Skocz do zawartości

Weryfikacja pojazdu na drogach płatnych


Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawi mnie bardzo sposób weryfikacji pojazdów/zestawów na drogach płatnych. O ile w kraju systemy weryfikujące mogą mieć dostęp do CEPIK-u i tam sprawdzać, jakie DMC ma przejeżdżający pojazd oraz jego ewentualna przyczepa i określić czy powinien mieć e-toll odpowiedni do DMC pojazdu/zestawu - to jak wygląda to na zagranicznych autostradach gdzie obowiązują winiety? Nie wierzę, że tamtejsze systemy weryfikujące mają również dostęp do naszego CEPIK-u więc jak mogą sprawdzać do jakiej kategorii należy nasz pojazd i czy nasz zestaw z przyczepą przekracza 3,5 tony czy też nie. Różne kraje mają swoje własne wymogi. W jednych nie jest istotne czy masz coś na haku czy nie. W innych trzeba dodatkowo wykupywać winietę na przyczepę a jeszcze w innych są wyższe stawki gdy DMC zestawu przekracza 3,5 tony. No więc to mnie nurtuje, jak oni to sprawdzają. Będę wdzięczny za oświecenie mnie w tym temacie :swieca:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Dodi napisał(a):

Z tego co się orientuje kraje UE współdzielą swoje gazdy danych , w tym nasz cepik. „z pomocą” tego systemu wysyłają mandaty min. za przekroczenie prędkości, przejazd na czerwonym.

No, to chyba nie tak do końca. Inną sprawą jest wychwycenie naruszenia przepisów (prędkość, czerwone światło) gdzie odpowiednio zaprogramowana kamera robi zdjęcie pojazdowi bo zaistniało wykroczenie podlegające karze i potem jego identyfikacja to już sprawa prosta. Występuje się o dane właściciela i wysyła mu mandat. Gdy jednak jedzie się przepisowo to sytuacja taka nie zachodzi. Przejeżdżając przez jakieś bramki kontrolne za granicą, tamtejszy system oczywiście przeczyta nasze numery rejestracyjne i sprawdzi, czy winieta na ten numer jest wykupiona ale nie chce mi się wierzyć, że jest w stanie określić, czy pojazd/zestaw ma mniej czy więcej niż 3,5 tony. To wymagałoby dostępu do wszystkich baz danych krajów UE i sprawdzania DMC wszystkich pojazdów i ich przyczep bo przecież nie trudno wyobrazić sobie sytuację, że wypożyczam przyczepę w innym kraju niż rodzinny ;) No, ale jeśli się mylę i Dodi ma rację, to już żyję w matrixie :sciana:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Voku napisał(a):

A na czym polega ważenie, na tych autostradowych wagach np. Na Węgrzech? Tam są jakieś wagi w drodze? Bo TIRy po prostu przez to przejeżdżają bez zatrzymania? 

O takich urządzeniach które skontrolują wagę jadącego autostradą pojazdu to jeszcze nie słyszałem. Są oczywiście przy autostradach odpowiednio wyposażone punkty kontrolne. No ale trzeba wtedy zjechać z autostrady jeśli skieruje nas tam zamieszczona wcześniej informacja lub po prostu policja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, glomir napisał(a):

O takich urządzeniach które skontrolują wagę jadącego autostradą pojazdu to jeszcze nie słyszałem.

eeee tam, są takie od dawna i nawet działają :D Nawet w naszym świętym mieście są dwie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Stu napisał(a):

eeee tam, są takie od dawna i nawet działają :D Nawet w naszym świętym mieście są dwie....

Na DK11 jest waga w drodze , na wlocie do Wrocławia też jest w drodze coś takiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Voku napisał(a):

A na czym polega ważenie, na tych autostradowych wagach np. Na Węgrzech? Tam są jakieś wagi w drodze? Bo TIRy po prostu przez to przejeżdżają bez zatrzymania? 

 

Screenshot_20230506-151435.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.05.2023 o 11:25, glomir napisał(a):

No, to chyba nie tak do końca. Inną sprawą jest wychwycenie naruszenia przepisów (prędkość, czerwone światło) gdzie odpowiednio zaprogramowana kamera robi zdjęcie pojazdowi bo zaistniało wykroczenie podlegające karze i potem jego identyfikacja to już sprawa prosta. Występuje się o dane właściciela i wysyła mu mandat. Gdy jednak jedzie się przepisowo to sytuacja taka nie zachodzi. Przejeżdżając przez jakieś bramki kontrolne za granicą, tamtejszy system oczywiście przeczyta nasze numery rejestracyjne i sprawdzi, czy winieta na ten numer jest wykupiona ale nie chce mi się wierzyć, że jest w stanie określić, czy pojazd/zestaw ma mniej czy więcej niż 3,5 tony. To wymagałoby dostępu do wszystkich baz danych krajów UE i sprawdzania DMC wszystkich pojazdów i ich przyczep bo przecież nie trudno wyobrazić sobie sytuację, że wypożyczam przyczepę w innym kraju niż rodzinny ;) No, ale jeśli się mylę i Dodi ma rację, to już żyję w matrixie :sciana:

Wg mnie dane o samym pojeździe nie są tak chronione jak dane osobowe właściciela. Sprawdza pojazd a jeśli jest naruszenie to wtedy występują o damę właściciela. Ale to tylko moje przypuszczenia ..

W dniu 6.05.2023 o 11:34, Voku napisał(a):

A na czym polega ważenie, na tych autostradowych wagach np. Na Węgrzech? Tam są jakieś wagi w drodze? Bo TIRy po prostu przez to przejeżdżają bez zatrzymania? 

W PL są takie wagi (w drodze) często nad nimi są bramownice z kamerami . Takie wagi są też w Austrii. 

Ale czego się obawiać jak się nie jest przeważonym ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodi pisze: Wg mnie dane o samym pojeździe nie są tak chronione jak dane osobowe właściciela. Sprawdza pojazd a jeśli jest naruszenie to wtedy występują o damę właściciela. Ale to tylko moje przypuszczenia ..

No właśnie. Obracamy się wszyscy jedynie w zakresie przypuszczeń. Dobrze byłoby jednak wiedzieć na pewno jak te wszystkie systemy działają i jak są ze sobą powiązane. Nadal nie bardzo wierzę w to, że w całej Europie każda bramka sprawdza każdy przejeżdżający pojazd, przekazuje jego dane do ogólnoeuropejskiego systemu (obejmującemu oczywiście i nasz CEPIK) a tam każda ta informacja jest weryfikowana i następuje odpowiedź zwrotna. Tysiące bramek w każdym kraju i miliony przejeżdżających samochodów dadzą miliardy a może i biliony informacji do przetworzenia w ciągu sekund. No, technicznie da się to zrobić ale politycznie wymagałoby konsensusu wszystkich państw UE. Gdyby to się udało to wszystkie mass media trąbiłyby o tym przez rok.

Co do wag wbudowanych w autostrady to nie twierdziłem, że ich nie ma. Po prostu o nich nie słyszałem. Ale też jak koledzy wspomnieli, reagują tylko na przekroczenie dopuszczalnego nacisku na oś. Więc wraca podstawowa kwestia: Czy system automatycznie jest w stanie zweryfikować czy DMC zestawu holownik+przyczepa przekracza 3,5 tony czy też jest to możliwe wyłącznie podczas kontroli policyjnej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, glomir napisał(a):

Więc wraca podstawowa kwestia: Czy system automatycznie jest w stanie zweryfikować czy DMC zestawu holownik+przyczepa przekracza 3,5 tony czy też jest to możliwe wyłącznie podczas kontroli policyjnej ?

Raczej nie jest. Zestawów przejeżdża na dobę pewnie parę promili w stosunku do całego ruchu więc komu by się opłaciło to wszystko monitorować. Po za tym gdyby to tak działało, to nie stali by z wagą na boku tylko komputer "losował " by szczęśliwców do mandatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, BUMERANG napisał(a):

Raczej nie jest. Zestawów przejeżdża na dobę pewnie parę promili w stosunku do całego ruchu więc komu by się opłaciło to wszystko monitorować. Po za tym gdyby to tak działało, to nie stali by z wagą na boku tylko komputer "losował " by szczęśliwców do mandatu.

Ale to nie musi nikt sprawdzać, od tego są algorytmy . Numer rej. rozpoznawany jest w ułamku sekundy, przejazd przez belkę tensometryczną  która jest pod nawierzchnią dokonuje odczytu nacisku poszczególnych osi. W systemie jest sprawdzane DMC pojazdu i gotowe. Takich miejsc w PL jest wiele (jedno jest 5km od mojego domu)  , nad nimi są bramownice z kamerami. Zapewne wyłapują tylko ciężkie pojazdy ( naczepy,wywrotki..) i nikt narazie nie bawi się w łapanie busów i kamperów. Opłacalność ? zapewne tak. 
 

najlepiej zapytać ma grupach FB „tirowców”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.05.2023 o 21:02, Dodi napisał(a):

Numer rej. rozpoznawany jest w ułamku sekundy

A blacha przyczepy?

Po za tym każdy zestaw musiałby być weryfikowany indywidualnie, osobno holownik i przyczepa. To nie takie proste.

A tak ustawiasz limit na oś i po sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, BUMERANG napisał(a):

A blacha przyczepy?

Po za tym każdy zestaw musiał by być weryfikowany indywidualnie, osobno holownik i przyczepa. To nie takie proste.

A tak ustawiasz limit na oś i po sprawie.

Ale przecież ciagnik siodłowy+naczepa jest ważona właśnie w takich miejscach , kamery na przód i tył pojazdu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.