Krzychuu Posted January 22 Share Posted January 22 Mam następujące zagadnienie Czy samochodem który w dowodzie O2 (maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca ) ma 500 kg można ciągnąć przyczepkę która w F1 ma 750 kg , G 150 kg, ładunek na przyczepie 200 kg interpretacja Prawo o ruchu drogowym Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Ten artykuł odnosi się do masy rzeczywistej pojazdu i przyczepy. Więc w opisanym przypadku nie ma prawnej przeszkody by podpiąć przyczepę o DMC 750 o ile rzeczywista masa całkowita przyczepy nie przekroczy parametru z rubryki O2 dla przyczepy bez hamulca. Czy jest inny przepis który by zabraniał podpięcia przyczepy o wyższym DMC tu zwrócę uwagę iż większość przyczep lekkich w wypożyczalniach ma DCM 750. Mam tez prośbę by dyskusja odnosiła się do konkretnych przepisów z ich wskazaniem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misio Posted January 22 Share Posted January 22 Lepiej jest wziąć z wypożyczalni przyczepę lekka, ale z hamulcem najazdowym... I wówczas nie ma problemu. Widocznie auto nie ma homologacji na cięższą przyczepę bez hamulca. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacekzoo Posted January 22 Share Posted January 22 @jacek00 kolega o Ciebie pyta 😜 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacek00 Posted January 22 Share Posted January 22 (edited) 22 minuty temu, jacekzoo napisał(a): @jacek00 kolega o Ciebie pyta 😜 Heh, @Krzychuu napiszę jak to wg mnie powinno wyglądać i jak wygląda w DE. Ale bierz poprawkę, że żyjemy w kraju absurdów i braku logiki... Więc zacznijmy od danych technicznych pojazdu ciągnącego. W pou O1 i O2 nie mamy podanego DMC przyczep, a MMC przyczep. To jest bardzo istotne, bo MMC to największą masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu. Czyli pojazdem, który w polu O2 ma wpisane 500 kg możesz ciągnąc przyczepę, której RMC nie przekroczy 500 kg. Czyli masa rzeczywista przyczepy po załadowaniu ładunkiem musi być mniejsza bądź równa wartości w polu O2. DMC przyczepy tyczy się tylko przyczepy (osobnego pojazdu) i jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Czyli dana przyczepa nie może po załadowaniu ważyć więcej niż DMC, w skrócie RMC takiej przyczepy musi być mniejsze bądź równe jego DMC. Więc zgodnie z przepisami IMO nic nie stoi na przeszkodzie aby ciągnąć np pustą przyczepę, której DMC jest większe niż MMC z pola O1/O2 pod warunkiem, że RMC tej przyczepy nie przekracza MMC z pola O1/O2. Wtedy spełniamy warunki techniczne określone dla pojazdu ciągnącego, że masa przyczepy jest mniejsza niż dopuszcza producent pojazdu. Ale w praktyce może być różnie. Nasza władza może mieć inne spojrzenie na świat, ale IMO w przypadku ewentualnego sporu sądowego sprawa jest jak najbardziej do wygrania. Edited January 22 by jacek00 (see edit history) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peja76 Posted January 22 Share Posted January 22 Przepraszam że w tym temacie - Józefosław jakieś zmiany? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzychuu Posted January 22 Author Share Posted January 22 Dziękuje @Jacek00 , doszedłem do podobnego wniosku, lecz może ktoś zna przepis stojący na przeszkodzie tu inny przykład z interpretacji przywołanego art. 62 Laweta w F1 ma DCM 3500 kg, G 350 kg, samochód F1 3500 kg, O1 2800 kg Więc z tą lawetą można jechać o ile jej rzeczywista masa nie przekroczy 2800 kg i conajmniej tyle będzie ważył samochód ciągnący. oczywiście w tym wypadku potrzebne dodatkowo prawo jazdy B+E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacek00 Posted January 22 Share Posted January 22 4 minuty temu, Krzychuu napisał(a): Dziękuje @Jacek00 , doszedłem do podobnego wniosku, lecz może ktoś zna przepis stojący na przeszkodzie Nie ma, ogólne przepisy już podałeś, jest jeszcze kilka z rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów. 4 minuty temu, Krzychuu napisał(a): oczywiście w tym wypadku potrzebne dodatkowo prawo jazdy B+E I tu jest prosto, bo dla potrzeb uprawnień sumuje się DMC obu pojazdów i nie ma wątpliwości 13 minut temu, peja76 napisał(a): Przepraszam że w tym temacie - Józefosław jakieś zmiany? Już z jakieś kilka miesięcy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacekzoo Posted January 22 Share Posted January 22 7 minut temu, Krzychuu napisał(a): Więc z tą lawetą można jechać o ile jej rzeczywista masa nie przekroczy 2800 kg w teorii tak, z tego powodu w DE można spotkać jakiegoś małego golfa który ciągnie pustą lawetę. u nas bardziej są skłonni brać pod uwagę dmc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofel Posted January 22 Share Posted January 22 Czy to pomoże rozwiać wątpliwości? Cytat DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r. Poz. 2022 OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1) z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia a w nim mamy: Cytat 8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego; 2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość; 3) 750 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacek00 Posted January 22 Share Posted January 22 Czy to pomoże rozwiać wątpliwości? DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r. Poz. 2022 OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1) z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia a w nim mamy: 8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego; 2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość; 3) 750 kg. I to pokazuje jak przepisy są niekonsekwentne. Bo w O1 i O2 mowa o masie całkowitej. A w rozporządzeniu o masie ciągniętej.I bądź tu mądry i powiedz ile można ciągnąć Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzychuu Posted January 22 Author Share Posted January 22 Dziękuje @Tofel za podpowiedź To jest trafnie wskazana przeszkoda, choć rozporządzenie zostało zaktualizowane w 2022 r, to te zapisy odnośnie DMC przyczep nie uległy zmianie: § 3. [Dopuszczalna masa całkowita pojazdu; dopuszczalna ładowność] … 7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, 2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów, 3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta, 4) 3500 kg - z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4. 8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego; 2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość; 3) 750 kg. podsumowując : DMC przyczepy nie może przekraczać MMC maksymalnej masy ciągniętej czyli pozycji O1, O2 w dowodzie rejestracyjnym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.