Skocz do zawartości

Interpretacja art. 62, czyli jaką przyczepkę można ciągnąć?


Rekomendowane odpowiedzi

Mam następujące zagadnienie 

Czy samochodem który w dowodzie O2 (maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca ) ma 500 kg

można ciągnąć przyczepkę która w F1 ma 750 kg , G 150 kg, ładunek na przyczepie 200 kg

 

interpretacja

Prawo o ruchu drogowym Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej
masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Ten artykuł odnosi się do masy rzeczywistej pojazdu i przyczepy. Więc w opisanym przypadku nie ma prawnej przeszkody by podpiąć przyczepę o DMC 750 o ile rzeczywista masa całkowita przyczepy    nie przekroczy parametru z rubryki O2 dla przyczepy bez hamulca. 
 

Czy jest inny przepis który by zabraniał podpięcia przyczepy o wyższym DMC

tu zwrócę uwagę iż większość przyczep lekkich w wypożyczalniach ma DCM 750.

Mam tez prośbę by dyskusja odnosiła się do konkretnych przepisów z ich wskazaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej jest wziąć z wypożyczalni przyczepę lekka, ale z hamulcem najazdowym... I wówczas nie ma problemu.

Widocznie auto nie ma homologacji na cięższą przyczepę bez hamulca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, jacekzoo napisał(a):

@jacek00 kolega o Ciebie pyta ?

Heh, @Krzychuu napiszę jak to wg mnie powinno wyglądać i jak wygląda w DE. Ale bierz poprawkę, że żyjemy w kraju absurdów i braku logiki...

Więc zacznijmy od danych technicznych pojazdu ciągnącego. W pou O1 i O2 nie mamy podanego DMC przyczep, a MMC przyczep. To jest bardzo istotne, bo MMC to największą masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu. Czyli pojazdem, który w polu O2 ma wpisane 500 kg możesz ciągnąc przyczepę, której RMC nie przekroczy 500 kg. Czyli masa rzeczywista przyczepy po załadowaniu ładunkiem musi być mniejsza bądź równa wartości w polu O2. 

DMC przyczepy tyczy się tylko przyczepy (osobnego pojazdu) i jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Czyli dana przyczepa nie może po załadowaniu ważyć więcej niż DMC, w skrócie RMC takiej przyczepy musi być mniejsze bądź równe jego DMC. 

Więc zgodnie z przepisami IMO nic nie stoi na przeszkodzie aby ciągnąć np pustą przyczepę, której DMC jest większe niż MMC z pola O1/O2 pod warunkiem, że RMC tej przyczepy nie przekracza MMC z pola O1/O2. Wtedy spełniamy warunki techniczne określone dla pojazdu ciągnącego, że masa przyczepy jest mniejsza niż dopuszcza producent pojazdu.

Ale w praktyce może być różnie. Nasza władza może mieć inne spojrzenie na świat, ale IMO w przypadku ewentualnego sporu sądowego sprawa jest jak najbardziej do wygrania.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje @Jacek00 , doszedłem do podobnego wniosku, lecz może ktoś zna przepis stojący na przeszkodzie :) 

tu inny przykład z interpretacji przywołanego art. 62

Laweta w F1 ma DCM 3500 kg, G 350 kg,

samochód F1 3500 kg, O1 2800 kg

Więc z tą lawetą można jechać o ile jej rzeczywista masa nie przekroczy 2800 kg i conajmniej tyle będzie ważył samochód ciągnący.

oczywiście w tym wypadku potrzebne dodatkowo prawo jazdy B+E

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Krzychuu napisał(a):

Dziękuje @Jacek00 , doszedłem do podobnego wniosku, lecz może ktoś zna przepis stojący na przeszkodzie :) 

Nie ma, ogólne przepisy już podałeś, jest jeszcze kilka z rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów. 

4 minuty temu, Krzychuu napisał(a):

oczywiście w tym wypadku potrzebne dodatkowo prawo jazdy B+E

I tu jest prosto, bo dla potrzeb uprawnień sumuje się DMC obu pojazdów i nie ma wątpliwości 

13 minut temu, peja76 napisał(a):

Przepraszam że w tym temacie - Józefosław jakieś zmiany?

Już z jakieś kilka miesięcy ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Krzychuu napisał(a):

Więc z tą lawetą można jechać o ile jej rzeczywista masa nie przekroczy 2800 kg

w teorii tak, z tego powodu w DE można spotkać jakiegoś małego golfa który ciągnie pustą lawetę. 

 

u nas bardziej są skłonni brać pod uwagę dmc 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to pomoże rozwiać wątpliwości?

Cytat

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r. Poz. 2022

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA
1)

z dnia 27 października 2016 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

a w nim mamy:

Cytat

8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego;

2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość;

3) 750 kg.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Czy to pomoże rozwiać wątpliwości?
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r. Poz. 2022
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
a w nim mamy:
8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego;
2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość;
3) 750 kg.
 


I to pokazuje jak przepisy są niekonsekwentne. Bo w O1 i O2 mowa o masie całkowitej. A w rozporządzeniu o masie ciągniętej.

I bądź tu mądry i powiedz ile można ciągnąć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje @Tofel za podpowiedź

To jest trafnie wskazana przeszkoda, choć rozporządzenie zostało zaktualizowane w 2022 r, to te zapisy odnośnie DMC przyczep nie uległy zmianie: 

§ 3. [Dopuszczalna masa całkowita pojazdu; dopuszczalna ładowność]

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,

4) 3500 kg
- z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.


8. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego;
2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez
producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość;
3) 750 kg.

 

podsumowując :

DMC przyczepy nie może przekraczać MMC maksymalnej masy ciągniętej czyli pozycji O1, O2 w dowodzie rejestracyjnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
13 godzin temu, Volvos80 napisał(a):

A mnie interesuje jaka kara, mandat jeśli przekroczy się Q1 lub Q2.  Nigdzie nie mogę znaleźć jak by na to spojrzał policjant przy kontroli. 

Zakaz dalszej jazdy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.