Skocz do zawartości

Naprawa silniczka od trumavent. W kieszeni 650 pln


Plochy

Rekomendowane odpowiedzi

Objaw: raz działał, raz nie. Losowo jak mu się chciało.

Rozebrałem cały napęd i wyjąłem silniczek. Od razu rzuciło mi się na oko inny kolor jednej z linek prowadzących od szczotki silniczka - nie był koloru miedzi, a bardziej zaśniedziały i byle jaki.

Ja w swoim przypadku otworzyłem cały silniczek ale nie jest to wymagane. Warto sprawdzić najpierw szczotki silniczka. Wysuwając plastikowe elementy mocujące szczotki (lekko odepchnąć od wału (specjalne miejsce na srubokret widoczne na zdjęciach. )). Wychodzi cała jedna strona. Moim przypadku jedna ze szczotek po prostu w polowie byla peknieta. Szczotki zakupiłem na allegro za 10zl za komplet. Rozmiar w moim przypadku 1,3x1,3x12mm.

Wymieniłem szczotki (musiałem lutować linki od nowych szczotki co nie powinno mieć miejsca ale z braku laku ...) i .... wszystko działa. Na początku oczywiście nowe szczotki hałasują bo muszą się ułożyć.

Zachęcam do bardzo prostej wymiany i sprawdźcie czy czasami nie macie podobnego uszkodzenia.

 

Warto oczywiście nasmarować "łożyska " wirnika. 20221025_183803.jpg20221025_183755.jpg20221025_183748.jpg20221025_183741.jpg20221025_182319.jpg20221025_182305.jpg20221025_182135.jpg20221025_182026.jpg20221025_180346.jpg

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojarzycie może jaki opornik (? wydaje mi się że to opornik, ale z oznaczeń i pasków już nic miarodajnego nie odczytam) jest na zewnątrz obudowy, wlutowany miedzy korpus silnika a biegun szczotki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczepię się pod temat :)

Przyszedł u mnie czas na mały przegląd oraz konserwację Trumavent 12V TEB2.

Po wyciągnięciu i czyszczeniu okazało się ,że silnik już na siebie zarobił. Bardzo się grzał , miał popalone dławiki ferrytowe, szczotki na wykończeniu i ogólnie brał 4-5A przy 12V.

Rozebrałem go :

StarySilnikTrumavent.thumb.jpg.6eb88a2b1c5f8f3858b51e2c51f6a904.jpg

Cena nowego średnio mi pasuje - nowy cały silnik 650zł , szczotkotrzymacz - 300zł

Od dystrybutora buehlermotor otrzymałem taką wiadomość:

"Silniki stosowane w dmuchawach ogrzewania postojowego (Webasto, Eberspaecher) są wykonaniami specjalnymi i w standardzie Pan takiego nie znajdzie. W takiej sytuacji najlepiej kontaktować się z serwisem producenta urządzenia."

Stwierdziłem ,że poszukam zamiennika. Producent Trumavent bardzo postarał się ,aby poukrywać wszystkie parametry silnika :) głównie moc i rpm - praktycznie nie do znalezienia w internecie.

Na pierwszy rzut zamówiłem silnik Silnik szczotkowy 12V 755 długa oś 5mm / 25mm MOC -       koszt 80zł :)

Specyfikacja:

  • Długość wału: 25 mm (długość osi powyżej poziomu kroku)
  • Średnica wału: 5 mm
  • Średnica silnika: 42 mm
  • Długość silnika: 60 mm
  • Waga: 300g
  • Rozstaw otworów mocujących:29mm
  • Średnica otworów montażowych: 4mm
  • 12V prędkość 2050 rpm, prąd jałowy 0.2A, zablokowany wał 2A
  • 24V prędkość 4150 rpm, prąd jałowy 0.25A, zablokowany wał 3.5A

Różnica jest w średnice wału, więc stopniowo nawiercałem głowicę/tuleję ośki wirnika dmuchawy wiertłami 4,2mm/4,5mm/4,7mm/5mm żeby czasem nie rozjechać otworu.

Efekt z osadzonym silnikiem i po czyszczeniu wirnika dmuchawy:

20221106_123455.thumb.jpg.88bc2ca062e5e4cf152e781b4e0c50ec.jpg

 

20221106_123804.thumb.jpg.97d451cb22dd4a90a393117cab7bdf53.jpg

 

20221106_123407.thumb.jpg.50bb686e6d0c25135047c248a378fab6.jpg

 

20221106_123425.thumb.jpg.e420b87a3307b2205ce312e5710798a7.jpg

 

Ten silnik nie posiada fabrycznie filtra LC więc jestem w fazie dobierania elementów i analizy zakłóceń.

Diody prostowniczej z w kierunku zaporowym nie dawałem bo w sterowniku jest tranzystor darlingtona NPN z wbudowaną diodą, ale sprawdzę jeszcze wpływ z diodą przy silniku.

Poniżej filmiki z pracą bez filtra i z dołożonym kondensatorem 100n pomiędzy stykami zasilania przy silniku

 

Prędkość "5" bez filtra - widać duże Pk-Pk - ok 27V - wrażliwa elektronika może szaleć, a przy zmianie prędkości były jeszcze większe.

Prędkość "5" z kondensatorem 100n (dużo lepiej) :

Prędkość "1" bez filtra:

Prędkość "1" z kondensatorem 100n:

 

Najlepiej dać filtr LC jak poniżej, wartości elementów trzeba dobrać eksperymentalnie do silnika:

8891717800_1314872336.jpg.9acc4800922087428711336909981bc1.jpg

Dławiki L powinny blokować prąd przemienny w kierunku sterownika.

Idąc dalej przerysowałem schemat w trybie z regulacją obrotów i zrobiłem symulacje dla 3 położeń potencjometra:

"1"

manual_1.thumb.png.4d4f90c38222401a08c9449d0763384a.png

środek:

manual_3.thumb.png.322f3ca986d5dcde43872a355d02cc20.png

"5"

manual_5.thumb.png.03d682051410f8ab7e50e7aa5adb31e2.png

Z uwagi ,iż jest to tranzystor Darlington tracimy niestety przy pełnym otwarciu ok 1,4V , a z kolei przy pełnym zamknięciu prąd ogranicza rezystor mocy 27Ohm 5W

Poniżej filmik prezentujący działanie z pomiarami.

 

Czy ktoś jest w stanie sprawdzić jaki zakres napięcia jest podczas regulacji w oryginalnym silniku? i może obroty/rpm  bo ten ,który ja dobrałem ma ok 2000rpm przy 12V, a nie mam pojęcia ile ma oryginał. Obrazowo dokleiłem papier ,aby było widać ruch powietrza.

Drugie pytanie jak dokładnie działa tryb auto, bo nie udało mi się jeszcze zagłębić w schemat?

Dodam , że silnik który jest prezentowany pracował bez przerwy ok 10h przy prędkości maksymalnej oraz 10h przy minimalnej. Rokuje na godnego zastępce, ale życie pokaże. 

Pozdro

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez paweloacm (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie pomogę w odpowiedziach na pytania. Sam trochę grzebałem w internetach, żeby znaleźć zamiennik, niestety rzeczywiście wygląda na to że silnik jest dedykowany. 

Zostawię jeszcze drobny komentarz do przedstawionych prac: 

WOW!!!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wolnej chwili powstał dziś filtr LC. Standard wykonania daleki jest od ideału, ale to tylko koncepcja - egzemplarz testowy, który będę testował u siebie :)

Schemat z wartością elementów:

8891717800_1314872336_Wartosci.jpg.2f257507c3c6431c691c61ef5933e110.jpg

Fotki koncepcyjne z realizacji :

20221107_192446.thumb.jpg.073beac1cf9bf8f8e1f6d25eee4b926a.jpg

20221107_192531.thumb.jpg.8886851b617c808d865a4fb72b0a444d.jpg

A teraz test:

Pomiar na zaciskach silnika:

20221107_193117.thumb.jpg.a45226c622cf963bf860ae3d588aba8e.jpg

Jak widać "orkiestra" , Pk-Pk  41V , 1,8kHz - 3 kHz - słyszalne dźwięki np. w głośnikach :)

 

 

Pomiar na zasilaniu ze sterownika:

20221107_193228.thumb.jpg.5b50336b9909d82a3b1ff566e25bed65.jpg

I udało się :) dużo lepiej niż przy samym kondensatorze 100nF.  Być może mniejsza wartość H dławików też będzie OK, ale miałem akurat 10uH 4A i dają radę.

Płytka polakierowana jest lakierem bezbarwnym.

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Po silniku przyszła pora wziąć na warsztat regulator.

obraz.png.6f5f762c45f9672a64d4e6a5ca2f2bac.png

Zakres prac:

Nowa płytka PCB, nowy potencjometr bezpyłowy PIHER

Całość powstała metodą amatorską w domu.

Projekt w CAD - kilka warstw nałożonych na siebie:

Założenie projektowe było takie aby zrobić jak największe pola lutownicze bo te fabryczne poodpadały przy demontażu.

No i LOGO na pamiątkę - mam nadzieje , że nie naruszyłem praw autorskich :)

obraz.png.a76120df3968af4ccbe0eda942bede5f.png

Płytka frezowana na frezarce CNC :

obraz.png.83578c3df596cba955f53f2202b67bc7.png

Gotowa i fabryczna płytka :

Punkty lutownicze i styki pobielone pastą lutowniczą + gorące powietrze.

Otwory wstępne 0,8mm  zrobione na frezarce CNC.

Soldermaska nałożona pędzelkiem + naświetlanie UV z kliszą .

obraz.png.51fa47b8aba179425f78df7e28d0af77.png
 

Szału nie ma jeżeli chodzi o soldermaskę , ciężko zrobić pędzelkiem idealnie równe pokrycie.

Otwory właściwe , montaż :

obraz.png.6f44aeda91c08869d4188a3c335ada3f.png

obraz.png.dc763bc9d37db437f2a8ff36e5541691.png

obraz.png.d6d99af9066f121ff68e284d4aa837cf.png

 

Małe poprawki soldermaski i gotowy produkt:

obraz.png.97fd9ee8e619665e07623176c1d79419.png

obraz.png.902542bb93fbe00c1e4548f8e7f9c8e1.png

Podkładka PVC pod śrubkę dla uniknięcia zwarcia.

Całość sprawdzona , wszystko działa jak z fabryki :)

W kolejnej odsłonie zajmę się trybem AUTO, ale to pewnie po nowym roku. Proszę admina o założenie nowego tematu i przeniesienie moich postów bo odbiegam od tematu :)

pozdroo

 

Edytowane przez paweloacm (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Metodą chałupniczą ciężko produkować duże ilości..Czas poświęcony na naprawę (wymiana płytki) jednego regulatora jest stosunkowo długi i mało rentowny aby tym handlować:)

Jak ktoś z forum potrzebuje naprawy tego regulatora to pomogę, bo przygotowałem szablon na 4szt. i jeszcze 3szt. mogę zrobić.

Kolejny po frezowaniu ścieżek przed soldermaską :

obraz.png.a25118876f40f4ab130a95fe67e01426.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Obiecałem kiedyś , że wrzucę działanie trybu AUTO. poniżej filmik (niestety nie bardzo widać, ale słychać zwiększanie obrotów):

Generalnie zasada jest taka, że pokrętło w trybie AUTO ustala maksymalne obroty silnika przy wzroście temperatury.

Żeby była automatyczna regulacja w pełnym zakresie napięcia, pokrętło powinno być na "5" i tryb AUTO.

Drugi filmik tryb AUTO i pokrętło "1"  - prędkość minimalna , brak automatycznej regulacji

Edytowane przez paweloacm (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.