretację - żeby było łatwo weryfikowalne dla nich...;-)

Ale to jest ich problem. Jak pisałem. Policja musi poruszać się w ramach określonych przepisów. Więc ja bym im odpisał i spytał o podstawę prawną. Niech ekspert szuka jakiegokolwiek punktu zaczepienia. Bo policja nie może działać na zasadzie co im się wydaje. Ukarać Cię mogą za czyn, który jest zabroniony prawem, a nie za coś co im się wydaje. Czyli słowo klucz - podstawa prawna. 

I jak pisałem. ITD nie ma z tym problemu. Codziennie tysiące ciągników siodłowych porusza się w ten sposób ciągnąć cięższe przyczepy niż to wynika z DMC zestawu. I tam nikt nie kwestionuje wagi zestawu na oko, twierdząc, że żądanie zważenia zestawu jest bezprzedmiotowe. Dlatego odpowiedź tego eksperta z KGP jest po prostu absurdalna i nie powinna mieć miejsca.  Więc jeśli policjant twierdzi, że Twój pojazd obciążony osobami i bagażami przekroczył DMC to ma psi obowiązek dokonać pomiaru zalegalizowaną wagą. Tak jak robi to ITD.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, jacek00 napisał:

Ale to nie jest odpowiedź KGP, a jedynie opinia osoby, która tej odpowiedzi udzielała. Jak wspomniałem. Nie ma to żadnej mocy prawnej. 

To że nie ma podstawy prawnej to oczywiste, ale gość jednak nie wypowiadał się prywatnie.

4 minuty temu, jacek00 napisał:

Dlaczego bez sensu? Wg mnie to ma właśnie duży sens. Masz DMC zestawu, które nie jest sumą. I w określonych okolicznościach możesz ciągnąć cięższą przyczepę. Zgodnie z prawem. 

Codziennie tysiące ciągników siodłowych porusza się w ten sposób ciągnąć cięższe przyczepy niż to wynika z DMC zestawu.

No właśnie - więc po co F3?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.09.2017 o 15:34, Boas43 napisał:

Panowie pozycja F3 w dowodzie rejestracyjnym. auta oznacza dmc zestawu czy masę rzeczywistą zestawu? Czytając informacje w necie już całkowicie zgłupiałem.

 

W dniu 3.09.2017 o 16:11, jacekzoo napisał:

Dmc zestawu, ale nie jest to suma dmc auta i dmc przyczepy. Czyli realnie mw zestawu :)

 

W dniu 3.09.2017 o 16:34, jacek00 napisał:

DMC, czyli tyle może maksymalnie ważyć Twój zestaw po obciążeniu go osobami i bagażami

Też zgłupiałem, ale ja nie mam F3 zapisane ( w żadnym z 15 aut jakie mialem nie było)  i nie mim takiego problemu z DMC auta +DMC przyczepy

@jacekzoo po jaką chol...re WK wpisuje F3 jak nie ma takiego obowiązku, chyba by kierowca miał problemy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Zulos napisał:

To że nie ma podstawy prawnej to oczywiste, ale gość jednak nie wypowiadał się prywatnie.

A policjant, który wmawiał jednemu z forumowiczów, że na B to można tylko przyczepę lekką? Też nie wypowiadał się prywatnie, a pełniąc obowiązku służbowe. 

Cytat

No właśnie - więc po co F3?

Właśnie po to abyś wiedział jaka jest ładowność Twojego zestawu. Czyli DMC zestawu odjąć MW holownika odjąć MW przyczepy = ładowność zestawu, czyli jednego pojazdu funkcjonującego jako jedna całość. Właśnie po to. W naszym przypadku ma to niewielkie znaczenie, ale w przypadku ciągników siodłowych już tak, bo różnice mogą sięgać nawet kilku ton.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, jacek00 napisał:

Właśnie po to abyś wiedział jaka jest ładowność Twojego zestawu. Czyli DMC zestawu odjąć MW holownika odjąć MW przyczepy = ładowność zestawu, czyli jednego pojazdu funkcjonującego jako jedna całość. Właśnie po to.

No ale właśnie po co mnożyć takie fikcyjne byty? Po co Ci wiedzieć, jaką masz ładowność zestawu? Ważne, żeby nie przekroczyć ładowności ani holownika, ani cepki, a do tego wystarczy DMC jednego i drugiego. Przecież nie powiesz, że mając ładowność zestawu możesz sobie dowolnie żonglować ładownością, niezależnie od DMC holownika i cepki? Po co tworzyć kolejną fikcję?

No ale to są wszystko rozważania de lege ferenda...;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Zulos napisał:

No ale właśnie po co mnożyć takie fikcyjne byty? Po co Ci wiedzieć, jaką masz ładowność zestawu? Ważne, żeby nie przekroczyć ładowności ani holownika, ani cepki, a do tego wystarczy DMC jednego i drugiego.

No to właśnie nie są fikcyjne byty, a bardzo ważne i przydatne dane :) Po to masz wiedzieć  jaką masz ładowność zestawu, aby wiedzieć ile masz zabrać towaru.

To tak właśnie działa w przypadku ciągników siodłowych, gdzie masz naczepę o możliwości DMC  35500 kg i zapinasz ją do ciągnika siodłowego, którego DMC zestawu jest ograniczone i nie pozwala na pełny załadunek przyczepy. Czyli zamiast zabrać 35 ton zabierasz tylko 30t. A masz jeszcze różne zestawy kubaturowe, gdzie też mogą być różne dane, bo możesz podpinać różne przyczepy.

Cytat

Przecież nie powiesz, że mając ładowność zestawu możesz sobie dowolnie żonglować ładownością, niezależnie od DMC holownika i cepki? Po co tworzyć kolejną fikcję?

To już zależy od pojazdu. Musisz pamiętać też, że oba pojazdy niezłączone z sobą nie mogą przekroczyć wtedy już swojego indywidualnego DMC.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Voku przypiął/eła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.