Jump to content
adamkwiatek

UFO -" kosmiczne patenty"

Recommended Posts

vrs

Adam wiem że „ty tak masz” i „tak musisz” :)

Ale wiesz że propan nie zamarza i że można bez problemu kupić butle z tym gazem. I nie wymaga to takich kombinacji. 

 

EDIT: znalazłem coś ciekawego...

na tej stronie:http://www.polskigaz.pl/ciekawostki

 

Butan przechodzi ze stanu ciekłego w stan stały, czyli zamarza, w temperaturze -138 stopni C. Propan zamarza w temperaturze -187,6 stopni C. Nawet podczas najcięższej zimy nie jest możliwe zamarznięcie gazu w butli czy zbiorniku przydomowym.”

 

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

ale chyba nie o to chodzi...

Bo na tej samej stronie jest napisane w innym miejscu:

"Istotną różnicą pomiędzy propanem a butanem jest temperatura parowania/skraplania, czyli przechodzenia z fazy płynnej do fazy gazowej. Butan paruje już w temperaturze -0,5°C, więc mimo wyższych parametrów wartości opałowej nie nadaje się do celów grzewczych przy temperaturach poniżej zera. Z tego powodu do ogrzewania domów oraz do wszelkich prac z wykorzystaniem energii gazu zimą wkorzystuje się czysty propan, który odparowuje dopiero przy -42°C."

Rozumiem z tego że gaz (niezależnie od typu) nie zamarźnie ale butan nie odparuje więc się nie spali...

Przy -50 i tak kaplica, niezależnie od typu gazu

Share this post


Link to post
Share on other sites
BJoe
8 minut temu, vrs napisał:

Butan paruje już w temperaturze -0,5°C,..................czysty propan, który odparowuje dopiero przy -42°C."

Przy tych rozważaniach użyłbym raczej określeń odwrotnych.

Przy kwesti skraplania owszem:

Butan skrapla się już w temperaturze -0,5°C,..................czysty propan skraplania się dopiero  przy -42°C.

Natomias jeżeli chodzi o parowanie to zdecydowanie:

Butan paruje dopiero w temperaturze -0,5°C,..................czysty propan, który odparowuje już przy -42°C." 

Ale to tak moim skromnym zdaniem.

Z chemią co prawda miałem zawsze na bakier, ale za to z fizyki miałem zawsze mocne 5 a to przecież zjawiska jakby nie patrzeć fizyczne. Dlatego pozwoliłem sobie na wymądrzanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mandrol

Oj tam oj tam, Adamowi żadne z powyższych nie grozi. Chciałbym zobaczyć jego UFO na żywo:blagac:

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz
4 godziny temu, BJoe napisał:

Przy tych rozważaniach użyłbym raczej określeń odwrotnych.

Przy kwesti skraplania owszem:

Butan skrapla się już w temperaturze -0,5°C,..................czysty propan skraplania się dopiero  przy -42°C.

Natomias jeżeli chodzi o parowanie to zdecydowanie:

Butan paruje dopiero w temperaturze -0,5°C,..................czysty propan, który odparowuje już przy -42°C." 

Ale to tak moim skromnym zdaniem.

 

Przy np. +50 też się butan czy propan skropli ;) Tu jeszcze w grę wchodzi ciśnienie.

Co do "odparowywania" to kolega chyba myli z temperatura wrzenia bo odparowywanie nastąpi i w niższych temperaturach.

5 godzin temu, BJoe napisał:

 

Z chemią co prawda miałem zawsze na bakier, ale za to z fizyki miałem zawsze mocne 5 a to przecież zjawiska jakby nie patrzeć fizyczne. Dlatego pozwoliłem sobie na wymądrzanie.

No cóż... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
BJoe
5 godzin temu, danielpoz napisał:

No cóż... ;)

Ja rozważałem jedynie kwestię kiedy powinno być już a kiedy dopiero.

Natomiast czy to temperatura wrzenia czy odparowywania (parowania) i jakie wartości mają te temperatury to raczej do kolegi vrs powinna być skierowana uwaga bo ja nie wiem ani nie sprawdzałem jakie wartości tych temperatur są faktyczne w przypadku butanu czy propanu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
adamkwiatek

Prościej było mi zrobić Helmutowi dziurę w klacie, niż studiować mądrości z Internetu.

Poza „naukowym” bełkotem , nikt, nigdzie, nie opisał, że w praktyce, zgasł mu gaz, bo zamarzł w butli.

Wobec powyższego ostatecznie rozwiązałem kwestię rzekomego zamarzania gazu.

Przy okazji, nie widzę problemu w zastosowaniu letniego składu mieszanki gazowej w zimie.

Patent ma też taką zaletę, że kiedy wyczuję, po płomieniu w piecu, że gaz się kończy, to mogę taką butlę zawczasu zabrać do środka budy, zamiast skakać na mrozie, o 2.00 w nocy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stu

Propan - butan nie zamarznie - tylko najzwyczajniej w świecie nie odparuje... Przedwczoraj podłączyłem pełną butlę PB - piec działał bez problemów, dopóki była prawie pełna. Po dwóch dniach wypalił się całym propan i piec zgasł, a w butli zostało ok 30-40% zawartości, czyli butanu. Niestety, niepalnego w temperaturze -5st. Po podłączeniu prawie pustej butli z samym propanem (ok 1kg) piec ruszył pełną mocą. Z tego wynika, że nie ma problemu zimą z użyciem butli napełnionej PB, ale jest to po prosu nieekonomiczne, bo wykorzystujemy jakieś 3/4 gazu, za jaki zapłaciliśmy. A biorąc pod uwagę, że ceny są praktycznie te same (PB 49, a czysty Propan 55pln) uważam, że lepiej zimą używać propanu. I tyle.

Pzdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
adamkwiatek

Parę dni temu, zamarzłą mi kłódka zabezpieczająca UFO  przed kradzieżą. Nonszalancko wyciągnąłem więc palnik na naboje gazowe, by roztopić lód. Okazało się, że palnik się nie zapala, czyli w domyśle, nie ma gazu. Podczas wymiany naboju gazowego, coś pociekło mi po palcach - to był właśnie ten gaz, co go niby, nie było. Nie udało mi się jednak uruchomić palnika, choć było może - 7*C. Zaiste geniusze kombinuję te mieszanki gazowe - pewnie mieszkają w Afryce :)

Trzeba chyba wozić palnik na benzynę, z ruskiego bazaru z lat 90 :(

Nawiasem geniuszem, i poczuciem misji, cechują się również konstruktorzy przyczep, nawet "przeprawowych", co widać, po zamkach w drzwiach i w schowkach zewnętrznych. Wszystkie owe wizjonerskie rozwiązania, za straszną kasę, zamarzną natychmiast w warunkach zimowych, podczas opadów śniegu, czy marznącego deszczu.

Tak więc mamy kolejny problem, z "poprawianiem fabryki", czyli zeszpeceniem "cacanej" budy, by ta się jednak do czegoś nadawała.

Dawno, dawno temu zastosowałem gumowe klapki z dętki samochodowej, jako osłony zamków przed oblodzeniem. 

Geniusze, od partolenia przyczep mają jednak alibi, bo opony dętkowe stały się przeżytkiem, a oni są "przeca" wizjonerami :) 

Tak więc zamieszczam zdjęcia moich "patentów", by zamki nie zamarzły, wraz z karawaningowcem, co to do budy dostać się nie zdążył.

Mając takie "patenty", zima w budzie staje się do zniesienia, nie tylko dla "drwala", ale nawet dla kruchej kobiety z mgły, i galarety :)

Podkreślam jednak, że zima, lód, i wilgoć masakruje budę, więc, jak ktoś ceni piękno swego sprzętu, ponad ideę dzikiego karawaningu, ten niech pozostanie w domu :)

 

 

 

IMG_20181225_101008094.jpg

IMG_20181225_143836767.jpg

IMG_20190104_162339741.jpg

IMG_20181231_182518194.jpg

IMG_20190104_162419392.jpg

IMG_20190104_162405215.jpg

IMG_20190104_162320229.jpg

IMG_20190104_162312002.jpg

IMG_20190102_155032826.jpg

IMG_20190102_155104711.jpg

IMG_20190104_162332772.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Niestety te kartusze trzeba trzymać w cieple.

Jak masz agregat albo prąd to suszarka i jedziesz... ja trenowałem też odmrażacz do zamków, taki samochodowy oraz taśmę izolacyjną którą zaklejałem zamki.

BTW. Tobie to chyba szyby parowały od tych ładnych dziewczyn ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
maarec

ja bym jeszcze przemyślał temat zamków i uszczelek w holowniku, wygląda na średnio zadowolony. Z drugiej strony pewnie ma centralny i jeszcze kilka lat będzie się otwierać :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
adamkwiatek

Mam nawet podgrzewane fotele, a centralny zamek działa z głośnym "cyknięciem" - nieocenionym w miejskim hałasie :)  

Prawdziwe samochody tak mają :)

Wracając do klimatów zimowego karawaningu, zwierzę się Wam, że zawsze miałem problem z zimnym prześcieradłem.

Paskudne uczucie, jak człowiek kładzie się do łóżka, i pomimo wielu warstw izolacyjnych, w postaci materacy, i koców - czuje , że ma zimną pupę, od lodowatego prześcieradła.

Powyższym sposobem można sobie nadwyrężyć zdrowie, nawet, jak gra się rolę "drwala" :(

Receptą na takie problemy, jest gorąca dziewczyna, a bardziej jej genialny "patent" :)

Wyobraźcie sobie starego karawaningowca, co to w niejednej zaspie koczował, gdzie marzła mu du-pa, a tu jakaś baba momentalnie rozwiązuje jego problem, nad którym medytował od parunastu lat !

Patent choć nie mój, jest genialny - na prześcieradło, lub zamiast niego, trzeba położyć pled/koc z delikatnej, krótkowłosej mikrofibry !

Żadnej lodowatej du-py, ani bolących korzonków , mało tego - takie "prześcieradło" z mikrofibry, jest stabilniejsze, i się tak łatwo nie zwija, jak te z innych materiałów.

Wobec powyższego, uważam, że nieobecność kobiet w świecie ekstremalnego karawaningu, zubaża jego techniczne zaplecze, w znacznym stopniu - przekażcie to swoim partnerkom :)

IMG_20181204_151817374.jpg

IMG_20190102_195746559.jpg

IMG_20190105_135117787.jpg

IMG_20190102_195839934.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
15 minut temu, adamkwiatek napisał:

Patent choć nie mój, jest genialny - na prześcieradło, lub zamiast niego, trzeba położyć pled/koc z delikatnej, krótkowłosej mikrofibry !

poszukaj pod hasłem DRY VET BED - rewelacyjne rozwiązanie działające na identycznej zasadzie , ciepłe, miłe i przyjemne, łatwe do prania i w zasadzie od razu suche

Share this post


Link to post
Share on other sites
BJoe

Jak wrzuciłem na bęben " DRY VET BED " to wyskakują mi legowiska dla zwierzaków.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

I myślę że to miało wyskoczyć :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...