Skocz do zawartości

Dethleffs EF2 - dołożenie akumulatora do MK 140


Lubek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zakupiłem swoją pierwszą przyczepę i chciałbym w niej zmodyfikować elektrykę. Głównie planujemy stacjonować na kempingach, ale w drodze będziemy nocować na dziko i chciałbym wtedy mieć zasilanie do światła, lodówki i TV 12V. Najpierw chciałbym dorzucić sam akumulator z prostownikiem, i tutaj prośba o weryfikację czy poniższe podłączenie będzie ok:

image.thumb.png.25361df213d397bdbbf0da87e164b387.png

Dla tego etapu mam dwa pytania:

1A: Czy w takim układzie powinienem jeszcze dorzucić jakiś włącznik lub przekaźnik pomiędzy aku, a MK140?

2A: Jaki bezpiecznik użyć pomiędzy aku i elektroblokiem?

Kolejny etap to dołożenie PV:

image.thumb.png.666fa186f3b40f8ba5503a7b726f3c66.png

I tu pojawiają się kolejne pytania:

2A: Czy takie podłączenie będzie ok i czy ten MPPT będzie działał automatycznie jako przekaźnik w takim układzie, czy należy dorzucić jakieś włączniki/przekaźniki poszczególnych źródeł zasilania?

2B: Jakie bezpieczniki dobrać w miejscu B1 i B2?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Podłączyłem póki co sam akumulator zgodnie z załączonym schematem znalezionym na forum.

Gdy przyczepa stoi sama lub ma podłączone zewnętrzne zasilanie 230V to wszystko działa. Po podłączeniu wtyczki haka do samochodu, przepala bezpiecznik 15A na wiązce haka w samochodzie. Jakieś podpowiedzi gdzie szukać przyczyny?

 

schemat 01.jpg

Edytowane przez Lubek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.05.2023 o 17:41, Lubek napisał(a):

Po podłączeniu wtyczki haka do samochodu, przepala bezpiecznik 15A na wiązce haka w samochodzie.

Ty masz jeden bezpiecznik na wszystkie przewody, czy przepala jeden konkretny np. od pinu 9 czy 10?

W dniu 31.05.2023 o 17:41, Lubek napisał(a):

Jakieś podpowiedzi gdzie szukać przyczyny?

Skoro przepala bezpiecznik 15A, to oznacza, że idzie tam większy prąd.

Tak więc albo masz źle podłączone przewody do przekaźników:

- łączysz akumulatory plus z minusem i minus z plusem

- łączysz akumulatory plus z plusem i minus z minusem i jest różnica w naładowaniu akumulatorów i gdy próbują wyrównać swoje naładowanie przekraczają natężenie 15A

- łączysz plus AKU do minusa zasilacza i minus AKU do plusa zasilacza (mało prawdopodobne i wtedy może się uszkodzić zasilacz)

albo masz włączony mocny(e) odbiornik(i) (np. lodówka na 12V).

 

Nie wierzę w opcję uszkodzenia przekaźnika/przekaźników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.