Skocz do zawartości

Kamper na bazie blaszaka sprowadzonego z USA - 3,5 tony?


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawi mnie w jaki sposób jest rozwiązana sprawa ustalania, czy kamper mieści się w przedziale poniżej 3,5 tony. Chodzi konkretnie o blaszaka z USA, który ma DMC 4113 kg.  Czy, jeżeli z zabudową kampingową, de facto, będzie on ważył mniej niż 3500 kg można go zarejestrować w Polsce jako pojazd o masie 3,5 tony, czy też będzie obowiązywała informacja z tabliczki znamionowej pojazdu? Jak to wygląda "w prawie", a jak w praktyce? Da się to jakoś, de facto, obejść? 

Pytania czysto teoretyczne, bo mój blaszak jeszcze nie skończony, a już waży 3900 kg i raczej byłoby go trudno odchudzić do 3500, poza tym na razie go nigdzie ze Stanów nie wysyłam, ale ciekaw jestem czy w ogóle jest taka możliwość by go zarejestrować, po odchudzeniu, na 3.5.

Inna kwestia - opłaty? Dużo drożej się podróżuje kamperkiem ponad 3,5 tony? A jak z turystami z USA?  Udają, że ważą poniżej 3,5? Ktoś to w ogóle sprawdza? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli będziesz bardzo chciał to pewnie się uda to zrobić u nas pewnie jakiś rzeczoznawca lub coś w tym stylu lewy kwitek z wagi pustego i heja, dużo busów jeździ na 3.5 a w rzeczywistości ważą więcej na pusto z tym że wtedy w razie kontroli ale w zasadzie tylko inspekcji transportu drogowego może być kłopot i to spory. Na pewno łatwiej jest zmniejszyć masę niż odwrotnie, jeśli jesteś w Stanach to pewnie wiesz jakie dmc ma Ram 2500 a u nas większość jeździ pod 3.5t. Myślę że istotną rolę może też grać deklaracja celna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minutes ago, Gajny said:

...  w razie kontroli ale w zasadzie tylko inspekcji transportu drogowego może być kłopot i to spory. Na pewno łatwiej jest zmniejszyć masę niż odwrotnie, jeśli jesteś w Stanach to pewnie wiesz jakie dmc ma Ram 2500 a u nas większość jeździ pod 3.5t. ...

Ram Van 2500 ma podobne DMC jak Ford T-250, bo to ta sama klasa pojazdu. Pickup Ram 2500 ma Gross vehicle weight rating (GVWR) 10 000 funtów, 4 i pół tony, a jako zestaw - Gross combined weight rating (GCWR) -10 ton. A ITS, z tego co czytam w Interii, najwyżej karze mandatem i nakazuje rozładunek do legalnej wagi, ale, podobno, kamperów się nie czepiają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno to słowo klucz tak samo jak prawie. Tak czy inaczej w razie problemu odjazd z miejsca tylko i wyłącznie nie na swoich kołach. To że się nie czepiają na ogół to nie znaczy że nie można mieć pecha i nikt się nie dopatrzy kiedykolwiek, jak już mówiłem dużo busów na pusto waży więcej niż powinno załadowane i jeżdżą pytanie tylko jak długo. Wszystkie wywody są czysto teoretycznie poparte tylko moim skromnym doświadczeniem z branży transportowej 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego pytam. chodzi mi o to jak to jest prawnie rozstrzygane w Polsce. Wiem, że można tam kupić np. Rama 1500 TRX, który ma na tabliczce znamionowej, niech sprawdzę...  "Gross vehicle weight rating (GVWR) (lbs.)   7,800", czyli 3545 kg.  Niby niewiele ponad 3,5 tony, ale w prawie nie ma czegoś takiego jak "niewiele". Zatem to auto na rynko europejskie pewnie ma jakieś ograniczenia, by nie przekroczyć 3500 kg, ale na jakiej podstawie, skoro konstrukcyjnie jest dostosowany do 3545 kg? A jeśli można legalnie to ograniczyć, to co stoi na przeszkodzie, by mojego vana, który ma fabrycznie wagę 4113 kg ograniczyć na Europę do 3500?  Kto o tym decyduje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ograniczyć owszem możesz ale pamiętaj o tym że pusty nie może być cięższy niż jego dmc a o tym chyba mowa, jeśli nie masz zamiaru korzystać z ładowności i np pusty będzie 3200kg to dlaczego miało by się nie dać zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to mi właśnie chodzi. Czyli nie ma znaczenia co mówi tabliczka znamionowa pojazdu, tak? Jeśli przygotuję swojego vana, by ważył np. 3300 kg, to będę mógł go zarejestrować jako pojazd o DMC 3,5 tony, mimo, ze fabrycznie miał on GWVR 4115 kg. 

BTW sprawdziłem ogłoszenia w Polsce, jest oferowanych kilka RAMów TRX z amerykańskiego importu, więc pewnie (po wyklepaniu) wszystkie będą rejestrowane jako pojazdy 3,5 tonowe, mimo, że wg tabliczki znamionowej mają GVWR 7800 funtów. 

PS. Ty masz w Polsce RAMa 2500? Co jest na jego tabliczce znamionowej? Bo pewnie jest tam zarejestrowany jako pojazd poniżej 3500 kg?

 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście tabliczka ma znaczenie ale masy możesz ograniczyć ( mówimy cały czas o aucie które puste ma poniżej 3.5t ) w górę byłby problem chyba że miałbyś homologację na większą masę od producenta. Generalnie z tego co wiem to najłatwiej zrobić to w Niemczech zaraz przy agencji celnej i wszystko przed rejestracją w Polsce. 

Ja mam 1500 więc 3040 kg na tabliczce jak dobrze pamiętam.

Edytowane przez Gajny (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.07.2022 o 22:50, Trucker Hiob napisał:

O to mi właśnie chodzi. Czyli nie ma znaczenia co mówi tabliczka znamionowa pojazdu, tak? Jeśli przygotuję swojego vana, by ważył np. 3300 kg, to będę mógł go zarejestrować jako pojazd o DMC 3,5 tony, mimo, ze fabrycznie miał on GWVR 4115 kg. 

BTW sprawdziłem ogłoszenia w Polsce, jest oferowanych kilka RAMów TRX z amerykańskiego importu, więc pewnie (po wyklepaniu) wszystkie będą rejestrowane jako pojazdy 3,5 tonowe, mimo, że wg tabliczki znamionowej mają GVWR 7800 funtów.

 

Hiobie nie ma znaczenia co na tabliczce jeśli będziesz chciał go zarejestrować powyżej jego masy własnej ale poniżej dmc 3,5t. Problem może być w razie kontroli jeśli będzie przekraczał 3,5t na wadze. Możesz pojazd o masie własnej 3350kg zarejestrować jako 3,5t dmc z ładownością 150kg. Nie jest to problem i widziałem takie dowody 🤣 Problem zaczyna się w momencie kontroli i ważenia 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Albo przeglądzie... Mnie ostatnio diagnosta czepiał się że w dowodzie rejestracyjnym jest inna waga wpisana niż na tabliczce pojazdu.
Prawdopodobnie albo nawet zapewne z fabryki wyszedł jako dostawczak nawet bez platformy. Tylko kabina i rama ;). Później firma zrobiła zabudowę i zmieniła przeznaczenie samochodu wraz z wpisem o masie własnej. Tylko dziwi mnie, że nigdy żaden diagnosta nie miał żadnych ale...:hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jak piszesz, masz nieskończone auto, które waży już 3900kg i podajesz dmc 4113kg - no sorry, ale na paliwo, kierowcę, pasażera i bagaże już zapasu wagi nie masz - bądź realistą, a nie marzycielem. Hipotetycznie pytasz, czy da się to zarejestrować na 3500kg DMC w PL po odchudzeniu? Da się i owszem, ale jeżeli zejdziesz poniżej 3500kg masy własnej z jakimś tam zapasem i o ile znajdziesz przysłowiowego "jelenia" co się pod tym podpisze.


Wg mnie - nie warto już przy samym podaniu obecnej wagi i dmc, ale to moje zdanie.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.