Skocz do zawartości

Fotowoltaika w przyczepie a "stary" energoblok Calira


Lukson

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie do forumowych elektroników - w przyczepie mam od nowości energoblok Calira, jak w załączniku oraz żelowy akumulator 80Ah. Wszystko działa poprawnie, ale ponieważ aku zbliża się do kresu swych dni, a lodówka Dometic chłodzi słabo (dobrze mrozi, słabo chłodzi) rozważam montaż fotowoltaiki  i wymianę lodówki na kompresorową. Poza tym to mi da też możliwość pracy lodówki w drodze / offgrid na 230V.

W związku z tym mam pytanie, czy i ew. jak można podłączyć fotowoltaikę, (np zestaw z linku poniżej) do energobloku Calira, który mam w przyczepie? Jego instrukcję załączam do tego posta.

Zestaw solarny fotowoltaiczny 140W 12V (Panel solarny 140W, Regulator napięcia 10A) VOLT - TOOLES.pl

Mam od kilku niefachowców info, że taki energoblok nie może współpracować z akumulatorami AGM lub LiFePo, ani nie można podłączyć fotowoltaiki, tylko zewnętrzne 230V lub 12V z pojazdu holującego.

Link do zestawu fotowoltaiki jest przykładowy, nie chcę reklamować żadnego dostawcy/producenta/sprzedającego. Są na rynku takie zestawy z akumulatorami AGM, LiFePo, lub bez żadnego aku.

Nie ukrywam, że kusząca jest opcja przejścia na LiFePo, bo z całą fotowoltaiką zmieściłoby się to pewnie w wadze obecnego aku (28kg). Cena niestety jest dla mnie raczej zaporowa, zwłaszcza gdybym musiał zastąpić Calirę jakimś innym (jakim i za jakie pieniądze - może warto, bo ona ma już 15 lat, a nie planuję wymieniać przyczepy?) urządzeniem.

Będę wdzięczny za informacje od osób znających się na rzeczy :-)

Calira_evs_3412_manual.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Lukson napisał:

lub 12V z pojazdu holującego.

Według mnie możesz AKU AGM czy LiFePo4 podłączyć zamiast pinów 10 i 11, ale to niech potwierdzą mądrzejsi:

 

image.thumb.png.4df00ed91dab3ff6aa62e3a5927a9674.png

 

 

 

 

image.thumb.png.8aec1e4e9858af56951268a38d7be75c.png

 

 

Wtedy raczej trzeba odłączyć (i zaizolować) przewody do Battery (Caravan).

 

21 godzin temu, Lukson napisał:

w przyczepie mam od nowości energoblok Calira, jak w załączniku oraz żelowy akumulator 80Ah.

Jak nie masz ładowania dla AGM to i raczej nie masz dla żelowego ;) 

22 godziny temu, Lukson napisał:

aku zbliża się do kresu swych dni

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Hej,

to trochę bardziej skomplikowane. Otóż energoblock Twój ma możliwość podpięcia dwóch akumulatorów: BAT 1 - głównego - samochodowego oraz BAT 2 - dodatkowego w przyczepie, który jest automatycznie ładowany przez BAT 1 podczas jazdu. Bat 2 jest również ładowany gdy wepniesz się do 230V

image.png.a3fb401105b34d48351e2f8dcbc88e40.png

PS: na tym rysunku jest błąd. 6 to wejście 230V, 7 to output 12V for 3 consumers, 8 to output fo 6 consumers...

W teorii:

Aku 1 (to zapewne aku samochodu kabel z pinu 9 z wtyczki przyczepy 13pin - aku z samochodu) przez złącze poniżej:

image.png.123cbaf9a1df37fdba8677c7bf8563b1.png

Masz pin 9 z wtyczki jako plus i pin 13 z wtyczki jako minus - zasilanie w trakcie jazdy powinno Ci działać.

No i teraz pytanie czy tak jest, czy masz wszytko działające w trakcie jazdy / spiecia z autem - nawet jak rozłączysz obecny akumulator?

Jeśli masz to dalej zamontowane prawidłowo, to Twój oryginalny akumulator powinien być wpięty w pin 5 i masz ładowanie podczas wpięcia pod 230V 12A, oraz podczas jazdy 7A.

 

image.png.8122dead300075257bbfb2f0b641b9ca.png

image.png.c0d709d7028f232b4da64973e82a9c66.png

 

Jeśli teraz masz nowe aku zwykłe - AGM / żel / zwykły kwas to IMHO możesz je podpiąć do pinu 5 i mieć zestaw solarny jeszcze spięty.Ładowarka w solarze winna ogarnąć temat.

Czy LiFePo4 to już niekoniecznie, bo to wyjście i owszem w teorii ma tylko 14,2V co winno być dla niego bezpieczne, ale już charakterystykę ma słabą, nie dobrą do lifepo:

image.png.e7164cdab77a68ba8580de1e8ca972c1.png

 

Pytania:

1. Pytanie czy tak to jest teraz spięte i tak działa?

2. Czy masz coś podpięte pod piny 12? 

3. Czy masz +12V na pinie 10 oraz 11 jak spięty jest samochód / jak wpięty jest akumulator istniejący oraz czy nadal masz owe napięcia jak wyjmiesz bezpieczniki: 14 lub 15 oraz 14 i 15.

Pytania są do sprawdzenia co i jak. Jeśli się potwierdzą. To LifePo4 możesz podpiąć pod 11 (jak pisał Ibuster) wraz z układem solarnym. Nie pod 10 bo on jest zabezpieczony 2A i służy do pomiarów (wyjście max 2A). Ważne że jeśli dziś masz żelówke pod złącze 5 - to tam lifepo4 nie możesz.

Jeszcze jedna rzecz bo mnie męczyło. Wejście 10 jest dedykowane również dla samochodowego aku ale po stacyjce, co widać na poniższych 3 zdjęciach:

image.thumb.png.d91cbe7d25f5cbc748be466745af6551.png

image.thumb.png.7a4f053b40f4a9d7ab9ed7f6c05d8b8b.png

image.png.6f7b73783890b72ca995081853c7eb1b.png

Jeśli masz to spięte: PIN 10 z wtyczki 13 pinowej z wejściem 10 w energobloku i samochód to obsługuje, to niestety wpięcie lifepo4 do pinu 10 zewrze nam plusy obu aku. Sprawdź.

 

Edytowane przez PeeN (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.