Skocz do zawartości

Chorwacja 2022 r. - podsumowanie 1. wyjazdu.


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Commander napisał:

Moim zdaniem wszystko w takim razie jest w normie. Możesz się pokusić o zdjęcie atrapy chłodnicy na czas przejazdu z przyczepą o ile to łatwe i wykonalne.....

A co myślisz o zdjęciu dolnej osłony silnika? Poprawi się chłodzenie? 

Godzinę temu, koober napisał:

105 stopni to jest normalna temperatura. W niektórych silniach przy takiej temperaturze dopiero włącz się wentylator chłodnicy (która jest zimniejsza niż np głowica silnika). Zaczniesz się martwić gdy pojawiają się alarmy na dece rozdzielczej.

No właśnie raz czy dwa razy pojawił się komunikat, że silnik jest zbyt gorący i komputer ogranicza moc. 

Godzinę temu, koober napisał:

I taka rada. Nie zatrzymuj się na szczycie wzniesienia, lub przed nim, jeżeli nie musisz. Zatrzymanie gorącego silnika jest bardziej szkodliwe niż jazda pod górę.

Zatrzymywałem się gdzieś w drugiej połowie podjazdu na jakieś 20 minut. To wystarczyło, aby resztę podjazdu zrobić na raz. Co do zatrzymania silnika, to się nie zgodzę, bo i tak wentylator chodzi aż silnik zmniejszy temperaturę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 48
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

59 minut temu, Mars napisał:

No właśnie raz czy dwa razy pojawił się komunikat, że silnik jest zbyt gorący i komputer ogranicza moc. 

Tak jak pisałem. Komputer jest zaprogramowany na takie sytuacje. Absolutnie nie musisz się przejmować ani tym bardziej zmieniać auta. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Commander napisał:

Zjazd z góry na wysokim biegu ostudzi silnik.

Nie wiem, czy Wam się tak zdarzyło, ale na tegorocznym urlopie zjeżdżałem raz z dość długiej górki i pod koniec tak mi się ochłodził silnik, że komputer ograniczył jego moc, bo była za niska temperatura :look: Kogoś coś takiego spotkało?

Godzinę temu, Mars napisał:

Co do zatrzymania silnika, to się nie zgodzę, bo i tak wentylator chodzi aż silnik zmniejszy temperaturę. 

Ale na 99% nie masz obiegu oleju, tak jak koledzy napisali, i za chwilę będziesz regenerował turbinę, oby tylko :(

Ja nigdy po zatrzymaniu samochodu nie gaszę od razu silnika, a w trasie jak jest przerwa 5-10 min to w ogóle nie gaszę motoru.

W Maździe 6, co prawda TD, ale też mi temperatura podskakiwała na sporych górkach, wystarczyła redukcja i odpuszczenie gazu do 2/3 i po minucie-dwóch temperatura wracała do "optymalniej". Może trochę zwalniałem, ale nie jakoś drastycznie ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Commander, to prawda, że w starszych samochodach nie ma lub przynajmniej ja nie miałem ogranicznika mocy, ale wskaźnik temperatury prawie każdy samochód ma. Mi chyba spadło poniżej 75 stopni,ale dokładnie nie pamiętam. Fakt, to jest trudniej zauważyć jak nie ma żadnego komunikatu/grafiki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lbuster napisał:

Nie wiem, czy Wam się tak zdarzyło, ale na tegorocznym urlopie zjeżdżałem raz z dość długiej górki i pod koniec tak mi się ochłodził silnik, że komputer ograniczył jego moc, bo była za niska temperatura :look: Kogoś coś takiego spotkało?

Może się zdarzyć, jak jeszcze z górki zjeżdżałeś na biegu hamując silnikiem, to miałeś zerowe generowanie ciepła (brak spalania w cylindrach, wątpię żebyś pokonywał długi zjazd na luzie), silnik się tylko chłodził. Zero ciepła do odprowadzenia przez układ chłodzenia. W każdym silniku tak będzie. Oczywiście, komp zacznie w którymś momencie dawkować paliwo, żeby utrzymać obroty, ale na zdecydowanej pochyłości - nie będzie spalania w ogóle.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!przy wysokiej temperaturze silnika,zwłaszcza jak ciagniemy przyczepę po górę włączamy pełne ogrzewanie,klimatyzacja wyłączona, i spokojnie pojedziesz dalej,wiem,wiem,zaraz bedzie użalanie,osobiscie praktykowałem gdy komputer wprowadził w tryb awaryjny auto,powyższa opcja jest odpowiednia gdy silnik jest odrobinkę słaby w stosunku do ciagnietej przyczepy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Mars napisał:

Mój ford fiesta ma 6 biegów i na płaskim jechałem na piątym. Pod górę jechałem na czwórce lub trójce. Obroty w okolicy 2,5 k.

Pod górę niepotrzebnie trzymałeś go tak nisko. Nie bój się 3-3,5 tys obrotów, jeśli trzeba. To nie są obroty niezdrowe dla sielnika, pod górę z cepą wręcz przeciwnie. Większa moc, silnik pracuje lżej, mniejsze obciążenia układu tłokowo-korbowego, lepsze chłodzenie i smarowanie. Przy 2,5krpm nie dziwi mnie że w tak małym silniku temperatura rosła. Trudno, przez chwilę będzie głośno, i tyle. Trzymanie się możliwie niskich obrotów gdy potrzeba mocy to tylko złudzenie, że silnikowi jest "lżej" i że np. nie będzie się grzał, czy nie będzie się go przeciążało, jest dokładnie na odwrót.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Commander napisał:

W tym przypadku ograniczenia mocy wynikają z powodów ekologicznych, żeby spalanie przebiegało w optymalnych warunkach.

Zapewne masz rację, ale przy okazji chroni silnik przed pałowaniem go na zimno przez użytkownika. Choć i tak 80% mocy to za dużo na zimnym silniku.

28 minut temu, czyś napisał:

Może się zdarzyć, jak jeszcze z górki zjeżdżałeś na biegu hamując silnikiem

Tego nie dodawałem, wydawało mi się to oczywiste ;) Z resztą też się zgadzam.

@vrs ja mogę zaraz wyjeżdżać :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, vrs napisał:

Ehh… pojechało by się jeszcze raz pod te Chorwackie górki.

Potestować, co?

Mam taki plan za jakieś 2 tygodnie ;) Chorwacja Chorwacją, ale testowanie silnika to jest to, na co czekam cały sezon, u nas nie ma tak długich podjazdów, do tego przy ponad 30 st. upale ;)

A włączając się do dyskusji, to nie zawsze wielkość i moc silnika ma znaczenie. U mnie 2.4 z dwoma turbinami też kiedyś w Chorwacji na długim podjezdzie, w upale zgłosił coś w rodzaju "wysoka temp silnika, zmniejsz prędkość". Było to na 6 biegu przy przelotowej 105 km/h, a moja przyczepka jest mała i lekka. Więc mimo, że zapas mocy był, to jednak silnik potrafił się zagrzać. Od tamtego czasu mam poprzez OBD aplikację, gdzie na bieżąco podglądam temp. oleju, oleju w skrzyni i temp. cieczy chłodzącej. Jakież zdziwienie było, gdy okazało się, że wskaznik elektroniczny temp. cieczy na desce w ogóle nie zmienia położenia w zakresie od 80 do 105 st! W tym zakresie cały czas znajduje się w połowie skali przy "cycku", że jest to optymalna temperatura. Dopiero powyżej 105 C zaczyna przesuwać się w stronę czerwonego pola. Komunikat o konieczności zmniejszenia prędkości pojawia się dopiero przy ok 115 st. Do czerwonego pola nigdy go nie doprowadziłem więc nie wiem, przy jakiej temp jest czerwone pole i czy elektronika wtedy sama by się zabrała za ograniczanie mocy.

Po tych przebojach od teraz przy upale i długich podjazdach, jak tylko widzę, że temperatura zaczyna się podnosić i zbliżać do 100, to zmniejszam przelotową na 80-90 km/h, redukuję manualnie na 4 bieg i temperatura przestaje rosnąć a nawet zaczyna powoli spadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Fordzie, miałem raz 115C jak w Grecji podjeżdżałem w 38C pod długi podjazd (zawsze myślałem ze ten wskaźnik temperatury tam nie działa, jednak działał :D ). U mnie przy 107-108C wyłączała się automatycznie klimatyzacja.. Pod Górę najlepiej na niskim biegu i wysokich obrotach. Zawsze też pomagało w pewnym stopniu przestawienie kilmy na grzanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.