janbas Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Witajcie.Proszę o poradę ,czy ktoś używa w przyczepie takiego urządzenia ?Jaki akumulator musi być [ile Amperogodzin] Czy co jakiś czas trzeba odpalać silnik, celem podładowania.Czy akumulator ma przez to krótszą żywotność. i.t.p. Pozdrawiam i dziękuję. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamkwiatek Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Pewnie chciałbyś zasilać tym laptopa? Zadziała ale szybko padnie akumulator, ponieważ przetwornica nie pracuje ze 100 % sprawnością, coś zawsze się grzeje, choćby zasilacz laptopa. Trzeba zrobić eksperyment w domu i zobaczyć na ile dany akumulator wystarczy. Może zadziała parę godzin ale warto mieć na wszelki wypadek+ jakikolwiek drugi akumulator w zapasie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balthur Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Mam taki, ale jeszcze nie używałem. Zrobę próby w przyszłym tygodniu i dam znać. Wiem, że bez obciążenia pobiera ok. 0.5A. Im większa pojemność aku, tym dłużej będzie działać, dopóki napięcie na aku nie spadnie do ok. 10,8V. Szcegóły po próbach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szantymen Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Używam w samochodzie spisuje się bardzo dobrze. Jednak mój ma zabezpieczenie na spadek napięcia. Używałem go na jachcie nie pamiętam jaki był akumulator około 50Ah, wystarczał na 3 dni światło 2 lampki, ładowanie komórek, laptop godzina dzienni. Kiedy słaby był akumulator odłączał się i piszczał. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irek w Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Mam tez ,1000v i kupiłem zarówki 1wat-owe ale troche lipowate,jak 2-wie się zaswieci to mozna się znalezdz w przyczepie ,ale ogólnie mysle że wystarczy tyle swiatła,i aku na dłużej starczy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chałek Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Mam przetwornicę 1000W 12/230V akumulator w przyczepie 72 Ah, w samochodzie taki sam. Odłączenie prądu z samochodu poniżej 11,5V (naładowany aku ma zawsze troche więcej), odłączenie prądu z aku przyczepy 10,5. Mam tez prostownik doładowyjący kumulatory na postoju w razie podpiecia do sieci, akumulatory ładują sie także w czasie jazdy. Odbiorniki: oświetlenie wewnetrzne przyczepy (kilka żarówek) lodówka (tylko w czasie jazdy, potem na gazie), pompka wody, grzałka ciepłej wody (150W 230V). Jak co drugi dzień przejechałem gdzieś autem to nie było mowy żeby prądu brakło, ale kiedyś zrobiłem test i podłączyłem do takiego akumulatora pompke wody 400W, oczywiście przez przetwornicę. Pochodziło 4 h i przetwornica odcieła prąd. Napięcie było w akumulatorze na niskie żeby rozrusznik ruszył. Ale to tylko taka próba była. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2mirek2 Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 400 W to przy 12V 33 ampery. Cztery godziny to 132 amperogodziny. Akumulator musiał by mieć ok 160Ah. Cud że Ci tak długo chodziła. A może jednak mniej. Koledzy piszą o przetwornicach 1000W. ale pamiętajcie że to jest wynik prądu chwilowago tzw. max. A prąd pracy jest zawsze o 100% od niego mniejszy, tzn. 500W. Na aku 75 Ah. można podł. urządzenie powiedzmy o mocy 120W - 10A Na około 5- 6 godzin. Potym czasie aku jest całkowicie rozładowane. Do oświetlenia polecam lampki jarzynowe - świetlówki . Najczęściej sprzedawane są o mocy 8 i 12 W. A oto link do żarówek 12V. Na pewno warto kupić! http://www.sun-technology.com.pl/sklep/index.php?id=products&page=1&order=Title&ordertype=ASC&category=13 Pobierają stosunkowo mało prądu, za to sa bardzo wydajne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chałek Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Jak najbardziej sie zgadzam z Twoimi wyliczeniami 2mirek2. Rzeczywiście to tak wychodzi, ale trzeba wziąść pod uwagę jedną rzecz. Zacznijy od tego, że jak przykład dałem zły przypadek. W czasie wakacji naszymi odbiornikazmi prądu są światła, ladówka, telewizor i ewentualnie grzałki. Mój przykład był z silnikiem elektrycznym, a to zmienia postac rzeczy. Silnik pobiera prąd w ilości podanej na tabliczce dopiero przy maksymalnym obciążeniu. Żarówka 100W pobiera właśnie 100W. Silnik 400W może pobierać np 250W. bo np. nie dostał pełnego obciążenia. W silnikach spalinowych jest ta sama zasada: nie wykożystujemy pelnej mocy. Rzeczywiście doałem z tym przykładem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szary11 Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Na aku 75 Ah. można podł. urządzenie powiedzmy o mocy 120W - 10A Na około 5- 6 godzin. Potym czasie aku jest całkowicie rozładowane. Nie bardzo się tu zgodzę. Wg tego co zaobserwowałem u siebie jest tak: - mam przetwornicę 100W. Po załączeniu bez obciążenia pobiera 0,2A - podłączam do niej laptopa ciągnącego 80W. Obciążą to aku na 3,3-3,6A - niemniej po około 4h użytkowania prąd na aku spada do około 11,8-12V i przetwornica przestaje pracować (rozłącza pobór prądu). - Akumulator 80Ah Ale nie jestem biegłym elektrykiem, nie umiem tego tłumaczyć, potrafie tylko zebrać dane Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balthur Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Zgadza się. Twoja przetwornica posiada zabezpieczenie przed głębokim wyładowaniem akumulatora i rozłącza zasilanie przy ok.10,5V. Poza tym przetwornica nie może pracować wydajnie przy bardzo obniżonym napięciu. I tak ma dość trudne warunki pracy. W nazwie jest napisane 12V100W, a nie np.6V/100W. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szary11 Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Twoja przetwornica posiada zabezpieczenie przed głębokim wyładowaniem akumulatora i rozłącza zasilanie przy ok.10,5V Przy laptopie rozłącza przy ok. 12V. Ale jak podłącze jakąś ładowarke do komórki, lub coś innego małej mocy działa dłużej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2mirek2 Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 - podłączam do niej laptopa ciągnącego 80W. Obciążą to aku na 3,3-3,6A To nie jest tak drogi kolego. Ampery wylicza się następująco- moc- w tym przypadku 80W dzieli sie przez napiecie, a więc przez 12V . A to daje nam 6.6 Amper w okresie, ale nie 3.3 3,6. Cociaż laptop też ciągnie różnie w zależności od obciążenia procka. I słusznie zauważyli tu moi szanowni poprzednicy że stałe obciążenie to ma żarówka albo grzejnik. Trzeba również pamiętać że jak obciążenie-a są różne to producent podaje zawsze to najwyższe. Również rozpatrując jak długo nasz aku będzie działał trzeba wziąść pod uwagę, nie tylko ,, wagę "naszego aku ile AH on ma, ale też jaki jest wiek tego akumulatora. Nowy to co innego a trzy, cztero letni co innego pięć lat to prawie max co może taki pociagnać. Zależy to od fabryki, ale też od nas samych. Mianowicie, czy eksploatowaliśmy go bardzo intensywnie, czy też sporadycznie. A jeżeli to czy był on regularnie podładowywany. Jak 0 2 lata to nie rzadziej jak raz na 3-4 m-ce. Jak starszy to nie rzadziej jak 2-3. Ważne też jakim prądem się go ładuje. Przyjmuje się że standart to 1/10 pojemności, ale trzeba wiedzieć, że czym mniejszym prądem go będziemy ładować to pociągnie on nam dłużej. Znam przypadki że nawet do 8 lat. Mowa tu oczywiście o aku kwasowych standartd tzw. ołowiowych. Sa również aku zasadowe które działaja nawet do lat 20-stu. A srebrowe jeszcze dłużej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJoe Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 przetwornica przetwornicy nie jest równa. Jedna przy spadku napięcia wyłącza się inna tylko piszczy. Jedna wyłączy się przy spadku napięcia do 11,5V inna przy 10V. Najlepiej w domu sprawdzić. Podepnij w samochodzie przetwornice podłącz żarówką np. 100W i zobaczysz po jakim czasie przetwornica się odłączy i przy jakim napięci. I sprawdzisz przy okazji do jakiego stopnia rozładuje akumulator, czy jeszcze da rade odpalić silnik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2mirek2 Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Taki sposób to świetny test dla naszego akumulatora. Wtedy to, żemy sprawdzić co mamy i ile w nim jest jeszcze mocy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szary11 Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 moc- w tym przypadku 80W dzieli sie przez napiecie, a więc przez 12V . A to daje nam 6.6 Amper w okresie, ale nie 3.3 3,6. Cociaż laptop też ciągnie różnie w zależności od obciążenia procka. Takie mam wskazania na centralce (panelu sterowania od baterii słonecznej) w przyczepie. Pokrywa się ono też z marketowym miernikiem. I dane te są z wieczornego użytkowania kiedy solar nie ładuje. Aku nowy, kupiony na wakacjach, głębokiego rozładowania i ładowany jest przez solar 38W. Czyli niskim napięciem. Cuż mogę dodać... czemu wkazuje mi tak a nie tak jak Ty mówisz? Nie wiem Nie znam się na tym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.