Jump to content
patriks

Wystrzał opony

Recommended Posts

Jarekkow
Czy np. przegląd rej. dotyczy również starości ogumienia ?

 

Brak przepisów , jak nie spękana i druty nie wychodzą- nie ma podstaw prawnych odmówić pozytywnego wyniku badania

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
nie ma podstaw prawnych odmówić

 

A szkoda bo takie albo i gorsze zagrożenie bo wróg utajony.

 

Czyli co po cichutku śrubokrętem ją jak klient nie patrzy :-)) - żart

albo uświadamiać o wieku opony i idącymi za tym zagrożeniami tak extra poza obowiązkami, myślę że wielu ludzi bagatelizuje wiek opon - to na poważnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b
u mnie spokojnie 16' wejdzie

 

:ok: sprawdzałeś czy tylko tak myślisz :bukiet: Pomijając nawet wysokość postawiając koło siebie np. kpl. koło 13” i 16” to jeszcze nie wszystko patrząc na wysokość tych kół, lub ich średnicę. Im większe koło tym większa szerokość felgi i tu w tym momencie rant wewnętrzny felgi, lub sama opona może obcierać o ramę przyczepy :ok:

 

hmm koło ma kilka parametrów i "większe" koło wcale nie oznacza większej felgi

szerokość felgi jest związana z szerokością opony

 

jak mamy oponę 175 możemy założyć na felgę 14", 15" czy nawet 16" o tej samej szerokości

175 - oznacza szerokość 175mm

drugi parametr to profil opony - np 175/70, oznacza że mamy 70% szerokości

czyli np opona 175/70 będzie miała wysokość 12cm, niezależnie od felgi

opona 175/70 R13, zamiennikiem 16" będzie 175/50/16, dla 15" będzie to 175/55/15

czyli zmniejszamy profil, a rozmiar koła (średnica zewnętrzna) pozostanie ta sama

szersza opona będzie miała jeszcze mniejszy indeks profilu np 185/45/16

choć na wysokość pozostanie to samo

 

Tym sposobem możemy próbować dobrać coś do przyczepek

 

Głębokość felgi to parametr ET i tu też należy odpowiednio dobrać

z tym że parametr ET, nie ma nic wspólnego z rozmiarem.

 

w sieci jest sporo kalkulatorów rozmiaru

np

a są takie które podają nawet przekłamanie licznika - przy zakładaniu do autka

Share this post


Link to post
Share on other sites
szary11
Opony markowe (celowo nie wymieniam firmy) powyżej średniej pólki

Bieżnik ok 5,0mm

Wiek: ok. 5 lat

Przy normalnej eksploatacji w jeździe zwłaszcza krótkie miejskie dystane, sprawowały sie zupełnie OK.

Po przebiegu "wakacyjnym" trasa ok. 500km, ciepło, samochód 5os + bagaż na haku przyczepka namiotowa dość doładowana

3 opony wybuliły na powierzchni bocznej i to tak parszywie że od wewnątrz.

 

 

Stawiam, że nie miałeś odpowiedniego ciśnienia i przeciążyłeś zestaw. 5 letnia opona NIE MA PRAWA tak się zachować jak jest prawidłowo eksploatowana. Musiałeś w trakcie eksploatacji coś zaniedbać.

 

a są takie które podają nawet przekłamanie licznika - przy zakładaniu do autka

 

Podczas ścierania bieżnika również zwiększa się zakłamanie licznika :bukiet:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cichy56

Nie zgadzam się z tym że trzeba zmieniać opony co 5 lat ,bo jak pojazd jest mało używany i garażowany to guma po takim czasie jest w bardzo dobrym stanie. Jakby był taki obowiązek to co roku musiałbym kupować 8 opon. :bukiet:

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Stawiam, że nie miałeś odpowiedniego ciśnienia

źle stawiasz, cisnienie prawdzone przed wyjazdem i ponownie po ok 300-350km zarównio na aucie jak i przyczepie (choc ta ostatnia zachowała "buty" w stanie ok".

przeciążyłeś zestaw
nie przeciązyłem waga bagażu w aucie z grubsza znana mylić się mogłem o +/- 10kg, 5 osób dla Felki combi a w tym jedno dziecko to nie jest przeciążenie (80+80+80+50+40+10pies+50=390kg + 50bagaż+=365kg) nacisk na hak ok 20kg gdzie zgoda pracowały w górnej strefie swoich możliwości ale to nie przeciążenie. Moja była GLX tu dane (ładowność=435-485 kg patrz: http://skoda.autokacik.pl/pages/felicia/tech.htm na powierzchniac bocznych gdzie wystąpiły wybulenia brak otać, uszkodzeń itp.

Na krawężnik lub inny kant też bym musiał się b. sprytnie postarać naciskać aby osłabić kord na kołach lewy-przód, prawy tył i lewy tył.

Podczas "snu zimowego" gumy przechowywane i obracane zgodnie z zaleceniami producenta.

Musiałeś w trakcie eksploatacji coś zaniedbać.

Zatem moze wytłumacz mi prosze co masz na myśli, co miałbym zaniedbać.

NIE MA PRAWA
a jednak miała a raczej miały i to 3szt

Oględziny wykazały że od srodka też nie było uszkodzeń, rozmiar, indeks prędkości i nośności właściwe, felgi orginalne a ja byłem jedynym posiadaczem i kierowcą tej Felki od czasu założenia opon.

ot i jeszcze jedna ciekawostka, na którą może należy zwrócić uwagę oponki miały faktycznie 5 lat i 1 mies u mnie, ale były o ok 4mies starsze patrząc na datę prod. a rozrzut dat produkcji pomiędzy przednią a tylnimi ok 2 tyg

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
trzeba zmieniać opony co 5 lat

nie twierdze że koniecznie nalezy wymieniać, natomiast należy po takim czasie użytkowania mieć do nićh ograniczone zaufanie i baczniej doglądać a może i ulżyć i kapkę noga z gazu

jak pojazd jest mało używany i garażowany to guma po takim czasie jest w bardzo dobrym stanie

wielkość pojazdu nie ma wpływu na proces starzenia się gumy

Share this post


Link to post
Share on other sites
szary11
Zatem moze wytłumacz mi prosze co masz na myśli, co miałbym zaniedbać.

 

 

W sumie zgrubsza opisałeś prawidłową eksploatację opon. Więc tłumaczyć nic nie muszę.

 

jednak miała a raczej miały i to 3szt

 

O takich cudach to nigdy nie słyszałem, więc wybacz - dla mnie to bujda. Znam nie jedną osobę jeżdżącą na starszych oponach, nastoletnich (oczywiście nie pochwalam tego) i nikomu nic się nigdy nie przydażyło (odpukać w niemalowane).

 

ot i jeszcze jedna ciekawostka, na którą może należy zwrócić uwagę oponki miały faktycznie 5 lat i 1 mies u mnie, ale były o ok 4mies starsze patrząc na datę prod. a rozrzut dat produkcji pomiędzy przednią a tylnimi ok 2 tyg

 

To nie ma większego znaczenia. U oponiarzy czasami ciężko trafić by każda opona była z jednej partii. Taki rozrzut nawet i 2-3 miesięczny nie jest istotny dla trwałości, prowadzenia jeśli opona jest jednej marki i modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
więc wybacz - dla mnie to bujda

Twoja wolna wola, niestety nie udowodnię, "zwłoki" zostały ponad 2 lata temu u wulkanizatora w Kościerzynie

świadkowie też byliby niewiarygodni ja, kumpel=stronniczość, wulkanizator=mający interes w wymianie :-)

o nie ma większego znaczenia

zgadza się podałem to jako informację dodatkową

były o ok 4mies starsze patrząc na datę prod

bardziej o to mi chodziło, aby zwrócić uwagę że czasem "leżaki" się zdarzają tu akurat krótkie

i jeszcze jeden aspekt "leżaków" czy aby na zwyt wysokiej lub krzywej kupie nie leżakowały

Więc tłumaczyć nic nie muszę

Dzieki za zaliczenie na trójczynę z eksploatacji opon :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ptaku
jest w bardzo dobrym stanie

przyjżyj się oponie z boku,jak pojawi się siatka (pęknięcia łączące się w siatkę),to znaczy że opona nie jest już pełnowartościowa

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
jak pojawi się siatka

właśnie pajęczynki/siateczki peknęć też nie było specjalnie widac, zatem podejrzewam uszkodzenie osnowy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leon

Tego lata zapałem flaka w przyczepie wracają z nad morza. :hehe:

Zorientowałem się w miarę szybko po głośniejszej pracy silnika i zwiększonym zużyciu paliwa pokazanym na komputerze w samochodzie. W lusterkach na pierwszy rzut oka nie było nic widać, może trochę buda bardziej się trzęsła.

Ze zmiana opony to były dopiero jaja, ale zanim do tego doszło musiałem jechać ponad kilometr na kapciu zanim znalazłem miejsce do zmiany opony.( Po obydwu stronach drogi były rowy, a droga cienka ja polsilver, po dojechaniu do pierwszej drogi w bok z opona była cała w paski)

Opona niestety nadawała się tylko do wymiany, a ja zapasówki oczywiście nie miałem :hehe: nie wspominając też o braku klucza do odkręcenia felgi. :ok:

Dojechałem do domu całym zestawem parę godzin później.

Share this post


Link to post
Share on other sites
radwan

Witam

 

 

zainteresowanych informuje ze w sklepach Netto jest elektryczny podnosnik jaki Wirek uzywa w cenie 139PLN za sztuke

 

pozdrawiam :hehe:

Share this post


Link to post
Share on other sites
krupekjr

A czy można założyć do przyczepy dojazdówkę i na niej jechać ? Czy ktoś to robił?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras
A czy można założyć do przyczepy dojazdówkę i na niej jechać ? Czy ktoś to robił?

 

A jest taka dojazdówka pasująca do przyczepy.

Myślę o rozstawie śrub,ET felgi itp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...