Skocz do zawartości

Zmiany techniczne podwozia wymagane do podwyższenia DMC


Maciek_No

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Jestem szczęśliwym posiadaczem Hobby 560 UKF o DMC 1600kg. Po zapokowaniu wszystkich gratów (zarówno niezbędnych i zbędnych tzw "przydasi" albo "nice to have" waga na złomie pokazała 1730kg. Oczywiście zlałem wodę, wywaliłem koło zapasowe z bakisty, rowery poszybowały na dach auta przed podróżą przez Austrię. Jednakże czułem pewny niesmak z koniecznością ograniczenia wagi i po powrocie wysmarowałem maila do Hobby z prośbą o zmianę DMC. Odpowiedzieli sprawnie, aby podwyższyć DMC z 1600kg na 1800kg muszę zmienić:

- dyszel na Knott ZHL 15-1 (teraz jest ZHL 15-1 A o dop masie przyczepy 1600kg). Dyszel bez zaczepu t.j. same podłużnice. 

- oś Knott  VGB 18 MV (z hamulcem 25-2025)

- koła 15 cali (teraz są 14 cali 185R)

 

Nie przeraziło mnie to, ceny dyszli Knott w D to około 250-300EUR. Cena osi Knott VGB18MV to około 3500pln. Pomyślałem że to tak naprawdę koszt dwóch "grubych" mandatów za przekroczenie DMC - zmiany jak najbardziej uzasadnione.

Zwróciłem się z zapytaniem ofertowym do Smolicz i tutaj kubeł zimnej wody na głowę. Oś wyceniona na UWAGA 12 600 pln, a podłużnice 5600 pln. Muszę przyznać że powiało ostrym chłodem. Zapytałem dziś o ceny owych elementów przedstawiciela Knott, mam nadzieję że ceny będą bardziej "życiowe". 

Czy ktoś z Was zmieniał owe pdłużnice dyszla i osie aby podwyższyć DMC? Przeczytałem parenaście stron w różnych wątkach, ale większość zmieniała DMC "papierkiem", bez zmian technicznych. 

1682011772376.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,
Jestem szczęśliwym posiadaczem Hobby 560 UKF o DMC 1600kg. Po zapokowaniu wszystkich gratów (zarówno niezbędnych i zbędnych tzw "przydasi" albo "nice to have" waga na złomie pokazała 1730kg. Oczywiście zlałem wodę, wywaliłem koło zapasowe z bakisty, rowery poszybowały na dach auta przed podróżą przez Austrię. Jednakże czułem pewny niesmak z koniecznością ograniczenia wagi i po powrocie wysmarowałem maila do Hobby z prośbą o zmianę DMC. Odpowiedzieli sprawnie, aby podwyższyć DMC z 1600kg na 1800kg muszę zmienić:
- dyszel na Knott ZHL 15-1 (teraz jest ZHL 15-1 A o dop masie przyczepy 1600kg). Dyszel bez zaczepu t.j. same podłużnice. 
- oś Knott  VGB 18 MV (z hamulcem 25-2025)
- koła 15 cali (teraz są 14 cali 185R)
 
Nie przeraziło mnie to, ceny dyszli Knott w D to około 250-300EUR. Cena osi Knott VGB18MV to około 3500pln. Pomyślałem że to tak naprawdę koszt dwóch "grubych" mandatów za przekroczenie DMC - zmiany jak najbardziej uzasadnione.
Zwróciłem się z zapytaniem ofertowym do Smolicz i tutaj kubeł zimnej wody na głowę. Oś wyceniona na UWAGA 12 600 pln, a podłużnice 5600 pln. Muszę przyznać że powiało ostrym chłodem. Zapytałem dziś o ceny owych elementów przedstawiciela Knott, mam nadzieję że ceny będą bardziej "życiowe". 
Czy ktoś z Was zmieniał owe pdłużnice dyszla i osie aby podwyższyć DMC? Przeczytałem parenaście stron w różnych wątkach, ale większość zmieniała DMC "papierkiem", bez zmian technicznych. 
1682011772376.thumb.jpg.4b893a8f7e0adf0da5380f0de2d15669.jpg
Jaki Twój model nie był technicznie dostosowany do większego DMC, to znaczy fabrycznie nie miał homologacji na 1800 kg, i w związku z tym musiałbyś dokonać zmian konstrukcyjnych to po jabłkach. Nie możesz dokonać zmian konstrukcyjnych aby zwiększyć DMC. DMC możesz zmieniać tylko i wyłącznie w ramach fabrycznej homologacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno oni zrozumieli dokładnie o co Ci chodzi z tą zmianą?  No dobra jedziemy dalej .

Wymieniasz te podzespoły czyli poprawiasz fabrykę  i co dalej ?  Ktoś to musi chyba zobaczyć ,sprawdzić i  pewnie klepnąć  jakiś kwit powiedzmy jest ok . I dalej idąc to Hobby wystawia nową homologacje i wtedy do WK . Interesuje mnie ta cała procedura od wymiany podzespołów do wydania nowej homologacji jak to ma wyglądać .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z diagnostą, procedura wygląda tak że po uzyskaniu "kwitu" wraz z nowa tabliczka znamionową wystawia kwit z którym mam się zjawić w wydziale komunikacji. Według diagnosty po uzyskaniu nowej tabliczki i glejtu od producenta to już czysta formalność. Co do samych technicznych zmian, wklejam maila od Hobby:

Dear Mr Michalczyk,

thank you for your request and for your interest at an uprading ot the weight from your caravan (model season 2009).

At following you will receive the information your question.

To 1: At the moment your caravan has 1600 kg. In this case the caravan has the drawbar "ZHL 15 A1" and not "ZHL 15 A". For upgrading the caravan has to have the drawbar "ZHL 15 A" (without "1").

To 2: In your case you can use the axle VGB 18 MV (with brake 25-2025) instead of DB 18 MV (with brake 25-2025). The VGB axle and the DB axle are compatible with each other.

We suggest that you have the modification realised by a dealer, so that the work is done professionally.

If you would like to make the load upgrade yourself:
For a subsequent increase in the load to 1750 kg or 1800 kg, you require a clearance certificate from Hobby as well as a new type plate. These documents are subject to a fee and the costs are 80,- Euro + VAT.

The documents must be submitted to a recognised inspection authority (in Germany this is TÜV or Dekra). The weight change must also be entered in the registration documents.

If you decide to increase the weight of your vehicle to 1750 kg or 1800 kg, please give us your "OK" to prepare the documents for which a charge will be made.

Co do drogi przez mękę, to też zależy od lokalizacji - ponoć w Poznaniu i Wrocławiu jest to prawie niemożliwe do realizacji, w Wawie wszystko przechodzi ( to nieoficjalna opinia dealera Hobby :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z diagnostą, procedura wygląda tak że po uzyskaniu "kwitu" wraz z nowa tabliczka znamionową wystawia kwit z którym mam się zjawić w wydziale komunikacji. Według diagnosty po uzyskaniu nowej tabliczki i glejtu od producenta to już czysta formalność. Co do samych technicznych zmian, wklejam maila od Hobby:

Dear Mr Michalczyk,

thank you for your request and for your interest at an uprading ot the weight from your caravan (model season 2009).

At following you will receive the information your question.

To 1: At the moment your caravan has 1600 kg. In this case the caravan has the drawbar "ZHL 15 A1" and not "ZHL 15 A". For upgrading the caravan has to have the drawbar "ZHL 15 A" (without "1").

To 2: In your case you can use the axle VGB 18 MV (with brake 25-2025) instead of DB 18 MV (with brake 25-2025). The VGB axle and the DB axle are compatible with each other.

We suggest that you have the modification realised by a dealer, so that the work is done professionally.

If you would like to make the load upgrade yourself:
For a subsequent increase in the load to 1750 kg or 1800 kg, you require a clearance certificate from Hobby as well as a new type plate. These documents are subject to a fee and the costs are 80,- Euro + VAT.

The documents must be submitted to a recognised inspection authority (in Germany this is TÜV or Dekra). The weight change must also be entered in the registration documents.

If you decide to increase the weight of your vehicle to 1750 kg or 1800 kg, please give us your "OK" to prepare the documents for which a charge will be made.

Co do drogi przez mękę, to też zależy od lokalizacji - ponoć w Poznaniu i Wrocławiu jest to prawie niemożliwe do realizacji, w Wawie wszystko przechodzi ( to nieoficjalna opinia dealera Hobby )
 
 

Przepisy nie zezwalają na taki manewr. Pierwotna homologacja jest święta. Producent nie może wystawić nowej homologacji dla danego pojazdu, a nawet jak wystawi to polski WK zgodnie z prawem nie może zmienić DMC na podstawie takiego kwitu. Oczywiście może się zdarzyć, że WK DMC zmieni ale trzeba mieć świadomość że będzie to czynność prawnie wadliwa, i sama w sobie może zostać cofnięta.

Więc jeśli pierwotnie pojazd nie był homologowany na wnioskowaną wartosc a ty dokonaleś zmian konstrukcyjnych i masz nową homologację to niczego to nie zmienia.

Dokładny przepis znajduje się w rozporządzeniu sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, załącznik 2, dział III art. 3.2:

"W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości"
 
I drugi przepis znajdzie w Rozporządzeniu w sprawie rejestracji pojazdów, art.16.7

W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę zawartych w dowodzie rejestracyjnym danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, wynikającą ze zmiany właściwych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 5a ustawy, warunków technicznych, do wniosku dołącza się:

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był* homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

* Był homologowany pierwotnie, fabrycznie a nie ponownie po dokonaniu zmian konstrukcyjnych. Pierwotna homologacja (czyli ta, z którą pojazd wyjechał z fabryki) jest kluczowa i najważniejsza.



Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno oni zrozumieli dokładnie o co Ci chodzi z tą zmianą?  No dobra jedziemy dalej .
Wymieniasz te podzespoły czyli poprawiasz fabrykę  i co dalej ?  Ktoś to musi chyba zobaczyć ,sprawdzić i  pewnie klepnąć  jakiś kwit powiedzmy jest ok . I dalej idąc to Hobby wystawia nową homologacje i wtedy do WK . Interesuje mnie ta cała procedura od wymiany podzespołów do wydania nowej homologacji jak to ma wyglądać .  
Pojazd nie może mieć wydanej nowej homologacji. Homologacja fabryczna jest na całe życie pojazdu i jest do pojazdu przypisana już na stałe. Jeśli pierwotna homologacja nie przewidywała widełek dla danego pojazdu i jeśli producent w ramach pierwotnej homologacji nie przewidział tych widełek to żadne zmiany konstrukcyjne nie pomogą i są w ogóle niedopuszczalne.

I przykładowo w moim pojeździe producent dla mojej osi przewidział widełki w granicach 1600-1700 kg. I w tych granicach mogę się poruszać jeśli chce zmienić DMC. Wynika to i z homologacji i z tabliczki znamionowej pojazdu. W poprzedniej Adrii miałem homologację w zakresie 1250-1350 kg i to też wynikało zarowno z homologacji jak i tabliczki znamionowej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, jacek00 napisał(a):

Pojazd nie może mieć wydanej nowej homologacji. Homologacja fabryczna jest na całe życie pojazdu i jest do pojazdu przypisana już na stałe. Jeśli pierwotna homologacja nie przewidywała widełek dla danego pojazdu i jeśli producent w ramach pierwotnej homologacji nie przewidział tych widełek to żadne zmiany konstrukcyjne nie pomogą i są w ogóle niedopuszczalne.

 

Na początek dziękuję za bardzo rzeczową odpowiedź. 

W takim razie jakiekolwiek zmiany DMC nie byłyby możliwe - jeśli rozumieć homologację jako pierwotną tabliczkę na przyczepie? 

Rozmawiałem z centrum kempingowym Smolicz i według nich operacja podwyższenia DMC jest wykonalna. Wspomnieli że trudniej w Poznaniu i Wrocławiu, w tych dwóch miejscach operacja wymaga więcej cierpliwości. Nie jest to oczywiście żadna wyrocznia prawna, aczkolwiek przeprowadzali tą operację i znają stronę praktyczną.

Producent zadeklarował że jeżeli dokonam zmian technicznych w pojeździe, wystawi zaświadczenie oraz nową tabliczkę znamiową. 

For a subsequent increase in the load to 1750 kg or 1800 kg, you require a clearance certificate from Hobby as well as a new type plate. These documents are subject to a fee and the costs are 80,- Euro + VAT.

The documents must be submitted to a recognised inspection authority (in Germany this is TÜV or Dekra). The weight change must also be entered in the registration documen

Jako że cała operacja może pochłonąc między 10 a 20 tysi, muszę mieć pewność zanim wyłożę środki. Organem który może zakwestionować całą operację jest Wydział Komunikacji i chyba tam się udam / wyślę zapytanie zanim przystąpię do zmian.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Maciek_No napisał(a):

W takim razie jakiekolwiek zmiany DMC nie byłyby możliwe - jeśli rozumieć homologację jako pierwotną tabliczkę na przyczepie? 

Są możliwe o ile pozwala na nie pierwotna homologacja pojazdu. Homologacja, a nie tabliczka. Czyli papier, który dostajesz wraz z nowym pojazdem. Nr homologacji masz wpisany w DR Twojego pojazdu. Raz wydana homologacja jest ważna na całe życie pojazdu. Nie można wystawić dla danego pojazdu nowej (kolejnej) homologacji z innymi danymi technicznymi niż tymi, które znajdowały się w pierwotnej homologacji.

4 godziny temu, Maciek_No napisał(a):

Rozmawiałem z centrum kempingowym Smolicz i według nich operacja podwyższenia DMC jest wykonalna. Wspomnieli że trudniej w Poznaniu i Wrocławiu, w tych dwóch miejscach operacja wymaga więcej cierpliwości. Nie jest to oczywiście żadna wyrocznia prawna, aczkolwiek przeprowadzali tą operację i znają stronę praktyczną.

Wiesz, Smolicz ma niewątpliwie w tym interes. Skasują Cię na 20 parę tysięcy, wymienią oś i jakieś inne elementy. Ale to Ty z tym sprzętem i ryzykiem zostaniesz :)

Natomiast operacja zwiększenia DMC jest możliwa, ale tylko w przypadku gdy nie wymaga to zmian konstrukcyjnych w pojeździe i jeśli dopuszczała takową możliwość pierwotna homologacja. 

4 godziny temu, Maciek_No napisał(a):

Producent zadeklarował że jeżeli dokonam zmian technicznych w pojeździe, wystawi zaświadczenie oraz nową tabliczkę znamiową. 

I może Ci to wystawić bo producent działa pewnie wg niemieckich przepisów, i o ile się nie mylę, to w DE taka zmiana osi i zwiększenie DMC po zmianie konstrukcyjnej jest możliwe. A nasze krajowe przepisy zabraniają zmiany DMC w przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych i tyle. Jeśli pojazd pierwotnie nie był homologowany na wyższe DMC to taka zmiana DMC w naszym kraju jest niemożliwa i jest niezgodna z prawem. 
 

Pozwól, że przedstawię Ci to na przykładzie mojej obecnej przyczepy. Mój model wychodził bazowo z DMC 1500, 1600, 1700 i 1800 kg. W momencie zamawiania pojazdu mogłem wybrać jakie chcę DMC. Bazowo mój pojazd wychodził z DMC 1500 kg i z osią do 1500 kg. Ja przy zamawianiu zmieniłem oś na mocniejszą i zamówiłem pojazd z DMC 1600 kg. Natomiast, w związku z tym, że fabrycznie zamontowano mi mocniejszą oś, to mój pojazd automatycznie ma homologację na rejestrację z DMC w zakresie 1600-1700 kg. I taki zapis widnieje w mojej homologacji. Tutaj masz wycinek z adnotacją o tym, że technicznie maksymalne DMC to właśnie 1700 kg. 

 

image.png.f6dfa13a67b87208fa216cdef2901350.png

 

I teraz jeśli ja będę chciał zwiększyć w swoim pojeździe DMC z obecnego 1600 kg na 1700 kg to oczywiście będę mógł to zrobić. Wtedy właśnie muszę napisać do dealera albo do producenta pojazdu, który wystawi mi zaświadczenie, że mój pojazd był homologowany pierwotnie na DMC 1700 kg, wyśle mi nową tabliczkę znamionową do zamontowania na pojeździe. Z takim zaświadczeniem udaje się do WK i zmieniam DMC z 1600 na 1700 kg. Czyli wszystko odbywa się w ramach pierwotnej homologacji, która u mnie dopuszcza DMC na poziomie 1700 kg.

Ale jakbym chciał zwiększyć DMC do 1800 kg to jest to już niemożliwe, nawet mimo tego, że mój model z takim DMC też wychodził. Po prostu mój konkretny pojazd, który wyjechał z fabryki z osią do 1700 kg, był homologowany tylko w zakresie 1600-1700 kg i większe DMC dla mojego konkretnego modelu nie jest możliwe, nawet po dokonaniu zmian konstrukcyjnych, bo takiej zmiany DMC zabraniają polskie przepisy. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Maciek_No napisał(a):

Jestem szczęśliwym posiadaczem Hobby 560 UKF o DMC 1600kg. Po zapokowaniu wszystkich gratów (zarówno niezbędnych i zbędnych tzw "przydasi" albo "nice to have" waga na złomie pokazała 1730kg. Oczywiście zlałem wodę, wywaliłem koło zapasowe z bakisty, rowery poszybowały na dach auta przed podróżą przez Austrię.

1730 to juz po zlaniu wody, wyrzuceniu zapasu i rowerów? bo nie zzrozumiałem, to nie jest jakiś tragiczny wyniki, spokojnie pewnie jeszcze jak sie zastanowisz/albo troche zainwetsujesz to odchodzisz wagę i zejdziesz blisko 1600, umówmy się że np. 1620-1630 to nie będzie nic strasznego, to ledwo 2-3% tolerancja i przekroczenie, nawet w Austrii nie powinno być żadnych problemów.

Masz mover, moze akumulator jakis lifepo4 - juz masz 20kg oszczedzone, cos jeszcze można wymysleć pewnie.

3 godziny temu, Maciek_No napisał(a):

Jako że cała operacja może pochłonąc między 10 a 20 tysi, muszę mieć pewność zanim wyłożę środki. Organem który może zakwestionować całą operację jest Wydział Komunikacji i chyba tam się udam / wyślę zapytanie zanim przystąpię do zmian.

Ja bym w ogóle się w to nie próbował bawić, szkoda kasy i energii, lepiej juz dorzucic te 20tyś do drugiej przyczepy jeśli jednak ta ładowność będzie tak ważna dla Ciebie i zrzucenie wagi tak problematyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam Serdecznie, jeżeli temat aktualny to można podnieść DMC przyczepy. Dopuszczalne przez producenta jest 200kg.

Ja posiadam przyczepę Hobby 560 KMFe z 2010r o pierwotnym DMC 1600Kg i zostało zmienione na 1800Kg.

Brat posiada przyczepę Dethleffs bodajże 540 i również miała 1500 DMC i zostało zmienione na 1700Kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Stefan25 napisał(a):

Witam Serdecznie, jeżeli temat aktualny to można podnieść DMC przyczepy. Dopuszczalne przez producenta jest 200kg.

Ciekawe. A jak producent niczego nie przewidział w danym modelu? To co? 

10 minut temu, Stefan25 napisał(a):

Ja posiadam przyczepę Hobby 560 KMFe z 2010r o pierwotnym DMC 1600Kg i zostało zmienione na 1800Kg.

Brat posiada przyczepę Dethleffs bodajże 540 i również miała 1500 DMC i zostało zmienione na 1700Kg.

I na podstawie tego wysunąłeś wniosek, że można zawsze podnieść o 200 kg? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam u Siebie jeszcze ciekawszy przypadek.

 

Przyczepa też Hobby - fabrycznie tabliczka z wagą 1350 kg, maksymalne DMC dostępne dla tego modelu.

 

Poprzedni właściciel sprowadził budkę z Anglii i obniżył DMC do 1250 kg - te 100 kg z jego autem robiło zestaw na B+e dlatego obniżył 

 

Ja z kolei chce przywrócić to 1350 kg i teraz zachodzi pytanie czy potrzebuje kolejna 3 tabliczkę od producenta i kwit potwierdzający dopuszczenie takiego DMC ?

Teoretycznie WK powinien mieć w swoich kwitach informacje że było fabrycznie 1350 kg. Dodatkowo w mObywatelu w rubryce tabliczka znamionowa mam wpisane ZASTĘPCZA.

To ciekawe czy wystarczyłoby zamontować stara tabliczke i wnioskować o przywrócenie fabrycznych danych ?

Edytowane przez Ventyl (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam u Siebie jeszcze ciekawszy przypadek.
 
Przyczepa też Hobby - fabrycznie tabliczka z wagą 1350 kg, maksymalne DMC dostępne dla tego modelu.
 
Poprzedni właściciel sprowadził budkę z Anglii i obniżył DMC do 1250 kg - te 100 kg z jego autem robiło zestaw na B+e dlatego obniżył 
 
Ja z kolei chce przywrócić to 1350 kg i teraz zachodzi pytanie czy potrzebuje kolejna 3 tabliczkę od producenta i kwit potwierdzający dopuszczenie takiego DMC ?
Teoretycznie WK powinien mieć w swoich kwitach informacje że było fabrycznie 1350 kg. Dodatkowo w mObywatelu w rubryce tabliczka znamionowa mam wpisane ZASTĘPCZA.
To ciekawe czy wystarczyłoby zamontować stara tabliczke i wnioskować o przywrócenie fabrycznych danych ?
U mnie w fabrycznie nowym samochodzie też widniało że mam tabliczkę zastepczą. Więc za bardzo bym nie przywiązywał do tego wagi

Natomiast zgodnie z przepisami, jeśli chcesz składać wniosek o zmianę danych technicznych to powinieneś przedłożyć wszystkie niezbędne dokumenty. Oczywiście jeśli masz już prawidłową tabliczkę znamionowa to nie ma potrzeby jej podmieniać. Tabliczki do wk też nie wolno Ci zanosić. Ona musi być zamontowana stałe na pojeździe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.