Skocz do zawartości

Coachman Apex 300 bhs amerykańska przyczepa ze sliderami


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zakupiłem amerykańską przyczepę Coachman Apex 300 bhs 2019 

Strona producenta ze spacerem 3d https://coachmenrv.com/apex-ultra-lite/300BHS/9184

IMG20250519105335.thumb.jpg.91ae8f9cf486c49b3b01e3515678c3ce.jpg

Zdjęcia będę umieszczał sukcesywnie, bo na razie skupiłem się na jej przygotowaniu. Chciałbym, żeby temat posłużył też jako wskazówka dla innych, którzy będą przerabiali takie przyczepy, dopasowując je do warunków europejskich. Długość przyczepy to 10,5m z dyszlem, z racji rozsuwanych boków jest bardzo przestronna. Przyczepa ma napis ultra-light, więc waży ok 2700kh z dmc nieco poniżej 3,5t, co daje możliwość jazdy na b+e. Nacisk na hak to 300kg, także rozsądne minimum to duży amerykańskie suv typu Grand Cherokee, a optymalnie pickup. Mój ma 5t na haku i pneumatykę, ale w USA zalecają specjalny hak z systemem WDH, zobaczymy czy będę go potrzebował. Sam hak nie jest drogi, ale ciężki i co za tym idzie wysyłka z USA jest kosztowna.

Amerykańskie przyczepy są na "terenowej" ramie, wyraźnie wyższej niż europejskie. Ta akurat jest wykonana z kompozytów (lżejsza, cieplejsza, odporna na grad). Te tańsze wykonują z blachy trapezowej, podobnej jak u nas dachy. Z głównych różnic względem europejskich:

Rozmiar i waga. Jest przestronna ale ciężka, środek ciężkości mocno przesunięty do przodu, żeby zmniejszyć wężykowanie. Ma własne hamulce sterowane elektrycznie (standard w usa), podobnie rozwiązane jak u nas w ciężarówkach. W aucie ustawiam moc hamowania, aby przyczepa hamowała nieco mocniej niż auto (przydatne w górach), oraz mogę ręcznie płynnie nacisnąć hamulec przyczepy gdyby zaczęła wężykować. Podobno genialna sprawa, na razie mam za sobą krótką trasę, nie skupiałem się na tych różnicach. Przyczepa ma dwa elektrycznie wysuwane slidy, jeden w pokoju dzieci, drugi to kuchnia z sofą. Zwiększają one znacznie powierzchnię mieszkalną, wreszcie można się minąć idąc przez przyczepę. 

Klasyczny układ z łóżkiem małżeńskim z przodu, salonem i kuchnią w środku i sypialnią dzieci z tyłu. Ten wariant ma oddzielny pokój dziecięcy, bo standardowo są dwa podwójne łóżka piętrowe. Tu komfortowo śpi trójka, a mniej komfortowo czwórka dzieci. Górne łóżka mają ograniczenie wagowe do 136kg, trochę mnie bawi, że umieścili taką informację :P Dzieci mają swój tv, sporo szafek, ale mniej ustawnych niż europejskie. Sypialnia ma dwa wejścia, TV z salonu można odwrócić aby oglądać w łóżku. Salon to klasyczny stół i ławy do jedzenia, które można przerobić na spanie. Sofa też się rozkłada, ale spanie raczej dla mniejszych dzieci. Elementy wykonane ze sztucznej skóry są fatalnie niskiej jakości, łuszczy się po kilku latach. Kuchnia z grubym blatem, dwukomorowym głębokim zlewem, dużą lodówką zasilaną z gazu i AC. Kuchenka na trzy palniki z piekarnikiem gazowym, mikrofala w zabudowie. Łazienka na warunki europejskie bardzo przestronna, wysoki brodzik pozwala wykąpać małe dziecko. 

Na zewnątrz wielka markiza rozsuwana elektrycznie, nie trzeba podpierać. Wszystkie szyby szklane i przyciemnione. Roletki trochę toporne, bo na sznureczkach, w każdym oknie moskitiera. Kuchnia zewnętrzna z małą lodówką, grillem-płytą i zlewem. Fajna sprawa, nie trzeba smrodzić w środku, piwko też sięgasz bez wchodzenia do przyczepy. Przyłącze wody miejskiej w standardzie. Do tego zbiornik na wodę 190l i dwa zbiorniki na szarą i czarną, każdy po 130l. Jeden duży spust nieczystości, podłączasz tylko rurę spiro, żeby skierować do studzienki. Można otworzyć na stałe, jeżeli na kempingu jest infrastruktura. Pompa ciśnieniowa do wody, całkiem wydajna. Zewnętrzny prysznic, można opłukać stopy albo umyć psa. Ogrzewanie z gazu, tak samo ciepła woda. Ogrzewacz wody bardzo wydajny, podejrzewam że nie trzeba czekać na wodę, można wchodzić jedna osoba za drugą. W standardzie dwie klimy, jedna w sypialni, druga w salonie. Z tej salonowej rozprowadzenie do pokoju dzieci. Przyłącze elektryczne 2 fazowe 120v, bezpieczniki 50a. 

Co trzeba przerobić? Przede wszystkim wspomniane napięcie, najłatwiej wykorzystać transformator, który zmieni nasze 230v 50hz na 120v 60hz. W moim przypadku zamówiłem 2 szt 5000va. Z uwagi na małe zabezpieczenia na polach kempingowych zrobiłem sobie "potrójny" przedłużacz, aby skorzystać z trzech gniazdek, bo na jednym b10, to mi to nie poleci. Trzeci tor ma być na 230, którego też będę potrzebował. Większość elektroniki europejskiej działa, telefony, laptopy. Niestety, to co jest wyposażone w grzałkę na amerykańskim napięciu ma połowę mocy, więc suszarka do włosów już nie koniecznie daje radę, to samo wszystkie czajniki czy inne elektryczne agd. W moim przypadku zewnętrzna kuchnia została ogołocona z fabrycznej lodówki i grilla, więc będę dokładał nowe, na potrzeby których będzie trzecia linia, już bez zredukowanego napięcia. 

Przeróbka świateł. W lampach jest po jednej żarówce dwuwłóknowej, pozycja i stop, który jest kierunkiem. Przepisy wymagają żółtych kierunków, światła cofania i przeciwmgielnego. Najlepiej kupić drugie lampy i wykorzystać któryś z modułów do przeróbki sygnału, są takie adaptery wiązki haka, mam jedną zapasową, więc pewnie ją przerobię. Przy czym muszę wziąć sygnał z lamp aby zostawić oryginalną amerykańską wtykę 7 pin. Przez nią idzie sygnał do hamowania, z ciekawostek do działania tych hamulców potrzebny jest akumulator w przyczepie, jest on ładowany z auta. Wiele gwintów jest calowych o nietypowym skoku i nie da się tego zastąpić naszymi. 

Przyłącze wody miejskiej ma nietypowy gwint, trzeba zastosować adapter, ale chińczycy sprzedają takie drobiazgi za grosze, resztę można dobrać. Poskładałem sobie swój aby mieć od razu szybkozłącze do węża, regulator ciśnienia i filtr. Jak przetestuję, to wrzucę fotki

Co jest gorszego niż w europejkach? Coachmen APEX to taka średnia półka, może nawet średnia niższa, przy czym większość przyczep amerykańskich jest robiona tak, żeby były nie drogie i wygodne dla leniwych amerykanów. Są duże, przestronne, wygodne, możliwie zautomatyzowane (niektóre mają automatyczne systemy poziomowania, nie tylko elektrycznie wysuwane podpory). To co najbardziej rzuca się w oczy to fatalna jakość, sztucznej skóry (szczególnie sofa), kiepsko wykończona stolarka, wszędzie wkręty i zszywki. Szafeczki nie są zlicowane z frontem, co u nas jest standardem od lat. Zamknięcia szafek są na wcisk, bez dodatkowej blokady. Niektórzy zabezpieczają to dodatkowo na czas jazdy. O ile szuflady wysuwają się daleko, to otworzy do załadunku szafek są znacznie mniejsze niż ich wnętrze. Przez to nie da się np spakować w pudła z ikea i tylko wstawić do środka. Rzucające się w oczy siłowniki samochodowe, sam musiałem kilka dołożyć, bo czasem zastosowano jeden, tam gdzie powinny być dwa i jego mocowanie było wyraźnie sfatygowane. Mocowanie gniazdek w dykcie, nawet nie wytną równo otworów, tylko jakaś koślawa dziura i gniazdka przykręcone na odwal. Przy czym nie wyrywają dykty, bo same są tak słabe, że większość już pęknięta. Po kilku latach dwa siłowniki były do wymiany, ale mam wrażenie, ze nie wszystkie były oryginalne. W dalszym ciągu królują ciemne wnętrza, po 2018 już jest coraz więcej jasnych, ale to jednak trochę przytłacza. U mnie jest tak po środku, są szare. 

Czy jest europejska alternatywa? Kabe 10000 tl? Adria Alpina albo Astella 900. Wysuwany slider ma chyba tylko Tabbert, ale nie w rodzinnych konfiguracjach. Alpina 903 ht z podobnego rocznika wychodziła kilkadziesiąt tys drożej i było bardzo mało ofert. Miała co prawda alde, ale jednak znacznie mniej miejsca i brak oddzielnego pokoju dla dzieci. Sama przyczepa w USA kosztuje bardzo mało, niestety transport morki i kołowy jest drogi, bo nie mieści się do kontenera i jest za wysoka na typową lorę. Za taki model trzeba wyłożyć od 100 do 200 tys zł na gotowo, moja była bliżej dolnej granicy. Czy warto? Odpowiem jak zaczniemy ją użytkować na kempingu. Puki co bardzo mi się podoba, robi ogromne wrażenie z zewnątrz i wreszcie mieszczę się w drzwiach. W weekend pierwsze nocowanie, wrzucę foty wnętrza w kolejnych postach. 

 

 

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

Piękny zestaw, niech dobrze służy!

Podoba mi się że w pewnych aspektach nie ma kompromisów, tylko maksimum wygody, niestety stąd te kg i nie dla każdego mentalnie. Na szczęście w tym przypadku

4 godziny temu, theded napisał(a):

ultra-light, więc waży ok 2700kh z dmc nieco poniżej 3,5t, co daje możliwość jazdy na b+e.

 

Opublikowano

Przyczepa zacna, kwestia jeszcze odpowiedniej parceli na kempingu. Czy ona ma mover? bo jak sądzę ręczne jej przepychanie nie wchodzi w grę :blink:

 

5 godzin temu, theded napisał(a):

Z uwagi na małe zabezpieczenia na polach kempingowych zrobiłem sobie "potrójny" przedłużacz, aby skorzystać z trzech gniazdek, bo na jednym b10, to mi to nie poleci.

to jeśli gniazdka na kempingu w skrzynce będą zasilane z różnych faz, a tak się może zdarzyć, to może być niemały problem. :]

Opublikowano
5 godzin temu, theded napisał(a):

dwa zbiorniki na szarą i czarną, każdy po 130l. Jeden duży spust nieczystości, podłączasz tylko rurę spiro, żeby skierować do studzienki. Można otworzyć

Jestem ciekawy czy już myślałeś jak tę czarną wodę będziesz opróżniał na kempingu. 
 

Myślę że to może być pewnym wyzwaniem. 

Opublikowano



Przyczepa zacna, kwestia jeszcze odpowiedniej parceli na kempingu. Czy ona ma mover? bo jak sądzę ręczne jej przepychanie nie wchodzi w grę :blink:
 
to jeśli gniazdka na kempingu w skrzynce będą zasilane z różnych faz, a tak się może zdarzyć, to może być niemały problem. :]


Wcale nie, jestem elektrykiem, rozwiąże to tak, że podział na fazy byłby wręcz skazany.

Movera brak, brak też koła podporowego, tylko elektrycznie wysuwany slupek. Ewentualnie mam możliwość zamontowania haka z przodu auta, żeby poprawić manewrowowosc.

Wysłane z mojego CPH2581 przy użyciu Tapatalka



Jestem ciekawy czy już myślałeś jak tę czarną wodę będziesz opróżniał na kempingu. 
 
Myślę że to może być pewnym wyzwaniem. 


Podobno starcza na 2-3 tygodnie, a ja rzadko mam czas dłużej niż tydzień kempingowac. W domu spuszczę do studzienki, która mam przygotowana na taką okazję. Ewentualnie zrzut na kempingu, a jak słaby dojazd to na trasie, taki dla autokarów.

Wysłane z mojego CPH2581 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
19 minut temu, theded napisał(a):

Wcale nie, jestem elektrykiem, rozwiąże to tak, że podział na fazy byłby wręcz skazany

A jak będą tylko 2 gniazdka to będziesz łączył fazy?

Opublikowano

Zobaczymy w praniu, przyłącze do przyczepy jest 2 fazowe 120v. Zamontuję dwa trafo, każdy zasile oddzielną linia, jeżeli będzie taka możliwość. Treścia linia na 230v pod zewnętrzna lodówkę, grill i ewentualną suszarkę do włosów. Bez klimy to wszystko powinno polecieć z jednej fazy nawet, ale przy obciążeniu dobrze będzie podzielić. Chcę się przygotować na różne sytuacje.

Wysłane z mojego CPH2581 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

A ogrzewanie jak jest rozwiązane?

Opublikowano

Ładna stodoła

Niech dobrze służy

Opublikowano

Jak na kempingu chcesz zająć 3 gniazdka? Będziesz płacił 3x za prąd? A co z kempingami z wyznaczonymi parcelami, gdzie na parcele przypada 1 gniazdko? Będziesz na jakiejś listwie jechał?

Opublikowano

Listwa awaryjnie, ale generalnie 3 gniazdka właśnie. Z takimi tematami nie ma problemu, ewentualnie dopłacę. Bez kłopotu pozwalają mi Tesle ładować, często w cenie prądu.

https://photos.app.goo.gl/RMQPx3HbzUpHgse58

Na razie fotki tak, przez weekend ogarnę.

Wysłane z mojego CPH2581 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Jak to się mówi "Szacunek za podjęcie walki" :yes: :]

Jakie miejsca planujesz odwiedzać tak dużym zestawem? 

Opublikowano
17 minut temu, Tomii napisał(a):

Jak to się mówi "Szacunek za podjęcie walki" :yes: :]

Jakie miejsca planujesz odwiedzać tak dużym zestawem? 

10.5m bez movera, na pewno nudy nie będzie ani w czasie jazdy ani na kempingu. 

@theded a dodż w dieslu czy w benzynie?

 

Opublikowano
42 minuty temu, vrs napisał(a):

10.5m bez movera, na pewno nudy nie będzie ani w czasie jazdy ani na kempingu

Jak się gapie zlecą to taką przyczepę postawią w każdym miejscu, nie to co mover😁

Opublikowano
Jak to się mówi "Szacunek za podjęcie walki" :yes: :]

Jakie miejsca planujesz odwiedzać tak dużym zestawem? 
Wiem gdzie się na pewno zmieszczę. Camping Park Mazury, Binduga 69, Camp na Wydmie w Łebie. Nastawiam się na takie z uzbrojonymi parcelami.

RAM jest z hemi, podraswowany na 450 koni. Oczywiście z lpg, bo przy takiej przyczepie spalanie będzie 25-30l

Wysłane z mojego CPH2581 przy użyciu Tapatalka

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.