Skocz do zawartości

Jaki akumulator do napędu mover


bigtomi

Rekomendowane odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, do kabiny zelowy lub AGM. Niektórzy dla bezpieczeństwa dodatkowo pakują akumulatory w szczelne skrzynki z odprowadzeniem gazów na zewnątrz.
Ja polecam Trojan AGM głębokiego rozładowania. Służy kilka lat w przyczepie i do napędu pontonu. Staram się ładować od razu po użyciu a poza sezonem trzymam na podtrzymaniu w garażu.

Dodam, że akumulatory rozruchowe odpadają np ostatni link Varta AGM. Kilkanaście głębokich rozładowań i po aku. Sam tak "dorżnąłem" akumulator co prawda już dość stary, kilkuletni.



Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LiFePO4 obecnie do rozważenia. Jestem pod wrażeniem stosunkowo niskiej wagi. Mam do roweru 48V 960Wh waży ok.6kg a AGM Trojan 12V 100Ah co daje jeśli dobrze liczę porownywalne 1200Wh - waży jakieś 27kg..


Wysłane z mojego 2201123G przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest instrukcja od moveru 

 MichuP myślałem  że do rozruchu będą najlepsze bo mower bierze duży prąd tak jak przy rozruchu samochodu rozrusznik  też pobiera dużo prądu mam zmierzone jazda przyczepą na prostym bierze od 45-60Amper a jak teren  jest nie równy  to do 100A  i dlatego myślałem o akumulatorach kwasowo ołowiowych a LiFePO4 to cena 2tyś

a co o tym myślicie  https://swiatbaterii.pl/akumulatory-zelowe-agm/36979-green-cell-agm-vrla-12v-80ah-bezobslugowy-akumulator-do-lodzi-melexa-kampera-wozka-kosiarki.html?gclid=Cj0KCQjwuZGnBhD1ARIsACxbAVhxC0wQkWhbQAhXiOP_f_9AG5XbXiCYz83pd_pMuchD7GC4hB8SeigaAgGPEALw_wcB

Type ENDURO
®
EM505FL
Gebruikersspanning 12 Volt DC
Gemiddeld stroomverbruik 40 Ampère
Maximum stroomverbruik 140 Ampère
Zendfrequentie afstandsbediening 868MHz
Interne accu afstandsbediening 3,7V 1600mAh
Snelheid Ca. 15cm per Seconde
Gewicht (2 motoren set) Ca. 33kg (excl. accu)
Toegelaten totaalgewicht enkelasser (2 motoren) 2000kg (1750kg bij 18% helling)
Toegelaten totaalgewicht dubbelasser (2 motoren) 2000kg (1750kg bij 18% helling)
Toegelaten totaalgewicht dubbelasser (4 motoren) 3000kg (2350kg bij 18% helling)
 
Edytowane przez bigtomi (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tych 140A chwilowego poboru AGM 80Ah da radę. AGMy można spokojnie obciążać prądem 3c czyli w tym przypadku 240A.
Co do tego akumulatora z linka cena jest dobra, spora zniżka pytanie dlaczego?

Jeszcze tak się zastanawiam, jeśli akumulator ma być tylko do movera to może nie warto kupować aku głębokiego rozładowania. W praktyce u siebie mam max ok 5Ah zużycia po kilkunastu minutach manewrowania.
Jeśli aku ma być używany do zasilania przyczepy, silnika łódki , do współpracy z PV czy co tam jeszcze wtedy powinien być głębokiego rozładowania.
No i poruszona wyżej kwestia bezpieczeństwa. Może nie ma co oszczędzać za bardzo i kupić akumulator renomowanej firmy?

W innym wątku wkleiłem linka do poradnika budowy campervana autorstwa "KapitanaPrzyczepy". Jest tam rozdział dot akumulatorów i porównanie kosztów zakupu aku/ 1 cykl ładowania.
https://bit.ly/3gPeOAz




Wysłane z mojego 2201123G przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, nie mam większego doświadczenia z różnymi producentami akumulatorów. Tym bardziej głębokiego rozładowania, AGM , żel itp. Nie ekperymentowalbym z mniej znanymi markami przy wydatku 1-2kPln choć wiadomo zawsze może trafić się perełka. Na znanym portalu ciężko coś wybrać bo ludzie najczęściej kupują po prostu tanio i nie ma co sugerować się liczbą zamówień.
Jak szukałem dla siebie z myślę o moverze, zasilaniu przyczepy, PV i łódki, to był to AGM lub żelowy głębokiego rozładowania do montażu wewnątrz kabiny, firmy Yuasa, Bosh, Centra/Exide itp. Teraz pewnie myslałbym o LiFePo ze względu na wagę.

Proponuję przejdź się może do jakiegoś specjalistycznego sklepu po prostu pogadać co warto wziąć. Może uda się pogadać z fachowcem i trafi się jakaś promocja.
Ja tak trafiłem na Trojana, dostałem go z dużym upustem i dowiedziałem się przy okazji że jest to jeden z czołowych (nie pamiętam czy największy) producentow akumulatorów trakcyjnych z USA. Jestem zadowolony po 5 latach i śpię w przyczepie spokojnie.
Po zakupie akumulatora, kolejny temat rzeka to ładowarka.



Wysłane z mojego 2201123G przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Ja bym szedł w LiFeP04.  Nawet 50Ah Ci wystarczy. Przy 80Ah to już z dużym zapasem. Taki 50Ah możesz więcej energii zużywać niż 100Ah AGM. Niecałe 6kg wagi oznacza zabranie do chaty w razie potrzeby na zimę i naładowanie w każdej chwili.

image.png.9d31728bf9c74240468b310392f16b1a.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, PeeN napisał(a):

Ja bym szedł w LiFeP04.  Nawet 50Ah Ci wystarczy. Przy 80Ah to już z dużym zapasem. Taki 50Ah możesz więcej energii zużywać niż 100Ah AGM. Niecałe 6kg wagi oznacza zabranie do chaty w razie potrzeby na zimę i naładowanie w każdej chwili.

image.png.9d31728bf9c74240468b310392f16b1a.png

W lifepo4 istotny jest ciągły prąd rozładowania. Te 50A dla większości moverów to stanowczo za mało. Lifepo4 musi mieć minimum 80-100A (w zależności od movera) ciągłego prądu rozładowania do zasilania movera. Trzeba  zwracać na to uwagę

2 minuty temu, rolf napisał(a):

Trzeba tylko zwrócić uwagę na prąd rozładowania. Mam dokładnie tyle, 50Ah i 50A ciągłego. Mover potrafi pociągnąć 80-120A. 80Ah ma już prąd 100A. 

Otóż to. Więc aku z prądem 50A się nie bardzo nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, PeeN napisał(a):

Taki 50Ah możesz więcej energii zużywać niż 100Ah AGM

Bez uszczerbku dla trwałości (liczby cykli) podobne ilości można z takich aku pociągnąć (ok. 500Wh), tyle że i tak LiFePo 4 zapewni tych cykli sporo więcej.

Poza wagą i w/w przewagą LiFePo4 jest to że napięcie w przedziale rozładowania "roboczego" nie spada w miarę rozładowywania i jest to do mniej więcej 80-90% rozładowania, cały czas ok. 12,8V.

Jeśli budżet pozwala, nie brać protezki typy 50 Ah, tylko 80kę lub 100-kę, i finalnie wykorzytywać nie tylko do movera, ale i jako źródło pokładowe do innych celów. 

Z LiFePo4 enerblocki są wykonane w przyzwoitym standardzie. Z kolei często oferowane najtańsze pod marką Volt można odpuścić, ale "wyższe" bywają dość przyzwoite (100Ah z prądem 100A - raczej nie brać, 100Ah z prądem 150A - już znośny). Rozstrzał jest spory. 

Np.  JLFP12-80B.pdf (enerblock.pl) Solidna 80ka, z prądem stałym 80A, chwilowym do 240A, za tę cenę można też znaleźć solidną "setkę" z innych firm.

Akumulator LiFePO4 Green Cell 12V 12.8V 80Ah do paneli solarnych (swiatbaterii.pl) Ma 100A stałe, 150A chwilowe 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, czyś napisał(a):

I co ciekawe, wymiary jak 50Ah i wagę jak 100Ah.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rolf napisał(a):

I co ciekawe, wymiary jak 50Ah i wagę jak 100Ah.

 Akurat w LiFePo4 wymiary są zwodnicze, wszystko zależy od pudła, i wymiarów ogniw pod daną pjemnosć. W niektórych jest jeszcze sporo miejsca "pustego" albo z jakimiś wypełniaczami. Wiadomo, że do 12.8V musi być ta sama liczba ogniw (4 albo 8), ogniwa o różnej pojemności mają różne wymiary i wagę. A pudło? Czasem opłąca się nie dublować zamówień, wchodzą w pudło od 50-ki to ok, mniejsze=tańsze.

A że cięższy? To już od ogniw zależy.

Lepiej LiFePo4 zbytnio do trzewii nie zaglądać, bo czasem można się załamać, nawet te renomowane, od środka wyglądają trochę jak jakieś druciarstwo, pakiety zwinięte w całość taśmą itp., pustki dopchane jakimiś paskami pianki/styro. Klucz to jakość ogniw, połaczeń i BMSa  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.