Skocz do zawartości

Fendt Saphir 470 2007 problem z akumulatorem


sebak

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

kupiłem niedawno bardzo fajną przyczepkę Fendt Saphir 470 z 2007, mam jednak problem z wyładowującym się podczas jazdy akumulatorem zamontowanym w jej wnętrzu.

Akumulator (74Ah 680A) jest na pewno sprawny - byłem z nim w serwisie i sprawdzali pod obciążeniem, wszystko jest ok. Po podpięciu przyczepki pod 230V ładuje się wbudowaną ładowarką jednak podczas jazdy coś go rozładowuje - najprawdopodobniej lodówka. Po wyjęciu aku i podłączeniu pod wiązkę haka palą się tylko światła zewnętrzne, wewnątrz nic nie działa - lodówka, oświetlenie, spłuczka. Z aku wszystkie sprzęty wewnątrz działają. Czyli prąd dla wnętrza przyczepy zapewnia tylko akumulator przyczepy? Wydaje mi się że tak nie powinno być. Przyczepa jest kupiona od starszego małżeństwa z Danii którzy zakończyli swoją przygodę z karawaningiem ale widać, że dbali o każdy detal przyczepki i na pewno nic nie kombinowali sami z prądem.

Pomóżcie proszę gdzie szukać przyczyny.

P.S. Czyszcząc lekko zaśniedziałe piny wtyczki wiązki 12V przyczepy nieuważnie lekko zwarłem je i zdziwiło mnie że zaiskrzyło się delikatnie. Akumulator był w przyczepie.

 

 

IMG_20230508_221547.jpg

IMG_20230508_221700.jpg

IMG_20230508_221748.jpg

IMG_20230508_221846.jpg

IMG_20230508_222004.jpg

IMG_20230508_222141.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, sebak napisał(a):

Czyli prąd dla wnętrza przyczepy zapewnia tylko akumulator przyczepy? Wydaje mi się że tak nie powinno być.

Wydaje Ci się. To rozwiązanie ma sporo plusów i jest dość proste. Lodówkę podczas jazdy przystosować (o ile ktoś wcześniej tego nie zrobił) do zasilania gazem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz proszę kilka słów o plusach tego rozwiązania.

A przy braku lub rozładowanym akumulatorze brak prądu w przyczepie - jak to obejść?

Nie chodzi tylko o lodówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, sebak napisał(a):

Napisz proszę kilka słów o plusach tego rozwiązania.

Jakiego? Aby lodówka nie jechała na aku przyczepy?  Tak być właśnie nie powinno. Nie wiadomo po co ktoś tak w ogóle zrobił, ale fabrycznie raczej tak nie było/

6 minut temu, sebak napisał(a):

A przy braku lub rozładowanym akumulatorze brak prądu w przyczepie - jak to obejść?

Podłączyć się pod 230V i naładować akumulator. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, sebak napisał(a):

Takiego co "ma sporo plusów i jest dość proste"

Plusy:

  • Nie musisz mieć zasilania 12V z auta, które często jest słabej jakości
  • Masz zawsze prąd z aku w przyczepie, bez względu na to czy masz podłączone auto, czy masz odpalony silnik
  • Nie masz problemów z lodówką zasilaną na 12V z auta, które najczęściej jest najmniej efektywne.
  • Zasilasz lodówkę na gazie, który jest IMO najbardziej efektywnym paliwem dla lodówki absorbcyjnej.
  • Jest to proste rozwiązanie bo nie potrzebujesz niczego przerabiać i kombinować, nie ma potrzeby bawienia się w jakieś przekaźniki itd. Po prostu odpinasz zasilanie z auta i przestawiasz się tylko na zasilanie z aku pokładowego, a lodówki używasz na gazie.

Z minusów? Jedyny IMO minus to konieczność zakupu monocontrola i węża z zabezpieczeniami. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Podłączyć się pod 230V i naładować akumulator. 

 

I za chwilę będzie to samo - rozładowany akumulator. W/g mnie - zmierz prąd jaki pobierany jest z akumulatora. Jeżeli jest na poziomie ok. 6 A to masz prawie na pewno podłączoną do niego lodówkę. Na lodówce jest wyłącznik do 12 V, może trzeba go tylko wyłączyć. Trzeba zrobić przegląd tej instalacji zrobić jak należy. Lodówka może być zasilana z  (alternatora) 12 V tylko w czasie jazdy. Do tego należy wykonać stosowną instalację z przekaźnikiem, która odłączy zasilanie lodówki gdy wyłączysz silnik. Po raz wtóry załączam go do załącznika. Koszty tej instalacji naprawdę niewielkie + własna robocizna jeżeli znasz się chociaż trochę na elektryce

 

Lodówka zasilanie.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, ed napisał(a):

I za chwilę będzie to samo - rozładowany akumulator. W/g mnie - zmierz prąd jaki pobierany jest z akumulatora. Jeżeli jest na poziomie ok. 6 A to masz prawie na pewno podłączoną do niego lodówkę.

Jeśli jest podłączona lodówka do aku to jest to nieprawidłowe. Już o tym wspominałem, że tak być nie powinno 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wtyczce przyczepy 13 pin jest nie podpięty za to 12 który wg. instrukcji powinien być nie używany jest przypięty czarno-białym przewodem.

Czy to może być powodem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, sebak napisał(a):

W wtyczce przyczepy 13 pin jest nie podpięty za to 12 który wg. instrukcji powinien być nie używany jest przypięty czarno-białym przewodem.

Czy to może być powodem?

Po kolorze przewodu nie ma szans ocenić czy jest na nim napięcie. Pin 12  to "test podłączenia przyczepy" a 13 masa dla pinu 9. Jeżeli masz prawidłowo wykonane podłączenia we wtyczce to na pewno ten przewód nie jest powodem rozładowywania akumulatora. W niektórych samochodach pin 12 informuje sterownik silnika o podłączonej przyczepie i wtedy zmieniane są parametry silnika. Może też być wykorzystywany do wyłączenia np świateł cofania i  (lub) przeciwmgielnych w samochodzie gdy podłączona jest przyczepa. Pozostaje przedzwonienie lub pomiar napięć na przewodach i wszystko będzie jasne. Pin 12 we wtyczce może być tyko połączony z pinem 3. Jeżeli- jak piszesz- tak nie jest to ktoś wcześniej coś po swojemu rzeźbił. Odłącz ten kabel i zobacz co się będzie działo.

Gniazdo i wtyczka 13 pin.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepiąłem przewód z 12 na 13 pin, pojawił się prąd wewnątrz przyczepy z wiązki - lodówka, oświetlenie, spłuczka - bez wewnętrznego akumulatora. Z aku też jest.

Przy okazji zajrzałem pod obudowę przetwornicy Dometic - zmostkowane są przewody na łączu Bat z aku i z wiązki oraz dodatkowo wpięta dioda prostownicza.

IMG_20230509_155737.jpg

Edytowane przez sebak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Akumulator wewnętrzny ładowany jest z alternatora samochodu - zmierzone napięcie na biegu jałowym 13,5V - lecz po włączeniu lodówki na 12V po kilku minutach napięcie na klemach akumulatora spada do 12,44V (przy pracującym silniku oczywiście). Lodówka pobiera 9A. Ładowanie jest za słabe? A może przez instalację haka nie może iść wyższe? Gdzie szukać przyczyny tego stanu rzeczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.