Jump to content
Sign in to follow this  
Lepciak

Wyłącznik różnicowo-prądowy

Recommended Posts

Lepciak

Witam,

Od chwili pojawienia się na rynku wyłączników przeciwporażeniowych urządzenie to montuję w swojej przyczepie. Sprawdzam, czy instalacja elektr. 230 V jest wykonana jako 3-przewodowa i czy jest sprawna. Wyłącznik przeciwporażeniowy o prądzie upływu 30 miliamperów ma tę niezaprzeczalną zaletę, że dodatkowo wykrywa prawie każde uszkodzenie w instalacji 230 V: w odbiorniku uziemionym, gniazdkach wtykowych lub łączach i natychmiast odcina zasilanie. Wiadomo, że przyczyną pożarów od strony elektrycznej jest zwarcie przewodów, uszkodzenie izolacji oraz wygrzewanie przewodów na stykach. Omawiany wyłącznik nie wykrywa przerwy w obwodzie ale ten typ awarii nie bywa przyczyną pożaru.

Zainstalowanie takiego urządzenia nie zwalnia nas od dbałości o całość instalacji elektr. bo jeżeli coś nawali po wyjeździe z domu to .......

Share this post


Link to post
Share on other sites
baja02

Cześć Lepciak! Napisz coś więcej o tym wyłączniku, może podasz jego symbol i sposób podłączenia. Pozdrawiam :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lepciak

Witaj baja02.

Wyłącznik o którym piszę, jeżeli jest źle podłączony, nie spełni zadania do którego został wykonany. Chętnie podłączę Ci go osobiście jak się spotkamy. Samodzielne podłączenie jest proste, ale sprawdzenie, czy wyłącznik po zainstalowania działa prawidłowo to już wyższa szkoła jazdy. Mieszkamy od siebie w odległości rzutu beretem więc nie widzę przeszkód abyśmy spotkali się i takie urządzenie zamontowali. Koszt wyłącznika około 80 - 100 zł, na Allegro taniej, plus obudowa - poniżej 10 zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites
baja02

Dziękuję bardzo! Syn mój mieszka w Gdynii i często tam bywam. Muszę jednak poczekać na "wyciągnięcie" kampera, a to nastąpi wczesną wiosną.Pozdrawiam Jacek :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lepciak

Witaj baja02.

Schemat podłączenia wyłącznika różnicowo-prądowego jest dołaczony do każdego opakowania. Kłopot polega na prawidłowym sprawdzeniu działania tego wyłacznika po zainstalowaniu w układzie elektrycznym przyczepy lub kampera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
baja02
Witaj baja02.

Schemat podłączenia wyłącznika różnicowo-prądowego jest dołaczony do każdego opakowania. Kłopot polega na prawidłowym sprawdzeniu działania tego wyłacznika po zainstalowaniu w układzie elektrycznym przyczepy lub kampera.

 

Cześć! Jak pozwolisz to skontaktuję się z Tobą "z wiosną", a być może na planowanym Zlocie w Zadworzu o ile wybierasz się. Pozdrawiam. Jacek :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maciej

Lepciak, mam pytanie. Czy to poniżej na zdjęciu jest tym o czym piszesz (wyłącznik różnicowoprądowy) czy to tylko zwykłe bezpieczniki ?? :ok:

 

beztytuuqc2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
pawwl

Obawiam się że to tylko zwykłe bezpieczniki pewnie 10A Pstryczki połączone ze sobą. Mam takie same. Sorry Ale Różnicówka w przyczepie będzie się wywalać jeżeli na polu nie będzie uziemienia lub uziemienie będzie pucszczone na zero a tak bywa w starszych instalacjach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lepciak

Witam,

To na zdjęciu to rzeczywiście zwykły bezpiecznik, ale w to miejsce idealnie pasuje wyłącznik przeciwporażeniowy bo ma takie same wymiary. Na campingach wszędzie są gniazda wtykowe z uziemieniem bo tego wymagają przepisy. Jeżeli gniazdo na campingu będzie felerne to przyczepowa różnicówka nie wyłączy się gdyż ona chroni instalację za sobą czyli wszystko na 230 V w przyczepie a nie przed. Obecnie wymagane są różnicówki w skrzynkach zasilających przyczepy i te wyłączniki wyłapią wszystkie usterki u odbiorcy od wtyczki zasilającej począwszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kaimar

Z punktu widzenia bezpieczeństwa i uniezależnienia się od stanu gniazda wtykowego na kampingu najlepszym miejscem dla montażu wyłącznika róznicowo-prądowego wydaje się być jakaś hermetyczna puszka na kablu zasilającym zaraz za wtyczką. Zabezpieczony byłby wtedy kabel biegnący do przyczepy po wilgotnej glebie, narażony często na uszkodzenie izolacji przez przejeżdżające po nim pojazdy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcin T

Pozwolilem sobie temat o roznicowce wydzielic do osobnego watku., Moze byc ciekawy. :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
pawwl

Mam pytanie do kolegi Lepciaka.

Instalacja w przyczepie to trzy przewody niebieski(N) to zero

np brązowy to faza natomiast zielonożółty to uziemienie podłączone do metalowych

elemętów budki oraz do blaszek w gniazdkach(gniazdka nienieckie bez bolca).

Wszystkie trzy przewody dochodzą do gniazda przyłączeniowego. :)

Przez różnicówkę puszczamy dwa czy trzy przewody na allegro widziałem z dwoma lub trzema klemami.

Tak sobię rozumuję:

Faza i zero idą przez włącznik(różnicówkę)

uziemienie też powinno do niej dochodzić tylko ono nie jest przerwane wyłącznikiem.

Jak powstaje przebicie,to na uziomie pojawia się napięcie, które jest odprowadzane do bednarki zakopanej w ziemi i różnicówka się wywala. :) TYLKO, czy jak jestem podpięty u "chłopa" w ogródku, a on ma instalację dwu przewodową, a w gniazdku zero połączone z bolcem od uziemienia albo wcale nie ma bolca to CZY cały ten układ z różnicówką zadziała właściwie i czy wogóle? :ok:

Mam nadzieje że dość jasno wyraziłem OCO chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lepciak

Jeżeli przyczepę podłączysz u chłopa który ma gniazdo bez uziemienia to różnicówka nie zadziała. Przy podłączeniu do gniazda zerowanego czyli gdzie jest mostek pomiędzy stykiem zero i uziemieniem to różnicówka zadziała prawidłowo. Przewód uziemiający omija zabezpieczenie różnicowo-prądowe w przyczepie i nie jest do niego podłączony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek

To można zrobić taką przejściówkę u chłopa aby dać mostek pomiędzy stykiem zero i uziemieniem i zrobić dzięki temu dobre gniazdo :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
pawwl
Przewód uziemiający omija zabezpieczenie różnicowo-prądowe w przyczepie i nie jest do niego podłączony

 

Tak z czystej ciekawości skoro uziemienie omija różnicówkę to skąd ona wie że jest przebicie i trzeba przerwać obwód??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...