Skocz do zawartości

Czy można ciągnąć przyczepę powyżej 750 DMC mając kat B?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 544
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

oto co znalazłem w internecie:

Chciałbym zaprezentować koleżankom i kolegom stanowisko KGP w tej sprawie:

Art. 88 ust 3 pkt 3 reguluje kwestię ciągnięcia przyczepy lekkiej. W przypadku innej przyczepy zastosowanie ma art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. b (prawo jazdy kat B uprawnia do kierowania pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 i.)

Z kolei zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 10 Prawa o ruchu drogowym, prawo jazdy kategorii B+E uprawnia do kierowania pojazdem określonym w prawie jazdy kategorii B łącznie z przyczepą. Jest to zatem prawo jazdy poszerzające zakres uprawnień do kierowania pojazdami. Należy podkreślić, że kategoria B+E jest samodzielną wyodrębnioną kategorią prawa jazdy, tak jak każda inna wyszczególniona w art. 88 ust. 1-3.

W odniesieniu do prawa jazdy kategorii B+E ustawodawca nie określił dodatkowych warunków dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy i jej relacji do masy pojazdu (warunek dotyczący proporcji masy pojazdu ciągnącego i przyczepy ma zastosowanie jedynie do przyczepy z hamulcem najazdowym).

Tak, więc ze względu na zakres uprawnień, posiadając prawo jazdy tej kategorii, można kierować pojazdem silnikowym określonym wprawie jazdy kategorii B, ciągnącym dowolną przyczepę, przy spełnieniu warunków dotyczących proporcji masy w przypadku przyczep z hamulcem najazdowym.

Niezależnie od uwarunkowań wynikających z posiadanych uprawnień oraz z przepisów dotyczących warunków technicznych, w każdym przypadku ciągnięcia przyczepy, zastosowanie ma także art. 62 Pord, mówiący o rzeczywistych masach pojazdów: ciągnącego oraz przyczepy.

 

 

Wynika z tego iż PJ kat B uprawnia do ciągnięcia przyczepy lekkiej gdzie DMC zespołu tych pojazdów wynosi max 4250 kg, bądź przyczepy której DMC jest >750 a DMC zespołu tych pojazdów wynosi max 3500kg!

Natomiast pj kat B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC max do 3500 kg a DMC zespołu składającego się z w/w pojazdu i przyczepy o DMC >750 wynosi max 6125 kg.

Pozdrawiam

Poniżej tabela:

http://img218.imageshack.us/img218/1383/tabelka9ys.jpg

to wszystko znalazłem na internetowym forum policyjnym

http://www.ifp.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to cos konkretnego Leszku, trzeba przyznac, ze bylo wiele dyskusji na ten temat na tym Policyjnym forum i co dziwne, kazdy policmajster przeciaga sznurek w swoja strone. Ten zapis Komendy Glownej zdaje sie uspokajac wszystkie dyskusje choc niepokojacym jest, ze zostali tym zaskoczeni tez sami Policjanci a przeciez my maluccy wlasnie z Policjantami na drodze mamy do czynienia a nie z KG. Wiec jezeli ktos nie ma E to proponuje te wszystkie posty z forum policyjnego wydrukowac i przedlozyc Policjantom w momencie kiedy wlacza komplikator podczas kontroli :ok:

Szkoda tylko, ze nikt tam dajac porady z KG nie podpisuje sie pod tym Imieniem, Nazwiskiem i nr sluzbowym.

 

Ja zapis w tabeli zrozumiem tak:

 

Mam tylko B wiec moge ciagnac przyczepe lekka (do 750) ale nie moge dmc zestawu przekroczyc powyzej 4250kg oczywiscie przy zachowaniu rozkladu mas

 

Mam B wiec moge ciagnac przyczepe ciezka (pow750kg) ale wtedy dmc zestawu nie moze przekroczyc 3500kg oczywiscie tez przy zachowaniu rozkladu mas

 

Mam B+E wiec moge samochodem o dmc max 3500kg ciagnac przyczepe ciezka ale tak aby zestaw nie przekroczyl 6125kg

 

Dobrze wydedukowalem Leszku? :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcinie wszystko dobrze ,ale i tak wychodzi na twoje myślenie że lepiej mieć B+E bo jak widać nawet na forum policyjnym nie wszyscy znaja nowe przepisy.Zgodnie z przepisami to można jechać z przyczepa inną niz lekka na B ,ale na drodze to jest różnie i dopóki wiedza naszych policjantów będzie taka jaka jest obecnie to faktycznie prawo swoje a praktyka to już wiadomo....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie, mialem dosc metliku przepisow i "E" potraktowalem jako inwestycje w siebie.

Nigdy nie wiadomo co sie w zyciu wydarzy i co bedzie potrzebne.

Najgorsze jest to, ze teraz ten kurs kosztuje mase pieniedzy a to zdecydowanie zniecheca :ok:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majac E uwazam, ze do osobowek to jest EDIT: bezsensowne :ok:. W DE juz dawno to stwierdzono i zdajac na B dosje sie je automatycznie.

 

Najwieksza paranoja w tym temacie jest fakt, ze posiadacz C+E nie moze prowadzic w ramach B+E. To jest dopiero idiotyzm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc w wigilię tutaj o jakiś niby idiotyzmach pokazujesz swoje prawdziwe "Ja"

To co piszemy oraz sposob w jaki to robimy zawsze duzo o czlowieku mowi. Trzeba tylko nauczyc sie czytac, jak to mawial pewien profesor.

 

Co do glownego tematu...

Proponuje uwazniej przesledzic przepisy w innych krajach UE. Mam rodzenstwo w Belgii, Holandii i Niemczech. Wszyscy przyjezdzali do Polski robic prawo jazdy bo u nas... latwiej zdac. Ostatnio moja siostra wyrabiala dokumenty w Belgii (zmiana adresu) i przy wymianie z polskiego dostala E "w prezencie" na nowym. Gdy spytala dlaczego jest ta kategoria - "ona jest niezbedna przy B".

 

Co do interpretacji prawa...

Jesli komus zechce sie zebrac WSZYSTKIE przepisy z podaniem okreslonych Dz.U. lacznie z rozporzadzeniami ministrow, to moge pomoc w tej sprawie. Chodzi mi o gotowe pismo, ktore mozna wyslac do KGP droga sluzbowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A odchodząc lekko od tematu można czy nie można ( można i trzeba ) po jaką chol......we , nasze przepisy zmieniają nazewnictwo przyczep na SPECJALNA :ok: moja przyjechała z Holandii i od urodzenia była KEMPINGOWĄ ( we wszystkich dokumentach tak miała ) ,a nagle zrobiono z niej SPECJALNĄ :ok: po co ? :ok: Jeżdzę zawodowo i PEWNE SPRAWY NADAL MNIE MOCNO ZADZIWIAJĄ :ok: Pozdrowienia :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o to chodzi, że tak na prawdę to nikt nie wie czy można czy nie :ok: tzn. raczej można, ale jak trafisz na niewłaściwego policjanta to skutecznie uprzykrzy Ci wyjazd :ok:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale jak trafisz na niewłaściwego policjanta to skutecznie uprzykrzy Ci wyjazd

Jesli samo auto wazy wiecej od DMC przyczepy zaden nie czepiaja sie - spytaj sie na forum policyjnym. Glowny powod mandatow i odholowanie to przekroczenie wagi.

 

Z tej strony moge dokladnie wyjasnic, gdyz ostatnio na imieninach pytalem komendanta jak to jest z tym ciaganiem.

 

Jesli w danej sprawie sa niejasnosci w policji jest od tego odpowiednia droga sluzbowa. Wysyla sie zapytanie (nie zanosi, bo wyladuje w koszu) do naczelnika drogowki, a on za zgoda komendanta moze (nie musi) wyslac prosbe o interpretacje do MSWiA. Istotne jest powolanie sie na wszystkie z tym zwiazane przepisy i dobre sformulowanie pytan. Niemniej i tak bedzie to interpretacja nie wiazaca, gdyz takowa moze byc wydana tylko w drodze rozporzadzenia lub ustawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.