Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Kolegów . Chce wymienić stary AGM na nowy aku lipefo4 . Posiadam zabudowę HYMER z oryginalnym modułem EBL 100 Electrobloc . Czy wystarczy wymontować stary AGM i założyć nowy , czy muszę coś jeszcze dokupić i zamontować . 🤔🤔

IMG_5324.jpeg

  • Odpowiedzi 340
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

W zasadzie nic już nie musisz; co prawda nie będziesz miał naładowanego do max tylko do 80% cirka, ale za to zwiększysz ilość cykli będziesz wykorzystywał  jakieś 60% pojemności w cyklu 20-80. Można  to nadrobić zwiększając pojemność, wszystko zależy od tego czy ma to być główne zasilanie czy awaryjne. Pozdrawiam Hermogenes

Opublikowano
19 minut temu, Hermogenes napisał(a):

W zasadzie nic już nie musisz; co prawda nie będziesz miał naładowanego do max tylko do 80% cirka, ale za to zwiększysz ilość cykli będziesz wykorzystywał  jakieś 60% pojemności w cyklu 20-80. Można  to nadrobić zwiększając pojemność, wszystko zależy od tego czy ma to być główne zasilanie czy awaryjne. Pozdrawiam Hermogenes

Czemu takie ograniczenia , jak ich uniknąć 🤔🤔

Opublikowano

Nie znam tego energobloku...

Ale myślę że nie zepsuję akumulatora LiFePO4 I raczej w długim czasie ale go doładuje do 95-99% więc bez paniki...

Napewno nie wykorzystasz 100% zalet LiFePO4, (przy takim osprzęcie), ale to i tak będzie dużo lepsze rozwiązanie niż jakikolwiek kwasowy...

Opublikowano

Nie wyobrażam sobie byś mógł uszkodzić alternator...

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, Arturo43 napisał(a):

Ladowanie mam głównie z solara , zastanawia mnie tylko czy nie spale alternatora w samochodzie?

Dla LIFEPO4 warto założyć ładowarkę DC DC która ograniczy prąd ładowania do np: 30A VICTRONA (są różne) bo można upalić bezpiecznik ładowania z alternatora to jest zazwyczaj 50Amperowy a i kable zasilające akumulator LIFEPO4 też mogą być za cienkie przy pustym ładowanym akumulatorze. Poza tym taka ładowarka jest niezbędna gdy w samochodzie jest tzw. "inteligentny alternator" bo nie chce ładować.  LIFEPO można zazwyczaj ładować prądem aż 1C.  Ładowarka naładuje do 100%.

 

Co prawda BMS akumulatora LIFEPO4 może ograniczyć prąd ładowania ale działa on z opóźnieniem i wcześniej pali bezpiecznik. Jego ograniczanie prądu ładowania polega na wyłączeniu akumulatora po przekroczeniu zadanej wartości, po chwili włącza, znów wyłącza i robi się prądowa czkawka. 

Edytowane przez Skwarek (wyświetl historię edycji)
  • szary11 zmienił(a) tytuł na Lifepo4
Opublikowano

Jeżeli poleci bezpiecznik...Trzeba wymienić na grubsze przewody i wstawić większy bezpiecznik...

(Można to zrobić od razu).

Z tego co przypuszczam nie masz "inteligentnego" alternatora, a wstawianie ładowarki DC/DC tylko po to by ograniczyć prąd ładowania akumulatora LiFePO4 to uważam za bzdurę 😞.

Opublikowano
4 minuty temu, Misio napisał(a):

Jeżeli poleci bezpiecznik...Trzeba wymienić na grubsze przewody i wstawić większy bezpiecznik...

(Można to zrobić od razu).

Z tego co przypuszczam nie masz "inteligentnego" alternatora, a wstawianie ładowarki DC/DC tylko po to by ograniczyć prąd ładowania akumulatora LiFePO4 to uważam za bzdurę 😞.

Też tak myślałem ale to był błąd.

Niedawno to przerabiałem w moim kamperku bez "inteligentnego alternatora". Zamontowałem LIFEPO4 280Ah włączyłem silnik i w aplikacji obserwuję prąd ładowania, prąd szybko osiągnął 60A i pyk nie ładuje, spalony bezpiecznik 50A. LIFEPO4 ma znacznie mniejszy opór wewnętrzny niż kawasiaki i żre prąd jak szalony (prawie jak zwarcie) choć naładowany był w 90%. Ten prąd w moim przypadku  idzie również przez energoblok i jakieś jego przekaźniki więc bezmyślne zwiększanie prądu groziło awarią. Można ominąć energoblok i ładować bezpośrednio lecz już bez jego automatyki i wskazań. Poza tym nie chciałem ciągnąć nowych znacznie grubszych przewodów przez cały samochód od alternatora do LIFEPO4. Założyłem ładowarkę 30A i ma to jeszcze jedną zaletę, że najpierw ładuje oba akumulatory dając do LIFEPO4 15A i po naładowaniu aku samochodu idzie pełne 30A.

Niektórzy w tym celu zamiast ładowarki montują pętlę z  kilkunastu  metrów przewodu i tak ograniczają prąd ładowania, mi ta doświadczalna metoda nie pasowała ;)

Opublikowano

Bardzo dziwne to co piszesz...

U mnie przy przewodach 16mm2 (około 4m od akumulatora rozruchowego do LiFePO4), nie jestem wstanie pociągnąć więcej z alternatora 150A, jak 50A gdy aku jest rozładowany (poniżej 20%), a gdy jest naładowany (powyżej 80%) prąd ładowania nie przekracza 20A... dlatego zakupiłem Oriona XS by móc mieć prąd ładowania na poziomie 50A...ale na pewno nie po to, by obniżyć przy LiFePO4 prąd ładowania (obniżenie prądu mocno zalecam przy akumulatorach kwasowych)...

U kilku znajomych (znam z 20kamperów które tak mają) też jest bardzo podobnie - oczywiście przy "starszych" alternatorach...

Oczywiście jeżeli:

14 minut temu, Skwarek napisał(a):

spalony bezpiecznik 50A

To jak pisałem, trzeba się nad tym pochylić, przeanalizować "drogę" prądu i wymienić na grubsze przewody...

Opublikowano

U mnie bez ładowarki dc/dc idzie 15, 18 max 20A z alternatora. Nie jest to wielki problem, alternator i instalacja nie cierpi. 

Jednak wolałbym 30-50A. W sumie nie wiem gdzie jest ten prąd ograniczany. Jumper 2019, 2.0 diesel 163KM. 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, maarec napisał(a):

W sumie nie wiem gdzie jest ten prąd ograniczany. Jumper 2019, 2.0 diesel 163KM. 

nie jest ograniczany - podejrzewam, ze masz tak jak ja: napięcie na alternatorze jest za niskie, żeby ładować skutecznie lifepo4. U mnie samochód obniża napięcie na alternatorze, zaraz po naładowaniu rozruchowego (o ile auto nie stoi miesiąc, to już po kilku minutach). Napięcie spada do 13 z groszami, a lifepo (w moim przypadku) powinien mieć 14,6V. (14.4 to taki standard). Sprawę załatwia Orion - podwyższa to napięcie do odpowiedniego do ładowania. POdobno u niektórych pomaga włączenie świateł, niektóre sterowniki podwyższają wtedy napięcie na alternatorze. Ale u mnie nie, tylko na czas ładowania rozruchowego ma podniesione napięcie.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, Arturo43 napisał(a):

Takie coś rozwiąże problem 🤔

IMG_5813.png

Nic o tym nie wiemy, czy wykrywa uruchomienie silnika a więc alternatora jeśli nie to wypompuje prąd z aku samochodowego do aku zabudowy i tyle. Można bawić się we włączniki i pamiętać, można tym sterować przez przekaźnik uruchamiany D+. Ale to komplikacja Orion to wszystko załatwia i z aplikacji ustawiasz typ ładowanego akumulatora dla odpowiedniej charakterystyki ładowania.

Ale wygląda nieźle, załącza się poprzez żółty kabel od zapłonu. Można spróbować ;)

Nie wiem czy masy (-) obu akumulatorów mogą być połączone bo w kamperach tak zazwyczaj jest, czy muszą być odizolowane. Na schemacie tego wyrobu są osobno.

 

 

Edytowane przez Skwarek (wyświetl historię edycji)
Opublikowano
W dniu 12.11.2024 o 00:09, Łza Włóczynutka napisał(a):

nie jest ograniczany - podejrzewam, ze masz tak jak ja: napięcie na alternatorze jest za niskie, żeby ładować skutecznie lifepo4. U mnie samochód obniża napięcie na alternatorze, zaraz po naładowaniu rozruchowego (o ile auto nie stoi miesiąc, to już po kilku minutach). Napięcie spada do 13 z groszami, a lifepo (w moim przypadku) powinien mieć 14,6V. (14.4 to taki standard). Sprawę załatwia Orion - podwyższa to napięcie do odpowiedniego do ładowania. POdobno u niektórych pomaga włączenie świateł, niektóre sterowniki podwyższają wtedy napięcie na alternatorze. Ale u mnie nie, tylko na czas ładowania rozruchowego ma podniesione napięcie.

U mnie zabawa w światła nic nie zmieniła, dalej mam ładowanie poniżej 20A. Fakt, że nie sprawdzałem napięcia ładowania.

dajcie namiar na tego oriona - jaki model ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.