Skocz do zawartości

Opuszczam Polskę - VANLIFE - Budowa przyczepy kempingowej od podstaw


marcinvanlife

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, 

Po 30 paru latach Życie w Polsce totalnie mnie zmęczyło. Dojrzałem w końcu do decyzji o wyprowadzce i nie patrzeniu za siebie. Aby zrealizować ten cel i zmienić swoje życie podjąłem decyzję o życiu w formie Vanlife. Mam świadomość, że to oczywiście nie jest super łatwe ale w moim przypadku konieczne abym mógł na nowo odnaleźć i zrozumieć kim jestem, jakie marzenia chcę spełnić i znaleźć szczęście, którego nie czułem od dawna. 

Od dłuższego czasu przyglądam się tematowi budowy Valife i życia na pełen etat w Campervanie lub przyczepie kempingowej (jedno i drugie zbudowane od podstaw). 

Przez ostatnie 2 miesiące robię dogłębny research i rozważam różne możliwości aby podejść do tego tematu jak najlepiej.

W przypadku Campervana kluczowym elementem jest dla mnie przestrzeń ładunkowa. Na start rozważałem busa L4H3 (niestety mają tylko 4 metry długości paki), następnie busa z kontenerem (długość 4 do 4,60m), następnie busa do zabudowy abym na jego ramie zbudował własny szkielet ramy z aluminium, następnie autolawety na podwoziu której również postawiłbym coś swojego. Niestety po covidzie rynek jest bardzo wybrakowany i trudno jest znaleźć dobrą ofertę. Ostatecznie wróciłem do tematu przyczepy (DMC 1300kg), którą będę mógł zabudować tak jak chcę. 

Rozważałem temat budowy ramy aluminiowej pod przyczepkę i rejestracji jako SAM ale po zmianach przepisów mija się z to z celem. Kilka dni temu wpadłem na wasze forum i wyczytałem o zakupie starej przyczepy kempingowej i zabudowaniu jej lub też o zakupie samej ramy np. AL-KO. W tej sytuacji możliwe byłoby posiadanie zarejestrowanej przyczepy z lekką ramą pod przyczepę kempingową. To spełniałoby moje oczekiwania bo przy budowie własnej ramy aluminiowej chciałem kłaść nacisk na maksymalną lekkość samej ramy a tym samym przyczepy w celu zwiększenia ładowności. 

Dlatego też zwracam się do was o pomoc czy moje przemyślenia i działania są prawidłowe. Być może istnieje lepsze rozwiązanie? Liczę na waszą pomoc. 

Moje wymagania co do przyczepy (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg) 

1. Zakup zarejestrowanej przyczepy kempingowej o DMC 1300kg.

2. Usunięcie wszystkiego powyżej ramy (poszycie, wyposażenie itp). 

3. Zabudowa własną konstrukcją (szkieletem) składającym się z profili aluminiowych i obłożonego arkuszami blachy aluminiowej aby końcowo uzyskać coś takiego:

Rama aluminiowa

Gotowa przyczepa cargo

Gotowa przyczepa cargo przebudowana na kempingową

Przyczepa na Youtube

KILKA WAŻNYCH PYTAŃ

1. Czy zbudowanie czegoś takiego jest możliwe na jednej osi (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg)?

2. Z jakich znanych, starych przyczep pozyskałbym ramę aby to zbudować?

3. Jaka jest średnia waga takiej ramy z dodatkami (oś, koła itd) (z tego co widziałem najczęściej stosują stal cynkowaną) 

4. Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium, czy możliwe byłoby przełożenie tabliczki znamionowej z kupionej ramy i wybicie vin na nowo wyspawanej aluminiowej ramie? 

5. Gdzie szukać przyczepy na "dawcę"? Polska, Szwecja, Dania? Strony www czy jechać? 

6. Z tą przyczepą chcę podróżować po Europie więc biorę pod uwagę kontrole na drodze, dlatego kwestia papierkowa musi się zgadzać. 

7. Jako dawca lepsza przyczepa w formie lawety czy właśnie po prostu stara przyczepa kempingowa? 

8. Co z corocznymi przeglądami? 

 

Proszę was o doradzenie i najlepsze pomysły.

Uważam, że Vanlife to w obecnych czasach jeden ze sposób na powrót do normalności, na odnalezienie siebie i zbudowanie nowej, zdrowej, relacji z rodziną.

Dlatego całą budowę i pomysł na mój Vanlife od samego początku wraz z tym wpisem, szukaniem ramy, zakupem, przemyśleniami, podziękowaniem dla osób, które tutaj doradzą i kolejnymi etapami będę publikował na nowo tworzonym, moim osobistym kanale na Youtube.

Pozdrawiam was

Marcin

af51ba4c271df9291f64b04d2b9c0cc4--trailer-plans-car-trailer.jpg

aluminumutilitytrailer.png

silver-moon-is-a-dirt-cheap-aluminum-camper-the-perfect-canvas-for-off-grid-living_8.jpg

Edytowane przez marcinvanlife (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 87
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

moim zdaniem do całorocznego vanlife to najlepiej przerobić jakiś autobus. Mieszkanie na 8m^2 to raczej wegetacja, spoko na łekend albo 2-3 tyg. urlop, ale cały rok na 8 metrach to można się zajechać.

A taki autobus to już ma metraż jak mała kawalerka i ładowność powalająca na zamontowanie całego potrzebnego osprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę Ci się dziwię, takie szykują nam się zmiany darmowe autostrady itp a ty uciekasz:lol:

Dobra teraz poważnie, jako ogromny zwolennik przyczep powiem tak, do Valife przyczepa się nie nadaje, nie wszędzie nią wiedziesz/staniesz, tak samo jak kamperem ale jednak kamper w takim życiu jak opisujesz daje więcej możliwości, widzę to po swoich wyjazdach. Przemyśl to jeszcze raz żebyś potem nie żałował.

Jednak jak się uprzesz na przyczepę to nie powiem tu na forum będę obserwował twoje postępy, YT już nie koniecznie bo trochę tego jest i wszystko praktycznie na jedno kopyto, jak dla mnie szkoda oczu:hej:

Edytowane przez peja76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marcinvanlife napisał(a):

Po 30 paru latach Życie w Polsce totalnie mnie zmęczyło. [...] podjąłem decyzję o życiu w formie Vanlife.

Czyli jesteś optymistycznie nastawionym (wybacz słownictwo) gówniarzem. Wróć tutaj na forum jak będziesz dwa razy starszy. W międzyczasie może partnerka, może dzieci (będą uczyć się w systemie edukacji domowej?), pieniędzy z subów i łapek na YT nie starczy na paliwo, naprawę samochodu, ogrzanie przyczepy zimą, serwis. A ubezpieczenie mienia, siebie, zdrowotne bo po drodze do drzwi zapuka geriatra? Jakieś plany na fundusz emerytalny? Będziesz jak wielu vanlifowców ciuchami handlował albo pisał poradniki? :)

"Vanlife to nie zawsze jest bajka" jak napisał kiedyś toscaner.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Commander napisał(a):

Jedź jedź... wrócisz jak się trzeba będzie leczyć... Nie martw się.  Jutro wstaje do pracy i spróbuję na to urobić...

Taaa, celnie. Wielu dookoła strzela albo już lata temu strzelało masowo (gdy emigrowali np. do GB) focha, jak to oni sobie stąd srrrrruuuuuuuu (był taki kabaret kiedyś....). A ci co zostaną, z nieskrywaną radością i entuzjazmem podejmą się rozli nocnego stróża i utrzymania tego porzuconego bajzlu, przynajmniej do czasu, gdy sznownemu państwu się znudzi i przyjdzie kiedyś wrócić z podkulonym ogonem... na leczenie, po świadzenia których vanlifeowcom "tam" nie dają tak chętnie, czy po choćby minimalną emeryturę. Czyli albo "ktoś musi zostać na lotnisku", albo... ostatni gasi światło. Fakt jest faktem, spotkałem się już z traktowaniem z dużą rezerwą takich powrotów w gronie znajomych, co najbliższa rodzina, to najbliższa rodzina, ale szersze grono potrafiło wygarnąć co myśli, i wcale nie było milusio, co poniektórzy po powrocie są bardziej samotni niż na emigracji, cóż, za młodzi byli, i za szczerzy w paszczy i w mailach, pare osób do siebie zrazili, a po powrocie wyszło, że tu aż tak się nie bieduje, ale żeby to mieć, trzeba propracować trochę ciężej niż przez lata przywykli...  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, marcinvanlife napisał(a):

Witajcie, 

Po 30 paru latach Życie w Polsce totalnie mnie zmęczyło. Dojrzałem w końcu do decyzji o wyprowadzce i nie patrzeniu za siebie. Aby zrealizować ten cel i zmienić swoje życie podjąłem decyzję o życiu w formie Vanlife. Mam świadomość, że to oczywiście nie jest super łatwe ale w moim przypadku konieczne abym mógł na nowo odnaleźć i zrozumieć kim jestem, jakie marzenia chcę spełnić i znaleźć szczęście, którego nie czułem od dawna. 

Od dłuższego czasu przyglądam się tematowi budowy Valife i życia na pełen etat w Campervanie lub przyczepie kempingowej (jedno i drugie zbudowane od podstaw). 

Przez ostatnie 2 miesiące robię dogłębny research i rozważam różne możliwości aby podejść do tego tematu jak najlepiej.

W przypadku Campervana kluczowym elementem jest dla mnie przestrzeń ładunkowa. Na start rozważałem busa L4H3 (niestety mają tylko 4 metry długości paki), następnie busa z kontenerem (długość 4 do 4,60m), następnie busa do zabudowy abym na jego ramie zbudował własny szkielet ramy z aluminium, następnie autolawety na podwoziu której również postawiłbym coś swojego. Niestety po covidzie rynek jest bardzo wybrakowany i trudno jest znaleźć dobrą ofertę. Ostatecznie wróciłem do tematu przyczepy (DMC 1300kg), którą będę mógł zabudować tak jak chcę. 

Rozważałem temat budowy ramy aluminiowej pod przyczepkę i rejestracji jako SAM ale po zmianach przepisów mija się z to z celem. Kilka dni temu wpadłem na wasze forum i wyczytałem o zakupie starej przyczepy kempingowej i zabudowaniu jej lub też o zakupie samej ramy np. AL-KO. W tej sytuacji możliwe byłoby posiadanie zarejestrowanej przyczepy z lekką ramą pod przyczepę kempingową. To spełniałoby moje oczekiwania bo przy budowie własnej ramy aluminiowej chciałem kłaść nacisk na maksymalną lekkość samej ramy a tym samym przyczepy w celu zwiększenia ładowności. 

Dlatego też zwracam się do was o pomoc czy moje przemyślenia i działania są prawidłowe. Być może istnieje lepsze rozwiązanie? Liczę na waszą pomoc. 

Moje wymagania co do przyczepy (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg) 

1. Zakup zarejestrowanej przyczepy kempingowej o DMC 1300kg.

2. Usunięcie wszystkiego powyżej ramy (poszycie, wyposażenie itp). 

3. Zabudowa własną konstrukcją (szkieletem) składającym się z profili aluminiowych i obłożonego arkuszami blachy aluminiowej aby końcowo uzyskać coś takiego:

Rama aluminiowa

Gotowa przyczepa cargo

Gotowa przyczepa cargo przebudowana na kempingową

Przyczepa na Youtube

KILKA WAŻNYCH PYTAŃ

1. Czy zbudowanie czegoś takiego jest możliwe na jednej osi (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg)?

2. Z jakich znanych, starych przyczep pozyskałbym ramę aby to zbudować?

3. Jaka jest średnia waga takiej ramy z dodatkami (oś, koła itd) (z tego co widziałem najczęściej stosują stal cynkowaną) 

4. Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium, czy możliwe byłoby przełożenie tabliczki znamionowej z kupionej ramy i wybicie vin na nowo wyspawanej aluminiowej ramie? 

5. Gdzie szukać przyczepy na "dawcę"? Polska, Szwecja, Dania? Strony www czy jechać? 

6. Z tą przyczepą chcę podróżować po Europie więc biorę pod uwagę kontrole na drodze, dlatego kwestia papierkowa musi się zgadzać. 

7. Jako dawca lepsza przyczepa w formie lawety czy właśnie po prostu stara przyczepa kempingowa? 

8. Co z corocznymi przeglądami? 

 

Proszę was o doradzenie i najlepsze pomysły.

Uważam, że Vanlife to w obecnych czasach jeden ze sposób na powrót do normalności, na odnalezienie siebie i zbudowanie nowej, zdrowej, relacji z rodziną.

Dlatego całą budowę i pomysł na mój Vanlife od samego początku wraz z tym wpisem, szukaniem ramy, zakupem, przemyśleniami, podziękowaniem dla osób, które tutaj doradzą i kolejnymi etapami będę publikował na nowo tworzonym, moim osobistym kanale na Youtube.

Pozdrawiam was

Marcin

af51ba4c271df9291f64b04d2b9c0cc4--trailer-plans-car-trailer.jpg

aluminumutilitytrailer.png

silver-moon-is-a-dirt-cheap-aluminum-camper-the-perfect-canvas-for-off-grid-living_8.jpg

Marzenia są po to by je realizować!
Nie mam doświadczenia w budowie przyczepy. Wiem trochę jakim wyzwaniem jest ograniczone DMC.

Jeśli Twój pomysł będzie oparty o aluminium to ta przyczepa będzie ciężka. 
W moim odczuciu powinieneś konstrukcję oprzeć o płytę sandwich. Materiał idealny o dobrym współczynniku cieplnym (wszystkie izotermy są z tego budowane). 

 

Zostaje temat jaka gruba ma być ta płyta. Musisz wsiąść pod uwagę klimat miejsc które będą na Twojej trasie. Co innego na Skandynawię a co innego na Afrykę. Konstrukcyjnie najłatwiej wykonać klocek z wzmocnieniami na bokach. Ale własny dom na kółkach musi się również podobać i być praktyczny.

Zadanie przed którym stoisz nie jest łatwe. 

Ja jak @peja76 namawiam Cię do zabudowy samochodu ale na ramie np. Iveco ala kontener. Ideał 4x4 :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ja bym zaczynał przygodę z gotowym jednak pojazdem ( kup coś najbardziej dopasowanego do twoich aktualnych potrzeb), a jak dojdziesz do wniosku że styl życia jest OK to zbudujesz docelowy pojazd. Realizuj swoje plany i nie słuchaj malkontentów - życie jest za krótkie , a ty jesteś akurat w odpowiednim wieku do takich ruchów.

Powodzenia :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc chcesz zbudować przyczepę, (lub patrząc na zdjęcia koniowóz). Chcesz samemu zrobić lepszą konstrukcję, grubszą izolację, mocniejsze meble niż fabrycznie, i zmieścić się w fabrycznym DMC, która i tak jest dyskusyjna. Jeśli vanlife, to zakładam ze od razu duży zbiornik na wodę, tak że 200l oraz obowiązkowo taki sam na szarówkę, bo inaczej nie będziesz vanlifeowcem, tylko zwykłym menelem. Do tego solary i ze trzy akumulatory po 100 Ah. O wyposażeniu potrzebnym do życia na pełen etat nie wspomnę. 

A co do:

9 godzin temu, marcinvanlife napisał(a):

Przez ostatnie 2 miesiące robię dogłębny research i rozważam różne możliwości aby podejść do tego tematu jak najlepiej.

Ja tyle czasu robiłem research do średnicy kabla w instalacji haka przed zakupem przyczepy, więc...

No i jeszcze mam drobny error, jak się ma vanlife i przyczepa. Proponuje rozwinąć małą dyskusję co jest lepsze do vanlife? Van czy przyczepa 🤣

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz się zagłębiłem... Z opisu wynika, że ramę chcesz tez wyrzucić... Czyli zostaje oś z kołami i zaczep. No i tabliczka.

Przestaje pomału wierzyć, czy to na poważnie. Chyba się daliśmy nabrać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, piotrowin napisał(a):

pieniędzy z subów i łapek na YT nie starczy na paliwo, naprawę samochodu, ogrzanie przyczepy zimą, serwis. A ubezpieczenie mienia, siebie, zdrowotne bo po drodze do drzwi zapuka geriatra? Jakieś plany na fundusz emerytalny? Będziesz jak wielu vanlifowców ciuchami handlował albo pisał poradniki?

Ło kurde, jakie egzotyczne rozkmnki. Przecież są zawody, że pakujesz do vana laptopa, może jakiś dodatkowy monitor, solar na dach i pracujesz sobie normalnie po 8h dziennie i zarabiasz tak samo jak ktoś inny siedząc tyle samo w biurze . Sam pracuję od pandemi (>3lata) 100% zdalnie, dla firmy, która siedzibę ma we Wrocławiu., a ja mieszkam pod Krakowem.. W siedzibie firmy we Wrocławiu nigdy nie byłem XD .. W moim zespole są ludzie z Warszawy, Poznania, Krakowa, Lublina, Wrocławia. W zasadzie mógłbym to samo robić nie z domu, a z kempingu w Szwajarskich Alpach, nawet nikt by się nie zorientował, byle by były internety.
Tylko że nie chciało by mi sie gnieść permanentnie, cały rok w puszcze 8m^2. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, marcinvanlife napisał(a):

Witajcie, 

Po 30 paru latach Życie w Polsce totalnie mnie zmęczyło. Dojrzałem w końcu do decyzji o wyprowadzce i nie patrzeniu za siebie. Aby zrealizować ten cel i zmienić swoje życie podjąłem decyzję o życiu w formie Vanlife. Mam świadomość, że to oczywiście nie jest super łatwe ale w moim przypadku konieczne abym mógł na nowo odnaleźć i zrozumieć kim jestem, jakie marzenia chcę spełnić i znaleźć szczęście, którego nie czułem od dawna. 

Od dłuższego czasu przyglądam się tematowi budowy Valife i życia na pełen etat w Campervanie lub przyczepie kempingowej (jedno i drugie zbudowane od podstaw). 

Przez ostatnie 2 miesiące robię dogłębny research i rozważam różne możliwości aby podejść do tego tematu jak najlepiej.

W przypadku Campervana kluczowym elementem jest dla mnie przestrzeń ładunkowa. Na start rozważałem busa L4H3 (niestety mają tylko 4 metry długości paki), następnie busa z kontenerem (długość 4 do 4,60m), następnie busa do zabudowy abym na jego ramie zbudował własny szkielet ramy z aluminium, następnie autolawety na podwoziu której również postawiłbym coś swojego. Niestety po covidzie rynek jest bardzo wybrakowany i trudno jest znaleźć dobrą ofertę. Ostatecznie wróciłem do tematu przyczepy (DMC 1300kg), którą będę mógł zabudować tak jak chcę. 

Rozważałem temat budowy ramy aluminiowej pod przyczepkę i rejestracji jako SAM ale po zmianach przepisów mija się z to z celem. Kilka dni temu wpadłem na wasze forum i wyczytałem o zakupie starej przyczepy kempingowej i zabudowaniu jej lub też o zakupie samej ramy np. AL-KO. W tej sytuacji możliwe byłoby posiadanie zarejestrowanej przyczepy z lekką ramą pod przyczepę kempingową. To spełniałoby moje oczekiwania bo przy budowie własnej ramy aluminiowej chciałem kłaść nacisk na maksymalną lekkość samej ramy a tym samym przyczepy w celu zwiększenia ładowności. 

Dlatego też zwracam się do was o pomoc czy moje przemyślenia i działania są prawidłowe. Być może istnieje lepsze rozwiązanie? Liczę na waszą pomoc. 

Moje wymagania co do przyczepy (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg) 

1. Zakup zarejestrowanej przyczepy kempingowej o DMC 1300kg.

2. Usunięcie wszystkiego powyżej ramy (poszycie, wyposażenie itp). 

3. Zabudowa własną konstrukcją (szkieletem) składającym się z profili aluminiowych i obłożonego arkuszami blachy aluminiowej aby końcowo uzyskać coś takiego:

Rama aluminiowa

Gotowa przyczepa cargo

Gotowa przyczepa cargo przebudowana na kempingową

Przyczepa na Youtube

KILKA WAŻNYCH PYTAŃ

1. Czy zbudowanie czegoś takiego jest możliwe na jednej osi (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg)?

2. Z jakich znanych, starych przyczep pozyskałbym ramę aby to zbudować?

3. Jaka jest średnia waga takiej ramy z dodatkami (oś, koła itd) (z tego co widziałem najczęściej stosują stal cynkowaną) 

4. Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium, czy możliwe byłoby przełożenie tabliczki znamionowej z kupionej ramy i wybicie vin na nowo wyspawanej aluminiowej ramie? 

5. Gdzie szukać przyczepy na "dawcę"? Polska, Szwecja, Dania? Strony www czy jechać? 

6. Z tą przyczepą chcę podróżować po Europie więc biorę pod uwagę kontrole na drodze, dlatego kwestia papierkowa musi się zgadzać. 

7. Jako dawca lepsza przyczepa w formie lawety czy właśnie po prostu stara przyczepa kempingowa? 

8. Co z corocznymi przeglądami? 

 

Proszę was o doradzenie i najlepsze pomysły.

Uważam, że Vanlife to w obecnych czasach jeden ze sposób na powrót do normalności, na odnalezienie siebie i zbudowanie nowej, zdrowej, relacji z rodziną.

Dlatego całą budowę i pomysł na mój Vanlife od samego początku wraz z tym wpisem, szukaniem ramy, zakupem, przemyśleniami, podziękowaniem dla osób, które tutaj doradzą i kolejnymi etapami będę publikował na nowo tworzonym, moim osobistym kanale na Youtube.

Pozdrawiam was

Marcin

af51ba4c271df9291f64b04d2b9c0cc4--trailer-plans-car-trailer.jpg

aluminumutilitytrailer.png

silver-moon-is-a-dirt-cheap-aluminum-camper-the-perfect-canvas-for-off-grid-living_8.jpg

Hej, może zerknij na te wpisy, myślę, że Cię zainteresują :) Kamper z busa czy to możliwe ? - KAMPERTECH.pl Budowa kampera jak się do tego zabrać - KAMPERTECH.pl

Edytowane przez kapselek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.