Skocz do zawartości

Lodowka Elektrolux sprawność grzałki 12V


Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie jak stwierdzić sprawność działania grzałki 12 v .

Pytam bo niby chłodzi na 12 V ale jadę tylko z godzinę więc szału niema ,potem na gaz i wszystko działa .

Pytam dlatego że wypala, wytapia  mi piny we wtyczce i gnieździe, mam gniazdo 7 pinowe ,i nie jest to normalne by wytapiało wszystko ,zachowuje się to tak jak bym miał stałe zwarcie do masy.

Jak sprawdzić czy grzałka jest sprawna i nie powoduje zwarcia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, jackvoyager napisał:

Mam pytanie jak stwierdzić sprawność działania grzałki 12 v .

Pytam bo niby chłodzi na 12 V ale jadę tylko z godzinę więc szału niema ,potem na gaz i wszystko działa .

Pytam dlatego że wypala, wytapia  mi piny we wtyczce i gnieździe, mam gniazdo 7 pinowe ,i nie jest to normalne by wytapiało wszystko ,zachowuje się to tak jak bym miał stałe zwarcie do masy.

Jak sprawdzić czy grzałka jest sprawna i nie powoduje zwarcia ?

Jak słaby styk, to też może wytapiać.

A sprawność na 12V raczej słaba. Dużo zależy od przekroju przewodów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy założeniu, że grzałka ma 96 W i zasilana jest w czasie jazdy napięciem 14 V to grzałka ma ok 1,7 ohm. Trzeba to zmierzyć. A tak naprawdę to przewody od akumulatora do grzałki 12 V powinny mieć przekrój 6 mm 2. Dopiero wtedy lodówka działa bardzo dobrze. Taką instalację mam w swojej przyczepie od 14 lat i nawet w niej zamarzł w czasie jazdy arbuz.

Instalację do lodówek projektował w przyczepach księgowy a nie elektryk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotrekm13 napisał:

Jeszcze jedno. Przy założeniu, że masz zwarcie... Co z bezpiecznikiem? Masz w ogóle?

No właśnie mam 7 A po stronie auta ,ale już drugie gniazdo i wtyczkę mszę wymienić bo wszystko się wytapia zwłaszcza pin masowy  i nie wiem czy to wina grzałki .

Wymienię gniazdo i wtyczkę na nowe , odłączę  zasilanie 12 V dla lodówki.

Okablowanie grube wszystko działa tylko na samym połączeniu gniazda i wtyczki wszystko się wewnątrz topi. 

Jak dotrą nowe części to zrobię zdjęcie starych jak to wygląda ...   .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy założeniu, że grzałka ma 96 W i zasilana jest w czasie jazdy napięciem 14 V to grzałka ma ok 1,7 ohm. Trzeba to zmierzyć. A tak naprawdę to przewody od akumulatora do grzałki 12 V powinny mieć przekrój 6 mm 2. Dopiero wtedy lodówka działa bardzo dobrze. Taką instalację mam w swojej przyczepie od 14 lat i nawet w niej zamarzł w czasie jazdy arbuz.
Instalację do lodówek projektował w przyczepach księgowy a nie elektryk.

120W i ok 14A prądu ciągnie
W weekend wymieniałem i mierzyłem


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, chris_66 napisał:


120W i ok 14A prądu ciągnie
W weekend wymieniałem i mierzyłem emoji6.png


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Wychodzi mi, że napięcie zasilania przy tym pomiarze wynosiło 120/14=8,5 V zgodnie z zależnością P=U*I. To jakie prądy będą płynąć gdy napięcie wzrośnie do 12,5 - 14,3 V?. Oporność grzałki wychodzi 0,61 oma - to prawie jak zwarcie. Nie poddaję w wątpliwość Twoich pomiarów, ale wyniki wyliczeń trochę zastanawiają.:o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.07.2022 o 10:42, ed napisał:

Wychodzi mi, że napięcie zasilania przy tym pomiarze wynosiło 120/14=8,5 V zgodnie z zależnością P=U*I. To jakie prądy będą płynąć gdy napięcie wzrośnie do 12,5 - 14,3 V?. Oporność grzałki wychodzi 0,61 oma - to prawie jak zwarcie. Nie poddaję w wątpliwość Twoich pomiarów, ale wyniki wyliczeń trochę zastanawiają.:o

nie mam już możliwości ponownego sprawdzenia , mierzyłem prąd cęgami , napięcia nie sprawdzałem , na grzałce była informacja 120W , napięcie raczej wysokie bo kable solidne i odpalony silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia wypalonego gniazda 12S to już drugie wymieniam i wszystkie tak wypalone na pinie "masy " 

Odłączam zasilanie dla lodówki 12 V, aż ustalę co powoduje takie obciążenie że topi gniazdo i wtyczkę 

Wypalone gniazdo 12S (2).jpg

Wypalone gniazdo 12S (7).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, ja w gnieździe 13 pin nigdy nie miałem takich problemów, a jeżdżę z lodówką na 12v od jakichś 7 lat, czterema holownikami. Jedyny problem był z wsówkami/pinami w przyczepie, które też mi się grzały i topiły plastik i przewody. Wymiana na kostkę (taką, jak w standardowych żyrandolach) i po problemie.

Musi być jakieś złe przewodzenie prądu we wtyczce, grzałka raczej OK, skoro bezpiecznik 7A cały. No chyba, że ten bezpiecznik coś nie halo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem o zasilaniu lodówki 12v  ,a u mnie tak właśnie wytapia , bezpiecznik sprawny ,okablowanie grube a wypala i to zawsze masę .

Nie pozostaje mi nic innego jak pomiar grzałki ,bo już nie wiem co innego .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, ja w gnieździe 13 pin nigdy nie miałem takich problemów, a jeżdżę z lodówką na 12v od jakichś 7 lat, czterema holownikami. Jedyny problem był z wsówkami/pinami w przyczepie, które też mi się grzały i topiły plastik i przewody. Wymiana na kostkę (taką, jak w standardowych żyrandolach) i po problemie.
Musi być jakieś złe przewodzenie prądu we wtyczce, grzałka raczej OK, skoro bezpiecznik 7A cały. No chyba, że ten bezpiecznik coś nie halo.
A ja miałem. Z Adria mi się strasznie grzało gniazdo i pin od lodówki był lekko przytopiony. Po prostu lodówka stanowiła zbyt duże obciążenie dla cienkich przewodów. Dlatego zacząłem jeździć na gazie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmierz prąd w przewodzie masy przy kolejno odłączanych przewodach.Przez ten przewód płynie suma wszystkich prądów może za mały jego przekrój, albo słaby styk w tym systemie łatwo go poprawić przez lekki rozgięcie kołka we wtyczce lub gnieździe. Warto też spryskać wszystkie styki płynem do czyszczenia styków np kontox

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, ed napisał:

Zmierz prąd w przewodzie masy przy kolejno odłączanych przewodach.Przez ten przewód płynie suma wszystkich prądów może za mały jego przekrój, albo słaby styk w tym systemie łatwo go poprawić przez lekki rozgięcie kołka we wtyczce lub gnieździe. Warto też spryskać wszystkie styki płynem do czyszczenia styków np kontox

Ta masa jest tylko i wyłącznie do grzałki lodówki nie ma połączenia z masą przyczepy  , na innym pinie tego gniazda jest druga masa i ta ma połączenie z masą przyczepy.

Chyba że wewnątrz lodówki gdzieś jest połączenie ,musze to rozgryźć bo naprawdę zgłupiałem o co tu biega .

Piny jak widać, są jak nowe brak śladu rdzy czy śniedzi ,rozginałem już ,ale to nic nie daje , kable grube ,nawet ten od 12V wydaje się że jest trochę cieńszy od tego masowego ale tylko masę wypala.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.