Skocz do zawartości

Wiązka 13 pin wewnątrz przyczepy -Elektrycy pomocy!


Michoos

Rekomendowane odpowiedzi

Busbar łączy wszystkie śruby. Te listwy dają niezależne tory izolowane od siebie.
W danym torze wykręcasz śrubkę, nakładasz oczka od iluś tam przewodów, wkręcasz - połączone. Potrzebujesz więcej - robisz mostek na dwóch sąsiednich torach.
Dla mnie plusem że nie jest to na wsuwki (konkektory).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady. Temat ogarnięty choć nie na 100%. Muszę wymienić mocowania na całej listwie. Mam jeszcze pytanie o 1 połączenie.

Aktualnie masa od zasilania 12v po zapłonie ( kluczyku) jest odłączona tzn tak było do tej pory odkąd jestem właścicielem przyczepy. Oznacza to, że jak tylko podłączę przyczepę do samochodu, ta ciągnie prąd z aktu holownika bez względu na włączony czy wyłączony zapłon.

Jeśli podłączę masę od 12v po zapłonie to stałe zasilanie 12V nie będzie pobierać prądu z samochodu przy wyłączonym zapłonie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz podłączone stałe zasilanie 12 V - to to jest stałe, nie zależnie czy włączysz stacyjkę czy nie ,  prąd płynie prosto z akumulatora auta do przyczepy ,ale żeby nastąpił pobór musi być odbiornik  , i ten odbiornik np: żarówka musi mieć połączenie z masą auta , czyli przez gniazdo lub przez hak (jeden pin w gnieździe ma połączenie z masą auta, hak jest przykręcony do ramy auta więc też z masą) ,żeby był pobór musi być zamknięty obwód pomiędzy + a - .

Podłączenie 12V po stacyjce ,prąd popłynie tylko gdy włączysz stacyjkę ale żeby nastąpił pobór musi, jak wyżej ,być odbiornik podłączony do masy auta . 

Czyli, jeżeli pod stałym 12 V masz podpięty jakiś odbiornik i on łączy się z masą auta to prąd płynie gdy tylko  podłączysz przyczepę kablem .

12 V po stacyjce płynie tylko gdy włączysz stacyjkę  i odbiornik ma podłączenie do masy auta.

Niektóre urządzenia w przyczepie np: lodówka musi mieć osobne podłączenie 12V i osobną masę poprowadzoną bezpośrednio z samochodu przez gniazdo i ta masa nie może być podłączona gdzieś w przyczepie do jej masy  .

 

Edytowane przez jackvoyager (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie załapałem do końca tematu zasilania 12v. Czy mogę mieć tylko zasilanie 12V po zapłonie czy musi być stałe + po zapłonie?

wczoraj musiałem zostawić zestaw na kilka godzin - przez nieuwagę zostawiłem podłączony do samochodu - Aku trochę się zgrzał. 

Przy okazji mam pytanie o długość przewodu po podpięciu do auta. Na moje jest za długo i ryzykuję  przetarcie lub zerwanie. Z 2 strony nie mogę go owinąć wokół zaczepu bo zerwę jeśli zaczep „rozciągnie” się. Czy wg was długość jest właściwa?

IMG_0664.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełóż go przez pętlę z linki i zwis się zmniejszy. Jeżeli masz prawidłowo wykonaną instalację 13 pin, to nic nie powinno się dziać. Widocznie miałeś włączony jakiś odbiornik w przyczepie, bo - jak już wspomniałem -  po wyłączeniu stacyjki lodówka musi zostać wyłączona z zasilania. W jej zasilaniu winien być przekaźnik sterowny przez napięci po stacyjce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wtyczce 13-pin są 2 niezależne obwody zasilania do przyczepy 12V DC "stałe" (cały czs obecne na haku, nawet kiedy silnik holownika nie pracuje/zapłon jest wyłaczony) i 12 V DC "po stacyjce", czyli załączane do piwro z chwilą włączenia zapłonu w holowniku. Lodówka powinna być podłączona tylko pod to drugie ("plus po stacyjce"). Stały plus służy z założenia tylko do zasilania oświetlenia/pompek w przyczpie z aku holownika. Jeżeli faktycznie lodówka nadal działa i rozładowuje aku na postoju, to jest coś źle podłączone/poprzepinane pod "stały" plus. Zasada - grzałka 12V m służyć tylko podtrzymaniu chłodzenia podczas jazdy przy pracującym silniku, krótkie postoje typu tankowanie, przetrącenie czegoś po drodze, do ok. godziny gdy w lodówce nie ma typowych mrożonek, to ok, nic się z tym raczej nie robi, dłuższe postoje "ogarnia" się z gazu (czyli: zatrzymujesz się, odpalasz lodówkę na gazie, potem przed ruszeniem w drogę wyłaczasz zasilanie gazowe, lodówka pracuje na 12V z pracującego holownika) lub np. na dłuższym promowaniu - z zewn. zasilania 230V AC (na promach mają nawet zasilanie 3-fazowe 400V do podtrzymania pracy chłodni samochodowych).

Najłatwiej zacząć od haka - jak widzę na foto masz fabryczny. Trzeba sprawdzić jakie wiązki są zapięte na wyjście haka - nie wszystkie i fabryczne, i akcesoryjne instalacje miały 13PIN z pełnym zasilaniem na przyczepę, czasem wiązki wymagały rozbudowy. 

Jeżeli przu "plusie po stacyjce" z haka masz zasilanei inne niż lodówa odbiorniki, lub lodówkę zasilaną ze "stałego plusa" to ktoś coś motał i przepinał w przyczepie (np.  najprostrze motanie - zamiana pinów we wtyczce przyczepy pomniędzy stałym plusem i plusem po stacyjce).

Trzeba to sprawdzić, żeby nie narobić sobie problemów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Michoos napisał(a):

Chyba nie załapałem do końca tematu zasilania 12v. Czy mogę mieć tylko zasilanie 12V po zapłonie czy musi być stałe + po zapłonie?

wczoraj musiałem zostawić zestaw na kilka godzin - przez nieuwagę zostawiłem podłączony do samochodu - Aku trochę się zgrzał. 

 

Ja mam tak wykonane podłączenie dla przyczepy , że żaden prąd do niej  nie płynie gdy silnik auta nie pracuje .

Pozbyłem się w ten sposób problemów z pamiętaniem że trzeba na postoju iść i wyłączać lodówkę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, jackvoyager napisał(a):

Ja mam tak wykonane podłączenie dla przyczepy , że żaden prąd do niej  nie płynie gdy silnik auta nie pracuje .

Pozbyłem się w ten sposób problemów z pamiętaniem że trzeba na postoju iść i wyłączać lodówkę.

 

Jak jest zrobione zgodnie ze sztuką to nie trzeba pamiętać o żadnym wyłączaniu lodówki. Oczywiście jak nie chcesz żeby się żarcie zagrzało to i tak musisz przełaczyć rodzaj zasilania. Wystarczy poczytać co wyżej @czyś i @ed piszą i nic więcej w temacie nie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.06.2023 o 11:57, czyś napisał(a):

We wtyczce 13-pin są 2 niezależne obwody zasilania do przyczepy 12V DC "stałe" (cały czs obecne na haku, nawet kiedy silnik holownika nie pracuje/zapłon jest wyłaczony) i 12 V DC "po stacyjce", czyli załączane do piwro z chwilą włączenia zapłonu w holowniku. Lodówka powinna być podłączona tylko pod to drugie ("plus po stacyjce"). Stały plus służy z założenia tylko do zasilania oświetlenia/pompek w przyczpie z aku holownika. Jeżeli faktycznie lodówka nadal działa i rozładowuje aku na postoju, to jest coś źle podłączone/poprzepinane pod "stały" plus. Zasada - grzałka 12V m służyć tylko podtrzymaniu chłodzenia podczas jazdy przy pracującym silniku, krótkie postoje typu tankowanie, przetrącenie czegoś po drodze, do ok. godziny gdy w lodówce nie ma typowych mrożonek, to ok, nic się z tym raczej nie robi, dłuższe postoje "ogarnia" się z gazu (czyli: zatrzymujesz się, odpalasz lodówkę na gazie, potem przed ruszeniem w drogę wyłaczasz zasilanie gazowe, lodówka pracuje na 12V z pracującego holownika) lub np. na dłuższym promowaniu - z zewn. zasilania 230V AC (na promach mają nawet zasilanie 3-fazowe 400V do podtrzymania pracy chłodni samochodowych).

Najłatwiej zacząć od haka - jak widzę na foto masz fabryczny. Trzeba sprawdzić jakie wiązki są zapięte na wyjście haka - nie wszystkie i fabryczne, i akcesoryjne instalacje miały 13PIN z pełnym zasilaniem na przyczepę, czasem wiązki wymagały rozbudowy. 

Jeżeli przu "plusie po stacyjce" z haka masz zasilanei inne niż lodówa odbiorniki, lub lodówkę zasilaną ze "stałego plusa" to ktoś coś motał i przepinał w przyczepie (np.  najprostrze motanie - zamiana pinów we wtyczce przyczepy pomniędzy stałym plusem i plusem po stacyjce).

Trzeba to sprawdzić, żeby nie narobić sobie problemów. 

Dzięki - sporo mi rozjaśniłeś. Sprawdzę jak rozbudowaną mam wiązkę na wyjściu z auta. Pin-y od 12v (+ i masa) są na pewno uzbrojone w gnieździe przy haku, Podobnie przy wtyczce do haka. Zauważyłem natomiast, że ktoś celowo wypiął w przyczepie masę od 12v po zapłonie. Nie kumam idei takiego zabiegu. Z powyższego rozumiem, że lodówka powinna działać tylko przy 12v po zapłonie. W przyczepie mam też dodatkowy akumulator do zasilania moover-a oświetlenia i zakładam, że lodówka też może ciągnąć prąd z aku? Mówimy o sytuacji gdyż jest przełączony na symbol akumulatora -tak też ustawiam podczas drogi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Pomocy (!)
Przerabiam instalację dwuwtyczkową (anglik) na jeden 13-pinowy wtyk. Wydawało mi się, że już w tym zakresie "wiem wszystko" a jednak... zderzyłem się ze ścianą.
Mam w przyczepce 2 zestawy bezpieczników do których podłączone były kable- czarny kabel do jednego (6 bezp.), drugi - szary do drugiego (4 bezp.)
Doszedłem do momentu gdzie na pinie nr 2 wtyku z kablem szarym był podłączony niebieski przywód idący do bezpiecznika, z którego następnie wychodzą 2 przewody brązowo-niebieskie:

Co tam należy podłączyć i z którego pinu 13- stykowego złącza?
Nie mam ani skrawka schematu z przyczepy....

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

 

Bezpieczniki.jpg

Edytowane przez Janusz63
wstawienie zdjęcia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedna zagadka...przepraszam, że osobny post dotyczący jakby tego samego wątku ale nie mogę poprzedniego edytować.
Chodzi o masę. Z tego 7-pinowego wtyku na szarym kablu idzie białym przewodem 2,5mm masa która w przyczepce łączy się z 2 przewodami (cieńszymi) biało-pomarańczowymi.
Którą masę ze złącza 13 pinowego tam podpiąć?

Z góry dziękuję za wsparcie

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.