Skocz do zawartości

Możliwość prowadzenia kamperów o DMC do 4,25 t na prawo jazdy kat. B


Rekomendowane odpowiedzi

"Zmiany dla kierowców w Unii Europejskiej. Mogą zacząć obowiązywać już w 2023 r."

...

"Możliwość prowadzenia kamperów o DMC do 4,25 t na prawo jazdy kat. B

Praktycznie wszędzie prawo jazdy kategorii B obejmuje wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 t. To oznacza, że kierowcy posiadający to uprawnienie nie mogą prowadzić wielu kamperów, bo okazują się one zbyt ciężkie. W związku z tym planowane jest takie zmodyfikowanie przepisów, aby mając prawo jazdy kat. B można było prowadzić pojazdy o DMC do 4,25 t."

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/zmiany-dla-kierowcow-w-unii-europejskiej-moga-zaczac-obowiazywac-juz-w-2023-r/34st8vf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie krok w złą stronę. Kamperem do 4,25t, elektrykiem do 4,25 tony. Wyjdzie na to, że tylko poczciwym starym dieslem/benzyniakiem do 3,5 tony! Od lat wraz z postępem i kolejnymi obowiązkowymi systemami w samochodach, stają się one cięższe i przepis o 3,5 tony już dawno jest archaiczny i nie przystaje do dzisiejszych czasów. Każdy dostawczak w założeniach jest już przeładowany (np. Iveco Daily) bo mamy 3,5 tony ograniczenie - oczywiście poza tymi rejestrowanymi jako ciężarowe.

Poza tym z wyjątkami będzie tak, że za kilka lat będziemy się zastanawiać - mam prawo jazdy "B", czy na pewno mogę jechać tym autem?

A nie prościej było by po prostu zwiększyć do tych 4,25 tony dla wszystkich samochodów? Oczywiście konsekwencje tego były by poważne, bo wtedy trzeba zaktualizować przepisy o samochodach ciężarowych, przyczepach, E-toll (w Polsce), opłatach autostaradowych, itp. itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstawiłem info tylko jako ciekawostkę, gdyż wielu zwolenników najnowszych kamperów się tym zainteresuje. Dla holujących nic nie będzie.

Uważam, że jest to nie efekt "dobrej woli prawodawców UE" dla obywateli lecz ukłon dla lobbystów/producentów. Może się mylę? Wszak kamperami do 4250 kg i elektrykami o DMC 4250 kg nie będzie jeździła "szara masa", a raczej biedni inaczej.

@seba222  zgadzam się, że  jak ktoś poprowadzi kampera lub elektryka  do 4,25 t to tym bardziej standardowe auto da radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.01.2023 o 14:43, seba222 napisał(a):

Według mnie krok w złą stronę. Kamperem do 4,25t, elektrykiem do 4,25 tony. Wyjdzie na to, że tylko poczciwym starym dieslem/benzyniakiem do 3,5 tony!

A gdzie takie informacje?

W dniu 28.01.2023 o 15:50, bazyliszek wawelski napisał(a):

zgadzam się, że  jak ktoś poprowadzi kampera lub elektryka  do 4,25 t to tym bardziej standardowe auto da radę.

a jak wyglądają "standardowe" auta powyżej 3,5t?

 

Jeszcze raz przeczytajcie tekst artykułu, na końcu jest zdanie

W dniu 28.01.2023 o 11:35, bazyliszek wawelski napisał(a):

W związku z tym planowane jest takie zmodyfikowanie przepisów, aby mając prawo jazdy kat. B można było prowadzić pojazdy o DMC do 4,25 t."

Pojazdy :)

Oczywiście można z pojazdów wybrać tylko pewną grupę, ale o tym nie ma słowa w artykule, że będzie wybiórczo.

W dniu 28.01.2023 o 15:50, bazyliszek wawelski napisał(a):

Uważam, że jest to nie efekt "dobrej woli prawodawców UE" dla obywateli lecz ukłon dla lobbystów/producentów.

Też tak myślę. Szczególnie po ostatniej aferze z kamperami Hymera, gdzie deklaracje producenta odbiegały z kg od rzeczywistości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert. Taka polemika, zaczepka to nie mój poziom intelektualny. Bez urazy.....

Nie będę cytował artykułów i projektów zmian przepisów dotyczących zmiany DMC dla elektryków do 4.25 t. Jest tego sporo. "Wujek google" i poczytać. To nie boli.

Stosowanie skrótów myślowych dla większości ludzi jest zrozumiałe. Przyrównanie kampera i elektryka do "standardowego auta" ogarnia 99,99% ludzi.

Czepianie się określenia pojazdy z fragmentu cytatu (link do całości zamieszczony) to świadectwo czego? Blisko sześć tysięcy postów to podnosi IQ?

Zastanawiam się czy miało być zabawnie, czy merytorycznie? Mam Ci udowadniać, że nie jestem wielbłądem? Przecież to się nie uda.

"-"

PS.

To forum ma masę zalet i  wiele fajnych/merytorycznych opinii. Niestety wielokrotnie daje się zauważyć jakaś dziwna, niczym nie uzasadniona "maniera" nieomylności forumowiczów o wielotysięcznej ilości postów do mniej aktywnych. Z jakiego to tytułu, pytanie?

END. Bez odbioru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Marcin T  Masz rację Kolego, niemniej trochę konkretniej doprecyzowane w załączonym przeze mnie linku. Jak widać potrzeba rynku, użytkowników (m.in. forumowiczów) , lobby producentów, podmiotów wynajmujących stymuluje dyskusję w tym obszarze.

Oby zmiany były sensowne i dla wszystkich, a nie jak u "naszych" obecnych/krajowych legislatorów/prawodawców.

Dobrego dnia.:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, bazyliszek wawelski napisał(a):

Zastanawiam się czy miało być zabawnie, czy merytorycznie?

merytorycznie

40 minut temu, bazyliszek wawelski napisał(a):

Przyrównanie kampera i elektryka do "standardowego auta" ogarnia 99,99% ludzi.

Pytanie brzmiało

3 godziny temu, filipert napisał(a):

a jak wyglądają "standardowe" auta powyżej 3,5t?

To istotne pytanie, bo auta powyżej 3,5t wyglądają właśnie jak kampery lub kampervany, ale może się nie zrozumieliśmy więc nie wnikajmy...

Mnie chodziło o to, że zafiksowaliście się w pierwszych postach na nagłówku artykułu, a z jego zasadniczej treści nie wynika ograniczenie zmian tylko na kampery.

44 minuty temu, bazyliszek wawelski napisał(a):

@filipert. Taka polemika, zaczepka to nie mój poziom intelektualny. Bez urazy.....

nie ma urazy :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, filipert napisał(a):

A gdzie takie informacje?

@filipert Masz rację, zafiksowałem się nie tylko na tym, ale kilku innych tytułach artykułów o tych zmianach. Nie wiem dlaczego, ale wszyscy krzyczą o kamperach, a faktycznie plan jest taki, żeby dopuścić prowadzenie wszystkich samochodów do 4,25 tony. I to jest krok w bardzo dobrym kierunku :)

Ciekawi mnie jednak to, co z DMC zespołu pojazdów? Czy mając PJ kat. B+E wtedy będę mógł prowadzić samochód o DMC 4250 kg + przyczepa 4250 kg? Czyli łącznie 8500 kg (zamiast 7000 kg dzisiaj). Co wtedy z etolem - ja byłbym szczęśliwy, bo wtedy DMC mojego zestawu było by znacznie poniżej 4250! itp. itd.

10 godzin temu, filipert napisał(a):

a jak wyglądają "standardowe" auta powyżej 3,5t?

- Hummer H2 

ZIŁ-4112R - https://en.wikipedia.org/wiki/ZIL-4112R

- Ford F250

- Ford F350

- Chevrolet Suburban / Tahoe

I pewnie jeszcze sporo innych aut normalnie u nas niespotykanych. Czy to są "standardowe" auta powyżej 3,5 tony? U nas pewnie nie, w USA chyba tak! I jak Hummer, F250/350 to raczej podciągnąć można pod ciężarówki, to Suburbana sam bym przygarną, a na stronie Chevroleta jest nawet: "Large Family SUV" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, seba222 napisał(a):

to Suburbana sam bym przygarną, a na stronie Chevroleta jest nawet: "Large Family SUV"

Większość suburbanów mieści się w 3,5t, hummerów też. Tylko mocniejsze wersje wychodzą powyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.