Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Podczas jazdy z przyczepą, lodówka włączona jest na 12V ale chłodzi słabiej niż na postoju gdy zasilana jest z gazu lub 230V.
Po kilku godzinach jazdy czuć , że radiator jest chłodny ale nie ma już na nim szronu i spływa woda.

Czy tak powinno być i podczas jazdy powietrze za mocno wychładza element grzejny ? Czy jest na to jakaś rada ?

Lodówka zasilana jest ze stabilizatora który niezależnie od napięcia zasilania podaje 12V. Podczas pomiarów napięcia na lodówce było 12V a pobierany prąd 14,5A co daje 174W.
Producent podaje 170W przy zasilaniu 12V  (190W przy zasilaniu 230V) więc moc pobierana przez grzałkę jest zgodna z danymi producenta. (model DOMETIC RML 8230)

 

Z góry dziękuje za rady i Wasze doświadczenie .

 

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)
  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

A jak się zachowuje na postoju przy zasilaniu 12V.

Opublikowano (edytowane)

Te wyniki pomiarów robiłeś przy zasilaniu - jak piszesz -ze stabilizatora zasilanego z sieci? Dokonaj takich samych pomiarów przy zasilaniu z instalacji samochodu na pracującym silniku. Jestem przekonany, że te pomiary będą zupełnie inne. Instalacja zasilania lodówki poczynając od akumulatora do lodówki winna mieć przewody o przekroju co najmniej 4 mm2, a najlepiej 6 mm2. U mnie taka 6 mm2 instalacja działa od 10 lat i często w czasie jazdy na kość zamarzają produkty. 

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Opublikowano

Zastanawiam się jak poradzi sobie przetwornica DCDC, która stabilizuje napięcie na Chińskich portalach są w granicach 100 zł  30A,

Wg opisu podnoszą napięcie od nawet 8 V do 13,8V, Przewód 2,5 powinien wytrzymać zwiększone obciążenie prądowe, bardziej boję się o wtyczkę i gniazdo. 

W tej chwili po podpięciu lodówki na 12v mam napięcie przy lodówce pomiędzy 10 a 11 V co przy rezystancji grzałki ok 1 Ohm daje 100 do 110W przy podniesieniu napięcia do 13,8V uzyskałbym około 190W czyli prawie dwa razy tyle a prądem 14 A przewód 2,5 można obciążyć. 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, AA73 napisał(a):

Zastanawiam się jak poradzi sobie przetwornica DCDC, która stabilizuje napięcie na Chińskich portalach są w granicach 100 zł  30A,

Wg opisu podnoszą napięcie od nawet 8 V do 13,8V, Przewód 2,5 powinien wytrzymać zwiększone obciążenie prądowe, bardziej boję się o wtyczkę i gniazdo. 

W tej chwili po podpięciu lodówki na 12v mam napięcie przy lodówce pomiędzy 10 a 11 V co przy rezystancji grzałki ok 1 Ohm daje 100 do 110W przy podniesieniu napięcia do 13,8V uzyskałbym około 190W czyli prawie dwa razy tyle a prądem 14 A przewód 2,5 można obciążyć. 

Taką przetwornicę nabyłem , radzi sobie doskonale. Tak jak podaje producent stabilizuje napięcie niezależnie od napięcia akumulatora. 

https://pl.aliexpress.com/item/1005007198118897.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.29.2afe1c24y81jTt&gatewayAdapt=glo2pol

Są też przetwornice na napięcie 13,8V, ale przy takim napięciu grzałka która ma 0,85OM, grzeje już z mocą 220W i nie wiem jak "długo wytrzyma" przy takiej mocy.

Wtyczka i gniazdko przeznaczone są na prądy 25A,(robiłem testy i się nie grzeje)  najsłabszym elementem jest  przewód od auto do przyczepy (2,5mm2) i na nim jest największszy spadek napięcia  w przyczepie i w aucie są już przewody 4 mm2.

1 godzinę temu, ed napisał(a):

Te wyniki pomiarów robiłeś przy zasilaniu - jak piszesz -ze stabilizatora zasilanego z sieci? Dokonaj takich samych pomiarów przy zasilaniu z instalacji samochodu na pracującym silniku. Jestem przekonany, że te pomiary będą zupełnie inne. Instalacja zasilania lodówki poczynając od akumulatora do lodówki winna mieć przewody o przekroju co najmniej 4 mm2, a najlepiej 6 mm2. U mnie taka 6 mm2 instalacja działa od 10 lat i często w czasie jazdy na kość zamarzają produkty. 

Testy były robione na pracującym silniku. Jakie jest u Ciebie napięcie na lodówce ? Może 12V to za mało.

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)
Opublikowano
25 minut temu, Yaca1966 napisał(a):

Taką przetwornicę nabyłem , radzi sobie doskonale. Tak jak podaje producent stabilizuje napięcie niezależnie od napięcia akumulatora. 

https://pl.aliexpress.com/item/1005007198118897.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.29.2afe1c24y81jTt&gatewayAdapt=glo2pol

Są też przetwornice na napięcie 13,8V, ale przy takim napięciu grzałka która ma 0,85OM, grzeje już z mocą 220W i nie wiem jak "długo wytrzyma" przy takiej mocy.

Wtyczka i gniazdko przeznaczone są na prądy 25A,(robiłem testy i się nie grzeje)  najsłabszym elementem jest  przewód od auto do przyczepy (2,5mm2) i na nim jest największszy spadek napięcia  w przyczepie i w aucie są już przewody 4 mm2.

Testy były robione na pracującym silniku.

Właśnie nad taką przetwornicą się zastanawiam i mam dylemat pomiędzy 12 a 13,8 czy grzałka wytrzyma, z drugiej strony napięcie w aucie podczas ładowania dochodzi do 14,5V, fakt po drodze są spadki napięcia na przewodach, ale wątpię czy producent przewidywał te spadki, szczególnie jak lodówka jest w kamperze i tam już takich długich przewodów nie ma.

Opublikowano

Producent podaje 12V 170W 230V 190W.  Przyjmując , że dopuszczalne napięcie sieci wynosi 230V +-10% to przy napięciu 253V grzałka będzie grzała z mocą 230W więc moc jej wzrośnie o 21%.  W przypadku zwiększenie napięcia z 12V do 13,8V moc rośnie z 170W do 225W a to już jest wzrost mocy 32% czyli prawie o 1/3.

Nie ma na razie jeszcze odpowiedzi czy słabe grzanie lodówki podczas jazdy jest wynikiem schładzania się grzałki, nierówności w czasie jazdy na zakrętach itp.

Zrobię jak doradził BUMERANG   2 godzinny test na postoju przy zasilaniu 12V jeśli się okaże ze lodówka chłodzi porządnie na postoju to zwiększenie napięcia z 12V do 13,8V nic nie wniesie.

Opublikowano
3 minuty temu, Yaca1966 napisał(a):

Producent podaje 12V 170W 230V 190W.  Przyjmując , że dopuszczalne napięcie sieci wynosi 230V +-10% to przy napięciu 253V grzałka będzie grzała z mocą 230W więc moc jej wzrośnie o 21%.  W przypadku zwiększenie napięcia z 12V do 13,8V moc rośnie z 170W do 225W a to już jest wzrost mocy 32% czyli prawie o 1/3.

Nie ma na razie jeszcze odpowiedzi czy słabe grzanie lodówki podczas jazdy jest wynikiem schładzania się grzałki, nierówności w czasie jazdy na zakrętach itp.

Zrobię jak doradził BUMERANG   2 godzinny test na postoju przy zasilaniu 12V jeśli się okaże ze lodówka chłodzi porządnie na postoju to zwiększenie napięcia z 12V do 13,8V nic nie wniesie.

Jak sądzę lodówkę masz tzw. DUŻĄ a jeśli tak to temat był tutaj wałkowany naście razy. Wniosek jest z tego tak naprawdę jeden. Podczas jazdy jedynym rozsądnym źródłem zasilania lodówki jest GAZ.

Możesz oczywiście drążyć temat dalej ale jak znam życie skończy się na tym samym. Reduktor MONO/DUO Control z Crash sensorem i GAZ ;)

 

Opublikowano
3 minuty temu, Bercik77 napisał(a):

Jak sądzę lodówkę masz tzw. DUŻĄ a jeśli tak to temat był tutaj wałkowany naście razy. Wniosek jest z tego tak naprawdę jeden. Podczas jazdy jedynym rozsądnym źródłem zasilania lodówki jest GAZ.

 

 

Tylko pojawiają się dwa problemy 1. czasami pęd powietrza zdmuchnie płomień. 2 przed tankowaniem trzeba stanąć wcześniej i wyłączyć pracę na gazie.

 

Opublikowano
Teraz, AA73 napisał(a):

Tylko pojawiają się dwa problemy 1. czasami pęd powietrza zdmuchnie płomień. 2 przed tankowaniem trzeba stanąć wcześniej i wyłączyć pracę na gazie.

 

Albo chce się mieś chłodno w lodówce albo nie. Wybór zawsze należy do użytkownika. Są producenci przyczep, którzy odpuścili podłączenie lodówki na 12V jak sądzę aby uniknąć niepotrzebnych reklamacji czy dyskusji z klientami.

Co do pkt.1 to nie spotkałem się z tym problemem. Dodatkowo nowe lodówki nawet jak płomień zgaśnie to automatyka będzie próbowała znów go zapalić.

Na tą chwilę nie ma skuteczniejszego zasilania dużej lodówki w trakcie jazdy niż gaz. A już takiej zainstalowanej w przyczepie tym bardziej.

 

Opublikowano

Czy można przyjąć taki wniosek, że skoro moc grzałki 12V lub 230 jest rzędu 190 W i wystarczy na działanie lodówki na postoju, to podczas jazdy moc grzałki jest niewystarczająca bo schładza ją opływające powietrze ?

Nie doczytałem w instrukcji informacji , że można jechać z lodówką na gaz. Płomień jest na tyle mały ze można go zdmuchnąć , a ponowne uruchomienie wymaga manualnego wduszenia pokrętła i elektronicznego odpalenia. Nie ma więc możliwości aby sama się ponownie uruchomiła.

Może są jakieś nowoczesne lodówki przystosowane do zasilania gazem podczas jazdy i dlatego nie mają już zasilania 12V.
 

W jakiej  lodówce stosujesz zasilanie gazem podczas jazdy ?

Opublikowano
7 minut temu, Yaca1966 napisał(a):

moc grzałki 12V lub 230 jest rzędu 190 W

To jest błędne założenie bo grzałka na 12V ma dużo mniejszą moc jak ta na 230V. W nowym Dometicu to 170W vs 250 W. Czyli ta na 230V jest prawie 50% mocniejsza.

9 minut temu, Yaca1966 napisał(a):

 Płomień jest na tyle mały ze można go zdmuchnąć

Próbowałeś jeździć na gazie czy to tylko Twoje przypuszczenia?

9 minut temu, Yaca1966 napisał(a):

Może są jakieś nowoczesne lodówki przystosowane do zasilania gazem podczas jazdy i dlatego nie mają już zasilania 12V.

Zapewniam Cię, że są lodówki "nienowoczesne", które bez problemu działają na gazie podczas jazdy, nawet te kilkunastoletnie. Jedyny wymóg bezpieczeństwa to reduktor z CS-em.

Dla mnie jedno jest pewne - duża lodówka na 12V działać wydajnie nie będzie. Bardziej podtrzyma temperaturę lub spowolni jej spadek niż ją obniży.

18 minut temu, Yaca1966 napisał(a):

W jakiej  lodówce stosujesz zasilanie gazem podczas jazdy ?

Dometic serie 10.

Opublikowano

Nie jechałem na gazie , natomiast bez problemu mogłem zdmuchnąć płomień.
Dometic ma przy zasilaniu 230V moc 190W a przy 12V 170W , podnosząc zasilanie do 13,8V mogę uzyskać moc 230W . Ale nadal nie mam odpowiedzi czy będzie wystarczająca podczas jazdy.  Czy tylko palnik gazowy da odpowiednią moc podczas jazdy a moc elektryczna jest wystarczająca tylko na czas postoju.

1 godzinę temu, AA73 napisał(a):

Właśnie nad taką przetwornicą się zastanawiam i mam dylemat pomiędzy 12 a 13,8 czy grzałka wytrzyma, z drugiej strony napięcie w aucie podczas ładowania dochodzi do 14,5V, fakt po drodze są spadki napięcia na przewodach, ale wątpię czy producent przewidywał te spadki, szczególnie jak lodówka jest w kamperze i tam już takich długich przewodów nie ma.

Przekonuje mnie Twoja teoria , że lodówka zastosowana w kamperze ma zasilanie praktycznie takie jak daje alternator więc musi być przewidziana , że takie otrzyma.

Zamówię i zamontuje przetwornicę na 13,8V i dam znać czy w czasie jazdy zdaje egzamin.

 

Opublikowano
57 minut temu, Bercik77 napisał(a):

Co do pkt.1 to nie spotkałem się z tym problemem. Dodatkowo nowe lodówki nawet jak płomień zgaśnie to automatyka będzie próbowała znów go zapalić.

Mi raz niestety się zdarzyło, a ponieważ lodówka jest już pełnoletnia to sama się nie odpaliła :-).

Ogólnie podczas jazdy nie jest źle,, ale mogło by być lepiej :-) dlatego myślałem o takim rozwiązaniu jak Yaca1966 testuje. 

Jeżeli testy pokażą dobrą prace na postoju to można jeszcze w czasie jazdy zastosować zasłony zimowe do wlotów lodówki, przynajmniej do pod blatowej czyli małej mam takie zasłony.

A jeszcze mam jeden pomysł aby zwiększyć przekrój kabli.

Ponieważ nie mam akumulatora nie wykorzystuję przewodu na pinie 10, aby nie było problemu z spięciem go z przewodem 9 myślę o zastosowaniu diody  schottky'ego, ponieważ na niej jest spadek 0,3 a nie 0,7. wtedy uzyskałbym 2x2,5mm przekroju.

Opublikowano (edytowane)
38 minut temu, AA73 napisał(a):

myślę o zastosowaniu diody  schottky'ego, ponieważ na niej jest spadek 0,3 a nie 0,7. wtedy uzyskałbym 2x2,5mm przekroju.

Dioda Ci nic nie da bo bez włączonej stacyjki będziesz miał podawane napięcie z akumulatora samochodu na lodówkę.  Bezpiecznie możesz połączyć same masy (PIN 11 i 13) lub jeśli nie wykorzystujesz zasilania z akumulatora samochodowego na postoju to prościej przerobić instalację w samochodzie tak aby podawała zasilanie na pin 9 i 10 po włączeniu stacyjki a w przyczepie zewrzeć te piny. Wtedy uzyskasz zwiększenie przekroju kabli z 2,5 mm2 do 5 mm2.

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.