Skocz do zawartości

Instalacja 13-pin


AgaMi

Rekomendowane odpowiedzi

Napisał Maciek:

Ale na Twoim miejscu sprawdzilbym najpierw czy instalacja przyczepy dziala prawidlowo. Tak jak pisalem - podlaczaj bezposrednio do wtyku przyczepy 12v ( z aku badz jakiegos trafo). To 15minut roboty i bedziesz wiedzial o co chodzi.

 

Maciek, szkoda że mnie nie znasz osobiści, a szczególnie mojej wiedzy elektrycznej. To co wyżej napisałeś to jest czarna magia. Nie mam pojęcia jak się sprawdza instalacje przyczepy, w której jest dziesiątki kabli. Nawet gdy są 4 kable, to już mam kłopot, co się z tym robi.

 

Napisał Maciek:

Ewentualnie poszukaj kostki w ktorej laczy sie cala instalacja oswietleniowa przyczepy ( u mnie w Knausie jest pod przyczepa, zaraz za dyszlem)

 

Taka puszka jest pod osią, trzeba na lewarku podnieść całą przyczepę do góry, lub wjechać na kanał by się tam dostać. Nawet jak to zrobię, to nadal będę patrzył jak świnia w niebo. Co najgorsze, miejscowi elektromechanicy nie za bardzo chcą się podjąć zadania i w nieskończoność przekładają terminy roboty.

 

Oto jak wygląda skrzynka elektryczna, która napawa mnie przerażeniem:

post-2788-0-08939700-1303066372_thumb.jpg

post-2788-0-37364300-1303066381_thumb.jpg

Edytowane przez terenowiec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam sobie wmawiasz, że temu nie podołasz i w to święcie uwierzyłeś. Z tego co piszesz wynika, że masz źle wykonane połączenia w gnieździe samochodowym. Instalację w przyczepie masz też rozłączoną we wtyczce do transportu. Aby przywrócić poprzednie połączenia (nie bój się tego) weź akumulator i do jego minusa podepnij biały kabel idący do przyczepy, do plusa aku przyłączaj kolejno druty z wiązki i -mając kogoś do pomocy będziesz wiedział która żarówka świeci z tyłu - zapisz to i podłącz kabelki do wtyczki wg schematu.

1 kierunkowsk lewy

2. przeciwmgielne

3. masa

4. kierunkowskaz prawy

5. pozycyjne prawe

6. stop

7. pozycyjne lewe + tabl rejestr.

Nie ma różnicy czy to wtyczka 7 czy 13 pinowa od 1 do 7 jest tak samo.

To że nie masz napięcia w przyczepie bez kluczyka to wina złego podłączenia przewodów do gniazda w samochodzie i dodatkowo podłączonych w samochodzie nie w te miejsca w które winny być wpięte. Ostatnio robiłem taką przeróbkę Knausie, jest tam koniecznych trochę przeróbek i dołożenia układów, które zapewnią Ci to co chcesz. Niestety bez DOBREGO elektryka tego nie razbieriosz. Jeszcze jedno w modelach gdzie było gniazdo 7 pin, lodówka była zasilana ze światła przeciwmgielnego, to trzeba rozpiąć, bo tak być nie może instalacja tego dużego prądu (ok. 8 A) nie wytrzyma. To rozpięcei trzeba zrobić przy lodówce i w to miejsce wprowadzic przewody o przek mni 4 mm kw. a najlepiej 6 mm kw. aż do wtyczki na dyszlu. Nie bój się tej pierwszej roboty i do dzieła.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj, mimo antybiotyku, zaszyłem się w budzie i zacząłem szukać. Okazało się, że według zamieszczanych tu opisów podłączenia wtyczki 13-pin, kolor niebieski to światło przeciwmgłowe, a szary to zasilanie z stacyjki. Tak też we wtyczce sobie zrobiłem. Okazało się jednak, że w mojej przyczepie jest odwrotnie niż w opisie. Szary to przeciwmgielne, a niebieski to zasilanie ze stacyjki. Doszedłem do tego całkiem przypadkowo, ale mam już światło przeciwmgielne i światło w przyczepie po wyłączeniu auta. Mogę samochód zamknąć i mam w budzie światło :yay: Problemem nadal pozostają obrysówki. Wygląda to dokładnie tak. Kiedy włączam wtyczkę 13 pin w gniazdo 13 pin. To nie świeci: (przednie lewe białe), (tylne lewe, górne dwukolorowe), i (boczne, prawe, pomarańczowe z tyłu). Czyli nie świeca trzy obrysówki z wszystkich 10.

Kiedy włożę wtyczkę 13 pinową w przejściówkę, którą następnie wetknę w gniazdo 7 pinowe, wówczas świeci cała lewa strona, a nie świeci tylko prawa, boczna, pomarańczowa z tylnej części boku przyczepy. Czyli ta jedna obrysówka nie świeci w obu przypadkach. Dwie pozostałe raz świeca, a raz nie. Co ważne, kiedy podłączam zestaw 13 na 13 to obrysówki świecą dużo jaśniej, niż przy zastosowaniu przejściówki. Szczególnie widać to w przypadku przednich białych. Kiedy świeci tylko prawa, świeci na biało. Przez przejściówkę świecą obie białe, ale na żółto, by nie powiedzieć, że na pomarańczowo.

Być może mam jakoś źle podłączony kabel odpowiedzialny za pozycyjne lewe (przewód nr 7 - 58L)? Wprawdzie we wtyczce podpięty jest przewód czarny, ale być może, podobnie jak z przeciwmgielnym, powinno być to jakiś inny kolor nie ten ze schematu...? Co do bocznej pomarańczowej tylnej obrysówki, która w ogólne nie świeci, to być może gdzieś nie łączy przewód, bo jako jedyna nie świeci w żadnej kombinacji.

A może zrobić tak, że do kabelków tej obrysówki, podpiąć napięcie i zobaczyć, czy dociera ono do jakichkolwiek dwóch bolców we wtyczce? Czyli tak od tyłu. Czy w skrzynce rozdzielczej nie ma czasami jakichś diod, które to zablokują (czyli, co puszczają prąd tylko w jedną stronę)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj, mimo antybiotyku, zaszyłem się w budzie i zacząłem szukać. Okazało się, że według zamieszczanych tu opisów podłączenia wtyczki 13-pin, kolor niebieski to światło przeciwmgłowe, a szary to zasilanie z stacyjki. Tak też we wtyczce sobie zrobiłem. Okazało się jednak, że w mojej przyczepie jest odwrotnie niż w opisie. Szary to przeciwmgielne, a niebieski to zasilanie ze stacyjki. Doszedłem do tego całkiem przypadkowo, ale mam już światło przeciwmgielne i światło w przyczepie po wyłączeniu auta. Mogę samochód zamknąć i mam w budzie światło :yay: Problemem nadal pozostają obrysówki. Wygląda to dokładnie tak. Kiedy włączam wtyczkę 13 pin w gniazdo 13 pin. To nie świeci: (przednie lewe białe), (tylne lewe, górne dwukolorowe), i (boczne, prawe, pomarańczowe z tyłu). Czyli nie świeca trzy obrysówki z wszystkich 10.

Kiedy włożę wtyczkę 13 pinową w przejściówkę, którą następnie wetknę w gniazdo 7 pinowe, wówczas świeci cała lewa strona, a nie świeci tylko prawa, boczna, pomarańczowa z tylnej części boku przyczepy. Czyli ta jedna obrysówka nie świeci w obu przypadkach. Dwie pozostałe raz świeca, a raz nie. Co ważne, kiedy podłączam zestaw 13 na 13 to obrysówki świecą dużo jaśniej, niż przy zastosowaniu przejściówki. Szczególnie widać to w przypadku przednich białych. Kiedy świeci tylko prawa, świeci na biało. Przez przejściówkę świecą obie białe, ale na żółto, by nie powiedzieć, że na pomarańczowo.

Być może mam jakoś źle podłączony kabel odpowiedzialny za pozycyjne lewe (przewód nr 7 - 58L)? Wprawdzie we wtyczce podpięty jest przewód czarny, ale być może, podobnie jak z przeciwmgielnym, powinno być to jakiś inny kolor nie ten ze schematu...? Co do bocznej pomarańczowej tylnej obrysówki, która w ogólne nie świeci, to być może gdzieś nie łączy przewód, bo jako jedyna nie świeci w żadnej kombinacji.

A może zrobić tak, że do kabelków tej obrysówki, podpiąć napięcie i zobaczyć, czy dociera ono do jakichkolwiek dwóch bolców we wtyczce? Czyli tak od tyłu. Czy w skrzynce rozdzielczej nie ma czasami jakichś diod, które to zablokują (czyli, co puszczają prąd tylko w jedną stronę)?

 

światła tylne pozycyjne i obrysówki (dwukolorowe) i przednie winny świecić po przekątnej. prawy przód i wszystkie z lewej i lewy przód i wszystkie z prawej. Z tego co piszesz wynika, że masz poprzepinane przewody, gdy żarówki świecą na żółto to znaczy że do nich nie dochodzi masa. Ta nie świecąca w żadnej kombinacji to chyba spalona żarówka lub brak kontaktu przy żarówce i co najgorsz przerwany gdzieś przewód. Nie sugeruj się kolorami przewodów, bo jak je ktoś poprzepinał to je tak zostaw jeżeli świeci tak jak ma być dla danego światła. w poprzednim poście pisałem Ci jak posprawdzać wszystkie światła w przyczepie zrób to, opisz co do czego i połącz do wtyczki. A może znajdzie się w okolicy jakiś karawanignowiec który zna się na elektryce i Ci pomoże?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj po kolejnych 2 godzinach spędzonych przy światłach znalazłem przyczynę nieświecenie jednej z obysówek (boczna prawa). Powodem był niepodłączony kabel, który wychodzi z tylnej lampy. Końcówka jego była po prostu zawinięta izolacją. Pozostały jeszcze do rozpracowania przednie lewe białe, l górne tylne dwukolorowe - również lewe. Choć na to zabrakło mi już koncepcji :niewiem:. Kombinując z kablami dwa razy spaliłem bezpieczniki w aucie. Już po prostu boję się kombinować, by nie spalić czegoś poważniejszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pootwieraj te nieświecące lampy i po kolorach zorientujesz się gdzie się tak jak w przypadku obrysówki. Do sprwadzania przygotuj sobie kable z bezpieznikiem i podłącz do akumulatora i ich używaj do sprawdzania instalacji.Myslę ze górne dwukolorowe są też wypięte w tylnych lampach. Musisz sprawdzić czy wewnątrz przyczepy nie ma gdzieś puszek jak są to sprzawdz w nich napięcia. W wielu typachprzyczep instalacja 230V wykonywana jest przewodami w białej izolacji a inst 12 V przewodem w czarnej izolacji. Po co korzystasz z instalacji samochodu. Najlepiej użyć innego akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ed dzisiaj byłem zestawem u elektromechanika. Szukał przyczyn nieświecenia od 10.00 do 14.00. Podpowiadałem mu co wiem i co zrobiłem. Efekt prac mizerny :no:, gdyż ostatecznie połączył tylko przednią lewą obrysówkę na krótko, ciągnąc dwa kabie z obrysówki prawej. Najtrudniejszego problemu, czyli zasilania w górnej obrysówce lewej nie rozwiązał. Nadal nie świeci.

Wchodzą do niej dwa kable, biały i czarny. Jednak dając napięcie na różne układy kabli białych i czarnych w tylnych lampach obrysówka ta nadal nie świeci. Świeci tylko wtedy, gdy wtyczkę 13 pinowa wepnie się w przejściówkę i tą wetknie w gniazdo 7 pinowe.

Oczywiście w trakcie pracy były rozebrane lampy, powyjmowane żarówki, wyczyszczone styki i zdjęte obudowy ze skrzynek w budzie. Zresztą w budzie jest mało kabli związanych z oświetleniem zewnętrznym. Facet twierdzi, że kabel zasilający górną lewą obrysówkę zwiera gdzieś do masy i przez to świeci, kiedy się go włączy przez przejściówkę. Nie wiem czy to słuszna teoria, czy nie. Niemniej jednak, ta obrysówka, moim zdaniem, należy do jednych z ważniejszych. Dlatego warto byłoby ją jakoś uruchomić. Nie wiem czy Ty Ed będziesz w Sławie i czy znajdzie ewentualnie ktoś tam czas by spróbować rozwikłać ten gordyjski węzeł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, bo normalnie najważniejsze dwa dni w mojej pracy to poniedziałek i wtorek. Pytanie jak obrobię robotę wtorkową, czy uda mi się ją dopiąć do czwartku, czy złapie mnie piątek. Nie wiem nawet, czy gdy się nie wyrobię, nie bedę musiał wyjechać w niedzielę, by w poniedziałek pociągnąć dwie zmiany? Dużo niewiadomych, a wiele zależy jak moi ludzi w przyszłym tygodniu uwiną się ze swoją robotą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Terenowiec

Przykro mi ale w Sławie nie będę. Ale widzę , że pomoc będziesz miał. Z tą obrysówką zrobiłbym tak. Połączył wtyczkę przez przejściówkę z gniazdem i teraz wypinałbym kable po kolei z zacisków we wtyczce aż zgaśnie ta obrysówka. W ten sposób namierzysz kabelek z plusem zasilania tej lampy. Teraz tylko go połączyć ze światłami postojowymi danej strony. Być może z nią będą świecić jeszcze inne żarówki. Gdyby kabel miał zwarcie to nigdy w żadnej kombinacji by ta żarówka nie świeciła. No cóż radzenie w Twojej sytuacji ma ograniczone możliwości. Mam nadzieję, że w Sławie zostanie to rozwiązane - życzę powodzenia

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 jako + świeci, mam taki specjalny miernik na 12V. Nie wiem natomiast czy 12 podłączył jako masę?. Musze to sprawdzić. Co do obrysówek to jest to dziwne. Gdyż świeca wszystkie (tylne, boczne i prawe przednie) a gaśnie lub świeci tylko lewe przednie - białe. Tak jakby w układzie 13 pinowym brakowało mu czternastego pina, a w układzie z przejściówką na 7pin brał prąd z obrysówki prawej i dlatego świeci? Nie mam pojęcia... Myślę nawet, by pociągnąć dodatkowe kabelek, właśnie z świecącej zawsze przedniej prawej obrysówki i zasilić tym kabelkiem obrysówkę lewą. Ptyanie tylko, czy nie zrobię tym sposobem jakiegoś zwarcia, gdy zasilanie lampy będzie zdublowane, czyli 2 x po 2 kable - starym i nowym?

 

 

są dwa rodzaje gniazd 13p to po pierwsze

 

po 2 mozesz sprawdzić na aucie gniazgo wedlug schematu

 

po 3 lampa przeciw mgielna powinna na aucie zgasnać w momecie podpietej przyczepy gniazdo 13p styk 2a

 

majac schemat podajesz napiecie pokoleji na przewody w przyczepie i masz jasny obraz tego co jest

 

po takim teście jezeli wszysto jest ok mozna samemu zrobić przejściówkę z13p na 7p i odwrotnie

post-2830-0-20038300-1303505464_thumb.gif

Edytowane przez andrewa1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrewa1 instalacją zajmowali się zawodowi elektromechanicy. Teraz największym problemem jest jedna z obrysówek (górna lewa), która raz świeci - gdy samochód podłączony jest przez przejściówkę, i nie świeci, gdy podłączę ją bezpośrednio do gniazda 13 pin. Dodam, że w aucie mam zamontowane oba rodzaje gniazd.

Jak czytałeś ostatnie moje posty, to pisałem tam, że wszystkie inne lampy świecą, w tym pozostałe lewe obrysówki i postojówki. Nie świeciły tylko dwie (biała lewa przednia), którą gość połączył na "krótko" ciągnąc po prostu przewody z lampy prawej i właśnie ta opisana wyżej górna lewa. Bez niej nie przejdę przeglądu. Poza tym jest to ważna lampa, która przy tej szerokości przyczepy (250cm) chcę mieć.

Gniazda w samochodzie są podłączone prawidłowo i po częsci to zasługa zamieszczonego schematu, w oparciu o który gniazdo 13 pin było instalowane.

Edytowane przez terenowiec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz spokojne przeciągnąć kabelek jak piszesz ze świecącej przedniej do niedziałającej . W tej niedziałającej odepnij dotychczas podłączone przewody zaizoluj je a w ich miejsce podepnij de doprowadzone z działąjącej lampy. Zwróć uwagę na odpowiednie podłączenie + do +.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rozwiązanie w przypadku tylnej górnej obrysówki jest niemożliwe :sciana:. Gdyby tak można było zrobić, to dawno bym tak uczynił i nie męczyłbym Was tym tematem. Jest to niemożliwe, gdyż nie wiadomo którędy te przewody idą?:niewiem: Ciągnięcie ręką za przewody, które wychodzą do obrysówki nic nie daje. Nie dziwię się, gdyż obrysówka jest na samej górze przyczepy i do najbliższej sąsiedniej lampy ma ponad 2 metry. Przewody idą gdzieś w ścianie przyczepy. Nowe kable musiałbym poprowadzić albo na zewnątrz przyczepy i je do powierzchni czymś przykleić (brzydkie i nietrwałe rozwiązanie), albo od środka, ale wówczas musiałbym wywiercić dziury od środka do lampy zasilającej i obrysówki. Tego nie chcę robić. Z przednimi obrysówkami było o tyle łatwo, że mieszczą się one w komorze bagażnika i po pdniesieniu klapy jest do nich dojście od tyłu. Kable górnej są gdzieś schowane :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale do diabła gdzieś te kable muszą być doprowadzone, może o wewnętrznego oświetlenia przyczepy na12 V, może do którejś z puszek (u mnie takie są) wewnątrz szafek przy suficie. Tym bardziej, że żarówka świeci tylko nie zawsze. Gdyby do Ciebie było blisko , już bym tam był, lubię takie wyzwania. Zastanawia mnie tylko jedno dlaczego jak piszesz fachowiec tego nie zrobił? Oczywiście prowadzenie przewodów na zew. na pewno odpada, wiercenie nowych dziur - też bym tego nie robił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.