Jump to content
Zulos

Opony sezonowe/całoroczne do kampera

Recommended Posts

Zulos

Ciekaw jestem opinii tych z Was, którzy zużyli już przynajmniej jeden komplet opon całorocznych w kamperze (ew. w zestawie użytkowanym też w zimie), pod kątem tego, czy:

- żywotność opon całorocznych jest zdecydowanie krótsza - tzn. czy rzeczywiście wychodzi na to samo, tzn. że w tym samym czasie użyjemy 2 komplety opon (1 zimowe, 1 letnie), co 2 komplety opon całorocznych,

- zachowanie opon całorocznych jest takie samo przez cały okres jej używania, czy - co już kilka osób mi sugerowało, w tym jeden gumiarz - wraz z zużyciem opon spadają drastycznie ich osiągi/właściwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
13 minut temu, Zulos napisał:

Ciekaw jestem opinii tych z Was, którzy zużyli już przynajmniej jeden komplet opon całorocznych w kamperze (ew. w zestawie użytkowanym też w zimie), pod kątem tego, czy:

Ja Ci odpowiem z punktu widzenia użytkownika auta osobowego. Miałem już 3 komplety opon całorocznych. W obecnym aucie mam 2 komplet.

13 minut temu, Zulos napisał:

- żywotność opon całorocznych jest zdecydowanie krótsza - tzn. czy rzeczywiście wychodzi na to samo, tzn. że w tym samym czasie użyjemy 2 komplety opon (1 zimowe, 1 letnie), co 2 komplety opon całorocznych,

Jest krótsza ale finalnie wychodzi na to samo. Na oponach zimowych i letnich przejedziesz łącznie powiedzmy 80k km (50k km na letnich, 30k km na zimowych), albo szybciej minie z 5 lat i opony i tak będą się nadawały już na śmietnik. 

Na całorocznych robię 40-45k i wymieniam. Więc wychodzi na to samo. 

13 minut temu, Zulos napisał:

- zachowanie opon całorocznych jest takie samo przez cały okres jej używania, czy - co już kilka osób mi sugerowało, w tym jeden gumiarz - wraz z zużyciem opon spadają drastycznie ich osiągi/właściwości.

NIe zauważyłem aby drastycznie spadały ich osiągi właściwości. I nie oszukujmy się, że każda opona traci swoje właściwości z wiekiem. Tak samo letnie nowe będą lepsze od używanych i tak samo zimowe nowe będą lepsze niż używki. Przy całorocznych trzeba robić jedno - raz na rok po prostu zamienić przód z tyłem tak aby zużywały się porównywalnie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos
8 minut temu, jacek00 napisał:

NIe zauważyłem aby drastycznie spadały ich osiągi właściwości. I nie oszukujmy się, że każda opona traci swoje właściwości z wiekiem. Tak samo letnie nowe będą lepsze od używanych i tak samo zimowe nowe będą lepsze niż używki. Przy całorocznych trzeba robić jedno - raz na rok po prostu zamienić przód z tyłem tak aby zużywały się porównywalnie. 

Niezależnie od zamiany - po prostu pasuje raz w roku ściągnąć oponę, obejrzeć ją pod kątem uszkodzeń/odkształceń, wywarzyć.

Ja w osobówce raczej pozostanę przy zmianie, ale ja pokonuję codziennie różnice wysokości i temperatury i w ziemie trafiam na bardzo różne warunki. Choć z drugiej strony przy napędzie 4x4 opony całoroczne też powinny ogarnąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helmut
1 godzinę temu, Zulos napisał:

Ciekaw jestem opinii tych z Was, którzy zużyli już przynajmniej jeden komplet opon całorocznych w kamperze (ew. w zestawie użytkowanym też w zimie), pod kątem tego, czy:

- żywotność opon całorocznych jest zdecydowanie krótsza - tzn. czy rzeczywiście wychodzi na to samo, tzn. że w tym samym czasie użyjemy 2 komplety opon (1 zimowe, 1 letnie), co 2 komplety opon całorocznych,

- zachowanie opon całorocznych jest takie samo przez cały okres jej używania, czy - co już kilka osób mi sugerowało, w tym jeden gumiarz - wraz z zużyciem opon spadają drastycznie ich osiągi/właściwości.

Na podstawie tego co widzę, po użytkowaniu moich auto-lawetach, powiem krótko: żywotność opony całorocznej w moim przypadku jest krótsza. Jeżeli chodzi o zachowanie opony całorocznej, co do pierwotnych parametrów opony nowej, to nie mam żadnej wątpliwości, że każda opona będzie swoje pierwotne właściwości traciła, proporcjonalnie do utraty bieżnika. Pokazał już to w przeszłości test Szwajcarskiego GTU. Nie wszystko jest złote, co się świeci. 

Jeszcze jedno. Ciągle testuje różnego producenta opony całoroczne. Jak wspomniałem, nie wszystko jest złote, co się świeci. Tak było w przypadku opon całorocznych Maxxis, Barum lub Radar RV4. Tak szybko jak je założyłem jeszcze szybciej zmieniałem. Mnie zawiodły. To tylko moje zdanie. Aktualnie testuje Falken-y, Nexen i Bridgestone Duravis. Falkeny i Nexen,  mają już jeden sezon zimowy za sobą. Pozytywnie oceniam. Zobaczymy co dalej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos

@jacek00, @Helmut - dzięki za opinie!

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
1 godzinę temu, Zulos napisał:

@jacek00, @Helmut - dzięki za opinie!

Ja tylko dodam, że mam doświadczenia z oponami premium. Miałem Vredesteiny wcześniej a teraz ujeżdżam drugi już komplet GoodYear 4 Season. Doświadczenia z oponami np budżetowymi mogą być zupełnie inne i trzeba brać na to poprawkę. Pewnie też opony do dostawczaków mają gorsze technologie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś
42 minuty temu, jacek00 napisał:

Ja tylko dodam, że mam doświadczenia z oponami premium. Miałem Vredesteiny wcześniej a teraz ujeżdżam drugi już komplet GoodYear 4 Season. Doświadczenia z oponami np budżetowymi mogą być zupełnie inne i trzeba brać na to poprawkę. Pewnie też opony do dostawczaków mają gorsze technologie. 

Nie chodzi o gorsze, a o inne. W dostawczym nie wykonasz w gumie zegarmistrzowskiej roboty, bo przy max. obciążeniu np. szlag bieżnik trafi. Porównanie mniej więcej jak rzeźbienie dłutkiem w lipowym klocku kontra ciosanie siekierą w kłodzie dębiny. I to drewno, i to drewno, ale inaczej się łupie. Powiedziałbym że trudniej zrobić dobrą oponę całoroczną dostawczą. Większe masy o ponad tonę-półtorej. Rozrzut mas pusty/pełny - przykładowo: bus 1800 pusty z kierowcą, 3200 max., osobowy powiedzmy 1500-2000 (max. masa to  odpowiednio 178% i 133% minimalnej). Większe kompromisy są niezbędne. Można zrobić oponę z bardzo dobrą przyczepnością na 4+ czy 5- w każdych warunkach, która w dostawczym zniknie w oczach. Można zrobić trwałą, która zimą i na mokrym nie będzie trzymać wcale. I te dobre opony zasługują powiedzmy na 4 czy 4- w każdej kategorii, z oceną 3 do 3+ (dostateczną) za ścieralność. 

Edited by czyś (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helmut
2 godziny temu, jacek00 napisał:

Ja tylko dodam, że mam doświadczenia z oponami premium. Miałem Vredesteiny wcześniej a teraz ujeżdżam drugi już komplet GoodYear 4 Season. Doświadczenia z oponami np budżetowymi mogą być zupełnie inne i trzeba brać na to poprawkę. Pewnie też opony do dostawczaków mają gorsze technologie. 

Vredestein, Goodyear, Bridgestone  jak najbardziej są OK. 

W styczniu  2022,  w Bad Herrenalb, koło Karlsruhe, jak spadł śnieg, a zaraz po tym trochę aut się porozbijało,  wysłałem wszystkie auto-lawety jakie miałem do dyspozycji. To właśnie wtedy się przekonałem, że te lawety które miały nowe opony Radar RV4, na 30 cm śniegu totalna klapa, na mokrym OK, natomiast te lawety, które miały opony Nexen, Falken - jak najbardziej bez problemowo na śniegu , błocie i mokrym. Miałem też na jednej z lawet Matador-y, ale jak były w miarę nowe to super, ale po 18-20 tys. km to już nie było to co na początku. Chociaż też Nexen, po przebiegu 20 tys już też wykazywał duże zużycie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voku
10 godzin temu, Zulos napisał:

Ciekaw jestem opinii tych z Was, którzy zużyli już przynajmniej jeden komplet opon całorocznych w kamperze (ew. w zestawie użytkowanym też w zimie), pod kątem tego, czy:

- żywotność opon całorocznych jest zdecydowanie krótsza - tzn. czy rzeczywiście wychodzi na to samo, tzn. że w tym samym czasie użyjemy 2 komplety opon (1 zimowe, 1 letnie), co 2 komplety opon całorocznych,

- zachowanie opon całorocznych jest takie samo przez cały okres jej używania, czy - co już kilka osób mi sugerowało, w tym jeden gumiarz - wraz z zużyciem opon spadają drastycznie ich osiągi/właściwości.

Ja po tych sezonowych które miałem jestem zdania że lepiej wyjdzie mieć dwa komplety lato/zima jeśli chodzi o kampera

Wielosezonowe po 23 tys i jednej zimie słabo nadają się już na drugą zimę. 

Opona zimowa myślę że posłużyć mi 3-4 sezony zimowe

Lato to już bez znaczenia choć tu też myślę że letnia opona wystarczy na jakieś 50 tys czyli jakieś 3-4 sezony

wielosezonowe mają ten minus że teoretycznie na zimowej opinie jeździsz latem, a jak przyjdzie zima to nie ma już opony zimowej której jest tylko 4mm. 

Na kamperze opony lecą szybciej bo to jednak masa 3,5t+ robi robotę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zulos
12 minut temu, Voku napisał:

Na kamperze opony lecą szybciej bo to jednak masa 3,5t+ robi robotę. 

No i my zawsze w zasadzie jeździmy jak dostawczaki załadowane "pod korek". Dlatego u nas opony dostają rzeczywiście wycisk.

Daję sobie spokój z kombinowaniem. Nowe letnie już zanakupione, zimowe może za rok, a do następnych pewnie wcześniej zmienię kampera:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misio

wydaje mi się że w kamperze "czy mas ens całoroczna/sezonowe" jedną z głównych kryterii jest:

przebieg

gdzie jeździsz latem

gdzie jeździsz zimą

 

Ja cenię sobie całoroczną w kamperze za:

dobrą przyczepność gdy pogoda spłata psikusa (np śnieg we wrześniu czy maju, lub też +18 czy nawet +22 w zimie...)

oraz że całkiem dobre zachowują się w terenie/poza asfaltową drogą (trawa z rosą, piasek, kamienie/bruk, błoto, kopny śnieg)

Ja tak czy siak opony (we wszystkich moich autach - ale oczywiście też w kamperze) ściągam bo są za stare, a nie że mają za mało bieżnika....wiec np mając opony sezonowe wydał bym na opony dużo więcej niż używając całorocznych...

Do tego to co napisał m.i. :

4 godziny temu, Helmut napisał:

Vredestein, Goodyear, Bridgestone  jak najbardziej są OK. 

6 godzin temu, jacek00 napisał:

Doświadczenia z oponami np budżetowymi mogą być zupełnie inne i trzeba brać na to poprawkę.

jest tu też bardzo ważnym czynnikiem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...