Skocz do zawartości

Sprzedaż przyczepy - prośba o poradę


lestad

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, kupiłem 12 lat temu od jednego z naszych forumowiczów bardzo fajną budkę. Służyła mi przez lata na działce, bo kupiłem ją z takim przeznaczniem. Teraz postawiłem dom i przyczepka nie jest mi już potrzebna. Jej sytuacja "z papierami" jest jednak dość skomplikowana i nie do końca wiem jak poprowadzić tę sprzedaż i jakie formalności będą do załatwienia przeze mnie i nabywcę. Opiszę historię choroby. Może ktoś z Koleżanek i Kolegów będzie mógł podpowiedzieć. 

1. Kupiłem w 2012 zarejestrowaną w Polsce przyczepę z ważnym przeglądem na umowę kupna-sprzedaży
2. Zgłosiłem zakup w wydziale komunikacji co jest potwierdzone stemplem na umowie. Wszystko było ok. Budka dostała miękki dowód i tymczasowe blachy
3. Ponieważ przyczepa była już raczej bez właściwości jezdnych i chciałem jej używać wyłącznie stacjonarnie nie robiłem kolejnego przeglądu
4. Wydział komunikacji poinformował mnie pisemnie, że aby odebrać twardy dowód muszę dostarczyć przegląd. Nie miałem przeglądu więc odbiór dowodu odpuściłem. 
5. Po kilku miesiącach dostałem decyzję o odmowie rejestracji z powodu braku dostarczenia ważnego przeglądu i poproszono mnie o zwrot blachy i miękkiego dowodu. 
6. Miękki dowód i blachy zwróciłem na co mam pokwitowanie z urzędu no i przyczepa ma status, że rejestracji odmówiono. 

No i tak budka stała przez 11 kolejnych lat u mnie na działce pod wiatą. W mObywatelu cepka widnieje na mnie (co ciekawe z numerami rej, których mi w końcu odmówiono z powodu braku przeglądu) więc chcę ją sprzedać oficjalnie i zgłosić, że już jej nie mam. Kupujący też chcą ją wykorzystywać stacjonarnie więc nie potrzebują żeby była zarejestrowana miała przeglądy itd., ale brak dowodu rej budzi kontrowersje. Jak to sprzedać i gdzie zgłaszać ma transakcję kupujący i sprzedający? Nie chcę sprzedawać bez umowy, bo lubię mieć porządek w papierach i nie chcę żeby pojazd wisiał w systemach na mnie. 

Z góry dziękuję, 

Mateusz

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, lestad napisał(a):

Nie chcę sprzedawać bez umowy, bo lubię mieć porządek w papierach i nie chcę żeby pojazd wisiał w systemach na mnie. 

Jak lubisz porządek w papierach, to nie powinieneś dopuścić do takiej sytuacji.  Bo teraz jak ruszysz formalności, to się może narobić smród - szczególnie jeśli chodzi o OC. Ale obym się mylił.   A informację o tym, jak to odkręcić najprędzej uzyskasz w swoim wydziale komunikacji.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dziękuję za życiowe rady i ciekawostki rynkowe czyli co mam robić żeby mieć porządek w papierach oraz ile kosztuje OC za Hobby. Jednak nie o to pytałem. Swoją drogą kupiłem przyczepę na działkę. Od początku była domkiem, a nie pojazdem stąd brak myślenia o przeglądach i ubezpieczeniach pojazdu. Zrobiłem jak zrobiłem i nie zgłaszam się z prośbą o komentarz co mogłem zrobić lepiej oraz jaka jest moralna czy inna ocena działań. Poszukuję merytorycznej poradę jak poprowadzić temat dalej. Inne komentarze nie wnoszą wiele.  Wydział komunikacji znam i na ten pomysł wpadłem. Jednak dziś jest początek majówki, ludzie mają czas przyjechać i oglądać budkę Dlatego próbuję zdobyć wiedzę tutaj. Jak się nie dowiem niczego konstruktywnego to trafię do urzędu. Nie tracę jednak nadziei na merytoryczną poradę kogoś kto zna przepisy. Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kara za brak OC 1200zł, prawdopodobnie do WK będziesz musiał iść po próbne tablice i zrobić przegląd, z próbnym dowodem i przeglądem z powrotem do WK i dostaniesz stałą rejestrację. Ale jak sprzedać bez przeglądu i cofniętą rejestrację to nie wiem, pytaj w WK.

Ps coś się dowiesz daj znać, sam jestem ciekawy,  maruderów nie słuchaj, wszyscy zaraz wielce tacy porządni:lol:

Edytowane przez peja76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Ciekawą perspektywę rzucił spidersweb https://spidersweb.pl/autoblog/badanie-techniczne-przerejestrowanie/

1,2k za brak OC udzwignę jak bedzie trzeba, ale zastanawiam się jak sie UFG w ogole zorientuje jesli nabywca nie pojdzie rejestrowac tylko zglosi zakup przez ePUAP. Co ważne UFG moze ukarać za bieżący rok, a nie kumulatywnie za caly czas braku ubezpieczenia. Ciekawe czy formalny brak rejestracji ma wpływ na status zobowiazan wobec UFG. Bo jeżeli pojazd nie jest zarejestrowany to nie ma.prawa sie poruszac wiec czy OC jest konieczne trudno mi ocenic. Jak sie dowiem to dam znac. Przegladu zerowego nie zrobię, bo chociaz budka jako stacjonarna jest w kapitalnej kondycji, to na droge bez remontu bym nia nie wyjechał i kupujacego tez bym nie zachecał. Stala jednak nieruchomo przez 12 lat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko do pierwszej rejestracji (salonowej) pojad nie musi mieć OC. Później nie znaczenia przeglad, kwestie przerejestrowania itp. Zgłoszenie w ePUAP to zgłoszenie w CEPiK, UFG porównuje okresowo bazy CEPiK z własną (spływ danych od ubezpieczycieli), proste.

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lestad napisał(a):

chcę ją sprzedać oficjalnie i zgłosić, że już jej nie mam. Kupujący też chcą ją wykorzystywać stacjonarnie

Umowa kupna-sprzeaży, kopia do Wydz. Kom. do wiadomości - i już nie jest na Twoim stanie

 

54 minuty temu, lestad napisał(a):

Bo jeżeli pojazd nie jest zarejestrowany to nie ma.prawa sie poruszac wiec czy OC jest konieczne

Nie ma znaczenia, masz płacić

 

54 minuty temu, lestad napisał(a):

jak sie UFG w ogole zorientuje

Tak jak w każdym innym przypadku - porównanie baz WK (a dokładniej CEPiK) i ubezpieczycieli - robią to cały czas tylko moce przerobowe są małe i nie wszystkich mogą od razu ścignąć. Spokojnie, do Ciebie też dojdą :)

Infolinia UFG +48 22 53 96 100 - dzwonisz i pytasz bez wnikania w szczegóły, np. mam popsutą przyczepkę towarową którą chcę sprzedać na części, itd. itp.

Edytowane przez piotrowin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, lestad napisał(a):

1. Kupiłem w 2012 zarejestrowaną w Polsce przyczepę z ważnym przeglądem na umowę kupna-sprzedaży

 

12 godzin temu, lestad napisał(a):

Ciekawe czy formalny brak rejestracji ma wpływ na status zobowiazan wobec UFG. Bo jeżeli pojazd nie jest zarejestrowany to nie ma.prawa sie poruszac wiec czy OC jest konieczne trudno mi ocenic. 

Skoro przyczepa była już raz zarejestrowana, to po sprzedaży mówimy o przerejestrowaniu, a nie rejestrowaniu, więc według mnie, mając umowę kupna, stałeś się jej właścicielem i ciąży na tobie obowiązek kontynuacji obowiązkowego ubezpieczenia OC.   

Tylko czy jest sens robić cokolwiek w tym temacie, skoro kupujący weźmie ją lawetą i też ją postawi na działce?

Edytowane przez Mars (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mateusz błędnie przyjmuje, że skoro nie wyjeżdżał na drogę, to OC nie musiało być. Owszem, musiało, jest to obowiązek posiadacza niezależny od formalności związanych z rejestracją, do czasu formalnego wyrejestrowania pojazdu (przyczepy nie można wyrejestrować, z pamięci tylko smaochody i przyczpey pow. 3,5 t DMC, autobusy można czasowo wycofać z ruchu - nie chce wchodzić w szczegóły, ale co do OC wtedy rozlicz się to zwykle z ubezpieczycielem na koniec okresu polisy, za czas wycofania zwracana jest część składki). 

Przyczepa była zarejestrowana w kraju, zgłoszono zmaianę właściciela, przejście własności jest niezależne od przeglądu, więc zmiana właściciela została odnotowana, prawdopodobnie została wydana decyzja o rejestracji na nowego właściciela, zostało wydane pozwolenie czasowe, którego ważność wygasła. Owszem, skutkiem nieodebrania tablic jest wygaśnięcie pozwolenia czasowego i to, że przyczepa nie jest dopuszczona do ruchu już tylko i wyłącznie z tego powodu, przeglądu nnawet nie  licząc. Natomiast po dokonaniu pierwszej rejestracji w kraju, niezależnie od zmian właściciela, pojazd musi mieć ciągłość w OC, i basta, niczego nie zmienia faktyczny sposób użytkowania (np. stoi jako domek na działce)  czy dopuszczenie do ruchu (czy to kwestie DR zy przegląd). 

27 minut temu, Mars napisał(a):

postawi na działce?

I tu jest problem, bo intencją Mateusza jest pozbycie się "dozgonnego" figuroania na niego przyczepy w CEPiK, a tak będzie, jeśli sprzeda cepę, nie ruszając tematu, bez zgłaszania zmian w prawie własności w WK, przyczepa dawno przestanie istnieć, a Mateusz za 20-30 lat, jak CEPiK z UFG przemielą już całą bazę, łącznie z uporządkowaniem archiwaliów, będzie ciągany o OC itp., i co rok będzie musiał w zasadzie płacić to OC, bo legalnym działaniem nie wykaże podstw do wyrejestrowania. 

Na ten moment to się udało, bo ani CEPiK ani UFG nie działają perfekcyjnie na "styku" tych dwóch baz, tym bardziej, że w CEPiK-u figuruje (lub powinno figurować) setki tysięcy, o ile nie miliony pojazdów, które są tylko wspomnieniem, a w zasadzie pozostał po nich tylko wpis w CEPIK, i dużo takich pojazdów nie była przez system "tykana", bo i bez tego mają co robić... Póki co, przez te naście lat, przyschło to, "omsknęło" sie systemowi, ale trzeba mieć świadomość, iż teraz każda czynność dotycząca w bazie CEPiK tego pojazdu, który "umknął" systemowi, będzie powodowała, że pojazd znowu staje się "czynnym" rekordem w bazie, dla którego system CEPiK będzie m.i.n weryfikował dane. Przegląd - pal licho, dla CEPiK-u to obojętne, dopóki nie ma zapytania o pojazd z kontroli drogowej, natomiast gorzej jest właśnie z OC, gdzie ten "uczynniony" rekord może w końcu trafić do puli rekordów wymienianych z UFG. 

To samo będzie przy przerejestrowaniu. 

Proponuję pogadać z kimś od ubezpieczeń, z zasłyszenia  że gdzieś ktoś podobno: zapąłcone zaległe OC za 3 lata wstecz (na podstawie oświadczenia że nie było szkody, ubezpieczyciel się zgodził...) i bieżącego, wtedy wg danych w UFG niby pojazd ma OC w bieżącym roku, i ciągłość w okresie, którym interesuje się CEPiK... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@czyś

Przyczepę kempingową można czasowo wycofać z ruchu. Zgodnie z art. 78a.2 czasowemu wycofaniu z ruchu podlegają też pojazdy specjalne. A pojazd specjalny to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia.

Przyczepa kempingowa, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami jest pojazdem specjalnym, tak też jest rejestrowana jako dokładnie "przyczepa specjalna" o przeznaczeniu kempingowym. I taka przyczepa specjalna IMO można czasowo wycofać z ruchu właśnie na podstawie powyższego artykułu.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja, dzięki za korektę.

Ale nic to nie zmieni, bo najpierw trzeba byłoby mieć zgłoszone wycofanie z ruchu i decyzję. Wygaśnięcie pozwolenia czasowego wydanego w związku z przerejetrowywaniem nanabywcę nie ma takiego skutku, to jest inny tryb (na wniosek właściciela, na określony czas [są ograniczenia], i który jeszcze łączy się zwykle z opłatą za czas wycofania). A za czas wycofania i tak podlega się OC, które tak jak napisałem, rozlicza się zwykle na koniec okresu ważności polisy (zwot nie meniej niż 95% składki za czs wycofania pojazdu z ruchu). 

Niestety, tu mamy nawarstwienie się problemu, na zasadzie "nie będę jeździł, cepa na działkę, to po co przegląd, OC, tablice i rejestracja". Przez lata było fajnie, bo nawet CEPiK tego nie wychwycił, ale teraz nie wiadomo, jak się tego legalnei pozbyć, nie ponosząc większych kosztów.

No, można powiedzieć, że nie robiąc przez ponad 10 lat przeglądów technicznych i nie płącąc OC, i tak zyskało się 2xwięcej, ale teraz szkoda byłoby dostać plombę z UFG.

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, PanSamochodzik napisał(a):

 A informację o tym, jak to odkręcić najprędzej uzyskasz w swoim wydziale komunikacji.

Jeżeli to Łódź, i Smugowa, to z jednej strony przez masę obrabianych wniosków niejedno widzieli, ale na dobrą informację nie ma co liczyć. Wniosek o wydanie pozwolenia czasowego celem wykonania badań technicznych (zgodny z przepisami sposób postępowania gdy kończy się przegląd, tzn. albo to, albo laweta do SKP, żeby wszystko było na legalu po wygaśnięciu przeglądu) oparł się o kierownika, bo przecież nie ma takiej możliwości jeżeli samochód jest zarejestrowany... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, PanSamochodzik napisał(a):

szczególnie jeśli chodzi o OC. Ale obym się mylił.   A informację o tym, jak to odkręcić najprędzej uzyskasz w swoim wydziale komunikacji.

Akurat WK to wisi czy jest OC czy nie.

UFG nakłada karę tylko za rok kontroli - pierwsze półrocze 2023 to 1200 zł.
I teraz,
albo idziesz do swojego ubezpieczyciela że chcesz kontynuować, płacisz zaległości, UFG się nie czepia bo pojazd ubezpieczony, wybierasz płatność w 2 ratach, płacisz tylko pierwszą i OC wygasa,
albo piszesz donos do UFG na samego siebie, płacisz 1200 i zaczynasz z czystą kartą czyli patrz wyżej.

Wyrejestrowanie:
umowa (w obecnym czasie najlepiej z osobą mieszkającą w strefie wojny), kopia do WK, pozbyłeś się problemu, lub
idziesz do punktu złomowania, mówisz co i jak, dostajesz kwit, pozbyłeś się problemu, lub
zgłaszasz kradzież (dla idiotów).
To co zostało sprzedajesz sąsiadowi jako np. budka dla ptaków, byle poniżej 1000 zł (ne ma PCC i śladu w US).
Niestety polskie prawo nie przewiduje wyrejestrowania "bo nie chcę używać ale nie chcę się pozbywać".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.