Jump to content
Lesza1973

Zestawienie holownika z przyczepą

Recommended Posts

Zulos

No tak - moc i moment oczywiście się przydają - zwłaszcza w górach, ale stabilność (czyli dość istotny czynnik dla bezpieczeństwa), to przede wszystkim właśnie odpowiednia różnica mas...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lucek26

Moj zestaw ; DMC przyczepy stanowi 53% DMC holownika.:przyczepa::ok: Lepszy stosunek trudno uzyskać przy masie DMC przyczepy 1190kg. Do tego 204 km i 500 Nm momentu obrotowego.Zestaw prowadzi się  lekko, łatwo i przyjemnie. To chyba wzorcowy rozkład mas w zestawie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

 

20 minut temu, Lucek26 napisał:

Moj zestaw ; DMC przyczepy stanowi 53% DMC holownika.:przyczepa::ok: Lepszy stosunek trudno uzyskać przy masie DMC przyczepy 1190kg

To ja mam auto 2520kg DMC przyczepa 1000 kg DMC , to też dobrze tylko auto słabsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lucek26

Tomek w sumie przekraczasz 3500kg o 20kg .a ja mam 50 kg zapasu do 3500kg. :przyczepa:Holownik DMC 2260kg plus 1190 kg DMC przyczepa razem 3450kg.:banan:

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
2 godziny temu, Zulos napisał:

Niektórzy słusznie podają, że dla komfortowej i bezpiecznej jazdy masa przyczepy nie powinna przekraczać 70% masy holownika (masy rzeczywiste).

U mnie to jest 73%...:-)

U mnie przyczepa ma w porywach 85% masy własnej holownika i do 90km/h jest bajka. Jazda bez trzymanki się zaczyna powyżej setki przy wyprzedzaniu/wymijaniu tirów na autostradach, więc albo jedziesz jak ... , albo ryzykujesz zdrowie i życie swoich bliskich oraz innych uczestników drogi :(

@sambirek, będzie OK do tych 90 km/h, tylko dopakowuj samochód a nie cepkę. Dodatkowo masz dłuższy zwis tylni (odległość od tylnych kół do haka) od mojego, co także może troszkę pogorszyć stabilność przy większych prędkościach, ale bez przesady.

No i musisz pamiętać, że

W dniu 30.01.2019 o 20:51, Suzu4x4 napisał:

Jedyny Twój problem to przelicznik 1,33 który w Twoim przypadku jest przekroczony

minimalnie, bo minimalnie ale jednak. Przez to wynik jest 1 a nie 0. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr
Godzinę temu, Lucek26 napisał:

Tomek w sumie przekraczasz 3500kg o 20kg .a ja mam 50 kg zapasu do 3500kg. :przyczepa:Holownik DMC 2260kg plus 1190 kg DMC przyczepa razem 3450kg.:banan:

Niestety ciężki jest ten mój hultaj 😒

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos

W sumie to - w ramach takiej kompilacji tego, co już wielokrotnie na forum się pojawiło - dla ustalenia w miarę bezpiecznego zestawu (poza wynikiem porównania z towcar.info), można posiłkować się przytaczanymi wielokrotnie wskaźnikami:

1. MASA - masa cepki powinna stanowić nie więcej niż 70% masy (co trochę pokrywa się ze współczynnikiem 1,33 dla wyposażonych w hamulec najazdowy, czyli w zasadzie 100% naszych cepek);

2. KM/NM - liczba KM holownika powinna stanowić max. 10% masy cepki, a liczba NM - 20% tej masy.

Tak więc dla cepki o DMC 1.000 kg, holownik powinien mieć min. parametry:

- 1.430 DMC,

- 100 KM,

- 200 NM.

Oczywiście nie da się stworzyć jednoznacznego wzorca i np. zarówno liczba KM, jak i przede wszystkim NM to jedno, a jeszcze ważne przy jakich obrotach osiągane (czyli w uproszczeniu czy wolnossące, czy doładowane), a poza tym liczy się masa rzeczywista a niekoniecznie DMC, inaczej z 4x4 i automatem ale myślę, że takie proste przeliczniki mogą pomóc tym, którzy szukają i próbują sparować swój pierwszy zestaw i zależy im na bezpieczeństwie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

1450 DMC dla przyczepy 1000 kg 🤔 nie za mało ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos
22 minuty temu, Cezarr napisał:

1450 DMC dla przyczepy 1000 kg 🤔 nie za mało ?

No te 70% to wydaje mi się, że jest wystarczające...

Dla zachowania współczynnika 1,33 dla tej masy holownika mogłaby być cepka o DMC prawie 1100 (dokładnie 1090)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grabos
3 godziny temu, Cezarr napisał:

 

To ja mam auto 2520kg DMC przyczepa 1000 kg DMC , to też dobrze tylko auto słabsze.

to masz 3520kg a to już B+E i winiety?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr
27 minut temu, Zulos napisał:

No te 70% to wydaje mi się, że jest wystarczające...

Dla zachowania współczynnika 1,33 dla tej masy holownika mogłaby być cepka o DMC prawie 1100 (dokładnie 1090)

No tak liczby nie kłamią, ale nie zawsze dają poczucie komfortu 🤔

27 minut temu, Grabos napisał:

to masz 3520kg a to już B+E i winiety?

Niestety, kiedyś miałem 3510 kg 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob
2 minuty temu, Cezarr napisał:

Niestety, kiedyś miałem 3510 kg 😉

To ja bije Twój rekord, będę miał 3507kg...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos
31 minut temu, Grabos napisał:

to masz 3520kg a to już B+E i winiety?

Niekoniecznie musiałby mieć B+E, bo wystarczyłoby mu B96, ale winieta już i tak...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr
1 minutę temu, golob napisał:

To ja bije Twój rekord, będę miał 3507kg...

No to pięknie, ale nic nie zrobisz liczby są najważniejsze.

Ale dla komfortu holowania lub posiadania większej przyczepki wart przekroczyć 3.5t.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
Niekoniecznie musiałby mieć B+E, bo wystarczyłoby mu B96, ale winieta już i tak...
Winieta tylko w Słowacji. W innych krajach liczy się tylko DMC holownika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...