Skocz do zawartości

Dowód rejetracyjny - pozycja F.3


Rekomendowane odpowiedzi

Ale gdy zestaw masz np 3050kg, wiesz ze przyczepa ma 1300kg i niezbyt da się zjeść niżej...a auto samo waży 1600kg...to gdzie bagaże, gdzie ludzie...

 

Ale prawidłowo właśnie dla tych aut jest te 1250-1300kg na O1 i jest to bardzo ważny wpis :)

Dlatego ważna jest MW przyczepy :-) Sam mam auto francuskie i ten sam problem dlatego pilnuje każdego kilograma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

A jak w pozycji f3 mam np 3500, a posiadam auto o dmc 2200 i dmc przyczepy 1400 czyli według dr dmc zestawu wynosi 3600, ale w rzeczywistości auto mam załadowane do wagi 1800 i przyczepę załadowana do 1250 czyli w rzeczywistości masa wynosi 3050 to będą problemy w razie konieczności kontroli oraz kolizji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg jakiego dr wychodzi 3600? DMC pojazdu to maksymalna możliwość auta. DMC przyczepy to maksymalne możliwości przyczepy. DMC zespołu pojazdu to osobny byt czyli osobny pojazd de facto który ma DMC podane w F3 i to cię obowiązuje. Czyli po załadowaniu CAŁEGO zestawu osobami o bagażmi jego waga nie może być większa niż F3. Jeśli odczepisz auto to jego waga nie może być większa niż F2 auta. Jeśli odczepisz przyczepę od auta to jego waga nie może być większa od F2 przyczepy. I tyle

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jacku wybacz ale jestem starej daty :) i nie za bardzo orientuje sie w tych przepisach i kruczkach prawnych...:(  Prosze jeszcze raz o wytłumaczenie:  Posiadam holownik o dmc 2300 i przyczepę dmc 1300- razem 3600. W dr holownika pozycja F3 - 3500,  ------ jedziemy na wczasy z małżonką i auto jest prawie puste czyli dajmy że waga jego w momencie wyjazdu wynosi 1800kg, a przyczepy 1250 co razem wychodzi 3050 i teraz podczas kontroli na drodze policja, ITD patrzy na pozycje F3 (3500) z dr auta czy na rzeczywista masę pojazdu, która w moim przypadku wyniesie 3050, aco wsytuacji jak nie maja podczas kontroli wagi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jacku wybacz ale jestem starej daty :) i nie za bardzo orientuje sie w tych przepisach i kruczkach prawnych...:( Prosze jeszcze raz o wytłumaczenie: Posiadam holownik o dmc 2300 i przyczepę dmc 1300- razem 3600. W dr holownika pozycja F3 - 3500, ------ jedziemy na wczasy z małżonką i auto jest prawie puste czyli dajmy że waga jego w momencie wyjazdu wynosi 1800kg, a przyczepy 1250 co razem wychodzi 3050 i teraz podczas kontroli na drodze policja, ITD patrzy na pozycje F3 (3500) z dr auta czy na rzeczywista masę pojazdu, która w moim przypadku wyniesie 3050, aco wsytuacji jak nie maja podczas kontroli wagi ?

Niestety nikt nie wie co co może spotkać na drodze. Wg mnie trzeba być zawsze pewnym swego. Ale tak czy inaczej nie mamy wpływu na drugą stronę. Ta zawsze może się uprzeć i co zrobisz? Tak samo możesz spotkać specjalistę, który będzie wmawiać, że na B tylko z przyczepą lekką. Niestety przepisy nie są zbyt jasne w tym temacie. O ile w przypadku viaTOLL sprawa jest prosta bo jest wprost napisane że DMC pojazdów się sumuje i gotowe to tak w innych sytuacjach nie ma tak łatwo i musisz posiłkować się interpretacjami przepisów.

 

Ja jeżdżę dokładnie tak samo. U mnie suma DMC obu pojazdów jest większa niż F3. Ale wiem jaką mam masę przyczepy i tą ważę przed wyjazdem dłuższym (na weekend nie ma sensu). Stąd mam pewność ile waży faktycznie moja przyczepa i wiem, że DMC zespołu nie przekraczam. I tak jeżdzę. Z przepisów, oczywiście nie wprost, też wynika to co piszę powyżej.

 

Dlatego najważniejsze to być świadomym co i ile się ciągnie. Jak ktoś się upiera to żądamy wagi i niech ważą. Żeby było ciekawie i to wg mojej wiedzy to często takie sytuacje są w ciągnikach siodłowych. Tam też F3 potrafi być inne niż suma DMC ciągnika i naczepy. Tam jest jeszcze gorzej bo naczepy są różne i też przez różne ciągniki ciągane. No ale tam kontroluje ITD, które i ma wagi i większą świadomość z DMC pojazdów.

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym przypadku tira czy naszych zestawów zawsze możliwość ciągnięcia ogranicza parametr F3. Tiry mają 40 ton i basta jeżeli przekraczają muszą mieć zezwolenia

Ja to rozumiem, że nie mozna wiecej załadować i ciagnąć niz podane jest w pozycji F3, ale liczy się rzeczywista masa podczas kontroli. Teraz dochodzi pytanie czy w razie kontroli przez Policję bedą się czepiać że dmc auta + dmc przyczepy jest wieksze niż F3- tutaj w necie skrajne chodza opinie w zależnosci od wykształcenia policjanta.

Edytowane przez Boas43 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odgrzeję trochę temat, bo wydaje mi się że dostałem z KGP odpowiedź nieco sprzeczną z tym co tutaj zostało ustalone. Pytanie dotyczyło mojego przypadku:

Quote

Dzień Dobry,

ponieważ na moje pytanie w środowisku kierowców, a także diagnostów zdania są podzielone, chciałbym u Państwa zasięgnąć informacji w jaki sposób powinny zostać zinterpretowane dane z dowodów rejestracyjnych mojego pojazdu oraz przyczepy kempingowej, którą zamierzam zakupić, przez policjantów podczas kontroli drogowej.

Moje auto to Dacia Lodgy 1.5 dCi, a parametry jakie posiadam w dowodzie rejestracyjnym są następujące:
F1     1926
F2      1926
F3      3126
G        1338
Q1      1400
Q2      665
Masa rzeczywista auta zważona przed wyjazdem razem z podróżującymi oraz bagażami 1850 kg.

Dane przyczepy kempingowej:
Masa własna 940kg
DMC przyczepy 1300kg
Masa rzeczywista przyczepy zważona przed wyjazdem w trasę razem ze wszelkimi znajdującymi się w niej bagażami: 1200kg.
Przyczepa posiada hamulec najazdowy.

Moje pytanie jest takie czy mogę się poruszać po polskich drogach takim zestawem oraz jakiego werdyktu mogę się spodziewać od funkcjonariuszy podczas kontroli drogowej jeśli nie posiadają oni przy sobie wagi?
Jeśli masa F3 będzie wyliczana na podstawie DMC przyczepy + DMC pojazdu to czy mogę w takiej sytuacji poprosić o dojazd do najbliższej wagi w celu zważenia realnej masy całkowitej zespołu.

 

Mam specyficzną sytuację gdzie F2 + O1 jest większe niż F3. A odpowiedź jest następująca:

Quote

Szanowny Panie,
Odpowiadając na Pański email uprzejmie informuję, że analizowanie i interpretowanie przepisów prawa powszechnie obowiązującego na potrzeby indywidualne, jak również wydawanie opinii merytorycznych na podstawie wskazanego przez zainteresowanego stanu faktycznego nie mieści się w zakresie kompetencji Biura Ruchu Drogowego KGP. Niemniej jednak mogę krótko wskazać, że dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) pojazdu nie należy utożsamiać z "wagą" pojazdu, tj. z rzeczywista masą całkowitą. DMC odnosi się do właściwych warunków technicznych konkretnego pojazdu. DMC ma wyłącznie formalny charakter, nie związany bezpośrednio z rzeczywistymi możliwościami pojazdu wynikającymi z jego konstrukcji, jak również chwilowej masy (wagi). We wskazanym przez Pana "zestawie" pojazdów o 100 kg przekroczona jest DMC wynikająca z pola F3 pojazdu ciągnącego. Oznacza to niespełnienie wymogów formalnych, czyli w konsekwencji brak możliwości ciągnięcia przyczepy kempingowej o DMC 1300 kg pojazdem marki Dacia Lodgy o DMC 1926 kg. Ważenie pojazdów nic w tej sytuacji nie zmieni, czyli podobne żądanie podczas kontroli drogowej będzie uznane przez policjantów jako bezprzedmiotowe.        
Z poważaniem,    

*********
ekspert
Wydziału Opiniodawczo - Analitycznego
Biura Ruchu Drogowego
KGP

Z tej interpretacji wynika że formalnie mogę jednak ciągnąć jedynie przyczepę która ma DMC mniejsze równe 1200, a przy kontroli sumowane są właśnie wartości DMC przyczepy oraz DMC auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO pan ekspert WOA BRD KGP;-) ma rację.

F3 to Dopuszczalna Masa Całkowita zestawu. Nikogo podczas kontroli nie będzie interesować ile faktycznie waży Twój samochód czy Twoja przyczepa, zwłaszcza, że żaden (albo prawie żaden) patron Policji nie ma wagi i jeśli porównają sumę DMC obu pojazdów i będzie przekraczać F3 to masz problem.

W ogóle podczas kontroli nie interesuje ich MW, tylko DMC pojazdów lub zespołu pojazdów.

Inna rzecz, że jest to cholernie mylące, jeśli właśnie F2 + O1 przekracza F3. U mnie akurat jest równe;-)

Piszę nie o kontroli ITD pod kątem ViaTolla, tylko o kontroli Policji i zgodności dokumentów ze stanem faktycznym.

3 września wyżej Jacek napisał:

"DMC zespołu pojazdu to osobny byt czyli osobny pojazd de facto który ma DMC podane w F3 i to cię obowiązuje. Czyli po załadowaniu CAŁEGO zestawu osobami o bagażmi jego waga nie może być większa niż F3."

W I zdaniu się zgadzam: DMC zespołu pojazdów to osobny byt.

W II zdaniu się nie zgadzam, bo przeczy pierwszemu. DMC, to DMC - nieważne ile załadujesz, DMC zestawu nie może przekroczyć F3, chociaż brakowałoby ci kilkaset kilogramów - obojętne czy do F3, czy do sumy F2 + O1.

Powtarzam - IMHO...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, norton napisał:

 tej interpretacji wynika że formalnie mogę jednak ciągnąć jedynie przyczepę która ma DMC mniejsze równe 1200, a przy kontroli sumowane są właśnie wartości DMC przyczepy oraz DMC auta.

Tylko czego to jest interpetacja? Interpretować można przepisy. Tak więc poproś o podstawę prawną przepisu, który oni interpretują :D Niech wskażą jakikolwiek przepis mówiący o tym, że F3 to suma F2 pojazdu i przyczepy. Bo wg przepisów F3 to jest DMC całego zespoły pojazdów, a nie suma DMC holownika i przyczepy.

Ale warto zacząć od początku. Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie czym, że jest w ogóle ten zespół pojazdów? Żeby znaleźć odpowiedź należy zajrzeć do Ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie odnajdujemy definicję zespołu pojazdów:

Art. 1. 1 pkt 49: 
zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;.

Zwracam uwagę na określenie w ustawie "jako całość". Wprost masz napisane, że zespół pojazdów traktujesz jako jeden pojazd, jako jeden byt. Nie osobno. I dla takiej całości producent może określić osobne DMC.

Teraz wracamy do Ustawy Prawo o ruchu drogowym, i sprawdzamy czym jest to magiczne DMC:

Art. 1. 1 pkt 54: 
dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.

Czyli mając na uwadze powyższe, producent danego pojazdu określający DMC dla zespołu pojazdów, określił, że dany pojazd po złączeniu z przyczepą, który w momencie złączenia staje się zespołem pojazdów może mieć DMC z pola F3. A to DMC to nic innego jak maksymalna waga zespołu pojazdów obciążona osobami i ładunkiem.

Natomiast maksymalna waga przyczepy z hamulcem jaką możesz podpiąć wynika z pozycji O.1.

 

Czyli reasumując: 

  • pojazd holujący nie może ważyć więcej niż DMC określone w pozycji F.2 z dowodu rejestracyjnego pojazdu holującego.
  • przyczepa nie może ważyć więcej niż DMC określone w pozycji F.2. z dowodu rejestracyjnego przyczepy.
  • zespół pojazdów nie może ważyć więcej niż DMC określone w pozycji F.3. z dowodu rejestracyjnego pojazdu holującego.

 

PS. Sumy DMC obu pojazdów bierze się na potrzeby uprawnień i Viatolla. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Voku przypiął/eła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.