Skocz do zawartości

Tania fotowoltaika z PWM - pytanie amatora, majsterkowicza


michalroz

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

 

Przynudny wstęp, dla osób lubiących czytanie emocji:

Co roku planuję wymianę moje przyczepy KING TEC z 1991 roku na nową, ale co roku, po kilku bardzo udanych wyjazdach, oraz po odwiedzeniu targów caravaningowych, dochodzę do wniosku, że moja leciwa przyczepa jest urocza i naprawdę w zupełności wystarczająca.

Zatem dopóki nie śmierdzi, legalnie przechodzi przeglądy i trzyma się kupy to planuję ją eksploatować.

 

Co roku wprowadzam jakieś "majsterkowo-rzemieślnicze" usprawnienia.
Odkąd lodówka i piecyk sprawnie i bezpiecznie działają na gazie to zauważyłem, że mam bardzo małe zapotrzebowanie na prąd.

 

O co chodzi?

W tym sezonie spróbuję korzystać z kempingów i bez dopłacania do prądu, zatem potrzebuję zasilić mój akumulator od UPSa 18Ah ze słońca.
Wiem, że MPPT jest lepsze od PWM, wiem że są różne panele itp, ale planuję podejście budżetowe. Bardziej dla przetestowania i zabawy.

 

Moje zapotrzebowanie prądowe jest mniej więcej takie:

 

- pompka 12v na wodę (kilka razy dziennie mycie rąk, twarzoczaszki, owoców, warzyw)
- oświetlenia (maksymalnie 20W LED, jednak najczęściej używane jest 5W przez godzinę/dwie wieczorową porą)
- wentylator 12v od lodówki, który działa na rezystorze 100mOhm, głównie w ciągu dnia
- ładowarka USB 12v do telefonu (w zasadzie do 3 telefonów, ale na urlopie mają one małe zużycie prądu więc nie muszą być ładowane codziennie ;) )

 

Planuję zakup zestawu od VOLT
np. taki: https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-50w-12v-regulator-12648613777


W związku z tym mam kilka pytań do osób, które przechodziły przez to doświadczenie.

1. Czy ten panel poradzi sobie z moim letnim zapotrzebowaniem? A może jest za duży lub za mały?

2. Obecnie mój akumulator podłączony jest do energobloku przyczepy i automatycznie zasila urządzenia 12V.
Gdy do przyczepy zostanie podłączone 230V to i tak prąd na urządzenia 12V idzie z akumulatora.
Gdy akumulator odłączę, to prąd na urządzenia 12V idzie z energobloku (oczywiście zredukowany do 12v, z tym, że zmienny, a nie stały).

Z wyglądu regulatora wywnioskowałem, że będę musiał przerobić podłączenia:
a. akumulator odłączyć od energobloku i podłączyć do regulatora
b. regulator podłączyć do energobloku w miejsce gdzie wcześniej był akumulator
Czy tak?

3. Obecnie mój akumulator ładowany jest z 230V przez mały prostownik.
Gdy podłączę przyczepę do 230V to prostownik automatycznie się załącza i ładuje akumulator, który nadal przekazuje prąd do energobloku.
Czy po podłączeniu akumulatora do regulatora PWM będę mógł jednocześnie ładować akumulator z regulatora i prostownika 230V ?

4. Jak "wyłączyć układ"?
Czy na czas zimy, gdzie akumulator zabieram do domu, należy zakryć panele?
Czy wystarczy odłączenie przewodów akumulatora od regulatora? A może wystarczy tylko odłączyć akumulator i można zostawić luźne przewody od regulatora?
Czy ten układ się jakoś wyłącza?

6. Jak zamontować to do dachu bez wiercenia dziur?
Wstępnie pomyślałem, że jeden bok przykręcę śrubami od okienka dachowego (przedłużę istniejące śruby okienka) aby chociaż w jednym miejscu było zamocowane mechanicznie.
Natomiast 4 rogi przykręcę do plastikowych mocowań, które przykleję do dachu (wiem, że jest opcja z siką: primer + klej). Czy to da radę?

7. Jeśli dobrze kminię to panel z tego linka ma zwykłe przewody, a nie takie specjalne wodoodporne itp. Jak to ogarnąć? Jak przepuścić do wnętrza przyczepy?

 

Z góry dziękuję za porady.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. W zupełności wystarcza do moich potrzeb.
Wcześniej woziłem 72Ah AGM, ale policzyłem sobie, że niepotrzebnie targam taki ciężar i wymieniłem na ten mały.

W zeszłym roku poradził sobie z używaniem przez 4 dni biwakowania na dziko.
Z tym, że ja jestem naprawdę oszczędny w prąd, a przyczepka służy głównie do spania, przechowywania ubrań w szafkach i żywności w lodówce, która działa na gazie :)

Edytowane przez michalroz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiem na te punkty na które znam odpowiedź:

2. możesz zostawić tak jak jest, wyjście load regulatora zostawić puste, wyście na akumulator podłaczyć do akumulatora i tyle, będzie działać.

3. tak

4. między panelem a regulatorem powinien być bezpiecznik izolator - dwubiegunowy. To wygląda identycznie jak bezpieczniki domowe, tzw. "eski" - taka sama obudowa, tylko środek inny - dostosowany do napięcia stałego. Najpierw trzeba go wyłączyć, potem można odłączyć akumulator. Panel może zostać na dachu.

image.png.d0e64920f4c80aff4049d55d6e902c45.png

5. gdzie się podział punkt piąty?:D

6. są specjalne uchwyty do paneli które się przykleja do dachu specjalnym klejem,

7. kabel przeciąga się do środka przy pomocy takiej przelotki:

image.png.7a5f943b7203b5d42256f275a0f0936c.png

zobacz, czy skłądowe tego zestawu kupione ososbno nie będą tańsze niż kupione jako zestaw, tak czasem jest... :)
Jak ajest róznica w cenie między takim małym mppt a pwm? być może warto dopłacić, bo róznice w wydajności są kolosalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  

7 godzin temu, michalroz napisał(a):

1. Czy ten panel poradzi sobie z moim letnim zapotrzebowaniem? A może jest za duży lub za mały?

Ja mam panel z Volta 50W, ale nie "polimorficzny" :D jak w tej aukcji , a monokrystaliczny, a aku bodaj 40Ah.  U mnie w lecie spokojnie wystarcza na sporadyczne oświetlenie przyczepy, pompkę wody (kąpanie my+dzieci) , ładowanie telefonów, laptopa, a nawet drona (ten zabiera najwięcej prądu).  W miesiącach wiosennych i jesiennych - oszczędnie, ale też daje radę.

Natomiast ten regulator miałem, ale jest słaby. Kupiłem najprostszy MPPT za 200zł ( tyle że to było ze 4 lata temu ) i w warunkach testowych, wyciągnąłem prawie maksymalny prąd pracy panela, tj. blisko 2,5 ampera, zaś na tym PWM ok. 1,2 A, więc różnica spora. No ale na początek może wystaczy.

7 godzin temu, michalroz napisał(a):

3. Obecnie mój akumulator ładowany jest z 230V przez mały prostownik.
Gdy podłączę przyczepę do 230V to prostownik automatycznie się załącza i ładuje akumulator, który nadal przekazuje prąd do energobloku.
Czy po podłączeniu akumulatora do regulatora PWM będę mógł jednocześnie ładować akumulator z regulatora i prostownika 230V ?

Tak - regulator w razie naładowania aku odłączy panel foto.

7 godzin temu, michalroz napisał(a):

4. Jak "wyłączyć układ"?

O ile pamiętam to kolejność jest taka: najpierw odłączamy panel, później wyłączamy regulator  - kolejność włączenia odwrotna. Ja mam do wszystkiego wyłączniki i nawet czasem na noc odłączam panel  i regulator, a tym bardziej na zimę. Dodatkowo jeszcze u mnie w zimie przyczepa jest pod cienkim pokrowcem  ( i pod dachem, więc słońce nie świeci ).

7 godzin temu, michalroz napisał(a):

6. Jak zamontować to do dachu bez wiercenia dziur?
Wstępnie pomyślałem, że jeden bok przykręcę śrubami od okienka dachowego (przedłużę istniejące śruby okienka) aby chociaż w jednym miejscu było zamocowane mechanicznie.
Natomiast 4 rogi przykręcę do plastikowych mocowań, które przykleję do dachu (wiem, że jest opcja z siką: primer + klej). Czy to da radę?

Ja panel mam na stelażu aluminiowym, który to zamontowany jest po ubu stronach przyczepy do kedry w listwie - ma to pewne wady - m.in. przy rozkładaniu daszka. Ale za to mam możliwość zdemontowania stelaża z panelem z dachu i postawienia gdzieś w słońcu (czego co prawda nie robiłem w warunkach wyjazdowych) lub ustawienia go pod kątem na dachu - co często stosuję w przypadku dłuższego postoju. I dlatego też, kabel mam poprowadzony z boku przyczepy, przy oknie, na dół, do drzwiczek od akumulatora.  Dzięki czemu nie wierciłem w dachu.

Ale lepszym rozwiązaniem jest chyba przyklejenie stelaża do dachu - jednak takiego stelaża aby umożliwiał ustawienie panela pod kątem - dla mnie to bardzo przydatna funkcja, która sprawdziła się w przypadku postoju w miejscu zacienionym lub dłuższym zachmurzeniu. Właśnie zastanawiam się nad takim rozwiązaniem.

7 godzin temu, michalroz napisał(a):

7. Jeśli dobrze kminię to panel z tego linka ma zwykłe przewody, a nie takie specjalne wodoodporne itp. Jak to ogarnąć? Jak przepuścić do wnętrza przyczepy?

Tak, przewody ma zwykłe i to marnej jakości - przynajmniej u mnie takie były. Pod panelem jest puszka, od której idą te kable i bez problemu można je wymienić - zrobiłem to od razu na wstępie. Tym bardziej, że dla mnie były trochę za krótkie.

Kabel jak pisałem wyżej, mam puszczony z dachu po ścianie, do drzwiczek aku na dole, choć przyznam, że bardziej fachowo wygląda z przejściem w dachu.

Tak to jest u mnie.  Na początek zrób najprościej jak się da (oczywiście w granicach bezpieczeństwa) . Jak parę razy pojedziesz, to się dowiesz czego potrzebujesz :)

Pozdro!

PS. Ja też mam starą przyczepę i czasem patrzę z zazdrością na nowe :)   ale jednak ta, spełnia 99% moich wymagań i szkoda mi ją zmieniać.

Edytowane przez PanSamochodzik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wszystkie powyższe i przydatne informacje.

Punkt 5 faktycznie gdzieś zaginął. Trudno :)

Odnośnie przelotki: ta przelotka wygląda mi na taką, która przepuszcza grube kable (w dużo grubszej izolacji niż te, które widzę w na zdjęciach ogłoszenia). Czy jednak się mylę i cieńsze kable też będą dobrze izolowane?


Odnośnie MPPT i kupowania komponentów oddzielnie: właśnie tego się obawiałem, że od pomysłu szybkiego i taniego rozwiązania wejdę zaawansowane rozkminy :)

Z jednej strony "albo grubo, albo w cale", ale z drugiej mam ochotę spróbować z takim tanim rozwiązaniem, gdyż mam przeczucie, że na moje potrzeby wystarczy i wtedy będzie 1:0 dla mnie. A po 2 tygodniach nie brania prądu na kempingach inwestycja się zwróci :)

Edytowane przez michalroz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, michalroz napisał(a):

przepuszcza grube kable

grube i chude tez obsłuży. Im bardziej się zakręca, tym średnica uszczelki jest mniejsza, minimlana to jakiś milimetr

 

1684228018796.jpg

2 godziny temu, michalroz napisał(a):

od pomysłu szybkiego i taniego rozwiązania wejdę zaawansowane rozkminy

Ten "zestaw" i tak nie jest kompletny, i tak będziesz musiał dokupować rzeczy, sam widzisz: przelotka, bezpiecznik-izolator, jakaś obudowa na bezpiecznik-izolator, bezpiecznik DC sterownik <=> akumulator, uchwyty na panel, klej, uszczelniacz.. To wysztko razem będize znacznie drozsze niż sam zestaw, a bez tego i tak nie będize funkcjonalne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję.
Powoli dochodzę do tych samych wniosków i w wolnej chwili przeglądam już regulatory MPPT i panele monokrystaliczne :)

Czyli zwrot z inwestycji będzie nie po dwóch, a po czterech tygodniach kempingowania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, michalroz napisał(a):

Z jednej strony "albo grubo, albo w cale", ale z drugiej mam ochotę spróbować z takim tanim rozwiązaniem, gdyż mam przeczucie, że na moje potrzeby wystarczy i wtedy będzie 1:0 dla mnie. A po 2 tygodniach nie brania prądu na kempingach inwestycja się zwróci

Spróbuj z tym PWM, Ja też często tak robię jak Ty masz obecnie w planie tj. na początek po taniości i często się zdarza, że to zupełnie wystarcza. Zresztą ja ten regulator wożę cały czas w budzie jako rezerwowy, gdyby padł główny, więc w przyszłości możesz go choćby w ten sposób wykorzystać.

Co do kompletności zestawu, to ja mam panel, regulator, akumulator, przełączniki do odłączania poszczególnych obwodów oraz pomiędzy 12v/230v, woltomierz cyfrowy z włącznikiem - do stanu akumulatora i bezpieczniki+ skrzynka rozdzielcza, która już była w przyczepie (no jeszcze mam przetwornicę, bo czasem się przydaje mieć 230V, ale przy tym to pasowałoby Ci ciut większy akumulator) .

Regulator ma wszystkie potrzebne zabezpieczenia i stwierdziłem, że dodatkowych nie potrzeba. Nie mam też energobloku.  I nigdy na wyjeździe nie biorę prądu z zewnątrz, ....chyba że taki do herbaty ;)  

Edytowane przez PanSamochodzik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainspirowany Waszymi odpowiedziami zakupiłem regulator MPPT od VOLT i panel 55W monokrystaliczny.

Uznałem, że przy kosztach dookoła panela (czyli mocowana, klej, primer itp) warto dołożyć 190 zł i wejść w temat z lepszym panelem i regulatorem.
Jeśli pogoda pozwoli to zamontuję w sobotę.

Bardzo dziękuję za konsultacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.